Foto
IBM760 5420
Teil 3020
Dato på billeder
Fra : jane

Dato : 13-10-06 17:34

Når jeg på mit nye camera, Sony DSC-T30 ser billeder ne igennem er der dato
på alle, men når jeg overføre dem til computeren, og åbner dem i Photoshop
Element 3, så er der ingen datoer på, heller ikke når jeg printer dem ud.

Er der nogen her som kan give mig en forklaring på det?

Jeg har også et Sony DSC-T3 og med det er der ingen problemer

--
Venlig hilsen
Jane

Fra : Anders Houmark

Dato : 13-10-06 18:30

jane wrote:
> [...]
>
> Er der nogen her som kan give mig en forklaring på det?
>
> Jeg har også et Sony DSC-T3 og med det er der ingen problemer

Det er ligesom, at du heller ikke får tallet med hvor mange billeder du har
taget, med ud når du printer billedet.

Du skal aktivt gå ind og vælge, at du vil have "date imprint" på dine
billeder. Jeg kan ikke huske om T30 kan. T-9 kan i hvert fald godt.
Gå ned til fotohandleren hvor det er købt, jeg er sikker på, at de kan
fortælle om det kan eller ej.

--
Anders Houmark
www.AndersH.dk

Fra : jane

Dato : 14-10-06 15:09

"Anders Houmark" <sunsitenews@andersh.dk> wrote in

> [...]
> billeder. Jeg kan ikke huske om T30 kan. T-9 kan i hvert fald godt.
> Gå ned til fotohandleren hvor det er købt, jeg er sikker på, at de kan

Under hvad og hvor gør du det på T9?

--
Venlig hilsen
Jane

Fra : Anders Houmark

Dato : 14-10-06 16:42

jane wrote:
> "Anders Houmark" <sunsitenews@andersh.dk> wrote in

> Under hvad og hvor gør du det på T9?

På T-9'eren skal man trykke på menu knappen, så til højre og hen og vælge
"setup". I Camera 1 skal du ned i "Date/Time (Off, date, day & time)".

Jeg tvivler desværre på, at T30'eren kan :-/

--
Anders Houmark
www.AndersH.dk

Fra : jane

Dato : 14-10-06 18:50

"Anders Houmark" <sunsitenews@andersh.dk> wrote in news:453104d4$0$49197
$14726298@news.sunsite.dk:

> På T-9'eren skal man trykke på menu knappen, så til højre og hen og vælge
> "setup". I Camera 1 skal du ned i "Date/Time (Off, date, day & time)".
>
> Jeg tvivler desværre på, at T30'eren kan :-/

Det ser ikke ud til at den kan, men det er da mærkeligt.

--
Venlig hilsen
Jane

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 15-10-06 16:02

jane wrote:

> [...]
> der dato på alle, men når jeg overføre dem til computeren, og
> åbner dem i Photoshop Element 3, så er der ingen datoer på, heller

Det var da dejligt at kameraet ikke forringer dine billeder ved at
hælde dato på.

Hvis du gerne vil have datoen med, når du udprinter billederne, kan du
f.eks. bruge IrfanView til at lave udgaver med datoen. Den kan gøre det
på en bunke billeder af gangen, så det er ikke spor besværligt.
--
JPEGCrops 0.7.3 beta - Tabsfri beskæring af JPEG billeder -
http://ekot.dk/JPEGCrops/

Fra : jane

Dato : 15-10-06 16:38

Toke Eskildsen <darkwing@daimi.au.dk> wrote in

> Det var da dejligt at kameraet ikke forringer dine billeder ved at
> hælde dato på.
Jo...men det er da rart t man selv kan vælge om man vil have dato på
eller ej. Hvordan forringer en dato på billedet kvalliteten af billedet?

> Hvis du gerne vil have datoen med, når du udprinter billederne, kan du
> f.eks. bruge IrfanView til at lave udgaver med datoen. Den kan gøre det
> på en bunke billeder af gangen, så det er ikke spor besværligt.

billederne er måske taget over en måned, og ikke på samme dato, så hvordan
skal jeg kunne huske datoen for hvert enkelt billed?

--
Venlig hilsen
Jane

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 15-10-06 17:11

jane wrote:

> Hvordan forringer en dato på billedet kvalliteten af
> billedet?

Det fjerner opmærksomheden fra motivet.

Men det er selvfølgelig dit valg. Min pointe er blot at det er en skidt
ide at sætte det på fra starten og derved for tid og evighed have
tallene nede i hjørnet, når de nemt kan tilføjes (på en kopi) senere.

