Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Nikon R&D om bl.a. full-frame
Fra : Mogens Hansen

Dato : 20-10-06 06:24

Fra
http://www.e-fotografija.com/artman/publish/article_1195.shtml

bl.a.
"We have to be careful not to make the full frame idea too popular."
"But sometimes the full frame is necessary."

Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 20-10-06 15:55

> [...]
> "We have to be careful not to make the full frame idea too popular."
> "But sometimes the full frame is necessary."

Tak for det!
Interessant læsning. Blandt andet vidste jeg ikke, at Nikon fremstiller de
Steppers, Sony og Matsushita, laver sensorer på.
Så opdagede jeg også, at Fuji har lanceret deres nye S5 Pro baseret på
Nikons D200 hus.

Noget sir mig, at Nikon og Fuji smelter sammen om en kortere årrække.

Og jo på et eller andet tidspunkt blir Nikon nok nødt til at lave noget
fullframe sensor noget, for at kunne vedblive at deltage i
Megapixelkapløbet. I så fald laver de nok en løsning ala D2X med en
crop-knap, så DX-optikker stadigvæk kan bruges med lidt mindre opløsning.

Noget der fryder mig umiddelbart er, at Nikon har indført en aggresiv
prispolitik på deres objektivserier i den lange ende.
Dvs, nu matcher de Canons lange teler i pris. De må ha læst den mail, jeg
sendte til dem
Gu ve, om de så også sender mig den AF-S 500/4,0 II, jeg ønskede mig? :oO
Uhhh, jeg må hellere tjekke posten

Så mangler vi bare, at de får introduceret VR i deres lange teler så som
AF-S 500/4, og AF-S 600/4,0, så står kapløbet mere lige igen i
fuglefotografernes verden.
Det er lissom osse på tide.

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger

Fra : Jørgen Nielsen

Dato : 20-10-06 18:30

"Frodo Nifinger" <jni@GIRAFtdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
[klip]
> I så fald laver de nok en løsning ala D2X med en crop-knap, så
> DX-optikker stadigvæk kan bruges med lidt mindre opløsning.

Hvad er det for en crop knap? Og er det kun D2X der har den?

--
Mvh. Jørgen Nielsen.
Fjern "NOMORESPAM" ved svar på e-mail.

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 20-10-06 19:03

"Jørgen Nielsen" <longhorn_1969@hotmailNOMORESPAM.com> skrev i en meddelelse

> "Frodo Nifinger" <jni@GIRAFtdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> [klip]
>
> Hvad er det for en crop knap? Og er det kun D2X der har den?

Ja, det er kun D2X, der har den. Det er en knap, der ændrer cropfaktoren fra
1,5 til 2 dvs. sensoren fra 12 Mpixel til 6 Mpixel og lader den yderste
ramme inaktiv. I søgeren ser man så en rødmarkeret ramme, der svarer til
croppet.
Samtidigt stiger kameraets ydelse fra 5 Fps til 8 Fps.

Man kunne forestille sig, at Nikon vil lave noget tilsvarende fra fullframe
til DXformat (Cropfaktor 1,5) for ikke at svigte køberne af
DX-formatobjektiverne, der ikke kan anvendes på full frame bodies.

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger

Fra : Mogens Hansen

Dato : 20-10-06 19:51

"Frodo Nifinger" <jni@GIRAFtdcadsl.dk> wrote in message

[8<8<8<]
> Samtidigt stiger kameraets ydelse fra 5 Fps til 8 Fps.

Det er vel det eneste man får ud af det - resten kan man simpelt opnå ved
efterfølgende beskæring.

> Man kunne forestille sig, at Nikon vil lave noget tilsvarende fra
> fullframe til DXformat (Cropfaktor 1,5) for ikke at svigte køberne af
> DX-formatobjektiverne, der ikke kan anvendes på full frame bodies.

Det ville være smart - og kameraet burde selv kunne finde ud af det.

Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : Jørgen Nielsen

Dato : 21-10-06 18:25

[klip]
> Det er vel det eneste man får ud af det - resten kan man simpelt opnå ved
> efterfølgende beskæring.

Man får også nogle mindre filer, hvis nu man ikke har så meget plads tilbage
på kortet.

Fra : Jørgen Nielsen

Dato : 21-10-06 18:25

> [...]
> fullframe til DXformat (Cropfaktor 1,5) for ikke at svigte køberne af
> DX-formatobjektiverne, der ikke kan anvendes på full frame bodies.

Ok. Tak for det gode svar.

Fra : ksk

Dato : 21-10-06 19:02

> [...]
> svarer til croppet.
> Samtidigt stiger kameraets ydelse fra 5 Fps til 8 Fps.

efter ny firmaware 9 Fps til 15 Fps i nef
og i jpeg 10 17

KsK

Fra : Bo Bjerre

Dato : 21-10-06 23:05

ksk wrote:
> "Frodo Nifinger" <jni@GIRAFtdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> efter ny firmaware 9 Fps til 15 Fps i nef
> og i jpeg 10 17

Nej, kameraets hastighed stiger ikke til 15 billeder pr sekund. Spejlet
kan ikke følge med.

Bo //

Fra : ksk

Dato : 21-10-06 23:45

"Bo Bjerre" <post@fjernes-sidebanen.dk> skrev i en meddelelse

> Nej, kameraets hastighed stiger ikke til 15 billeder pr sekund. Spejlet
> kan ikke følge med.
>
> Bo //

Min vis 15 skud i display i nef - 17 i jpeg "finst" men ha
nu ikke talt dem ..

KsK

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 22-10-06 01:28

Bo Bjerre wrote:

> Nej, kameraets hastighed stiger ikke til 15 billeder pr sekund.
> Spejlet kan ikke følge med.

Efter hvad jeg kan læse mig til, er hastigheden stadig 5 bill/sek. altså 5
Fps ved full sensor billeder og 8 ved cropmode. Det er da uafhængigt af om
der skydes i Jpeg eller NEF. Mon ikke der er tale om, at tømingen af
bufferen er blevet optimeret en anelse.
Kigger jeg på den gamle D2X så er der plads til 17 RAW eller 22 Jpegs i
bufferen. Det samme gælder D2Xs.

Faktisk er jeg lige ved at tro, at Nikon har genbrugt bufferen til D200, da
den har plads til 22 Raws eller 37 jpegs. De er jo lidt mindre end filerne
fra D2X.

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger

Fra : Niels Andersen

Dato : 22-10-06 07:45

On Oct 22, 12:05 am, Bo Bjerre <p...@fjernes-sidebanen.dk> wrote:
> Nej, kameraets hastighed stiger ikke til 15 billeder pr sekund. Spejlet
> kan ikke følge med.

Der er det så jeg undrer mig over hvorfor spejlet overhovedet skal ned
mellem hvert billede - sådan fungerer mit kamera nemlig også.
Jeg kunne forstå det hvis den skulle måle et eller andet mellem hvert
billede, men det gælder også når al automatik er slået fra.

Måske tager det bare så lang tid at aflæse sensoren og gøre klar
til det næste billede, at det ikke kunne betale sig at optimere det
mekaniske på det punkt.

--
Mvh.

Niels Andersen

Fra : Thomas Pedersen

Dato : 22-10-06 08:26

"Niels Andersen" <niels-usenet@myplace.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

Måske tager det bare så lang tid at aflæse sensoren og gøre klar
til det næste billede, at det ikke kunne betale sig at optimere det

Normalt på langsommere kameraer kan man faktisk nå at se, om fokus har
rykket sig, når man fotograferer i serier, det kunne være en forklaring. Jeg
kunne også forestille mig, at de AF-sensorer som styrer skarpheden og
lysmåleren gerne vil have nogle informationer at arbejde med. Og jeg har
også en stor mistanke til, at disse to ting sidder på matpladen, og derfor
er du nødt til at have spejlet til at slå op.
Personligt ville jeg også synes, at det ville være fuldstændigt tåbeligt at
koble spejlet fra når du fotograferer i serier, det er lidt det samme som at
lukke øjnene og skyde løs.

