Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Dias i rammer, scanning?
Fra : Kbh.s amt

Dato : 06-11-06 17:52

Er i besiddelse af ca. 1000 dias i ramme, som er sammenlimet (Agfa fra slut
60erne).
Har tidligere spurgt denne gruppe om leje af diasscanner.
Kan åbenbart ikke lade sig gøre at leje.
Er nu anbefalet at købe en flatbed-scanner, så nu er spørgsmålet?
Kan en sådan scanner tage limede dias, og hvilken er at anbefale?
Har set i et blad at Canons 4400F eller 8600F er gode scannere, men kan de
klare ovennævnte type dias??

V.h.
T.T.

Fra : s.v.nielsen

Dato : 06-11-06 19:43

Kbh.s amt wrote:
> [...]
> Kan en sådan scanner tage limede dias, og hvilken er at anbefale?
> Har set i et blad at Canons 4400F eller 8600F er gode scannere, men kan de

Hvis scanneren kan scanne dias er der tale om monterede dias. Dine
'limede' dias er monterede så der er ingen risiko for at de ikke kan
scannes.

Det lyder ikke som om dine dias er monterede mellem glas og det skal du
være glad for. Glas monterede dias kan godt scannes men ofte er det
nødvendigt at tage dem ud af glasset for at rengøre dem.

Søren Videbæk Nielsen

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 06-11-06 22:32

Kbh.s amt wrote:

> Er nu anbefalet at købe en flatbed-scanner, så nu er spørgsmålet?

Hmm... med mindre du køber en proff. flatbed-scanner til over 20.000
kroner, så skal du nok ikke forvent et særligt godt resultat.

De små Flatbed-scannere har ikke høj nok opløsning, og deres dynamiske
range er også for dårlig til scanning af farvedias.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Gunnar Laurhammer

Dato : 06-11-06 22:38

"Kbh.s amt" <kyndby2003@yahoo.dk> wrote in message
> [...]
> Kan en sådan scanner tage limede dias, og hvilken er at anbefale?
> Har set i et blad at Canons 4400F eller 8600F er gode scannere, men kan de

Heisann.. :)

Eg vil anbefale at du tar en kikk på Epson dersom du vurderer
flatbedscannere. De er noe dyrere, men kvaliteten er også tilsvarende mye
bedre. Du kan blant annet kikke litt på
http://www.photo-i.co.uk/Reviews/interactive/Epson%20V750/page_1.htm
På disse sidene finner du også tester av Epson V700, som gir like gode
resultater, men koster ca 2000 mindre. Eneste skikkelige alternativet til
disse scannerene er Canon CanoScan 9950 (som også er testet her). Denne gir
også utmerkede resultater, men de testene eg har lest, viser at Epson i dag
er det beste alternativet. Epson scanneren er også ganske rask. Den bruker
ca 1 min på eit 4800dpi scan av eit 35mm bilde.

Noe interresant lesning kan også finnes på
http://photo.net/bboard/q-and-a-fetch-msg?msg_id=00H4lp&tag

mvh
Gunnar Laurhammer

Fra : Jesper Brunholm

Dato : 07-11-06 01:59

Kbh.s amt skrev:
> [...]
> Kan en sådan scanner tage limede dias, og hvilken er at anbefale?
> Har set i et blad at Canons 4400F eller 8600F er gode scannere, men kan de

Ja det kan de. 8600'eren er efter min bedste overbevisning de ekstra
penge værd (og 9950 _er_ faktisk ret lækker at arbejde med).

Da det nu er en del billeder du skal have ind, kan det _måske_ betale
sig at kigge på om der er væsentlige forskelle på arbejdshastighed...

Diverse reviews jeg har set viser at Canon sagtens kan følge med Epson i
den her klasse scannere, og min erfaring er at man godt kan gå udmærkede
scanninger ud af sådanne dias, hvad såvel farvedybde som skarphed angår.
Det bliver næppe kvalitet som fra et full-frame kamera med optimal
belysning, men var det det, da billederne blev taget? (min pointe er
at det altid kan blive en tand bedre, det er let at lede så længe efter
den perfekte digitalisering så man aldrig kommer forbi de første par
testkørsler hvis man ikke anlægger et synspunkt om rimelighed i
kvalitetskravene sammenlignet med det materiale man digitaliserer).

mvh

Jesper Brunholm

Fra : wilburt

Dato : 07-11-06 09:40

Jag startade diaskanningen med en Minolta diascanner; när nummer tre gick i
stykker gav jag upp och jag fick en Canon 8600 att testa. Den har hållare
för såväl dia som negativ och resultatet blir lika bra som i Minoltan. En
vanlig flatbäddsscanner får lyset underifrån; vid dia&negativskanning
kopplas ljus uppifrån in och ljus nedifrån ut på 8600 skannern. Det är
finessen.

Fra : Karsten Svenningsen

Dato : 07-11-06 23:29

En helt anden løsning som jeg har er faret er både hurtig og væsentlig bedre
en billig scannernes output, er at projicere billederne på et lærred, med en
dias fremviser, stille et digital kamera på stativ og tage billeder (uden
blitz ). Eksperimenter lidt med afstande og lukketider. Ikke særlig
teknisk men det virker.
Mvh.
Karsten Svenningsen

Fra : Egon Stich

Dato : 08-11-06 16:38

"Karsten Svenningsen" <karsten@svenningsenklanen.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> dias fremviser, stille et digital kamera på stativ og tage billeder (uden
> blitz ). Eksperimenter lidt med afstande og lukketider. Ikke særlig

Der findes jo også løsningen med en reprostand og et af Multiblitz´s
kopiagregater.
Det går hurtigt, og er godt.