> billederne er måske taget over en måned, og ikke på samme dato, så
> hvordan skal jeg kunne huske datoen for hvert enkelt billed?

Det skal du ikke. Det er lagret som en del af billedet.

Prøv f.eks. at åbne billedet i IrfanView og trykke "e". Det vil vise
dig en masse oplysninger, f.eks. om der er brugt blitz, hvilket kamera
billedet er taget med og hvad tid billedet blev taget.

Når du bruger IrfanView til at lægge dato henover, bruger det det
indlejrede tidsstempel.

Fra : "Jørgen K."

Dato : 15-10-06 20:01

Toke Eskildsen wrote:

> [...]
> dig en masse oplysninger, f.eks. om der er brugt blitz, hvilket kamera
> billedet er taget med og hvad tid billedet blev taget.

[klip]

Eller højreklik på filen direkte > egenskaber > dokumentinfo
Så skal der ikke åbnes programmer for at se det.

Fra : HKJ

Dato : 15-10-06 17:09

jane wrote:

> billederne er måske taget over en måned, og ikke på samme dato, så hvordan
> skal jeg kunne huske datoen for hvert enkelt billed?

Datoen ligger skjult i noget der kaldes exif info, dette kan IrfanView
læse og også lægge ind over selve billedet som tekst.

Fra : jane

Dato : 16-10-06 17:05

HKJ <henrik.k.jensen@miscel.dk> wrote in

> Datoen ligger skjult i noget der kaldes exif info, dette kan IrfanView
> læse og også lægge ind over selve billedet som tekst.

Ok hvordan får jeg så datoen på billedet, kan du fortælle mig det?

Grunden til at jeg skal have dato på billederne er fordi jeg bruger
cameraet til Kvalitetsstyring

--
Venlig hilsen
Jane

Fra : HKJ

Dato : 16-10-06 17:26

jane wrote:
> HKJ <henrik.k.jensen@miscel.dk> wrote in

> Ok hvordan får jeg så datoen på billedet, kan du fortælle mig det?

Vælg File, Batch conversion
Vælg Batch conversion settigs, set advanced options
Vælg Add overlay text
Fyld ud med hvad du vil have, brug $I55 og $I60   for dato og tid (Brug
Help for flere muligheder).
Click ok en masse gange.

Nu kan du vælge en flok billeder og trykke "Start", så vil teksten blive
lagt ind på billedet. Det er nok smart at bruge en andet "Output
directory", så du ikke ændre på dine orginale billeder.

Fra : jane

Dato : 17-10-06 16:58

> [...]
> blive lagt ind på billedet. Det er nok smart at bruge en andet "Output
> directory", så du ikke ændre på dine orginale billeder.

Jeg har så prøvet, men der kommer ingen dato på billederne :(

--
Venlig hilsen
Jane

Fra : HKJ

Dato : 17-10-06 17:27

jane wrote:

> Jeg har så prøvet, men der kommer ingen dato på billederne :(

Jeg er bange for at jeg fik givet dig en forkert kode, den skulle have
været: $E36867

Fra : jane

Dato : 19-10-06 18:16

HKJ <henrik.k.jensen@miscel.dk> wrote in news:45350442$0$140$157c6196
@dreader2.cybercity.dk:

> Jeg er bange for at jeg fik givet dig en forkert kode, den skulle have
> været: $E36867

Har så prøvet den, men virker heller ikke, jeg åbner 3 billeder og
tilføjer dem til venster vindue og klikker på start, så åbner et nyt vindue
og køre de 3 billeder, og siste linje skriner den ingen fejl. Når jeg så
åbner billederne, ja så er der ingn dato eller andet på dem :(

Hvad kan der være galt, gør jeg noget forkert?

--
Venlig hilsen
Jane

Fra : emj

Dato : 19-10-06 18:31

jane skrev:

>Hvad kan der være galt, gør jeg noget forkert?

Har du slettet EXIF, for så kan det godt knibe med at få datoer på.
Hilsen emn

Fra : HKJ

Dato : 19-10-06 18:58

jane wrote:
> [...]
> åbner billederne, ja så er der ingn dato eller andet på dem :(
>
> Hvad kan der være galt, gør jeg noget forkert?

Måske, jeg har lagt nogle skærmbilleder her af hvordan IrfanView skal
sættes op:

http://www.miscel.dk/DateOnPic.png

Hvis det ikke virker, kan årsagen være at du har slettet exif
information, det gør nogle redigerings programmer.

