Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
hvad er det her?
Fra : Torben Andresen

Dato : 13-10-06 16:10

Jeg har et underligt fænomen på nogle af mine billeder af håndboldsport. Det
er som om den hvide farve udtværes visse steder. Se følgende eksempel:
(markeret med røde cirkler)

http://netbits.dk/billeder/hb_org.jpg

EXIF:
1/320 sek.
50mm f1,4
A priority
EV+0,3
ISO 640
Manuel WB, ingen flash

Er det "purple fringing" ? Hvorfor optræder det kun nogle steder på
billedet? Det er heller ikke på alle billeder det findes.

Kan nogen fortælle hvad det skyldes, og hvordan jeg kan undgå det?

/Torben

Fra : John Larsson

Dato : 13-10-06 16:40

"Torben Andresen" <torben@it-service.sdu.dk> writes:
> [...]
>billedet? Det er heller ikke på alle billeder det findes.
>
>Kan nogen fortælle hvad det skyldes, og hvordan jeg kan undgå det?

Simpel bevægelse! Hvorfor har du + EV ? Du skal bruge hurtigere
eksponeringstid. De "udtværede" områder er der hvor vinkelbevægelsen er
størst og overeksponeringen viser sig jo altid mere i de lyse områder!

John

Fra : Torben Andresen

Dato : 13-10-06 17:08

"John Larsson" <john_larsson@net.dialog.dk> wrote in message
> "Torben Andresen" <torben@it-service.sdu.dk> writes:

> ...Hvorfor har du + EV ?

Jeg har engang fået fortalt, at det er undereksponering der giver billedstøj
ved høj ISO. Derfor overeksponerer jeg ganske lidt for at forsøge at holde
støjen på et minimum.

Det giver en lidt langsomere lukkertid, men det lever jeg med.

/Torben

Fra : Ukendt

Dato : 13-10-06 19:04

"Torben Andresen" <torben@it-service.sdu.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> forsøge at holde støjen på et minimum.
>
> Det giver en lidt langsomere lukkertid, men det lever jeg med.

Så lever du sikkert også med purple fringing

Rigtigt at skyde til højre i histogrammet. Men ikke med bind for øjnene!
Gert

Fra : Jan Bøgh

Dato : 13-10-06 22:39

Gert Nielsen skrev i 452fd507$0$934$edfadb0f@dread12.news.tele.dk dette:

> Så lever du sikkert også med purple fringing

Det viste har intet med kromatisk abberation (purple fringing) ar gøre. Hvad
der er ved jeg ikke, men det ligner lidt noget bleeding, der på en eller
anden måde hænger sammen med højlysene.

vh
Jan

http://jan.boegh.net/foto.htm

Fra : Ukendt

Dato : 14-10-06 06:43

> Det viste har intet med kromatisk abberation (purple fringing) ar gøre.
> Hvad der er ved jeg ikke, men det ligner lidt noget bleeding, der på en
> eller anden måde hænger sammen med højlysene.

Enig. Jeg synes mere det ligner dug. Noget dug inde i kamerahuset eller på
en frontlinse eller sådan noget?

Mvh. Claus Petersen

Fra : Torben Andresen

Dato : 14-10-06 13:55

"Claus Petersen" <clapet AT bolignet-aarhus.dk> wrote in message

> Enig. Jeg synes mere det ligner dug. Noget dug inde i kamerahuset eller på
> en frontlinse eller sådan noget?

Jeg tvivler lidt på, at det er bevægelsesuskarphed samt evt. dug i kamera
eller på frontlinse. På følgende billede (fra en anden kamp) står spillerne
stille: Den hvide farve er udtværet på de orange spilleres skuldre, men ikke
på deres bukser. Og heller ikke på den blå spiller.

http://netbits.dk/billeder/hb2_org.jpg

EXIF:
1/320 sek.
A prioritet
50mm f1,4
EV+0,3
ISO1000
Manuel WB, ingen flash

Så jeg hælder nok stadig mest til, at det er "purple fringning":

Wiki:
"
Commonly advocated methods of avoiding purple fringing include:

avoid shooting with a wide-open lens in high contrast scenes;
avoid overexposing highlights (e.g., specular reflections and bright sky
behind dark objects).
"

Så jeg vil prøve ved næste kamp uden EV+0,3 samt evt. blænde lidt ned, - og
skrive om resultatet i denne tråd. Så indtil nu tak til jer alle fordi i
ville hjælpe.

