Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
billedstabilisator på IXUS 800 - ikke impo~
Fra : morthorst@hotmail.co~

Dato : 14-11-06 11:21

Hej Gruppe.

Jeg har haft et IXUS 800 i et par mdr nu og er mildest talt ikke
imponeret over billedstabilisatoren. Hele ideen med at købe kameraet
var til at tage "kirkebilleder", altså billeder i let mørke uden
blitz. De bliver traditionelt let slørede når der er bevægelse ved
digifoto.

Her ser jeg ingen synligt bedring i forhold til mit HP digitalkamera
eller det gode gamle IXUS 400.

Andre der har samme erfaring, gør jeg noget forkert ved betjeningen af
kameraet eller har jeg for store forventninger?

Mvh. Steen

Fra : Niels Andersen

Dato : 14-11-06 11:27

On Nov 14, 11:21 am, mortho...@hotmail.com wrote:
> Jeg har haft et IXUS 800 i et par mdr nu og er mildest talt ikke
> imponeret over billedstabilisatoren.
[...]
> Andre der har samme erfaring, gør jeg noget forkert ved betjeningen af
> kameraet eller har jeg for store forventninger?

Jeg kender ikke netop det kamera, men dine forventer burde være i
nabolaget af "dobbelt lukketid". Dvs. hvis du med en effektiv
brændvidde på 100mm. kan holde kameraet stille i 1/100 sekund, skulle
du med billedstabilisator komme op på noget i nærheden af 1/50
sekund.

Det er svært at måle, men prøv dig frem.

--
Mvh.

Niels Andersen

Fra : Gert Medom

Dato : 14-11-06 14:02

<morthorst@hotmail.com> skrev i en meddelelse
[...]

Jeg tror forventningerne er for store bevægelsesuskarphed fjernes ikke
med IS, men til rolige motiver der ikke bevæger sig i "skudøjeblikket"
skulle det gøre en forskel.

Mvh Gert

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 14-11-06 14:59

morthorst@hotmail.com wrote:

> Andre der har samme erfaring, gør jeg noget forkert ved betjeningen af
> kameraet eller har jeg for store forventninger?

Billedstabilisering er kun virksom imod, at du ryster kameraet under
optagelsen, det kan ikke fryse ting der bevæger sig i motivet, det kan du
kun gøre med kortere lukketider...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Thomas Pedersen

Dato : 14-11-06 17:39

[...]

Jeg tror du forventer for meget af en billedstabilisator. En
billedstabilisator modvirker kun de rystelser du selv har, det vil sige, at
de stationære ting i billedet burde stå skarpe, hvis du ellers har en
fornuftig lukkerhastighed. Normalt siger man, at man kan halvere eller, hvis
man har en rolig hånd, skære 2/3 af lukkerhastigheden. Men som andre har
sagt, den kan ikke lave mirakler. Så hvis folk bevæger sig mens du tager
billeder, ja så vil de altså stadig være uskarpe. Mod dette er der kun en
kur. Enten bruge blitz eller også bruge en mindre formue på et kamera med
lysstærk optik og som kan gå op i ISO uden for meget støj.

MVH

Thomas

Fra : Ukendt

Dato : 14-11-06 19:50

> [...]
>
> Andre der har samme erfaring, gør jeg noget forkert ved betjeningen af
> kameraet eller har jeg for store forventninger?

Jeg har netop undgået dette kamera pga. billedstabilisator. Jeg synes ikke
det er pengene værd. Men har dit Ixus 800 ikke en "Scene" (SCN) indstilling?
Der kan du vælge "Indendørs", og i mange tilfælde helt undvære blitz ved
indendørs optagelser. Det fungerer meget fint på mit Canon PowerShot S 620.
Billederne bliver samtidig noget mere "varme" i farven.

/Søren

Fra : abacus

Dato : 14-11-06 20:29

Søren B. skrev:
> [...]

Har du adgang til at låne et etbenstativ, det kan hjælpe en del.
Niels

Fra : Bo Bjerre

Dato : 14-11-06 21:52

abacus wrote:

> Har du adgang til at låne et etbenstativ, det kan hjælpe en del.

Ja, jeg tror du har for store forventninger. Det giver 1-2 EV, afhængig
hvor god Du er til at holde tingene i ro.