Fra : emj

Dato : 19-10-06 21:59

HKJ skrev:

>Hvis det ikke virker, kan årsagen være at du har slettet exif
>information, det gør nogle redigerings programmer.

Det kan også ske, at hun sidder med nogle megastore billeder og så
forsvinder teksten næsten til det u-sebare.

Det går glimrende med billeder på 800x600 med dine indstillinger.

Hilsen emj

Fra : jane

Dato : 20-10-06 17:58

> [...]
>

> Hvis det ikke virker, kan årsagen være at du har slettet exif
> information, det gør nogle redigerings programmer.

Tak skal du have, jeg prøver igen i morgen, men hvorfor er der hvid
baggrund på teksten.
Jeg vil helst have at det kun er teksten som bliver printet på billederne.

--
Venlig hilsen
Jane

Fra : emj

Dato : 20-10-06 18:37

jane skrev:

>Tak skal du have, jeg prøver igen i morgen, men hvorfor er der hvid
>baggrund på teksten.
>Jeg vil helst have at det kun er teksten som bliver printet på billederne.

Så vælg transparent i stedet for hvid.

Hilsen emj

Fra : jane

Dato : 21-10-06 17:05

emj <emj@> wrote in news:472ij21vm0gtb1qpp2l7ji0agldo65n2ko@4ax.com:

> Så vælg transparent i stedet for hvid.
Ok jeg har nu fulgt dine billeder..meget fin vejledning tak for det, men
det virker slet ikke som jeg vil have det, datoen er jo ulæselig. Jeg har
lagt billedet ud på Binaer, tillige med et billed fra et andet camera hvor
datoen er på fra starten, og sådan ønsker jeg det skal se ud, klart og
tydeligt.

Hvad med Element3 kan det ikke gøre det bedre end Irfan?

Jeg er dybt skuffet over at man ikke kan vælge dato til og fra på sådan et
dyrt camera, hvorfor skal det være så besværligt øv :(

--
Venlig hilsen
Jane

Fra : HKJ

Dato : 21-10-06 20:33

jane wrote:

> [...]
> lagt billedet ud på Binaer, tillige med et billed fra et andet camera hvor
> datoen er på fra starten, og sådan ønsker jeg det skal se ud, klart og

Nu har jeg ikke binaere nyhedsgrupper, så jeg kan ikke se hvad du mener,
men du har mulighed for at justere skriften, både font, størrelse og farve.
Du kan også justere hvordan datoen skal udskrives, tryk på "Help"
knappen i "Add overlay text to image" og gå til slutningen af siden, der
er forklaring og eksempler på formatering af datoen.

Jeg mener også at du kan skrive datoen over billedet, istedet for i
billedet (Brug "Canvas size").

Selvfølgelig kunne man ønske et par muligheder mere, men jeg syntes
stadig at det er meget fleksibelt.

> Hvad med Element3 kan det ikke gøre det bedre end Irfan?

Det ved jeg ikke.

> Jeg er dybt skuffet over at man ikke kan vælge dato til og fra på sådan et
> dyrt camera, hvorfor skal det være så besværligt øv :(

Det gode er at der altid er dato (og andre oplysninger) i billedet og at
du selv bestemmer hvordan du vil have det ud.

Fra : Kerim Ellentoft

Dato : 21-10-06 21:28

HKJ <henrik.k.jensen@miscel.dk> skrev :

>Nu har jeg ikke binaere nyhedsgrupper,

?

http://www.cybercity.dk/kundecenter/bredbaand/opsaetningsvejledninger/nyhedsgrupper/outlook_express_6_0/

Jeg ved godt, at du ikke bruger OE, men servernavne er jo de
samme.

At Thunderbird så ikke er særlig velegnet til binære grupper er
en anden sag (den kan ikke samle splittede filer).

--
Kerim
(Sura 3, vers 87)

Fra : HKJ

Dato : 22-10-06 08:41

Kerim Ellentoft wrote:

> [...]
>
> Jeg ved godt, at du ikke bruger OE, men servernavne er jo de

Tak for vejledningen, men jeg har intet ønske om at skifte nyhedsserver.

> At Thunderbird så ikke er særlig velegnet til binære grupper er
> en anden sag (den kan ikke samle splittede filer).

De få gange jeg har brug binære nyhedsgrupper, har det ikke generet mig.

