Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Farveforskel afh. af program jeg bruger!
Fra : TomJones

Dato : 25-11-06 23:32

Hejsa.

Mit problem er startet ved at man gjorde mig
opmærksom på et potræt foto jeg havde lavet:

Min sorte baggrund (et lagen) kunne ses, jeg
så det via Adobe og Jasc som kul sort..men ak,
folder kunne ses -og det var ikke sort.

Rodet rundt i Adobe, justere op og ned på Gamma
og farven (køre nu sRGB)

Men Jasc ser billedet på en måde trods det henter
den profil jeg lavede i Adobe. Og Adobe viser
andet, og for det ikke er løgn viser ACDsee det helt 3.

Prøvet at hente et "testfoto" -men uanset hvad, så er
der noget galt

Please hjælp!

Kan den der, spyder 2 kaliberings dims hjælpe mig?
og hvis den kan -vil det virke hele vejen rúndt? altså
alle programmer -og jeg så er mere sikker på at det
andre får er det samme som det jeg ser..

Håber nogen kan hjælpe

Mvh
TomJones

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 25-11-06 23:41

TomJones wrote:

> Håber nogen kan hjælpe

Det er et kendt problem at windows ikke har Color Sync, derfor er der
ikke to programmer som viser det sammen billede ens.

Du skal ha' fat i et program som svarer til Color Sync, det er så vidt
jeg ved noget købe-software...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : TomJones

Dato : 25-11-06 23:47

Det driver mig til vandvid:

Adobe viser mig nu alle "fejlene"
kan se lagen bag den unge dame..

Jasc viser mig en smule af den sorte
baggrund (anden gamma?) men farverne
er helt hen i vejret!

ACDsee viser mig et billede med knal på
farverne og baggrunden kul sort...

Hvad døvlen gør jeg her...!!

ALT er jo ødelagt for mig nu, ved hverken
fra eller til!

Tom Jones

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 26-11-06 15:19

Niels Riis Ebbesen skrev:

> Det er et kendt problem at windows ikke har Color Sync, derfor
> er der ikke to programmer som viser det sammen billede ens.

Så simpelt er det desværre ikke.

Prøv f.eks. at åbne et billede i Photoshop under OS X og tildel
profilen Adobe RGB(1998) til det, hvis din version af Photoshop
da ellers har den mulighed (først muligt fra og med Photoshop 6).

Gem så billedet uden den profil integreret og åben det i f.eks.
Billedfremviser. Farverne vil ikke være de samme, som du ser i
Photoshop fordi Billedfremviser falder tilbage på den farveprofil,
som beskriver skærmen, når der ikke er nogen farveprofil integreret
(det er så ColorSyncs opgave at fortælle programmet, hvilken profil
det drejer sig om). Photoshop derimod korrigerer farverne både ifht.
Adobe RGB og til skærmen i dette eksempel.

Hvis du derimod vælger at integrere Adobe RGB(1998) i billedet, vil
farverne være de samme i Photoshop og i Billedfremviser.

Akkurat det samme vil ske under Windows i Windows Picture and Fax
Viewer, som svarer til Billedfremviser i OS X.

Man kan derfor ikke bare give Windows skylden uden samtidig at kende
til spørgerens farveindstillinger.

> Du skal ha' fat i et program som svarer til Color Sync, det er
> så vidt jeg ved noget købe-software...

Det hedder ICM under Windows og har været indbygget siden Win95.

Jeg kan anbefale "TomJones" at spørge i <news:dk.edb.grafik>, hvor
farvestyring ofte bliver debateret, hvis han ikke får et brugbart
svar her. Faktisk så mener jeg at kunne huske, at spørgsmålet har
været besvaret før i <news:dk.edb.grafik>. Google Groups kan måske
finde det.

--
Hilsen
Madsen

Fra : TomJones

Dato : 26-11-06 16:35

Tak Thomas, -ikke fordi jeg tror at det løser
noget for mig (er ikke helt med længere)

Men hvis jeg køber et stk. kaliberings ting,
("spyder"), sætter på skærmen, -så skulle
det løse mit problem?

Mvh
TomJones

Fra : emj

Dato : 26-11-06 18:05

TomJones skrev:

>Men hvis jeg køber et stk. kaliberings ting,
>("spyder"), sætter på skærmen, -så skulle
>det løse mit problem?

