Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
At Tage Billeder I En Sportshal Med Canon ~
Fra : Billy Bob

Dato : 02-11-06 19:40

Hej Gruppe

Hvis man "kun" har en canon 350D med den indbyggede blitz hvad kan man så
gøre for at tage nogle gode billeder i en sportshal. Dem jeg tager nu bliver
mørke over i det lidt gule.

Hvad kan jeg gøre

På forhånd tak

Vh
Jan F

Fra : Bo Bjerre

Dato : 02-11-06 19:50

Billy Bob wrote:
> [...]
> gøre for at tage nogle gode billeder i en sportshal. Dem jeg tager nu bliver

start med at erkende, at den indbyggede blitz er ren nødbelysning, og
ikke rækker ret langt. Sæt kameraet til en høj ISO-værdi og brug
objektiver, der har høj lysstyrke. bl. 2.8 eller bedre.

Bo //

Fra : Mogens Hansen

Dato : 02-11-06 19:52

"Billy Bob" <friis13@hotmail.com> wrote in message

[8<8<8<]
> Hvad kan jeg gøre

Slukke for blitzen - den hjælper alligevel ikke noget.
Lav en hvidbalance måling - brug et vidt stykke papir, hvis du ikke har
andet.
Optag billederne som raw.
Ofte er der ikke så meget lys så:
Skru op for ISO - gerne til 1600.
Brug et lysstærkt objektiv
Stil kameraet på manuel eksponering - lyset er ofte rimeligt jævnt i en
sportshal. Alternativt Av med største blændåbning valgt (mindste tal)
Check histogrammet.

Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : Brian Lund

Dato : 02-11-06 22:35

> Hvis man "kun" har en canon 350D med den indbyggede blitz hvad kan man så
> gøre for at tage nogle gode billeder i en sportshal. Dem jeg tager nu
bliver
> mørke over i det lidt gule.

Den gule farve kan du let slippe af med! - Brug manuel hvidbalaance efter
f.eks. et hvidt stykke papir, du kan muligvis også bruge "fluorescent"
pre-indstilling - Eller endnu bedre, brug RAW og juster selv på PC'en!

Nu ved jeg ikke hvordan du iøvrigt har indstillet kameraet, men hvis du har
brugt automatik; glem det!
Brug "Av", indstil ISO til 1600, juster blænden så du har størst mulig
åbning (mindste tal). Hvis du stadig ikke får gode billeder må du opgradere
med et bedre objektiv! - Til mørke situationer kan jeg anbefale EF 50mm
f/1,8 II, den koster ca. 800 kr!

Brian

Fra : Asle Bjerva

Dato : 03-11-06 08:29

Brian Lund wrote:

> [...]
> opgradere med et bedre objektiv! - Til mørke situationer kan jeg
> anbefale EF 50mm f/1,8 II, den koster ca. 800 kr!

Hvis det dreier seg om sportsbilder med bevegelse, er kortest mulig
lukkertid beste alternativet.
Alternativet med korrekt eksponering og AV vil ofte gi alt for lange
eksponeringstider.
Aksepter undereksponering på inntil 1 - 1,5+ blenderverdi, det kan man rette
opp i PS.
AsleB;Oslo

Fra : Billy Bob

Dato : 03-11-06 15:31

Hej Gruppe

Tusinde tak for de MEGET gode svar som jeg vil afprøve i weekenden

Vh
Jan F

Fra : ;o\)-max-

Dato : 04-11-06 09:49

"Billy Bob"
> [...]
>
> Hvis man "kun" har en canon 350D med den indbyggede blitz hvad kan man så
> gøre for at tage nogle gode billeder i en sportshal. Dem jeg tager nu

fotografer i raw - så skal du ikke spekulere på hvidbalancen -
før du sidder hjemme ved computeren + plus det gir dig lidt
mere exponerings spillerum. Glem flashen du burde kunne
få helt acceptable billeder med en iso på 1600. Lidt arbejde
på computeren kan gøre underværker. -max-