Fra : jane

Dato : 22-10-06 15:01

> Jeg mener også at du kan skrive datoen over billedet, istedet for i
> billedet (Brug "Canvas size").
Så kommer der bare en ramme om billedet

> Selvfølgelig kunne man ønske et par muligheder mere, men jeg syntes
> stadig at det er meget fleksibelt.
det ser ud som om der er mange muligheder,men jeg kan ikke få det til
at virke

> Det gode er at der altid er dato (og andre oplysninger) i billedet og
> at du selv bestemmer hvordan du vil have det ud.
Ja det er da smart, men nu har jeg prøvet alle muligheder, samt fulgt
dine billeder nøjagtig, men jeg kan ikke få det til at virke, der bliver
skrevet nogle tilfældige bogstaver i nederste højre hjørne på ca 2x2cm og
der er ligesom at bogstaverne fortsætter ud over kanten af billedet, men
intet med dato, har også prøvet de koder nederst på siden hjæl, men
heller ikke :(

Hvis jeg prøver med almindelig tekst f.eks. "Hej med dig" så kommer
tekste heller ikke på billedet, blot igen noge tilfældige bogstaver i
hjørnet, som nævnt ovenfor.

Kan det være sådan at Irfan ikke kan læse informationerne på billederne
fra mit camera Sony DSC-T30?
Under egenskaber på billederne står datoen jo, samt en masse andre
informationer

Jeg vil så gerne have det til at virke

--
Venlig hilsen
Jane

Fra : Jesper Brunholm

Dato : 22-10-06 17:10

jane skrev:
> [...]
> hjørnet, som nævnt ovenfor.
>
> Kan det være sådan at Irfan ikke kan læse informationerne på billederne

Det er ikke ret sandsynligt, men heller ikke _totalt_ umuligt.

Jeg har ingen erfaring med Irfanview til formålet, men da jeg har fulgt
dine problemer her lidt, spurgte jeg en kammerat hvad han bruger, og fik
svaret:
<http://www.download.com/Photo-Dater/3000-2192_4-10303278.html?tag=lst-0-25>

Hvis du gerne vil have det testet fungerende med et af dine egne
billeder inden du downloader og installerer, så er du velkommen til at
sende et billede til mig, så kan jeg prøve, og sende resultatet retur.
(Afsender-emailadressen her virker uden ændringer).

Jeg har lige prøvet med et par sony og Canon billeder, og jeg kan kun
sige at det virker meget let og tilgængeligt at bruge. Prøv det!

mvh

Jesper Brunholm

Fra : jane

Dato : 22-10-06 17:42

Jesper Brunholm <nospam@brunholm-scharff.dk> wrote in

> Jeg har lige prøvet med et par sony og Canon billeder, og jeg kan kun
> sige at det virker meget let og tilgængeligt at bruge. Prøv det!
>
> mvh
>
> Jesper Brunholm

Så er det sendt, mange tak for hjælpen

--
Venlig hilsen
Jane

Fra : jane

Dato : 23-10-06 10:37

> [...]

> Jeg har lige prøvet med et par sony og Canon billeder, og jeg kan kun
> sige at det virker meget let og tilgængeligt at bruge. Prøv det!

Ja, nu virker det, det er et meget simpelt og nemt program at bruge
Mange tak for din hjælp

--
Venlig hilsen
Jane

Fra : HKJ

Dato : 22-10-06 17:07

jane wrote:
> Jeg vil så gerne have det til at virke

Du kan sende et billede til mig på min email, så skal jeg prøvet om jeg
kan sætte de rigtige parameter op.

Fra : jane

Dato : 22-10-06 17:35

HKJ <henrik.k.jensen@miscel.dk> wrote in news:453b970e$0$179$157c6196
@dreader1.cybercity.dk:

> Du kan sende et billede til mig på min email, så skal jeg prøvet om jeg
> kan sætte de rigtige parameter op.

Mange tak...det har jeg så gjort :)

--
Venlig hilsen
Jane

Fra : HKJ

Dato : 22-10-06 18:54

jane wrote:

> Mange tak...det har jeg så gjort :)

Og jeg har kigget på det, jeg forstår godt dine problemer. Der var
faktisk to uafhængige problemer:

1) Billederne er ret store, så teksten var MEGET lille. Det hænger
sammen med at kameraet mærker dem som 72 dpi, hvilket giver en størrelse
på 108.4 x 81.3 cm og der ser 10 punkt skrift ikke ud af meget.

2) IrfanView regnet lidt forkert, så den placerer teksten udenfor
billedet, når det skal sættes forneden i billedet.

Så ved at bruge en stor skrift og placere den foroven i billedet, kan
det løses. Måske er det program Jesper foreslår noget lettere at have
med at gøre.