/Torben

Fra : Ole Larsen

Dato : 14-10-06 14:02

Torben Andresen skrev:
> [...]
> ISO1000
> Manuel WB, ingen flash
>

> Så jeg hælder nok stadig mest til, at det er "purple fringning":

purple fringe er purple.
Dette er blokkede højlys

--
Med venlig hilsen, Ole Larsen.
New Images And Design, aug. 2006

Fra : Jan Bøgh

Dato : 15-10-06 09:52

Torben Andresen skrev i egqmnd$6kt$1@news.net.uni-c.dk dette:

> Så jeg hælder nok stadig mest til, at det er "purple fringning":

Du ved godt at 'purple' betyder lilla?
Hvor er du du finder de farveeffekter, der skulle berettige at der er tale
om 'purple fringing'?

vh
Jan

http://jan.boegh.net/foto.htm

Fra : Jens Bruun

Dato : 14-10-06 17:35

"Jan Bøgh" <spamhater@nowhere> wrote in message

> Det viste har intet med kromatisk abberation (purple fringing) ar
> gøre.

Kromatisk abberation er mig bekendt ikke det samme som "purple fringing".

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Jørgen Nielsen

Dato : 14-10-06 18:16

> Kromatisk abberation er mig bekendt ikke det samme som "purple fringing".

Hvad er endelig forskellen ?

--
Mvh. Jørgen Nielsen.
Fjern "NOMORESPAM" ved svar på e-mail.

Fra : Ukendt

Dato : 14-10-06 19:00

"Jørgen Nielsen" <longhorn_1969@hotmailNOMORESPAM.com> skrev i en meddelelse

> [...]

Det er bestemt også min opfattelse.
CA medfører.., men der er andre kilder.

> Hvad er endelig forskellen ?

Der er flere gode link i denne tråd.
Gert

Fra : MW

Dato : 14-10-06 19:20

"Jørgen Nielsen" <longhorn_1969@hotmailNOMORESPAM.com> skrev i en meddelelse

> Hvad er endelig forskellen ?

Kromatisk aberration, egentlig dispersion eller farvespredning
(fokusdifferens) indebærer at de 3 hovedfarver ikke har samme fokuspunkt.
Hvis fejlen er rettet helt eller delvis er der tale om apokromatiske eller
akromatiske objektiver. Uskarpe farvede rande (fejlen er også årsagen til
den farvede markering på ikke fuldt korrigerede objektiver til brug ved
infrarøde optagelser)

Lateral kromatisk aberration indebærer forskellig forstørrelse af de 3
hovedfarver (de har ikke samme brændvidde) også kaldet kromatisk
forstørrelsesforskel og afhjælpes ikke ved nedblænding. Tydeligt farvede
rande.

"purple" er egentlig et dumt udtryk, det kan lige så godt være røde eller
grønne kanter

mvh/mw

Fra : Jan Bøgh

Dato : 15-10-06 09:46

Jens Bruun skrev i OMCdncaoIb80jKzYnZ2dnUVZ8tidnZ2d@giganews.com dette:

> Kromatisk abberation er mig bekendt ikke det samme som "purple
> fringing".

Jamen, kunne du så ikke fortælle /hvad/ purple finging så er (dig
bekendt)?Mig bekendt er der ikke nogen autoritativ fortolkning af hverken
fænomenet eller årsagen. De kilder jeg kender svinger mellem kromatisk
abberation og bleeding. Og når jeg har vurderet de kilder, jeg har set,
falder loddet ud til fordel for kromatisk abberation.

mvh
Jan

http://jan.boegh.net/foto.htm

Fra : Ukendt

Dato : 13-10-06 16:56

> [...]
>
> Er det "purple fringing" ? Hvorfor optræder det kun nogle steder på
> billedet? Det er heller ikke på alle billeder det findes.