MVH
Thomas

Fra : Jens Stadsgaard

Dato : 22-10-06 08:43

On Sun, 22 Oct 2006 09:25:54 +0200, Thomas Pedersen wrote:

> [...]
> også en stor mistanke til, at disse to ting sidder på matpladen, og derfor
> er du nødt til at have spejlet til at slå op.

På Canon er det sådan at spejlet er halvt gennemsigtigt og AF-sensoren
sidder så der(Iflg. CAV i Århus). Jeg gætter også på at lysmåleren sidder
sammested, så derfor er spejlet nødt til at slå ned for at få
informationer om lys og AF.

--
M.v.h
Jens Stadsgaard - Der nu har Canon 300mm f/2.8 L USM

Fra : HKJ

Dato : 22-10-06 09:24

Jens Stadsgaard wrote:
> [...]
> sidder så der(Iflg. CAV i Århus). Jeg gætter også på at lysmåleren sidder
> sammested, så derfor er spejlet nødt til at slå ned for at få

Det er mere kompleks end det:

AF sensoren sidder i bunden og for at den kan få lys er det "store"
spejl lidt gennemsigtigt, bagpå det "store" spejl sidder der så et lille
spejl og retter lyset ned i bunden. Du kan sansynligvis se det, hvis du
kigger ind i kameraet, når spejlet er slået op.

Lysmåleren sidder normalt i søgeren, det har så den ulempe at den er
meget følsom for lys, der kommer "bagind", dvs. hvis du ikke har øjet
mod søgeren.

Så du har ret i at spejlet skal være nede for lysmåling og AF. Det er
også meget tænkeligt at spejl og lukker hænger sammen rent mekanisk, så
de er nød til at køre i sekvens.

Fra : Jens Stadsgaard

Dato : 22-10-06 10:01

On Sun, 22 Oct 2006 10:24:11 +0200, HKJ wrote:

> [...]
>
> Så du har ret i at spejlet skal være nede for lysmåling og AF. Det er
> også meget tænkeligt at spejl og lukker hænger sammen rent mekanisk, så

Dejligt for så lærte jeg noget mere idag.

Fra : Bo Bjerre

Dato : 22-10-06 12:15

HKJ wrote:

> [...]
>
> Lysmåleren sidder normalt i søgeren, det har så den ulempe at den er
> meget følsom for lys, der kommer "bagind", dvs. hvis du ikke har øjet

-derfor er der på en del kameraer en søgerlukker..

Bo //

Fra : Peter Rongsted

Dato : 22-10-06 09:51

On Sun, 22 Oct 2006 09:42:30 +0200, Jens Stadsgaard
<jensstadsgaaard@post.invalid> wrote:

> [...]
>sidder så der(Iflg. CAV i Århus). Jeg gætter også på at lysmåleren sidder
>sammested, så derfor er spejlet nødt til at slå ned for at få

På alle moderne SLR kameraer sidder AF sensoren i bunder af
spejlhuset. Hovedspejlet er halvgennemsigtigt og er hjælpespejl på
bagsiden sender lyset ned i bunden. Lysmåleren sidder ved prismet og
måler lyset på matskiven.

De eneste undtagelser jeg kan komme i tanke om er Nikon F3, Pentax LX
og Canon T90. På dem sad lysmåleren i bunden af spejlhuset, hvor AF
sensoren sidder i dag.

