Drivhus
Fra : KalleKnas

Dato : 13-09-06 22:20

Hej gruppe
Er der nogen af jer, der har erfaring med drivhus med polycarbonat i stedet
for glas?
Karsten - Brande

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 14-09-06 00:04

KalleKnas skrev følgende i et indlæg på Usenet:
> Er der nogen af jer, der har erfaring med drivhus med
> polycarbonat i stedet for glas?

Ja - vi har et Juliane - det er OK - hvad ville du vide om det ?

Det var nemt at samle - og her for et år eller to siden, da vi
havde en storm, hvor andre fik smadret deres glas, så blæste et
par af vores ruder bare ud og efter at de var hentet i naboens
have, så kunne de bare presses på plads igen.

Og da vi har mindre børn, der spiller bold og andet haven, så
sker der ikke noget ved en vildfaren bold.

Ellers virker det fuldstændig som et glas-drivhus.

Jan

--
Med venlig hilsen Jan Vestergaard

Fra : Steen Jakobsen

Dato : 14-09-06 14:33

> [...]
> sker der ikke noget ved en vildfaren bold.
>
> Ellers virker det fuldstændig som et glas-drivhus.

Nogen vil faktisk mene at det virker bedre!

Steen.

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 14-09-06 16:06

Steen Jakobsen skrev følgende i et indlæg på Usenet:
> Nogen vil faktisk mene at det virker bedre!
> Steen.

Det kan du have ret i, da de pladerne samtidig er behandlet, så
de beskytter mod den "farligste" stråling fra solen - hvis man
husker, at vende den rigtige side udad

Nu er det tredie sommer, at vi har det, og har ikke haft drivhus
tidligere, så vi kan ikke rigtig sammenligne - men er som nævnt
meget tilfredse.

Vi har ikke så meget plads i en lille rækkehus-have, så vores er
"Basic" modellen her fra:

http://www.juliana.com/dansk/dkdrivhus/dkdrivhusstart.htm

Under "Drivhuse" - Basic kan vist "kun" leveres med Poly-plader -
mens de andre modeller kan man selv vælge, om de skal være med
Poly eller glas.

Jan

--
Med venlig hilsen Jan Vestergaard

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 14-09-06 17:23

"Jan Vestergaard" <jan@jve.invalid> skrev >
> Det kan du have ret i, da de pladerne samtidig er behandlet, så
> de beskytter mod den "farligste" stråling fra solen - hvis man
> husker, at vende den rigtige side udad

Det er så ikke nogen fordel, men nødvendigt for pladernes levetid.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 14-09-06 17:25

"Steen Jakobsen" <noway@nopost1.tele.xx> skrev
> Nogen vil faktisk mene at det virker bedre!

Sælgerne mener faktisk en måned i hver ende, men det er så også for at
fremme salget..... Lidt er der nok om det.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : JJ

Dato : 14-09-06 17:16

> [...]
> bare ud og efter at de var hentet i naboens have, så kunne de bare presses

Vi havde også et af polycarbonat, (købt i jem og fix).
den blev total skadet i stormen for 1½ år siden, alu-stængerne blev bøjet,
og knækkede,
så jeg skal aldrig have sådan en igen.

JJ

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 14-09-06 17:26

"JJ" <jj@get.kd> skrev
> Vi havde også et af polycarbonat, (købt i jem og fix).
> den blev total skadet i stormen for 1½ år siden, alu-stængerne blev bøjet,
> og knækkede,
> så jeg skal aldrig have sådan en igen.

.....Altså en model jæm og fix, andre firmaers er ss. OK.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 14-09-06 18:08

JJ skrev følgende i et indlæg på Usenet:
> Vi havde også et af polycarbonat, (købt i jem og fix).

Det kan jo så sige mere om Jem&Fix's varer end om Poly til
drivhuse.

Juliana laver samme drighuse med begge slags plader - og
alu-stænger af ordentlig kvalitet.

Jan

--
Med venlig hilsen Jan Vestergaard

Fra : Per A. Hansen

Dato : 14-09-06 20:07

"KalleKnas" <brydsoee@sport.dk> skrev i en meddelelse
> Hej gruppe
> Er der nogen af jer, der har erfaring med drivhus med polycarbonat i
> stedet for glas?

Polycarbonat (panderglas) og andre plastmaterialer er
ikke så gode som glas. Glas stopper for sde varmestråler, der
dannes når sollyset rammer jorden. Derfor er der lidt varmere
i et glashus - deraf "drivhuseffekt".
Desuden mister plastmaterialer lidt af gennemskinnelighed med
årene.

Men forskellen er ikke stor.

Per A. Hansen

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 14-09-06 21:38

"Per A. Hansen" <xper.hansen@get2net.dk> skrev
> Polycarbonat (panderglas) og andre plastmaterialer er
> ikke så gode som glas. Glas stopper for sde varmestråler, der
> dannes når sollyset rammer jorden. Derfor er der lidt varmere
> i et glashus - deraf "drivhuseffekt".

Du glemmer så at en god polycarbonatplade er 2-lags, altså en slags
termorude, og lagene er meget tynde. Ialt overlegent overfor et glashus,
hvis vi taler om forårsopvarmning. Max indstråling er mindre, men det vil
ofte ligefrem være en fordel.

De helt dyre PCplader (bruges nok ikke almindeligvis) består af tykkere
plastlag, der er helt glasklare.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Max

Dato : 14-09-06 21:58

Hej Preben

> De helt dyre PCplader (bruges nok ikke almindeligvis) består af
> tykkere plastlag, der er helt glasklare.

Der er jo mange typer PC og andet plast, og det er nok heller ikke
helt ligegyldigt hvilket materiale man vælger. Min far byggede for
mange år siden et drivhus hvor han brugte 4 mm. akryl plader,
efter at have brugt drivhuset forgæves i en 6-8 år skiftede han
akrylen ud med glas og dyrkede så med suces alt mulig i huset.

Mvh Max

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 14-09-06 22:13

> [...]
> efter at have brugt drivhuset forgæves i en 6-8 år skiftede han
> akrylen ud med glas og dyrkede så med suces alt mulig i huset.

Vi (andre) diskuterede Polycarbonat.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Per A. Hansen

Dato : 20-09-06 08:21

> [...]
> hvis vi taler om forårsopvarmning. Max indstråling er mindre, men det vil

Nej - egentlig ikke.
Når sollys rammer jorden i drivhuset omdannes den til varmestråler.
Glas tilbageholder flere varmestråler fra drirhuset end 2-lags plast -
og der passerer færre solstråling gennem 2 lag plast.
Men du har ret i, at 2 lag isolerer bedre end rene glashuse.

> De helt dyre PCplader (bruges nok ikke almindeligvis) består af tykkere
> plastlag, der er helt glasklare.

Det er korrekt - men de mister en del opacitet med tiden.'

Man har foretaget målinger, der vider de forskelle, jeg har omtalt.
Men måske burde de gentages med de nyere typer plast.

Per A. Hansen

Fra : KalleKnas

Dato : 14-09-06 21:04

Jeg takker for alle besvarelserne, men desværre var der udsolgt.
Men jeg blev da klogere, så næste gang behøver jeg ikke at vente med at slå
til.