Lægge fliser
Fra : Torben Brøndum

Dato : 12-09-06 14:38

Hej derude,

Jeg er gået igang med at skulle lægge fliser på vores terrasse - ca. 32m2
med herregårssten.

Jeg har fået lagt et lag sand - ca. 13 cm. på en god fast bund (meget
lerjord).

Jeg har ikke prøvet at komprimere før og har nu kørt nogle gange over sandet
samtidig med, at jeg har vandet sandet nogel gange. Sandet har ligget ca en
uge inden komp.

Hvor våd skal sandet være når det komprimeres for at det er ok?

Der er nogel meget små bakketoppe, men dem får jeg jo væk når jeg
afretter.....det vil vel ikke være muligt helt at undgå inden afretning?

Terrassen ligger op ad en vinkel på vort hus - det er svært at få
komprimeret helt ind i hjørnet (håndtag ind i væg).....hvad gør man så der?
(er dog muligt lige at tage ved benzintanken og få den ud, mend et giver
store spor i sandet).

Også lidt svært at komme helt tæt på langs huset 5-10 cm - hvordan komp. jeg
så det? skal det håndstampes - i givet fald med hvad?

Håber I kan jeg en lille ivrig nybegynder videre

Hilsen Torben Brøndum

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 12-09-06 19:36

On Tue, 12 Sep 2006 15:37:40 +0200, "Torben Brøndum"
<tbr@Xtorben-broendumX.dk> wrote:

>Jeg er gået igang med at skulle lægge fliser på vores terrasse - ca. 32m2
>med herregårssten.

Lyder skægt - i hvert fald noget skæggere end at lægge de 100 m2 jeg har
i sommerens løb, med gammeldags fortovsfliser ....

> [...]
>uge inden komp.
>
>Hvor våd skal sandet være når det komprimeres for at det er ok?

Lige fra dyngen er ok. Jeg vander aldrig - brolæggerfirmaet jeg kender
fra mit arbejde, vander med garanti heller aldrig.
Komprimeringen skal vel egentlig bare banke luften ud af sandet - det
kan man også med helt tørt sand. (Eller grus, alt efter hvor i landet
man sidder

>Der er nogel meget små bakketoppe, men dem får jeg jo væk når jeg
>afretter.....det vil vel ikke være muligt helt at undgå inden afretning?

Det gør intet. Skulle der under afretningen være steder hvor der
ligefrem mangler en cm så smider man "bare" det på, klapper godt med en
skovl og retter af.

> [...]
>(er dog muligt lige at tage ved benzintanken og få den ud, mend et giver

Kører så tæt på man kan. Der vil jo heller ikke komme voldsom belastning
på belægningen inde i det hjørne hvis man alligevel ikke kan komme til
der.

>Også lidt svært at komme helt tæt på langs huset 5-10 cm - hvordan komp. jeg
>så det? skal det håndstampes - i givet fald med hvad?

Jeg ville enten klappe godt med en skovl eller bare trampe det med
foden. Igen, du har ikke den store belastning på belægningen derinde, så
det gør ikke så meget at der ikke er komprimeret så godt derinde.

Husk i øvrigt at du ikke må bruge muren som rettesnor når du går i gang
med at lægge stenene. Du kan ikke regne med at muren er helt lige, og
det er ret vigtigt at få den første række sten lagt ordentligt. Spænd en
snor ud langs med muren, og brug den i stedet.

God arbejdslyst.
Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Nu endelig med drivhus.

Fra : Torben Brøndum

Dato : 15-09-06 12:56

"Mads Lie Jensen" <mads@gartneriet.dk> skrev

[snip]

> [...]
> det er ret vigtigt at få den første række sten lagt ordentligt. Spænd en
> snor ud langs med muren, og brug den i stedet.

Ok - det kan jeg godt forstå.

Men hvordan sikrer jeg mig så, at snoren bliver lige hen langs huset, så jeg
ikke får skævheder når jeg når ud på de 4 meter som jeg skal?

