Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
print og ansigtsfarver
Fra : JHF

Dato : 20-10-06 19:08

Hej
Er der nogle her i gruppen der har samme erfaring med at få print hos
fotohandleren, hvor portrætter (og hudtoner generelt) ikke kommer "ordentlig
frem" på den forstørrelse man nu får lavet?
Det ser fint nok ud på skærmen, men når fotohandlerens digi-lab får fingre i
det, ser det ud som om at alle personer har fået en stor pudderkvast (m/
pudder) lige i ansigtet!

JHF

Fra : Anders Houmark

Dato : 20-10-06 19:42

JHF wrote:
> [...]
> fingre i det, ser det ud som om at alle personer har fået en stor
> pudderkvast (m/ pudder) lige i ansigtet!

Prøv at spørg fotohandleren om de ikke kan køre filen i gennem uden nogle
filtre, de kan de fleste mini-labs.

--
Anders Houmark
www.AndersH.dk

Fra : JHF

Dato : 21-10-06 09:21

:

> Prøv at spørg fotohandleren om de ikke kan køre filen i gennem uden nogle
> filtre, de kan de fleste mini-labs.

Det sker også selvom de kører den i repro - altså som filen er "taget"
ellere retter sagt 10x15 i 400 dpi der giver 1:1 når de "printer" den ! Jeg
har lavet forskellige versioner med forskelligt farverum, men lige meget
hjælper det!
Sjovt nok så giver film et helt andet resultat, selvom det køres gennem
samme digi-lab, hvor filmen scannes, digitaliseres og printes!
JHF
ps undskyld Anders indlæget her skulle selvfølgelig ikke sendes til dig
privat, men hertil!

Fra : Pico

Dato : 20-10-06 23:15

JHF wrote:
> [...]
> fingre i det, ser det ud som om at alle personer har fået en stor
> pudderkvast (m/ pudder) lige i ansigtet!

Ikke hos fotohandleren, men for noget siden havde jeg omkring 100
billeder der skulle printes i 10 x 15 og Suber Brugsen havde et tilbud
på 50 øre stk. uden startgebyr.
Jeg stak dem så en skive med billederne der var færdigbehandlet og
tilskåret efter alle kunstens regler. De fleste billeder var OK, men
alle dem der var noget i retning af portræter var helt ubrugelige, vel
en 20 stk. ca. Jeg lavede selvfølgelig ikke vrøvl, for hvad kan man
forlange til den pris, nu må jeg så selv printe dem
Pico

Fra : ;o\)-max-

Dato : 21-10-06 14:49

"Pico"

> [...]
> stk. ca. Jeg lavede selvfølgelig ikke vrøvl, for hvad kan man forlange til

Som regel kan man bede om at de ikke "optimerer" billederne,
ved ikke om det ville hjælpe, men et forsøg værd.

Helt ubrugeligt lyder slemt - tror ikke deres maskiner lige
umiddelbart kan genkende portrætter (det kommer sikkert)
så måske har maskinen troet det var et landskabsfoto, og
givet den rigtigt gas på farvekanalerne - hvad tror du selv.
-max-

Fra : Pico

Dato : 21-10-06 23:12

-max- wrote:
> [...]
> så måske har maskinen troet det var et landskabsfoto, og
> givet den rigtigt gas på farvekanalerne - hvad tror du selv.

Det er ved billeder hvor ansigtet fylder mere end ca 50 - 60 % at det
går galt, hudfarven er forkert, nærmest sådan lidt grønlilla
På de billeder hvor ansigterne fylder mindre er hudfdarven ok så jeg
tror som dig at deres maskiner ikke kan genkende portrætter og troet det
var noget andet.
Pico

Fra : ;o\)-max-

Dato : 22-10-06 18:36

> [...]
> På de billeder hvor ansigterne fylder mindre er hudfdarven ok så jeg tror
> som dig at deres maskiner ikke kan genkende portrætter og troet det var

hvor psykidelisk - komplimentær farver oven i købet,
men det lyder som om maskinen ikke differentierer mellem
landskab og portræt, så den tænker nok, for kedeligt med
sådan et lyserødt landskab vi gir den lige lidt på alle tangenterne.

Den optimerings ting må de ku slå fra - prøv at spørg næste gang.
Jeg har ind imellem indsat en farve- og gråkile i nogle af billederne,
så hvis de leger med farvebalancen så er det nemt at afsløre og
lave et argument for at de har f**** up - En anden ting der måske
er medvirkende til at jeg ikke får så syrede resultater som du nævner,
er at jeg har en sort kant om billederne og en bred hvid kant, så hvis
maskinen søger at justere hvid og sort, er der ikke noget at komme
efter..-max-

Fra : Niels Andersen

Dato : 22-10-06 07:37

On Oct 22, 12:12 am, "Pico" <Selveste...@hotmail.com> wrote:
> [...]
> På de billeder hvor ansigterne fylder mindre er hudfdarven ok så jeg
> tror som dig at deres maskiner ikke kan genkende portrætter og troet det

Det lyder fuldstændigt som om de ikke kan finde ud af at slå
automatisk farvejustering fra, selv om du beder om det. Har du lagt
mærke til hvor meget hvidt der er på de billeder, det går galt med?

--
Mvh.

Niels Andersen

Fra : Pico

Dato : 22-10-06 17:57

Niels Andersen wrote:

> Det lyder fuldstændigt som om de ikke kan finde ud af at slå
> automatisk farvejustering fra, selv om du beder om det. Har du lagt
> mærke til hvor meget hvidt der er på de billeder, det går galt med?

Jeg har ikke bedt dem om det da det er en CD indsendt til Suberbrugsen.
Der er faktisk ikke noget hvidt på de portrætter, det kan selvfølgelig
godt betyde noget, det har jeg ikke tænkt over.
Pico

Fra : JHF

Dato : 22-10-06 20:42

> [...]

automatisk farvejustering fra, selv om du beder om det. Har du lagt
mærke til hvor meget hvidt der er på de billeder, det går galt med?

I mit tilfælde er der hvidt på billedet, og det står flot hvidt - alle
farver er ok undtagen hudtoner!
JHF