Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
fast lys fremfor blitz - erfaringer?
Fra : Peter T.

Dato : 26-10-06 19:24

Jeg søger nogle tips vedr. fast lampe-setup fremfor blitz, da jeg har
adgang til adskillige typer teaterlamper, men ikke blitz og fotolamper. Og
her tænker jeg primært på portrætfotos og studieagtige opstillinger.
Jeg regner med, at der vil være noget med kelvintemperaturer ved
teaterlamper alt efter type pære og jeg har også adgang til diverse
farvefiltre fra Lee og Rosco, som jeg kan kompensere med.

Sådan hypotetisk. Hvis jeg vil lave en opstilling med en model med hvid
baggrund, hvor jeg skal fotografere close-ups af hendes ansigt som motiv,
men også i andre opstillinger, hvor krop og evt. rekvisitter kommer med...
Hvor "meget" lys skal jeg regne med at bruge hvis jeg skal kompensere for
fotolamper, som jeg faktisk ingen erfaring har med at gøre?

Jeg håber I forstår min problemstilling. Som information, kan jeg
fortælle, at jeg har mange års erfaring som lystekniker og -designer på
teatre og rockkoncerter, hvilket har givet mig en vis basisviden om lys -
dog blot ikke i fotosammenhæng. :)

--
Mvh. Peter T.

FreeCell-statistik pr. 9. oktober 2006 (opdateres vilkårligt):
Total: won/lost 183/61 (75%). Streaks: wins/losses/current 18/5/3 win

Fra : Bo Bjerre

Dato : 26-10-06 19:52

Peter T. wrote:
> [...]

> fortælle, at jeg har mange års erfaring som lystekniker og -designer på
> teatre og rockkoncerter, hvilket har givet mig en vis basisviden om lys -

OK: du kender til lyslægning, skygger/lys.

Du skal blot sikre dig at farveballancen passer. Hvis du bruger film,
skal du købe en, der er beregnet til kunstlys. Bruger du digi, og gemmer
i jpg format, skal kameraets hvidballance tilpasses lysets
farvetemperatur. Hvis du er digital og kan gemme i rå-format, kan du
bare skyde løs og løse problemet senere.

Bo //

Fra : /Peter

Dato : 26-10-06 20:27

"Bo Bjerre" <post@fjernes-sidebanen.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> farvetemperatur. Hvis du er digital og kan gemme i rå-format, kan du
> bare skyde løs og løse problemet senere.

Interessant spørgsmål fra Peter T.,
et spørgsmål som jeg gerne ville have besvaret.
hvad er ellers forskellen på fast lys og flash (blitz) lys, i en given
opstilling,
måske ikke så meget farvetemp. men hvilket betydning kan det ellers,
da fast lys jo ikke er særligt udbredt i fotostudier/opstillinger.

/Peter

Fra : Peter T.

Dato : 26-10-06 22:51

/Peter udviste en rettidig omhu og skrev:

> måske ikke så meget farvetemp. men hvilket betydning kan det ellers,
> da fast lys jo ikke er særligt udbredt i fotostudier/opstillinger.

Hvis jeg kan ramme farvetemperaturen med korrektionsfiltre på lamperne tæt
på, er der trods alt lidt reddet. For jeg vil jo gerne have _helt_ hvidt
lys, at kunne arbejde ud fra, når jeg har startet photoshop. :)

Fra : Peter T.

Dato : 26-10-06 22:49

Bo Bjerre udviste en rettidig omhu og skrev:

> Hvis du er digital og kan gemme i rå-format, kan du
> bare skyde løs og løse problemet senere.

Det er ren digitalt og i råformat (canon 400D).

Fra : Alex W

Dato : 26-10-06 20:56

> [...]
> Hvor "meget" lys skal jeg regne med at bruge hvis jeg skal kompensere for
> fotolamper, som jeg faktisk ingen erfaring har med at gøre?

Fast lys, som teaterlys, er tit spotlight, som lyser et afgrænset område op
.... meget teaterlys er effektlys, som øjet ingen problemer har med at fange,
men det kan er problematisk, fordi springet fra skygge til de lyse områder
er alt for stort.

Derfor skal du lave blødt lys med teaterlyset ... man har lyskasser med
blødfilter (soft), og det er det du skal bruge. De andre spots a.la.
"rødhætte"er gode til at lave effektlys på baggrunde og til hårlys.

Tommelfinger-regel ... blødt lys
Mængden af lys passer meget godt fra 2-3 lamper. (800 - 1000 W stk.) hvis
det er i et lille lokale.

/Alex W

Fra : Peter T.