Jeg tror det er spild af penge. Hvad hjælper det, at det ser pænt ud
på din skærm, hvis det måske ser forkert ud på andre folks skærme?

Hvis du vælger samme profil i billedbehandlingsprogrammer og hardware
(d.eks. sRGB), så får du ikke så mange chok.

Du kan jo alligevel ikke bestemme, hvordan andre folk ser dine
billeder på deres skærme.

Hilsen emn

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 26-11-06 16:57

TomJones skrev:

> Men hvis jeg køber et stk. kaliberings ting, ("spyder"), sætter
> på skærmen, -så skulle det løse mit problem?

Det vil resultere i, at den profil som beskriver din skærm, bliver
mere nøjagtig, så du bedre kan stole på de farver, du ser i et
farvestyret program som Photoshop, men det vil ikke nødvendigvis
betyde, at du vil se samme farver i alle dine programmer, for ikke
alle programmer er farvestyrede. ACDSee er f.eks. mig bekendt ikke.
Den sidste version af ACDSee jeg prøvede, havde kun en mulighed for
gamma-justering og det er ikke meget bevendt.

--
Hilsen
Madsen

Fra : TomJones

Dato : 25-11-06 23:53

Der skal siges:

Digitalmagasinets test foto

´vises gud hjælpe mig ENS i alle
mine 3 programmer (syntes jeg)!

Jeg bliver bindegal!

Prøvet et foto hentet fra fotokritik,
den er sku oss ENS!

Er det fordi jeg har gemt rundt i tingene
på mine egne billeder? -gemt i en gl.
Adobe opsætning osv.?

Ja -ved ikke om jeg stirer mig blind?!
eller ønsker svar... -syntes sku de er ens..

Expert nær Esbjerg søges! giver gerne
god løn for at løse mit problem!

(så desperat er jeg)

/Tom Jones

Fra : s.v.nielsen

Dato : 26-11-06 18:09

TomJones wrote:
> [...]
> Adobe opsætning osv.?
>
> Ja -ved ikke om jeg stirer mig blind?!
> eller ønsker svar... -syntes sku de er ens..

Billedet med problemer, hvilken farveprofil har det?

Hvis den er andet end sRGB(f.eks. adobeRGB) er den uegnet til
billedvisning på skærm og forskellige programmer vil vise farverne
forskelligt...

Søren Videbæk Nielsen

Fra : s.v.nielsen

Dato : 28-11-06 19:33

TomJones wrote:
> Der skal siges:

> [...]
Angående billedet der vises forskelligt er det så gemt med en sRGB
farveprofil?

Det kan da vel ikke tænkes at dit problem er at du vil betragte en RAW
file med de 3 nævnte programmer???

Søren Videbæk Nielsen

Fra : Ove Kjeldgaard

Dato : 26-11-06 21:06

"TomJones" <Nono@honny.com> wrote:

>Min sorte baggrund (et lagen) kunne ses, jeg
>så det via Adobe og Jasc som kul sort..men ak,
>folder kunne ses -og det var ikke sort.

Har du ikke to problemer?

Først at dit billede ikke er optaget og/eller behandlet rigtigt.

Dernæst at forskellig hard- og software enten viser eller skjuler det manglende
sorte niveau.

--
Med venlig hilsen, Ove Kjeldgaard, nospam AT privat DOT dk
Natur og Friluftsliv: <http://hiker.dk>

Fra : TomJones

Dato : 28-11-06 18:14

"Ove Kjeldgaard" skrev i en meddelelse >

> Har du ikke to problemer?
>
> Først at dit billede ikke er optaget og/eller behandlet rigtigt.

Ihvertfald vises det forskelligt, Jasc+Adobe opsat som sRGB, de
viser billedet ret ens, mens ACDSee meget farverigt, og web? ja er
usikker -enten mest som Adobes eller ACDSee`

> Dernæst at forskellig hard- og software enten viser eller skjuler det
> manglende
> sorte niveau.

Jo, rettet til så Adobe viser billedet lyst (så jeg fx. ser mit sorte
lagen).