Peter

Fra : Mogens Hansen

Dato : 22-10-06 10:31

"Peter Rongsted" <nulldev@rongsted.dk> wrote in message

[8<8<8<]
> [...]
> måler lyset på matskiven.
>
> De eneste undtagelser jeg kan komme i tanke om er Nikon F3, Pentax LX

Olympus OM 2 var vist første SLR kamera med lysmåleren siddende i bunden af
kameraet, og målte det reflekterede lys fra filmen imens eksponeringen
foregik. Især ved flash-foto var det et væsentligt fremskridt.
Det system blev kopieret af de kameraer du nævner.
Olympus OM 2 havde ikke et halvgennemsigtigt spejl, men en ekstra lysmåler i
prismehuset (som OM 1) til at give en visning af forventede eksponering i
søgeren. Det blev ændret i OM 4 (og OM 3) til at have halvgennemsigtigt
spejl og kun een lyssensor, der både blev brugt før og under eksponering.

På Nikon F5 sidder den 1005 pixel RGB sensor der bruges til matrix måling i
toppen prismehuset lige under flash-skoen (på DP-30 søger prismet), men den
5 segment flash sensor sidder i bunden af huset og måler reflektionen fra
filmoverfladen som i Olympus OM 2.

Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : MW

Dato : 22-10-06 21:14

> [...]
> af kameraet, og målte det reflekterede lys fra filmen imens eksponeringen

Topcon var det første slr med lysmåling ved fuld blænde og lysmåleren sad på
bagsiden af spejlet (1963) Canon Pellix fra 60'erne havde lysmåleren
siddende på en svingarm foran lukkeren. Alle Canons F1 og FT/FTb modeller
måler via et prisme indlejret i midten af matskiven, lysmåleren ser
bogstaveligt talt gennem matskivens kondensatorlinse fra bagkanten

På de tidlige Nikon F high speed modeller skulle spejlet låses så en løs
søger var nødvendig. Nikon gik efterfølgende over til samme princip som
Canon med fastsiddende halvgennemsigtigt spejl
http://www.cameraquest.com/nfhigh7.htm

mvh/MW

Fra : Bo Bjerre

Dato : 22-10-06 12:17

Peter Rongsted wrote:

> De eneste undtagelser jeg kan komme i tanke om er Nikon F3, Pentax LX
> og Canon T90. På dem sad lysmåleren i bunden af spejlhuset, hvor AF
> sensoren sidder i dag.

-og hvis du kigger p spejlet i en F3'er kan du se at det er gennemhullet
(af en laser) så lyset kan slippe igennem. Hullerne sidder i et
mønster, der viser hvordan lyset vægtes..

Bo //

Fra : Mogens Hansen

Dato : 22-10-06 09:45

"Thomas Pedersen" <sass@'sletdett'mail.tele.dk> wrote in message

[8<8<8<]
> Jeg kunne også forestille mig, at de AF-sensorer som styrer skarpheden og
> lysmåleren gerne vil have nogle informationer at arbejde med. Og jeg har
> også en stor mistanke til, at disse to ting sidder på matpladen,

AF-sensoren og lysmåleren sidder typisk i bunden af kamerahuset. På nogle
sidder lysmåleren i prismehuset.
Hovedspejlet er halvgennemsigtigt, så noget af lyset passerer igennem og
rammer et hjælpespejl, der sender lyset ned til sensorerne.

Du kan f.eks. se en god tegning for Nikon F6 på
http://www.nikonusa.com/fileuploads/pdfs/F6.pdf
hvor man tydeligt kan se lysvejen for 2 sensorer,
og lidt tilsvarende for Canon 10D
http://www.dpreview.com/reviews/canoneos10d/page2.asp

> [...]
> Personligt ville jeg også synes, at det ville være fuldstændigt tåbeligt
> at koble spejlet fra når du fotograferer i serier, det er lidt det samme

Nogle kameraer gøre det modsatte, nemlig at spejlet slet ikke bliver løftet,
men i stedet er halvgennemsigtigt der ikke klapper op, f.eks.:
http://mir.com.my/rb/photography/hardwares/classics/eos/EOS-1nRS/index.htm
Det er en lidt sjov fornemmelse at prøve

Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : HKJ

Dato : 22-10-06 12:47

Mogens Hansen wrote:
> AF-sensoren og lysmåleren sidder typisk i bunden af kamerahuset. På nogle
> sidder lysmåleren i prismehuset.