Ja, det er.
Nikons 50mm har lidt tendenser helt åben, men skal presses.
alle 3 skuldre ser ud til at være udbrændt. Det er årsagen.
Du kan undgå det ved ikke at overeksponere (nul +0,3!) eller blænde lidt
ned.
læs her:
http://en.wikipedia.org/wiki/Purple_fringing
Gert

Fra : Torben Andresen

Dato : 13-10-06 20:56

"Gert Nielsen" <gn_nospam.pc.dk> wrote in message

> Du kan undgå det ved ikke at overeksponere (nul +0,3!) eller blænde lidt
> [...]

Ok, tak for linket Gert. Jeg prøver dine forslag næste gang.

/Torben

Fra : Bo Bjerre

Dato : 14-10-06 12:30

Gert Nielsen wrote:
> [...]
> alle 3 skuldre ser ud til at være udbrændt. Det er årsagen.
> Du kan undgå det ved ikke at overeksponere (nul +0,3!) eller blænde lidt

Nej optikken opfører sig IKKE anderledes fordi man overbelyser på chip'en.

Hvis det er C.A. skulle det være evd alle store kontrastovergange, som
f.x. på basketball kassen på væggen over spilleren, og det er det ikke.
Dit problem ses så vidt jeg kan se kun på de dele af motivet, der
bevæger sig, og ser kun ud til at forekomme i lodret retning. Din
spaltelukker kører også lodret, så der kunne jeg måske lede efter
løsningen, nemlig at lukkeren følger motivets bevægelse.

EN forklaring kan du se her:
http://webs.lanset.com/rcochran/flash/hss.html

Jeg ledte efter et billede, jeg husker af en tennisbold, der var enormt
"kort" af samme årsag, men jeg husker ikke hvor det findes.

Bo //

Fra : Jens Bruun

Dato : 13-10-06 17:01

"Torben Andresen" <torben@it-service.sdu.dk> wrote in message

> Kan nogen fortælle hvad det skyldes, og hvordan jeg kan undgå det?

Det skyldes dit objektiv, der tydeligvis ikke er helt på toppen ved f/1.4
Jeg har oplevet nøjagtig det samme med et Canon EF 50 mm f/1.4 ved fuld
blændeåbning (se f.eks. disse testskud:
http://gallery.bruun.com/displayimage.php?pos=-406 og
http://gallery.bruun.com/displayimage.php?pos=-402). Problemet forsvinder,
når du blænder ned. På mit eksemplar af Canon'en forsvandt problemet
fuldstændigt ved f/2 og mindre.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Torben Andresen

Dato : 13-10-06 21:00

> når du blænder ned. På mit eksemplar af Canon'en forsvandt problemet
> fuldstændigt ved f/2 og mindre.

Tak for kommentaren Jens. Jeg prøver f/1,8 næste gang.
Damnn.. det koster lidt på lukkertiden!

/Torben

Fra : John Larsson

Dato : 13-10-06 23:13

"Jens Bruun" <bruun_jens@hotmail.com> writes:
>Problemet forsvinder,
>når du blænder ned. På mit eksemplar af Canon'en forsvandt problemet
>fuldstændigt ved f/2 og mindre.

Tjo, men hvis man nu ikke vil have totalt slørede håndboldpiger, er det
kortere eksponeringstid man skal gå efter!

John

Fra : Ole Larsen

Dato : 14-10-06 07:39

Torben Andresen skrev:
> [...]
> billedet? Det er heller ikke på alle billeder det findes.
>
> Kan nogen fortælle hvad det skyldes, og hvordan jeg kan undgå det?

Det ligner en kombination af blokkede højlys og overstråling (blooming?)
Men det undrer mig om en Canon optik skulle være så ringe i den
henseende, vid åben.

Fra : John Larsson

Dato : 14-10-06 18:49

"J¯rgen Nielsen" <longhorn_1969@hotmailNOMORESPAM.com> writes:

>"Jens Bruun" <bruun_jens@hotmail.com> skrev i en meddelelse

>fringing".
>
>Hvad er endelig forskellen ?

Ingen, men spørg hellere de amerikanere der ikke har giddet sætte sig ind
i den terminologi som europæerne har fundet på langt før Kodak kunne lave
en boks!

John