Dato : 26-10-06 22:48

Alex W udviste en rettidig omhu og skrev:

> [...]
> med blødfilter (soft), og det er det du skal bruge. De andre spots
> a.la. "rødhætte"er gode til at lave effektlys på baggrunde og til

Jeg har tænkt mig at bruge pinspots til enkelte af situationerne og
fresneller, som sagtens kan gå for rødhætterne (kender dem godt), til
resten.
Problemet er dog, at jeg ikke kender kelvintemperaturen på pærerne i
fotolamperne. Og teaterlamper bruger primært ganske almindelige
halogenpærer i den lidt varme ende af skalaen.

> Mængden af lys passer meget godt fra 2-3 lamper. (800 - 1000 W stk.)
> hvis det er i et lille lokale.

Er 3 stk 1000 watt lamper nok? For jeg havde nærmere forestillet mig 3 stk
2000 watt. Men det er også kun (dårligt) bedømt ud fra 3-4 stk fotolamper,
der har blitzet ved en fotosession.

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 27-10-06 00:12

Peter T. wrote:

> Er 3 stk 1000 watt lamper nok? For jeg havde nærmere forestillet mig
> 3 stk 2000 watt. Men det er også kun (dårligt) bedømt ud fra 3-4 stk
> fotolamper, der har blitzet ved en fotosession.

Og netop her har du de faste lampers arkilliushæl.
Du steger modellen! Det er selvfølgeligt fint nok, hvis du vil ha
sveddryppende billeder, men ellers er flashen altså at foretrække.
Farvetempen er også lidt nemmere at justere + at du kan få alskens
softbokse til at bløde lyset op.

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger

Fra : Peter T.

Dato : 27-10-06 01:26

Frodo Nifinger udviste en rettidig omhu og skrev:

> Og netop her har du de faste lampers arkilliushæl.
> Du steger modellen! Det er selvfølgeligt fint nok, hvis du vil ha
> sveddryppende billeder, men ellers er flashen altså at foretrække.

Jojo, men netop her kommer makeupartisten ind i billedet (og en dæmper til
lamperne når der ikke fotograferes).

> Farvetempen er også lidt nemmere at justere + at du kan få alskens
> softbokse til at bløde lyset op.

Men HVAD er farvetemperaturen på fotolamperne? :)

Fra : Ukendt

Dato : 27-10-06 09:21

"Peter T." <pinoc10@hotmail.GEBIScom> wrote in message

> Men HVAD er farvetemperaturen på fotolamperne? :)

De fotolamper jeg bruger har en farvetemperatur på 3500 K
/Alex

Fra : Niels Andersen

Dato : 27-10-06 22:20

On Oct 27, 2:25 am, "Peter T." <pino...@hotmail.GEBIScom> wrote:
> Men HVAD er farvetemperaturen på fotolamperne? :)

Juster hvidbalancen vha. den oplyste hvide baggrund, tada. :)

Sådan klarer jeg hvidbalancen, jeg måler den med kameraet. Virker
hver gang, jeg skal bare bruge noget hvidt eller gråt. Hvor præcist
tallet er aner jeg ikke, men det er heller ikke tallet der er
interessant. Hovedsagen er at hvidt bliver hvidt, og det gør det. Kig
i kameraets manual, det er samme problematik som ved al anden
fotografering.

--
Mvh.

Niels Andersen

Fra : Ukendt

Dato : 28-10-06 07:24

"Niels Andersen" <niels-usenet@myplace.dk> skrev i en meddelelse
On Oct 27, 2:25 am, "Peter T." <pino...@hotmail.GEBIScom> wrote:
> Men HVAD er farvetemperaturen på fotolamperne? :)

Juster hvidbalancen vha. den oplyste hvide baggrund, tada. :)

Det er nok også det smarteste, da fotolamperne jo ændrer farvetemperatur
efterhånden som de har lyst.

Mvh. Claus Petersen

Fra : Peter T.

Dato : 28-10-06 11:00

Niels Andersen udviste en rettidig omhu og skrev:

> Juster hvidbalancen vha. den oplyste hvide baggrund, tada. :)

Selvfølgelig. :)

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 27-10-06 23:39

Peter T. wrote:

> [...]
> fortælle, at jeg har mange års erfaring som lystekniker og -designer på
> teatre og rockkoncerter, hvilket har givet mig en vis basisviden om lys -

Fastlys har flg. fordele og ulemper.

Fastlyslamper er billige, man kan se lyslægningen og skyggerne, man får
principielt lige nøjagtig den lyslægning som man ser.

Fastlyslamper bruger meget strøm, de udvikler meget varme, og p.g.a. af
brandfaren, så kan man kun bruge de meget dyre softboxe som er beregnet
til filmoptagelser.

Fastlyslamper har en anden farvetemperatur end dagslys (ca. 3400 grader
kelvin), ved digital fotografering kan man kompensere for lysets
farvetemperatur med en omhyggelig hvidballence kalibrering.

Fastlyslamper giver mulighed for tidseksponeringer.