Nix, men flash lysmåleren har siddet i bundet på mange kamera, men efter
at preflash blev normen er flash måleren den almindelige lysmåler
(ihvertfald på Nikon iTTL).
Nogle gange har AF sensoren dog været brugt til spot lysmåling.

> [...]
> http://mir.com.my/rb/photography/hardwares/classics/eos/EOS-1nRS/index.htm
> Det er en lidt sjov fornemmelse at prøve

Det giver et problem med AF, da der så ikke er nogle steder at placere
en phase sensor. Selvfølgelig kunne hoved sensoren bruges som kontrast
sensor, men det er ikke set på SLR endnu.
Det er også et af problemerne ved "Live preview", AF og lysmåler
forsvinder. Dette kunne selvfølgelig løses ved at bruge kontrast AF og
så bruge hoved sensoren til lysmåler, mon ikke det kommer i løbet af
nogle år.

Fra : Mogens Hansen

Dato : 22-10-06 13:30

"HKJ" <henrik.k.jensen@miscel.dk> wrote in message

[8<8<8<]
> Det giver et problem med AF, ...

Givetvis - men det er løst.
Både Canon EOS EOS 1n RS og EOS RT har autofokus
http://mir.com.my/rb/photography/hardwares/classics/eos/EOS-1nRS/index.htm
http://www.canon.com/camera-museum/camera/1992-1996/data/1995_eos-1n-rs.html
http://mir.com.my/rb/photography/hardwares/classics/eos/eoscamera/EOS-RT/index.htm
http://www.canon.com/camera-museum/camera/1987-1991/data/1989_eosrt.html

Et par fordele ved den type konstruktion er at der hverken er støj eller
rystelser fra spejl-bevægelsen og reaktionstiden fra man trykker på knappen
til billedet tages er ca. 10 gange kortere.
Ifølge Canon (http://www.digitaljournalist.org/issue0602/westfall.html) kan
(naturligvis) man godt lave en DSLR udgave, men efterspørgslen er ikke stor.

Det er værd at bemærke at både EOS 1n RS og EOS 1v HS tager op til 10
billeder/sek, og 1v HS gør det med almindelig spejl.

Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 22-10-06 14:15

> [...]
>
> Det er værd at bemærke at både EOS 1n RS og EOS 1v HS tager op til 10
> billeder/sek, og 1v HS gør det med almindelig spejl.

Med fare for at demonstrere, at jeg ikke fatter en bjælde, så har jeg da
lige et dumt spørgsmål:

Med et fast halvt gennemskinneligt spejl, må man da miste lys både i søgeren
og på filmplanet, plus at det må føre til en eller anden form for abberation
i ene eller anden grad.
Hvis du sender den ene halvdel af lyset op i søgerskakten, må man
nødvendigvis tabe en blænde lys til exponeringen, og omvendt må
søgerbilledet være en blænde mørkere.
I dagslys mærker man det måske ikke? men under lidt mere ekstreme
forholdburde det jo være afgørende om billeder blir til noget eller ej.

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger

Fra : HKJ

Dato : 22-10-06 14:48

Frodo Nifinger wrote:
> Med et fast halvt gennemskinneligt spejl, må man da miste lys både i søgeren
> og på filmplanet, plus at det må føre til en eller anden form for abberation
> i ene eller anden grad.

Selvfølgelig taber du lys, hvor meget der går til filmplanet og hvor
meget til søgeren, afhænger af spejlet.

Fra : Mogens Hansen

Dato : 22-10-06 15:46

"Frodo Nifinger" <jni@GIRAFtdcadsl.dk> wrote in message

[8<8<8<]
> Med et fast halvt gennemskinneligt spejl, må man da miste lys både i
> søgeren og på filmplanet, plus at det må føre til en eller anden form for
> abberation i ene eller anden grad.