Mvh
Tom Jones

Fra : Ukendt

Dato : 26-11-06 23:44

"TomJones" <Nono@honny.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> opmærksom på et potræt foto jeg havde lavet:
>
> Min sorte baggrund (et lagen) kunne ses, jeg
> så det via Adobe og Jasc som kul sort..men ak,

Det ene problem som bl.a. Thomas har beskrevet er visning i en farvestyret
og ej styret miljø. Det er derfor du selv ikke blev opmærksom på det.
Nu når du får styr på det skal du løse problemet med din baggrund som du
skal have væk, som jeg har forstået.
I Adobe Photoshop er det meget enkelt. Når du har åbent dit billede så i
info paletten kan du se definitionen af farver når du kommer med musen over
billede. Du skal vælge det punkt på den sorte overflade som er den mest lyse
(foldende). Når du nu åbner Kurve værktøj Ctrl + M (windows) så kan du se at
der er 3 pipetter, du vælger den sorte og når du pager og trykke på den
område du har valg for, alt som er mørkere end det punkt du har valgt bliver
til det samme farve. Det ske et par ting i den proces, men bl.a. dine folder
vil forsvinde. Selvfølgelig for at se effekten skal du først kalibrere din
skærm, ellers arbejder du i blinde.

Mange hilsner
Tomasz

Fra : TomJones

Dato : 28-11-06 18:20

Takker Tomasz

Jeg har spurgt firmaet her:
http://www.caslonshop.dk/PartDetail.aspx?q=p:1284653;c:36169

om deres spyder 2 kunne det, fik besked om at bruge knap 3000,-
samt lære mere (kursus) om farvestyring.

Uha -sikke mange penge...

Umiddelbart må jeg nok smidde håndklædet i ringen, tror ikke selv
at jeg nu kan komme nærmere en løsning, rettet skærmen til så godt
jeg kan (Gamma lysnet en del, farvevalg SRGB i Adobe og Jasc),
og håber så bare at resultaterne er nogenlunde...

Enten er mine billeder for lyse/farve fattige -eller omvendte..

Bare lidt øv at have 3 forskellige syn på samme foto:

Jasc/Adobe
ACDSee
Web -opsat på fx. fotokritik (set via browser)

Mvh
Bent

Fra : Ukendt

Dato : 01-12-06 14:46

> Web -opsat på fx. fotokritik (set via browser)

Hej Bent
Kan du linke til billede, så vi kan betragte din kunst

Lige som Thomas har nævnt for, det er bedre hvis du starter emnet på
dk.edb.grafik der sidder virkelig mange som har forstand på den slags
problemer.

Mange hilsner
Tomasz

Fra : TomJones

Dato : 28-11-06 18:25

Du mener Paint Bucket Tool??

Ja det er nemt nok, men fx. ved potræt vil
det medføre at der går visse tab til..

Fx. hår som forsvinder..

?

Mvh
Tom Jones

Fra : Ukendt

Dato : 01-12-06 14:34

"TomJones" <Nono@honny.com> skrev i en meddelelse
> Du mener Paint Bucket Tool??

Nej det er ikke den.
Du åbner Curves dialog vindue og vælger pipeten som instiller den sorte
punkt, der hvor du dobbeltklikker bliver den mørkeste punkt på billede.
Det er også beskrevet i hjælp i PS

> Ja det er nemt nok, men fx. ved potræt vil
> det medføre at der går visse tab til..
>
> Fx. hår som forsvinder..

Ja det stemmer, der er altid noget for noget, når man tager det ene stedet,
så mangler noget anden sted.
Du kan også begrænse din arbejdsområde., Du kan også arbejde med stempel
værktøj, du kan duplikere din billede, slette dine "gode" områder og
sammenflette dine kopier sammen men indstilling at der tages hensyn til de
mørke områder, så det lyse forsvinder. Der er mange ændre muligheder,
afhænge af formålet og kendskab til Photoshop, eller anden program man er
god til.
Jeg vil anbefalede dig at tage på det kursus hos Caslon, det har jeg prøvet
og de er gode.
Prøv at spørger Thomas M. han organiserer også kurser og hvis du læser hans
indlæg, så vil du opdage at det er en mand som kan lære fra sig

Mange hilsner
Tomasz