Fra : Jesper Brunholm

Dato : 22-10-06 20:39

HKJ skrev:
> [...]
> sammen med at kameraet mærker dem som 72 dpi, hvilket giver en størrelse
> på 108.4 x 81.3 cm og der ser 10 punkt skrift ikke ud af meget.

Så vidt jeg har forstået kan man også sætte skriftstørrelsen i
Irfanview? Det kan man i hvert fald let i PhotoDater, men jeg havde et
meget større problem

> 2) IrfanView regnet lidt forkert, så den placerer teksten udenfor
> billedet, når det skal sættes forneden i billedet.

- og det gjorde mit program også, dvs, så lurede jeg på hvad den regnede
med, og opdagede at det billede som jeg har fået tilsendt fra Jane
_ikke_ indeholdt EXIF data ved ankomsten hertil. Hverken om dimensioner
eller optagelsesdato, og så er der vel ikke så meget at sige til at
programmet, som højst sandsynlig beregner position ud fra EXIF data har
problemer?

Det kunne let løses i PhotoDater ved at sætte en "Custom position" til
billedets størrelse -ca 200 px på hver led, men de manglende EXIF data
er ret kritisk.

Er der EXIF data på det billede du har fået tilsendt?

mvh

Jesper Brunholm

Fra : HKJ

Dato : 22-10-06 20:50

Jesper Brunholm wrote:

> Så vidt jeg har forstået kan man også sætte skriftstørrelsen i
> Irfanview? Det kan man i hvert fald let i PhotoDater, men jeg havde et
> meget større problem

Det kan du sagtens, jeg har sendt Jane en email med de rigtige
indstillinger.

> [...]
>
> Det kunne let løses i PhotoDater ved at sætte en "Custom position" til
> billedets størrelse -ca 200 px på hver led, men de manglende EXIF data

Jeg tror også det kunne løses på en tilsvarende måde i IrfanView, men
jeg satte nu bare teksten foroven.

> Er der EXIF data på det billede du har fået tilsendt?

Ja

Fra : Jesper Brunholm

Dato : 22-10-06 20:52

Jesper Brunholm skrev:
> og opdagede at det billede som jeg har fået tilsendt fra Jane
> _ikke_ indeholdt EXIF data ved ankomsten hertil.

For fuldstændighedens skyld har jeg så checket en smule om kameraet som
så vidt jeg har forstået er et Sony DSC-T30. Det er i hvert fald i stand
til at sætte EXIF-data:
<http://www.dpreview.com/reviews/specs/Sony/sony_dsct30.asp>,
<http://www.dcresource.com/reviews/sony/dsc_t30-review/gallery.shtml> og
<http://www.crutchfield.com/S-eX7pfk4Bs60/cgi-bin/ProdView.asp?g=11310&tab=detailed_info&i=158DSCT30>
skriver ligefrem:

Exif Print (Exif 2.21): The DSC-T30 conforms to "Exif Print," a
worldwide standard. Vital camera settings (such as: exposure mode, white
balance, exposure time) and scene data are recorded to the image file
when it is captured. Printers compatible with "Exif Print" are able to
use this information to produce high quality photographs, exactly the
way they were intended at the time of capture. This intelligent
communication process also allows the printer to correct for poor
lighting or mistakes, resulting in photos that can be even better than
the originals.

- jeg er ikke i tvivl om at kameraet _kan_ lagre EXIF data, spørgsmålet
er vist blot hvor i processen de forsvinder.

Mvh

Jesper Brunholm

Fra : jane

Dato : 23-10-06 11:01

> [...]
> sammen med at kameraet mærker dem som 72 dpi, hvilket giver en
> størrelse på 108.4 x 81.3 cm og der ser 10 punkt skrift ikke ud af
Ok.

> [...]
>

> Så ved at bruge en stor skrift og placere den foroven i billedet, kan
> det løses. Måske er det program Jesper foreslår noget lettere at have

Ud fra din vejledning, har jeg fået Irfan til at virke, med datoen oppe
i venster hjørne, og det er da ok.

Det program Jesper har foreslået, er meget nemt og hurtig at bruge, og
det skal ikke engang installeres, der er selfølgelig mange flere
muligheder med Irfan, men jeg har som sagt kun brug for en simpel dato.

Lige et spørgsmål mere, det billed som jeg sætter en dato på fylder
f.eks. 3.o59KB men kopien med datoen på fylder så kun 813KB hvis jeg
bruger Irfan, og 649KB når jeg bruger Jespers program

Er det billedet som bliver forringet?

