Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Spørgsmål til Hans Kruse
Fra : Ukendt

Dato : 26-10-06 19:04

Jeg har et dumt newbiespørgsmål ang. de billeder hvor du har fotograferet
vand i bevægelse. Hvordan laver jeg 10 sek. belysningstid, når kombinationen
af 10 sek. lukkertid/mindste blænde/høj iso giver et overbelyst billede?
(Jeg skyder med Nikon D70)

mvh.
Kim Frederiksen

Fra : JH

Dato : 26-10-06 19:15

Hej Kim
Jeg tillader mig at komme med input.
Brug et ND-filter: læs om det her:
http://www.cs.mtu.edu/~shene/DigiCam/User-Guide/filter/filter-ND.html
Køb det på ebay til omkring $20 alt efter størrelse.
God fornøjelse
mvh

Fra : Mogens Hansen

Dato : 26-10-06 19:24

"Kim Frederiksen" <kim snabel-a the-coffeeshop.dk> wrote in message

[8<8<8<]
> Hvordan laver jeg 10 sek. belysningstid, når kombinationen af 10 sek.
> lukkertid/mindste blænde/høj iso

Du mener vel lav ISO ?

> giver et overbelyst billede?

Hvis lukketid, blænde og ISO ikke kan justeres tilstrækkeligt kan man sætte
et gråfilter på objektivet.

> (Jeg skyder med Nikon D70)

Hvis du ser på EXIF fra Hans Kruse's billeder kan du se at de er taget på 50
ISO, hvilket er 2 trin mindre end de 200 ISO som er minimum på D70. Altså
har du mere brug for gråfilter end Hans Kruse.

Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : Ukendt

Dato : 26-10-06 19:37

Mogens Hansen wrote:

> Du mener vel lav ISO ?

Det er det jeg gør

> Hvis du ser på EXIF fra Hans Kruse's billeder kan du se at de er
> taget på 50 ISO, hvilket er 2 trin mindre end de 200 ISO som er
> minimum på D70. Altså har du mere brug for gråfilter end Hans Kruse.

Ahaaaaa, så det er sådan man gør. Jeg fattede ikke en dart af hvordan I
andre bar jeg ad. Tak for hjælpen.

mvh.
Kim Frederiksen

Fra : Mogens Hansen

Dato : 26-10-06 19:47

"Kim Frederiksen" <kim snabel-a the-coffeeshop.dk> wrote in message

[8<8<8<]
> Jeg fattede ikke en dart af hvordan I andre bar jeg ad.

Jeg har aldrig prøvet at tage den slag billeder, og hvis jeg gjorde ville de
ikke blive lige så flotte som dem Hans Kruse har taget

Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 26-10-06 21:11

Mogens Hansen wrote:

> Jeg har aldrig prøvet at tage den slag billeder, og hvis jeg gjorde ville de
> ikke blive lige så flotte som dem Hans Kruse har taget

Hvis ellers kompositionen og det tekniske med skarphed, eksponering
o.s.v. er i orden, så får man rigtig meget forærret ved tidsoptagelser af
vandløb og vandfald.

Problemet er sådanset kun, at vi her i lille flade Danmark ikke rigtig
har nogle vandløb med stærk strøm og vandfald..

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Martin Kaltoft

Dato : 26-10-06 23:50

> Problemet er sådanset kun, at vi her i lille flade Danmark ikke rigtig
> har nogle vandløb med stærk strøm og vandfald..

Kan lige knytte en kommentar til den... DK's største "vandfald" er
døndal-vandfaldet på Bornholm, i perioder hvor det har regnet meget vil jeg
tro der kommer godt med tryk på. Jeg har et billede fra stedet på
fotokritik...