Og det samler støv.

> [...]
> I dagslys mærker man det måske ikke? men under lidt mere ekstreme
> forholdburde det jo være afgørende om billeder blir til noget eller ej.

Det er vel også derfor det er en niche teknologi - lidt af et kuriosum.

Nikon har lavet noget tilsvarende:
http://www.mir.com.my/rb/photography/hardwares/classics/nikonf3ver2/variations/f3hspeed/html/index.htm

Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : Bo Bjerre

Dato : 22-10-06 21:11

Mogens Hansen wrote:
> [...]
>
> [8<8<8<]
>
> Og det samler støv.

> Det er vel også derfor det er en niche teknologi - lidt af et kuriosum.

F3 måler lyset med spejlet nede, men flytter det, når der skal exponeres.

Bo //

Fra : Mogens Hansen

Dato : 22-10-06 21:14

"Bo Bjerre" <post@fjernes-sidebanen.dk> wrote in message

> F3 måler lyset med spejlet nede, men flytter det, når der skal exponeres.

Ja - men det er ikke F3 der blev linket til men F3H hvor spejlet ikke

Fra : Mogens Hansen

Dato : 22-10-06 21:25

"Bo Bjerre" <post@fjernes-sidebanen.dk> wrote in message

[8<8<8<]
> F3 måler lyset med spejlet nede, men flytter det, når der skal exponeres.

Ja - men det er ikke F3 der henvises til. Det er derimod F3H som kan tage
ca. 13 billeder/sek.
F3H flytter ikke spejlet når der eksponeres, og lyset måles ifølge linket
med samme sensor som en normal F3, men uden hjælpespejlet og kun nedblændet.

Prøv at se linket een gang til

Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : Bo Bjerre

Dato : 22-10-06 21:36

Mogens Hansen wrote:
> [...]
> med samme sensor som en normal F3, men uden hjælpespejlet og kun nedblændet.

æ' beklager...

Bo //

Fra : HKJ

Dato : 22-10-06 14:46

Mogens Hansen wrote:
> [...]
>
> [8<8<8<]
>
> Givetvis - men det er løst.
> Både Canon EOS EOS 1n RS og EOS RT har autofokus

Spørgsmålet er hvor de har placeret AF sensoren og hvordan de får lys på
den. Den er nød til at sidde i nøjagtig samme afstand fra objektivet som
filmplanet, men lysvejen kan selvfølgelig bøjes med spejle. Så den skal
enten sidde på matskiven, eller der er to spejle, så den sidder i bunden.

Der sidder en sensor i bundet af huset, men om det er AF eller flash kan
jeg ikke se:
http://mir.com.my/rb/photography/hardwares/classics/eos/eoscamera/EOS-RT/EOSRT-SPD.jpg

> Et par fordele ved den type konstruktion er at der hverken er støj eller
> rystelser fra spejl-bevægelsen og reaktionstiden fra man trykker på knappen
> til billedet tages er ca. 10 gange kortere.

Så er det bare den menneskelig reaktionstid der er problemet.

> Ifølge Canon (http://www.digitaljournalist.org/issue0602/westfall.html) kan
> (naturligvis) man godt lave en DSLR udgave, men efterspørgslen er ikke stor.

Og det vil stadig give problemer med at få stoppet en AF ind.

> Det er værd at bemærke at både EOS 1n RS og EOS 1v HS tager op til 10
> billeder/sek, og 1v HS gør det med almindelig spejl.

Ved digital er der problemer med at behandle data hurtigt nok. D2x fra
Nikon er et godt eksemple på det, ved fuld opløsning klare den 5
billeder/sek, ved reduceret opløsning klarer den 8 billeder/sek.

Fra : Ove Kjeldgaard

Dato : 22-10-06 16:02

> [...]