Min terrasse ligger op i mod en vinkel på huset - et er at soklen langs
huset kan være lidt skæv - men det kan soklen på vinkeltilbygningen jo også.
Hvordan bliver jeg så sikker på, at jeg ikke havner "inde i soklen" (lidt
groft sagt) med de efterfølgende sten......skal jeg bogså have sat en snor
her - og hvordan bliver den så "også" lige?

Mange newbie spørgsmål.....men næste gang behøver jeg jo ikke spørge Jer så

Hilsen Torben Brøndum

Fra : Carsten Finn Rasmuss~

Dato : 15-09-06 15:12

Torben Brøndum wrote:
> [...]
> ikke havner "inde i soklen" (lidt groft sagt) med de efterfølgende
> sten......skal jeg bogså have sat en snor her - og hvordan bliver den

Du laver en trekant på 3x4x5m.

Du sætter en pind i hjørnet. Måler 4m langs muren og sætter en pind.
Hvis vinklen skal være 90 og siden langs tilbygningen 3m, skal den skrå
linie (hypotenusen) være 5m.

> Mange newbie spørgsmål.....men næste gang behøver jeg jo ikke spørge
> Jer så

Og vi der læser med lærer en masse. det er helt fint :)

--
Carsten (3600)
gunstig lejlighed... www.st-roerbaek.dk www.kokkeriet.info

Fra : Esben I.

Dato : 12-09-06 22:09

Torben Brøndum wrote:
> Hvor våd skal sandet være når det komprimeres for at det er ok?

Tommelfingerregel: hvis du kan gå på sandet uden at sætte nævneværdige
fodspor, er det fast nok til en terrasse med gående trafik.
mvh
Esben I.

Fra : Torben Brøndum

Dato : 12-09-06 22:28

"Esben I." <raggamuffin.invalid@get2net.dk> wrote

> Tommelfingerregel: hvis du kan gå på sandet uden at sætte nævneværdige
> fodspor, er det fast nok til en terrasse med gående trafik.

Skal herregårdsstenene komprimeres efter de er lagt -kan vel være små
højdeforskelle eller?

Hilsen Torben Brøndum

Fra : CC

Dato : 12-09-06 23:15

"Torben Brøndum" skrev i en meddelelse

> Skal herregårdsstenene komprimeres efter de er lagt -kan vel være små
> højdeforskelle eller?

Efter at stenene er lagt skal du "fuge". Brug en fugesand med høj pH værdi,
så får du ikkeså let ukrudt i fugerne.
Når du har "fuget" så skal det hele vibreres på plads men en viberator.
Se fx. Danfugesand (http://www.dansand.dk/index.asp?id=8240 ) de har en
ganske informativ hjemmeside.

P.s. Glem alt om geotekstil mellem bund og sten. Det hjælper ikke et døjt.
Ukrudtet vokser i fugerne. Endvidere forhindre du fugefyldning fra bunden
når du vibrerer.

Fra : Torben Brøndum

Dato : 13-09-06 12:50

"CC" <cc@mail.dk> wrote

> [...]
> Ukrudtet vokser i fugerne. Endvidere forhindre du fugefyldning fra bunden

Tak til Jer alle fin hjælp. Et lille newbie spørgsmål mere: Rørerne man skal
afrette efter "kan" de bankes ned i sandet efter det er vibreret eller skal
man "grave" passende render til det...og måske lieg slå på rører nogle
gange? Jeg skal vel gennemsnitlig have 2 cm rettet af.

Hilsen Torben Brøndum

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 13-09-06 13:08

On Wed, 13 Sep 2006 13:50:02 +0200, "Torben Brøndum"
> [...]

>man "grave" passende render til det...og måske lieg slå på rører nogle
>gange? Jeg skal vel gennemsnitlig have 2 cm rettet af.

Jeg plejer at kratte en rende med murerhammeren. Røret deri, og så lige
banke det de sidste millimeter på plads.