Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
FOV og brændvidde
Fra : Thomas H.

Dato : 10-11-06 10:35

Et par spørgsmål:

Hænger "Field Of View" direkte sammen med brændvidden?
Jeg synes nemlig ikke altid at de er angivet til det sammen, slet ikke når
der er tale om "Fisheye"

Når der er angivet et grader-tal, er det så altid i full frame, og skal man
gange den med 1,6 når det er et 350D ?

--
Thomas H. - www.thhe.dk

Fra : Niels Andersen

Dato : 10-11-06 12:15

On Nov 10, 10:35 am, "Thomas H." <thhedkFjerndetteforpok...@gmail.com>
wrote:
> Hænger "Field Of View" direkte sammen med brændvidden?

....og sensorstørrelsen.

> Jeg synes nemlig ikke altid at de er angivet til det sammen, slet ikke når
> der er tale om "Fisheye"

Med samme sensorstørrelse skulle det gerne hænge sammen.

> Når der er angivet et grader-tal, er det så altid i full frame, og skal man
> gange den med 1,6 når det er et 350D ?

Når det er angivet i grader er sensorstørrelsen allerede medregnet,
så nej. Det skulle da lige være hvis det er beregnet til en anden
sensor. I så fald er det noget mere kompliceret, end bare at gange med
en faktor. (Kiggede lige lidt, FOV er vist typisk beregnet til en
fullframe-sensor.)

Med FOV er der også spørgsmålet om det er vandret, lodret eller
diagonalt. Jeg tror vist det typisk er vandret.

--
Mvh.

Niels Andersen

Fra : Thomas H.

Dato : 11-11-06 11:38

wrote:
> [...]

Med FOV er der også spørgsmålet om det er vandret, lodret eller
diagonalt. Jeg tror vist det typisk er vandret.

Ja jeg kan se at det tit er diagonalt det er angivet, det er nok det der
forvirrer mig.

Fra : Brian Lund

Dato : 12-11-06 19:01

> ..og sensorstørrelsen.

> Med samme sensorstørrelse skulle det gerne hænge sammen.

Ikke med fisheye!! En 14mm "normal" har slet ikke samme billedvinkel som en
14mm "fisheye".

Det kommer an på objektivet. På Canons "EF-S" og eks. Sigmas "DC" er det
opgivet i billedvinklen til de mindre sensorer, det samme gælder sikkert for
Nikons "DX" - men ellers er det altid for fullframe.

Og nej, vinklen kan du ikke bare gange/dividere med 1,6!

Brian

Fra : P. Rongsted

Dato : 10-11-06 12:23

On Fri, 10 Nov 2006 10:35:08 +0100, "Thomas H."
<thhedkFjerndetteforpokker@gmail.com> wrote:

> [...]
>der er tale om "Fisheye"
>
>Når der er angivet et grader-tal, er det så altid i full frame, og skal man

Brændvidde og Formatet (størrelsen af film/sensor) giver tilsammen
synsvinkel (FoV). Normalt angiver man synsvinkelen for diagonalen. Man
ser dog nogle som opgiver den horisontalt.

Faktoren på 1,6 er netop for at give den samme synsvinkel. De fleste
tabeller gælder for filmformatet på 24x36, så der skal du gange med
faktoren inden du slår op.

Peter

Fra : Niels Andersen

Dato : 10-11-06 12:29

Læste lige lidt op på det. :)

On Nov 10, 12:15 pm, "Niels Andersen" <niels-use...@myplace.dk> wrote:
> Med FOV er der også spørgsmålet om det er vandret, lodret eller
> diagonalt. Jeg tror vist det typisk er vandret.

I denne sammenhæng er det vist nærmere diagonalt der er typisk.

Eksempel: Med en fullframe-sensor er 50mm anbefalet som "standard", da
man mener det minder mest om øjet.

Så er d = ~43 (diagonalen på sensoren) og f = 50.

2 * arctan * ( d / 2f ) ~= 46

(arctan kaldes også inv tan eller inverse tangent)

Et vidvinkel objektiv kunne vel fx. være på 8 mm, det giver så
omkring 140 grader med fullframe, hvis det altså er et "rectilinear"
objektiv, et der ikke forvrænger lige streger.

Læs evt. mere her: http://en.wikipedia.org/wiki/Angle_of_view

--
Mvh.

Niels Andersen

Fra : HKJ

Dato : 11-11-06 00:57

Thomas H. wrote:
> Hænger "Field Of View" direkte sammen med brændvidden?

Ikke kun, sensor størrelse og type af objektiv har også betydning

> Jeg synes nemlig ikke altid at de er angivet til det sammen, slet ikke når
> der er tale om "Fisheye"

Fisheye er speciel men hensyn til FOV

> Når der er angivet et grader-tal, er det så altid i full frame, og skal man
> gange den med 1,6 når det er et 350D ?

Det afhænger af...

Prøv at se http://www.miscel.dk/MiscEl/miscelPhotoLens.html, der har jeg
lavet et program der kan regne på det.

Fra : Thomas H.

Dato : 11-11-06 11:38

"HKJ" <henrik.k.jensen@miscel.dk> skrev i en meddelelse

> Ikke kun, sensor størrelse og type af objektiv har også betydning

> [...]

Ok det er fandeme en sej lommeregner den der