MVH
Egon

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 08-11-06 19:06

Egon Stich wrote:

> Der findes jo også løsningen med en reprostand og et af Multiblitz´s
> kopiagregater.
> Det går hurtigt, og er godt.

Ja... affotografering er en udmærket løsning, jeg har dog aldrig set et
kopiagregat fra Multiblitz, har du et link...?

Raynox har til gengæld noget der ligner en færdig løsning.
http://raynox.co.jp/english/ks2000/ks2000eg.htm

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : jcjensen

Dato : 08-11-06 23:04

Niels Riis Ebbesen <info@niels-ebbesen.net> wrote in news:45521C6F.5040705
@niels-ebbesen.net:

> Raynox har til gengæld noget der ligner en færdig løsning.
> http://raynox.co.jp/english/ks2000/ks2000eg.htm

Den ser interessant ud. B&H har den desværre ikke, men Adorama har til 100
USD. Når jeg skriver desværre, skyldes det, at Adorama er gået over til at
levere til en virksomhed, der giver køber en fiktiv adresse i USA. Så vidt
jeg kan se, betyder det en betydelig svækkelse af den sikkerhed, der er
forbundet med at betale med kreditkort. Og det er ikke USPostal eller
lignende kendte foretagender, der administrerer disse navneskiltadresser.

I sandhedens interesse skal det siges, at Tecknikdirect anvender et lidt
lignende system, idet deres "pick-up-service" henter varerne på kundens
vegne. Og det fungerer udmærket.

Nå men linket til Adorama:

http://www.adorama.com/IRXKS2000.html?searchinfo=raynox&item_no=1

mvh
Jens Chr. Jensen

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 08-11-06 23:32

jcjensen wrote:

> [...]
>
> I sandhedens interesse skal det siges, at Tecknikdirect anvender et lidt
> lignende system, idet deres "pick-up-service" henter varerne på kundens

Nu er tråden blevet off-topic, og den bør derfor FUT'es til
news:dk.fritid.foto.indkoeb - det er hermed gjort...

XFUT

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Leif Langgaard

Dato : 09-11-06 10:41

> Nu er tråden blevet off-topic, og den bør derfor FUT'es til
> news:dk.fritid.foto.indkoeb - det er hermed gjort...
>
> XFUT

Skal du ikke ud og tage nogle billeder, i stedet for at ødelægge den gode
stemning?

--
Leif Langgaard
GRATIS BILLEDER OG STOCKFOTOS:

Fra : Egon Stich

Dato : 09-11-06 10:58

> Ja... affotografering er en udmærket løsning, jeg har dog aldrig set et
> kopiagregat fra Multiblitz, har du et link...?

Prøv at google på:
Multiblitz color dia duplicator

Det er en lille box med indbygget blitz og matskive til småbilled og
mellemformat.
Syncroniseres med cameraet.
(hvis man frister mig hårdt nok, har jeg da et sæt liggende

MVH
Egon

Fra : MW

Dato : 09-11-06 18:03

Og her er et billede af den

http://cgi.ebay.de/Multiblitz-Dia-Duplicator_W0QQitemZ140049526138QQihZ004QQcategoryZ28953QQssPageNameZWDVWQQrdZ1QQcmdZViewItem

mvh/MW

Fra : Heinrich Frausing

Dato : 08-11-06 01:47

Hej

Har lige købt en 4400F, det kan næsten ikke være lætter at scanne negaviver
og andre film, skulle lige prøve at scanne et lysbillede og det kan bare
ligges i holderen med ramme og det hele, så man behøver ikke at åbne dem.

har scannet lysbilledet i 4800 dpi hvilket gav en fil på ca. 28 mb. i jpg
format, dette ene billedetog ca. 5 min.

så det er ikke den hurtigeste men resultatet fint ud.

Heinrich Frausing

Fra : John Larsson

Dato : 08-11-06 13:28

"Karsten Svenningsen" <karsten@svenningsenklanen.dk> writes:
> [...]
>dias fremviser, stille et digital kamera på stativ og tage billeder (uden
>blitz ). Eksperimenter lidt med afstande og lukketider. Ikke særlig

Selv jeg har prøvet med mange forskellige projektorer, lærreder og
afstande, har resultatet været meget skuffende. Projektorene har
tilsyneladene en meget uens lysspredning ud over billedet og det kan selv
ikke PS rette op på! Hvad hedder din projektor og har du et resultat man
kan se?

John

Fra : Jan Bøgh

Dato : 08-11-06 18:32

John Larsson skrev i
fc.0073fb6b07be74463b9aca00c6c0da4a.7be74b2@net.dialog.dk dette:

> [...]
> afstande, har resultatet været meget skuffende. Projektorene har
> tilsyneladene en meget uens lysspredning ud over billedet og det kan

Samme her. Og jeg synes min simple flatbed (Canoscan 8400 vistnok) laver et
væsentligt bedre resultat end ved affotografering af lærred. Men det er
noget langsommere.

vh
Jan

http://jan.boegh.net/foto.htm

Fra : AAroevej

Dato : 10-11-06 20:11

Hej Kbh.s amt,

Du kan låne min dias scanner hvis du vil.

Skal bare have den tilbage i samme stand.

mvh Lars