>Der sidder en sensor i bundet af huset, men om det er AF eller flash kan

Midt på denne side:
http://mir.com.my/rb/photography/hardwares/classics/eos/EOS-1nRS/index2.htm
er der en tegning der viser at der stadig er det lille bevægelige sekundære
spejl til at lede lys ned i bunden af huset til AF sensoren.

Og øverst på samme side står der lidt om spejlet:
Transmission : Reflection ratio    65:35 (%)

Så filmen må miste ca. et halvt blændetrin og søgeren må blive ca. 1,5 blædetrin
mørkere?

--
Med venlig hilsen, Ove Kjeldgaard, nospam AT privat DOT dk
Natur og Friluftsliv: <http://hiker.dk>

Fra : Bo Bjerre

Dato : 22-10-06 21:09

HKJ wrote:

> Ved digital er der problemer med at behandle data hurtigt nok. D2x fra
> Nikon er et godt eksemple på det, ved fuld opløsning klare den 5
> billeder/sek, ved reduceret opløsning klarer den 8 billeder/sek.

Jeg mener ikke det er behandlingen, idet man gemmer i rå-format
(=ubehandlet), men derimod at hente data fra sensoren i passende tempo.
Det ville være 8 billeder gange 12.5Mpix x 12 bit =1.2Gbit pr sekund,
eller ca 10 gange det mest normale ethernet nu om dage.

Bo //

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 23-10-06 01:22

Bo Bjerre wrote:

> [...]
> tempo. Det ville være 8 billeder gange 12.5Mpix x 12 bit =1.2Gbit pr
> sekund, eller ca 10 gange det mest normale ethernet nu om dage.

Det er vel et arkitekturspørgsmål om de pipelines, der går fra sensoren til
processoren og videre til ram bufferen. Altså båndbredden.

MEn ser man på, hvad de forskellige kameramodeller kan, så ser det
nogenlunde ligedan ud. Canon 1D Mk II og N 8,1 Fps 8 Mp. 1Ds Mk II 16 Mp 4
Fps Nikon D2X 12 Mp 5 Fps, Altså lige omkring de 60 Megapixels/sekund.
Så der skal garanteret udvikles helt nye interfaces til sensoren og nye
processortyper for at øge den hastighed markant.

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger

Fra : ;o\)-max-

Dato : 22-10-06 15:57

"Thomas Pedersen"
> Personligt ville jeg også synes, at det ville være fuldstændigt tåbeligt
> at koble spejlet fra når du fotograferer i serier, det er lidt det samme
> [...]

Tavligt Thomas, du må ikke afsløre min hemmelighed )-max-

Fra : Thomas Pedersen

Dato : 23-10-06 16:47

"-max-" <max@amarzone.dk> skrev i en meddelelse

> "Thomas Pedersen"

> Tavligt Thomas, du må ikke afsløre min hemmelighed )-max-

Det er jo dig selv der afslører den Jeg prøvede at fortælle en løgn og
du buster mig

MVH
Thomas

Fra : ;o\)-max-

Dato : 24-10-06 04:46

"Thomas Pedersen"

> "-max-"

> Det er jo dig selv der afslører den Jeg prøvede at fortælle en løgn og
> du buster mig
>
> MVH
> Thomas

Høhø - pyt - ku stadig være sjovt at se dig i Assam i marts. -max-

Fra : Niels Andersen

Dato : 22-10-06 20:10

On Oct 22, 10:24 am, HKJ <henrik.k.jen...@miscel.dk> wrote:
> Det er
> også meget tænkeligt at spejl og lukker hænger sammen rent mekanisk, så
> de er nød til at køre i sekvens.

Det var da et godt bud. Det lyder ikke umuligt for mig at det kan være
et stort design-problem at omgå det. Den med at spejlet skal være
nede for at automatikken virker køber jeg ikke, for mit kamera gør
det stadig når jeg slår al automatik fra. (Til gengæld er der stadig
argumentet med at det er en special case man måske ikke har giddet
tage hensyn til.)

--
Mvh.

Niels Andersen