Martin Kaltoft

Fra : Hans Kruse

Dato : 26-10-06 23:53

"Martin Kaltoft" <kaltoft@gmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> jeg
> tro der kommer godt med tryk på. Jeg har et billede fra stedet på

Jo, men Bornholm er vel ikke rigtigt Danmark, vel? Det er da meget
nærmere til de vandfald, der er i Sydsverige på både øst og vestkysten.
Mvh,
Hans

Fra : Martin Kaltoft

Dato : 27-10-06 11:43

> Jo, men Bornholm er vel ikke rigtigt Danmark, vel? Det er da meget
> nærmere til de vandfald, der er i Sydsverige på både øst og vestkysten.

Hehe, ja det er der vel, men nu bor jeg jo tilfældigvis på Bornholm, så det
er jo dejligt nemt for mig

Martin Kaltoft

Fra : Ole Hetland

Dato : 31-10-06 17:19

Hans Kruse wrote:
> Jo, men Bornholm er vel ikke rigtigt Danmark, vel? Det er da meget
> nærmere til de vandfald, der er i Sydsverige på både øst og vestkysten.

Jeg MÅTTE prøve det.
Inspireret af Hans Kruses dejlige billeder fra Sverige, og de gode
anvisninger her på kanalen, tog jeg til Mølleåen i dag. Dette vandløb er jo
ikke en rivende flod, men visse steder kan man godt se, at der flyder
200-300 liter i sekundet.
Således så det ud ved Nymølle i dag:
Se www.bredeole.dk og klik på "Vand a lá Kruse".

Tak for inspirationen Hans.
Med venlig hilsen
Ole
www.hetland.it
www.bredeole.dk

Fra : Hans Kruse

Dato : 31-10-06 21:19

"Ole Hetland" <ole.hetland@ingenspamget2net.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> anvisninger her på kanalen, tog jeg til Mølleåen i dag. Dette vandløb er
> jo ikke en rivende flod, men visse steder kan man godt se, at der flyder

Tak for vandet, men så let er det ikke Du bliver nødt til at øve dig
noget mere. Desuden har du alt for meget USM på dine billeder.
Mvh,
Hans

Fra : Grethe

Dato : 27-10-06 13:27

Men så har man dog storm i Vesterhavet! Det skaper også meget bevegelse i
vannet. Litt for meget i dag!
Forøvrig er det mange ting som beveger seg...løv f.ex.

Grethe, norwegian in Denmark
www.cegredesign.com

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 27-10-06 14:17

Grethe wrote:

> Men så har man dog storm i Vesterhavet! Det skaper også meget bevegelse i
> vannet. Litt for meget i dag!
> Forøvrig er det mange ting som beveger seg...løv f.ex.

Jow... men vandet i et vandløb/vandfald bevæger sig konstant i den samme
retning, og det gir' en helt speciel effekt på tidsoptagelser...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Hans Kruse

Dato : 26-10-06 19:29

> [...]
> kombinationen af 10 sek. lukkertid/mindste blænde/høj iso giver et
> overbelyst billede? (Jeg skyder med Nikon D70)

Ja, det er jo et godt spørgsmål. Som du kan se på exif info og nedenunder
hvert billede, så har jeg 50 ISO som laveste ISO værdi på min 5D og jeg
havde god nytte af at min 70-200 har en minimum blænde på f/32. Jeg havde
desuden glemt mit polfilter derhjemme i Danmark, så den blændes penge den
kunne sluge var jo ikke mulig udover at jeg godt ville have eksperimenteret
med at fjerne nogle reflekser fra vandet. Ellers er der kun Neutral Density
Gray filtre (aka. ND), som kan sluge et antal blænder afhængig af typen.
Desuden kan de fås i en gradueret udgave med varieret tæthed af filtret
nedover det. Sådanne filtre placeres i en filterholder, som er skruet på
objektivets frontgevind. Jeg har dog ikke fået anskaffet mig sådanne endnu.
Jeg måtte indimellem pause da solen kom for meget frem mellem skyerne.

Med din D70 som er 2 blænder over i laveste ISO værdi er der kun mørkere
vejr eller ND filtre og måske polfilter, som mulighed. Men så også med et
objektiv, der kan blændes godt ned. Jeg vil tro at det beste og skarpeste
resultat fås ved at benytte ND filter og den mindste blændeværdi, som giver
dybdeskarphed nok og samtidig lang nok lukkertid. Jeg har tænkt mig at
anskaffe filterholder og filtre (incl graduerede) på et tidspunkt for at
kunne tage lanskabsbilleder. Jeg har en hemmelig plan om at finde nogle
steder langs den svenske kyst som passer med tidlig morgenlys, klipper og
vand der skvulper ind over og så tage billeder lige før solopgang med det
bløde lys og lang lukkertid for at få den tågeagtige overflade af vandet....

Mvh,
Hans

Fra : Hans Kruse

Dato : 27-10-06 10:34

> [...]
> kombinationen af 10 sek. lukkertid/mindste blænde/høj iso giver et
> overbelyst billede? (Jeg skyder med Nikon D70)

Hvis du ellers er interesseret i flere detaljer, så kan det anbefales at
læse videre her
http://www.ronbigelow.com/articles/waterfalls-1/waterfalls-1.htm.
Undtagen polfiltret, som jeg havde glemt hjemme (hvordan kan man det?!), så
passer det med, hvad jeg gjorde mht. bassisopsætning. Det var også overskyet
og selvom solen tittede frem enkelte gange så stoppede jeg når der var
direkte sollys, da det ødelægger det jeg ville opnå. Der var kraftigt
løvdække over så det hjalp også. Det er dette lys, der giver den kraftige
farvemætning udover lidt hjælp i PS. Gråvejr er et kraftigt undervurderet
vejr at fotografere i! Læg også mærke til at din D70 IKKE vil have et
problem med de lange eksponeringer på trods af mangel på MLU. Det skyldes de
typiske sekunder lange eksponeringer, der ser bedst ud med flydende vand.
Den lille rystelse, der altid kommer ved spejlets opklapning betyder ikke
noget for så lange eksponeringer.
Mvh,
Hans

Fra : Hans Kruse

Dato : 27-10-06 10:40

> [...]
> flydende vand. Den lille rystelse, der altid kommer ved spejlets
> opklapning betyder ikke noget for så lange eksponeringer.

Skal måske lige tilføje at mangel på MLU ikke er noget problem med
eksponeringer over 1 eller 2 sekund, men at det kan være et problem under et
sekund.
Mvh,
Hans

Fra : Jan Bøgh

Dato : 27-10-06 17:26

Hans Kruse skrev i 4541d3f2$0$49207$14726298@news.sunsite.dk dette:

> Skal måske lige tilføje at mangel på MLU ikke er noget problem med
> eksponeringer over 1 eller 2 sekund, men at det kan være et problem
> under et sekund.

Kunne du ikke give et link eller en kilde, der kan bekræfte denne imo ikke
holdbare påstand.

mvh
jan

http://jan.boegh.net/foto.htm

Fra : Hans Kruse

Dato : 27-10-06 20:10

> Kunne du ikke give et link eller en kilde, der kan bekræfte denne imo ikke
> holdbare påstand.

Så vidt jeg husker har vi haft en mega debat om dette emne tidligere, så jeg
gider ikke tage den op igen. Det er blot en advarsel til dem der vil prøve
det her, at skarphed (formentlig) ikke bliver optimal, hvis man ikke har
MLU.
Mvh,
Hans

Fra : Jan Bøgh

Dato : 28-10-06 16:00

Hans Kruse skrev i 454259a2$0$49204$14726298@news.sunsite.dk dette:

> [...]
> så jeg gider ikke tage den op igen. Det er blot en advarsel til dem
> der vil prøve det her, at skarphed (formentlig) ikke bliver optimal,

Og lige som den gang vil jeg hævde at din påstand ikke er rigtig. Uanset at
du tager det forbehold at du har en parantets med et (formentlig).

vh
Jan

http://jan.boegh.net/foto.htm

Fra : Hans Kruse

Dato : 28-10-06 17:14

"Jan Bøgh" <spamhater@nowhere> wrote in message

> Og lige som den gang vil jeg hævde at din påstand ikke er rigtig. Uanset
> at du tager det forbehold at du har en parantets med et (formentlig).