Flash- og blitzlys har flg. fordele og ulemper.

Små batteridrevne blitzapararter har ikke noget ledelys, men de er
relativt billige, og deres lys kan nemt blødes op med hvide praraplyer og
små billige softboxe.

Flashlamper og flashanlæg fås i mange størrelser og til priser fra nogle
få tusinde kroner, til langt over halvtrestusinde kroner. Flashlamper
bruges typisk til at ta' med på on-location opgaver, og de store
flashanlæg er beregnet til brug et fotoatelier.

Flashlamper og flashanlæg har ledelys så man kan se lyslægning, det er
dog kun på de lidt dyrere anlæg, at ledelyset er 100% symetrisk med det
lys man får i det korte flashglimt.

Flashlamper og flashanlæg er følsomme overfor at blivet taget fra kulde
ind i et varmt lokale, der kan dannes kondesfugt inde i lamperne, og da
det er voldsomme spændinger som er opladet i deres kondensatorer, så kan
kondensfungt gi' nogle utilsigtede krybestrømme.

Man kan få et hav af skærme, paraplyer og softboxe til flashlamper og
flashanlæg.

Flash- og blitzlys er et kortvarrigt lysglimt, så det kan fryse
bevægelse, men man er til gengæld afskåret fra at lave tidseksponeringer.

Flash- og blitzlys har samme farvetemperatur som dagslys ( ca 5000 grader
kelvin).

Store flashanlæg kan gi' voldsomt meget lys, jeg har f.eks. et der gi'r
6.000 Watt/sec., det vil sige, at det på 1/600 del sec. giver lige så
meget lys, som 6000 Watt fastlys givet i løbet af et helt sekundt.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Peter T.

Dato : 28-10-06 11:18

Niels Riis Ebbesen udviste en rettidig omhu og skrev:

> Fastlyslamper bruger meget strøm, de udvikler meget varme, og p.g.a.
> af brandfaren, så kan man kun bruge de meget dyre softboxe som er
> beregnet til filmoptagelser.

Softboxe? Kært barn har mange navne, forudsat jeg regner med at du
tænker på de blå Arri-fresneller. :)

> Fastlyslamper har en anden farvetemperatur end dagslys (ca. 3400
> grader kelvin), ved digital fotografering kan man kompensere for
> lysets farvetemperatur med en omhyggelig hvidballence kalibrering.

Ja, og farvefiltre kan også korreksere farvetemperaturen alt efter pærens
type (dog med minimalt lystab til følge).

> Flashlamper og flashanlæg har ledelys så man kan se lyslægning, det er
> dog kun på de lidt dyrere anlæg, at ledelyset er 100% symetrisk med
> det lys man får i det korte flashglimt.

Okay. Nu er jeg med på hvordan det fungerer. For jeg har tit undret mig
over hvordan en fotograf kan vudere en opstilling uden blitzlyset tændt.

> [...]
> gi'r 6.000 Watt/sec., det vil sige, at det på 1/600 del sec. giver
> lige så meget lys, som 6000 Watt fastlys givet i løbet af et helt

Det er farligt at bruge watt som mål for mængde af lys, da pærer har vidt
forskellige karakteristika alt efter type. Feks. giver en 150 watt
xenonpære meget mere "synligt" lys end en tilsvarende 150 watt
halogenpære pga. den større lysudladning i det blå bølgespekter, hvor en
halogen primært ligger i det røde spekter (= mindre lysudladning). :)

Men tusind tak for dit indlæg. Det gav mig en hel del mere viden om det.

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 29-10-06 16:19

Peter T. wrote:

> Softboxe? Kært barn har mange navne, forudsat jeg regner med at du
> tænker på de blå Arri-fresneller. :)

Jeg mener sådan noget her:

http://www.obt.dk/softbox.htm
http://www.obt.dk/paraply_softbokse.htm

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Alex W

Dato : 28-10-06 14:47

Hov, du spurgte om farvetemperaturen.

I min verden er farvetemperaturen på spots 3.200 kelvin og svinger ikke
meget selv om den er ved at være gammel og brænde ud.

Xenon er en helt anden sag. Den er tæt på dagstemperatur .. men har aldrig
målt farvetemperaturen på sådan en fyr.

Du kan bruge et "badekar" til softlys. det fungere godt.
Til "badekaret" findes softfolie, hvis lyset ikke er blødt nok.

Oplysningerne om kunstlys, har jeg fra min tid som fastbilledfotograf ved
TV.

Jeg bruger selv flashlys med pilotlys når jeg fotografere i atelier, så
slipper jeg for varmeproblemer og det er nemmere at styre.

En bøf er ellers fin i kunstlys.. den vedbliver med at stege ;-D

/Alex W

Fra : Peter T.

