Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Hvilken tele?
Fra : Hans-Henrik

Dato : 24-11-06 01:20

Hej!

Jeg har et Canon 400mm f5.6 L objektiv som er fint nok, dog ikke særlig
hurtigt, men dejligt skarp. Men mer kan jo ikke få nok, og da jeg godt kan
lide at gå i naturen og tage billeder af ting/dyr der er lidt langt væk (og
som ikke tør komme nærmere), kunne jeg godt tænke mig noget med noget
længere rækkevidde, så jeg ville høre, hvad eksperterne vil foreslå af de to
nedennævnte:

Canon EF 300mm f2,8 L med en x2 converter (= 600mm f5.6); ca 37000 hos
Photografica

Canon EF 500mm f4 L IS med en 1,4 converter (=700mm f5,6); ca. 52000 hos
Photografica

Sidstnævnte med IS, men dobbelt så tung, næsten dobbelt så lang og en god
del dyrere. Jeg ville naturligvis give min 400mm i bytte for at reducere
omkostningerne - en smule!
Priserne er blot medtaget for at se forholdet mellem de to objektiver der
formentligt fås en del billigere andre steder. Er IS og de ekstra 100mm på
500mm objektivet 15000kr mere værd?

Mit camera er Canon EOS 5D.

Mvh

Hans-Henrik

Fra : Mogens Hansen

Dato : 24-11-06 07:23

"Hans-Henrik" <hh.husen@it.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Priserne er blot medtaget for at se forholdet mellem de to objektiver der
> formentligt fås en del billigere andre steder. Er IS og de ekstra 100mm

Dit spørgsmål hører hjemme i dk.fritid.foto.indkoeb, som jeg futter til (og
giver mit bud).

Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : Thomas Kjær

Dato : 24-11-06 07:42

On 2006-11-24, Hans-Henrik <hh.husen@it.dk> wrote:

> Canon EF 300mm f2,8 L med en x2 converter (= 600mm f5.6); ca 37000 hos
> Photografica
>
> Canon EF 500mm f4 L IS med en 1,4 converter (=700mm f5,6); ca. 52000 hos
> Photografica

Hvis du skal bruge de helt lange brændvidder (og det skal du nok, hvis
det er dyr i naturen), så bør du købe 500'eren.
Godtnok er 300mm'eren et af de objektiver der bedst kan tåle convertere,
men 2x converteren bør stadig betragtes som en nødløsning, og ikke noget
man skal satse på at bruge fast.

Mon ikke også den 300 du har en pris på ovenfor er med IS?

Thomas Kjær <tk@daarligstil.dk>

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 24-11-06 08:22

Hans-Henrik wrote:

> Canon EF 300mm f2,8 L med en x2 converter (= 600mm f5.6); ca 37000 hos
> Photografica
>
> Canon EF 500mm f4 L IS med en 1,4 converter (=700mm f5,6); ca. 52000 hos
> Photografica

Indkøbssnak hører hjemme i news:dk.fritid.foto.indkoeb

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen