Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Hvordan vil du presse CA frem?
Fra : Frodo Nifinger

Dato : 22-10-06 19:28

I forlængelse af min tråd om en objektivdag er jeg så småt begyndt at tænke
i testopstillinger.

Jeg har lagt til på test sites, at der er meget moderne at gå ud og
fotografere en lidt tynd trætop i modlys.

Men nu blir det i februar, trætoppene er tyndere end som så, og jeg vil
naturligvis gerne ha en reproducerbar test. Altså en opstilling indendøres.

Kort og godt, hvad skal vi bruge for at få Cromatisk Abberation til at slå
ud i fuldt flor, hvis objektiverne ikke har fuldt kontrol over det.

Selv har jeg erfaring med højkontrastfarver som våde blå fiskerhandsker mod
et par orange fiskerwaders. Eller skygger på et stålblad mod en meget lys
himmel. (Egne erfaringer med en Nikkor AF-S 18-70/3,5-4,5)

Men det skal være reproducerbart og være effektivt.

Så jeg tager meget gerne imod gode ideer.

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger

Fra : .J.S...

Dato : 22-10-06 20:37

"Frodo Nifinger" <jni@GIRAFtdcadsl.dk> wrote in message
> [...]
>
> Men det skal være reproducerbart og være effektivt.
>
> Så jeg tager meget gerne imod gode ideer.

Persienner med kraftigt lys bagved.

mvh/JS

Fra : Brian Lund

Dato : 22-10-06 20:42

> [...]
>
> Men det skal være reproducerbart og være effektivt.
>
> Så jeg tager meget gerne imod gode ideer.

Et stykke sort pap med huller i stillet op af en meget lys hvid baggrund!
F.eks. noget i stil med det de bruger hos dpreview.com

Brian

Fra : F.Larsen

Dato : 22-10-06 20:49

"Frodo Nifinger" <jni@GIRAFtdcadsl.dk> wrote in message
> Så jeg tager meget gerne imod gode ideer.

Tag en plade, f.eks. 50x50 cm og bor nogle huller på i den 15 mm i den, jævn
fordelt med 8-10 cm i mellem. Sæt godt med "hvidt" lys bagved og tag så et
billede. Studer lyset der kommer igennem ... eksempel
http://www.dpreview.com/reviews/orig.asp?/reviews/NikonCP885/samples/Fringing/DSCN1604.jpg

--
Flemming

Fra : Ukendt

Dato : 25-10-06 08:37

"Frodo Nifinger" <jni@GIRAFtdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Men det skal være reproducerbart og være effektivt.
>
> Så jeg tager meget gerne imod gode ideer.

Du skal bruge høj kontrast og en meget skarp kant.
Skulle jeg lave en teststand til CA, ville jeg placere nogle barberblade
(Lime) på en hvid acryl plade
i center og hjørner. Måske kan karton i A3 bruges.
En spot bagfra og selv de bedste obejktiver falder fra.
Måske skal der klistres mere på pladen, for at lysmåleren ikke flipper helt
ud.
Gert