Dato : 28-10-06 15:35

Alex W udviste en rettidig omhu og skrev:

> I min verden er farvetemperaturen på spots 3.200 kelvin og svinger
> ikke meget selv om den er ved at være gammel og brænde ud.

Så er dit øje ikke trænet. Jeg kan se forskel på en halvbrugt og en
næsten helt færdig 1000 watt halogenpære. Der er bestemt lysstyrken til
forskel og jeg kan nærmest gætte de antal minutter der er tilbage i den
inden pæren buler ud ved filamentet og er ved at smelte. :) De bliver
simpelthen varmere/falder i kelvin når de er godt brugt.

> Xenon er en helt anden sag. Den er tæt på dagstemperatur .. men har
> aldrig målt farvetemperaturen på sådan en fyr.

Den ligger svjh omkring 5-6000K.

> Du kan bruge et "badekar" til softlys. det fungere godt.
> Til "badekaret" findes softfolie, hvis lyset ikke er blødt nok.

Badekar?

> Jeg bruger selv flashlys med pilotlys når jeg fotografere i atelier,
> så slipper jeg for varmeproblemer og det er nemmere at styre.

A'hva? Pilotlys?

> En bøf er ellers fin i kunstlys.. den vedbliver med at stege ;-D

LOL! Ja, det bliver modellerne også! Men en af mine allerbedste venner
er heldigvis en meget brugt makeup artist på bla. en dansk musik-tv-
kanal, så jeg tror hun er vant til at pudre svedende folk. :)

Fra : Alex W

Dato : 28-10-06 21:14

> Badekar?

JA , jeg kender ikke odret for hvad den hedder ... kun hvad folk kaldte det
... en stor aflang tamp, nærmest som en foderkrybbe til dyr ... eller form
som et badekar .. og næsten lige så stor ... der sidder flere lyskilder
indeni. Der er en hvis afstand til kanten hvor man kan montere filtre og
mælkehvidt acetatfolie til at softe lyset.

> A'hva? Pilotlys?

JA .. alle de fjoldede ord .. hjælpelys som køre sammen med flashen.
propotionelt med hvor mange W.sek. flashen hælder ud .. (skrue op og ned) så
kan pilotlyset (hjælpelyset) også køre med fuld knald eller være slukket.
Pilotlys er da et godt ord ... man bruger det til at manøvre flashen, så man
finder det lys man vil have. Hvis systemet er rigtig godt .. er det lys man
ser meget lig det man laver med selve flashen. (pilotlyset er typisk en 100-
150 W halogenpære)

> LOL! Ja, det bliver modellerne også! Men en af mine allerbedste venner
> er heldigvis en meget brugt makeup artist på bla. en dansk musik-tv-
> kanal, så jeg tror hun er vant til at pudre svedende folk. :)

Prøv dig frem med dit kunstlys.. Det burde ikke være så svært, du kan jo se
hvad du laver. Du kan samtidig åbne en solarie butik ;-D

/Alex W

Fra : Alex W

Dato : 28-10-06 22:34

> [...]
> inden pæren buler ud ved filamentet og er ved at smelte. :) De bliver
> simpelthen varmere/falder i kelvin når de er godt brugt.

Okay .. man kan altid lære noget.
Jeg har bare aldrig bemærket noget... Det var i gamle dage hvor det var
film.
Jeg brugte enten sort/hvid ... og der er farver jo ligegyldig ... eller også
film til kunstlys.
Det er nok fordi flinke folk som dig, har taget sig af problemerne.

I vore dage er det slet ikke noget problem når du skyder i RAW.
Du sætter simpelthen farvetemperaturen bagefter i PhotoShop eller andet
redigeringsprogram.

Du kan også tage et hvidt papir og fotografere det. Så vælger du
farvetemperatur ud fra det billede du lige har taget.
Hvidballancen er kameraet god til at finde på den måde. Du kan også tage et
par billeder af et farvekort.
Så går du ind i PS og korrigere til den rigtige farve (fra RAW) Det kan så
være 3200 kelvin .
Så sætter du din farveballance (i kameraet) på K og går ind i menuen og
sætter farvetemperaturen på 3200 kelvin.
Så bliver alle farverne den temperatur du har valgt. Det er nu mest hvis
man skyder JPEG at det er den helt store succes.. eller rettere i RAW
betyder farvetemperaturen ikke en døjt. Det retter man bagefter.
Men tag et billede af en farvekile eller et farvekort ... så kan du bruge
det som udgangsmatriale til at bedømme farverne. Du kan også bruge et hvidt
papir .. men det er ikke lige så præcist.. men er heller ikke så fjollet.
Det giver en fornuftig hvidballance.

/Alex W

Fra : Peter T.

Dato : 29-10-06 16:12

Alex W udviste en rettidig omhu og skrev:

> Det giver en fornuftig hvidballance.

Tak for tips og lærdom. :)