Jeg har et 300mm Nikon objektiv med VR, som de kalder det. Det ER bedre
end den almindelige model, men jeg kan komme fra ca 1/250 sek til ca
1/60 sek. Men jeg kombinerer det normalt med et stativ. Enten bare et
eet-ben, eller hvis jeg "gider at slæbe", et slm med ter ben. Og med
stativ slår jeg det fra, og opnår det bedste resultat...

Bo //

Fra : ksk

Dato : 14-11-06 21:56

> Bo //

undskyld jeg bryd ind men liget en spørgsmål til BO

slå du VR fra nå du brug stativ ??? synes jeg ha læst et sted at ryster fra
kammera skulle påvirke VR nå man skyd fra stativ er det rigtigt ??

KsK

Fra : Bo Bjerre

Dato : 14-11-06 22:41

ksk wrote:

> slå du VR fra nå du brug stativ ??? synes jeg ha læst et sted at ryster fra
> kammera skulle påvirke VR nå man skyd fra stativ er det rigtigt ??

Ja. Tidskonstanterne i reguleringssystemet i VR er sammenlignelige med
egenresonansen fra et stift stativ, og det gå ikke altid godt. Det, der
går galen er, at når optik'en flytter "glasklodsen" (prismet) sker det
med et sådant moment, at den svage rystelse anslår resonansen i
stativet. Det er ikke at tage fejl af, når man hører det. En lille
"beanbag", eller en afslappet hånd anbragt ovenpå optikken, mens den
sidder på stativet, kan gøre underværker. Og så når jeg uden problemer
1/15 med 300mm'en, og så er VR ligegyldigt, læs: spild af penge. Jeg
kunne bare ikke få optikken uden VR... (leveret for ca 5 uger siden).
Jeg vil dog rose systemet, når jeg skyder frihånd på 1/125. Så er
hit-rate øget fra 20% til 80%, så uden stativ kan jeg anbefale det !

Bo //

Fra : Arne Jensen

Dato : 14-11-06 23:51

Jeg har samme mening om den optiske stabilisator.

Har lavet utallige forsøg - efter min mening er der ikke synlig effekt af
stabilisatoren.

Der er ikke meget der bevæger sig i kirken - udover fotografen!

Jeg købte Canon IXUS 800IS den 22. maj. Kameraet stod af efter ca. 500
billeder, lige før sommerferien.
Indsendt til forhandler med reklamation. Hele optical unit udskiftet, kamera
retur efter 2 måneder. Derefter
konstateret ukendte lyde - måske stammende fra IS funktion eller focusering?
(ikke hørt inden break down)
Lydende kunne også høres på filmklip. Derefter indsendte jeg kameraet igen -
modtog kort tid efter et nyt
kamera fra forhandleren "GoDigital" som jeg klart kan anbefale i forbindelse
med salg og god betjening.

Jeg er overbevist om, at en del i optical unit er faldet ind mellem linserne
og viste sig som en skygge på
billederne, lignende en halv tændstik. Jeg tror der er problemer med optical
unit incl. billedstabilisatoren
i Canon 800IS. Man får ingen forklaring/beskrivelse af problemet i
forbindelse reklamation og reparation.

De fleste af mine skud bliver klaret med Nikon D70
Med venlig hilsen
Arne Jensen

[...]

---
avast! Antivirus: Inbound message clean.
Virus Database (VPS): 0648-2, 14-11-2006
Tested on: 14-11-2006 23:16:24

---
avast! Antivirus: Outbound message clean.
Virus Database (VPS): 0648-2, 14-11-2006
Tested on: 14-11-2006 23:51:10

Fra : morthorst@hotmail.co~

Dato : 17-11-06 12:56

Tak for alle svarene. Jeg har købt et stativ :)

/Steen

Fra : ksk

Dato : 17-11-06 16:36

Tak for alle svarene. Jeg har købt et stativ :)

/Steen

købe nu kvalitet ikke som mig noget skod ... prøv at spørg hvad MAX eller
HANS brugere (hvis du ha råd )

KsK

Fra : Bo Bjerre

Dato : 18-11-06 18:01

ksk wrote:

> købe nu kvalitet ikke som mig noget skod ... prøv at spørg hvad MAX eller
> HANS brugere (hvis du ha råd )

Jeg har ikke hørt om at hverken Hans eller Max tager penge for at
besvare et spørgsmål

Bo //

Fra : ksk

Dato : 18-11-06 18:22

"Bo Bjerre" <post@fjernes-sidebanen.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg har ikke hørt om at hverken Hans eller Max tager penge for at besvare
> et spørgsmål
>
> Bo //

KsK