Når jeg åbner begge billeder syntes jeg ikke jeg kan se forskel, men
noget sker der vel.

Sikker et dumt spørgsmål, men jeg ved ikke så meget om det.

Jeg er meget glad for den hjælp jeg har fået.

--
Venlig hilsen
Jane

Fra : Jesper Brunholm

Dato : 23-10-06 11:34

jane skrev:
> [...]
> f.eks. 3.o59KB men kopien med datoen på fylder så kun 813KB hvis jeg
> bruger Irfan, og 649KB når jeg bruger Jespers program

ja, det bliver komprimeret til en knap så god jpeg kvalitet. Jeg vil tro
du kan få Irfanview til at lade være med dette, hvorimod du næppe kan få
PhotoDater til at lade være.

> Når jeg åbner begge billeder syntes jeg ikke jeg kan se forskel, men
> noget sker der vel.

Hvis du kun skal bruge billederne på skærm, er der næppe grund til
bekymring (men gem gerne originalbilledet også)

Hvis dine originalbilleder er omkring 3 mb så giver det bedre mening at
jeg ikke kunne finde EXIF data i den 1.1 mb fil jeg prøvede på

mvh

Jesper Brunholm

Fra : jane

Dato : 23-10-06 16:47

Jesper Brunholm <nospam@brunholm-scharff.dk> wrote in news:453c9a8d$0
> [...]

tro
> du kan få Irfanview til at lade være med dette, hvorimod du næppe kan

Når jeg sætter daten ind på billedet 3.059KB med Irfan, bliver størrelsen
816KB og med PhotoDater 649KB. Det er da muligt at Irfan kan instilles
så kvalliteten ikke bliver forringet, men det betyder ikke så meget, da
jeg kun skal bruge dato, som bevis, i forbindelse, kvallitetssikring

> Hvis du kun skal bruge billederne på skærm, er der næppe grund til
> bekymring (men gem gerne originalbilledet også)
Ja,

> Hvis dine originalbilleder er omkring 3 mb så giver det bedre mening at
> jeg ikke kunne finde EXIF data i den 1.1 mb fil jeg prøvede på
Ja, jeg lavede billedet mindre, fordi det skulle sendes, så jeg har vel
ødelagt nogle informationer i billedet. Nå men jeg lærer det vel en dag.

Jeg er meget glad for, at jeg kan sætte dato på nu, troede mit nye camera
var til skraldespanden :)

--
Venlig hilsen
Jane

Fra : Jesper Brunholm

Dato : 23-10-06 17:28

jane skrev:
> Jeg er meget glad for, at jeg kan sætte dato på nu, troede mit nye camera
> var til skraldespanden :)

Dejligt at du fik det til at virke

mvh

Jesper Brunholm

Fra : emj

Dato : 21-10-06 20:53

jane skrev:

>Ok jeg har nu fulgt dine billeder..meget fin vejledning tak for det

Du laver citatfusk, så det basker
Det var ikke mig, der lagde den fine vejledning frem, men HKJ

> [...]
>lagt billedet ud på Binaer, tillige med et billed fra et andet camera hvor
>datoen er på fra starten, og sådan ønsker jeg det skal se ud, klart og

Sådan som det fremstår med den røde tekst, kan Irfanview altså også
lave det, men det kræver jo at du kan finde ud af at bruge programmet.

>Hvad med Element3 kan det ikke gøre det bedre end Irfan?
Nej, det kan slet ikke sådan noget.

>Jeg er dybt skuffet over at man ikke kan vælge dato til og fra på sådan et
>dyrt camera, hvorfor skal det være så besværligt øv :(

Det er for det første ikke et specielt dyrt kamera og for det andet
kunne du jo have undersøgt det før du købte det, hvis det er så
vigtigt med den dato.

Hilsen emn

Fra : HKJ

Dato : 21-10-06 10:00

jane wrote:
> Tak skal du have, jeg prøver igen i morgen, men hvorfor er der hvid
> baggrund på teksten.

Det var indstillingen ;)

Hvis du sætter kryds i "Text is transparent", så har du ingen
baggrundsfarve. Brug "Chose font" til at vælge tekst størrelse og farve.

Men start med de viste indstillinger, når det så virker, kan du prøve at
ændre dem.

> Jeg vil helst have at det kun er teksten som bliver printet på billederne.

Du har så en lille risiko for at baggrunden har samme farve som teksten
og den dermed er usynlig.