Måske er motivationen til at diskutere ikke så stor længere -- men har du
ikke fået én med MLU i mellemtiden? Men det har den vel så i virkeligheden
ikke brug for
Mvh,
Hans

Fra : Jan Bøgh

Dato : 29-10-06 18:14

Hans Kruse skrev i 454381c9$0$49198$14726298@news.sunsite.dk dette:
> "Jan Bøgh" <spamhater@nowhere> wrote in message

> Måske er motivationen til at diskutere ikke så stor længere -- men
> har du ikke fået én med MLU i mellemtiden?

Jo

> Men det har den vel så i
> virkeligheden ikke brug for

Nu er det et jo andet kamera, så jeg kan ikke rigtigt se, hvilken betydning
det skulle have.
Det var nu også mest for at din imo uholdbare påstand ikke skulle stå
tilbage til misinformation for uskyldige læsere.

mvh
Jan

http://jan.boegh.net/foto.htm

Fra : Jan Bøgh

Dato : 29-10-06 19:17

Jan Bøgh skrev i 4544e140$0$12674$edfadb0f@dread14.news.tele.dk dette:

> Det var nu også mest for at din imo uholdbare påstand ikke skulle stå
> tilbage til misinformation for uskyldige læsere.

Glemte lige:

vh
Jan

http://jan.boegh.net/foto.htm

Fra : Jan Bøgh

Dato : 27-10-06 17:25

Hans Kruse skrev i 4541d29a$0$49203$14726298@news.sunsite.dk dette:

> også mærke til at din D70 IKKE vil have et problem med de lange
> eksponeringer på trods af mangel på MLU.

Tjae - det er næppe noget problem under nogen omstændigheder. Dæmpningen af
spejlet i d70 er så effektiv, at det ikke er noget problem.

vh
jan

http://jan.boegh.net/foto.htm

Fra : Martin Sørensen

Dato : 02-11-06 13:57

Hans Kruse skrev:

> Tak for vandet, men så let er det ikke Du bliver nødt til at øve dig
> noget mere. Desuden har du alt for meget USM på dine billeder.
> Mvh,
> Hans

Er det derfor det (for mig) ser us som om der ikke er noget i billedet
der er rigtig skarpt, eller er det bare kamerarystelser?

Eksperimentet er ellers fint nok.

mvh

Martin

Fra : Hans Kruse

Dato : 02-11-06 15:10

"Martin Sørensen" <santana.sorensen@get2net.dk> wrote in message

Hans Kruse skrev:

>Er det derfor det (for mig) ser us som om der ikke er noget i billedet
>der er rigtig skarpt, eller er det bare kamerarystelser?

F.eks. det her http://www.bredeole.dk/Vand/slides/IMG_3501-2.html er så
skæmmet af helt overdrevet USM, så det er svært at bedømme om det, der kunne
se skarpt ud også er det. Der er også besvægelsesuskarphed, hvor det nok
ikke er tiltænkt, som f.eks. blade. Vandet er selvfølgelig tiltænkt
bevægelsesuskarphed. Spørgsmålet er jo også hvor stabilt et stativ der er
brugt.

>Eksperimentet er ellers fint nok.

Jo, men resultatet er ikke godt.
Mvh,
Hans

Fra : Martin Sørensen

Dato : 02-11-06 15:41

Hans Kruse skrev:

> [...]
> ikke er tiltænkt, som f.eks. blade. Vandet er selvfølgelig tiltænkt
> bevægelsesuskarphed. Spørgsmålet er jo også hvor stabilt et stativ der er

Det var hvad jeg tænkte, for hverken rod eller mos tager sig skarpt
ud. Jeg er ikke rigtig gået digital endnu, så jeg har ikke erfaring
med USM.

> Jo, men resultatet er ikke godt.

Netop derfor er det godt at poste det og få konstruktiv kritik.

mvh

Martin