Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Råd ønskes: Lyn
Fra : Ukendt

Dato : 05-10-06 22:30

Hej

Der har været mange lyn i mit område de sidste par dage og jeg kunne godt
tænke mig at tage billeder af dem, men hvordan gør jeg det bedst. Hvad gør i
når i tager billeder af lyn?

Jeg har et Nikon D50 med 18-55 objektiv.

mvh

Peter

Fra : Brian Lund

Dato : 06-10-06 00:24

> [...]
> når i tager billeder af lyn?
>
> Jeg har et Nikon D50 med 18-55 objektiv.

Stativ og trådudløser!
Har du ingen trådudløser kan du selvfølgelig også bruge kameraets
selvudløser, så risikerer du bare at gå glip af nogle lyn i den tid
selvudløseren tager...

Jeg har fået nogle gode billeder ved ISO 400 og blænde f/5,6 - måske havde
ISO 200 været bedre dog.
Lukkertiden kan du jo så selv vælge alt efter den øvrige belysning i
billedet!

Brian

Fra : Erik Hansen

Dato : 06-10-06 16:52

On Fri, 6 Oct 2006 01:23:56 +0200, "Brian Lund"
<geronimo@-FORKERT-mobilixnet.dk> wrote:

>Stativ og trådudløser!
>Har du ingen trådudløser kan du selvfølgelig også bruge kameraets
>selvudløser, så risikerer du bare at gå glip af nogle lyn i den tid
>selvudløseren tager...

Jeg vil sige at et stativ behøves altså ikke. Jeg har taget en del
billeder af lyn når det er mørkt uden stativ. Bare hold kemararet så
stille som muligt, lynet vare kun et brøkdel af et sekund så det kan
godt blive skarpt. Typisk køre jeg ud i min bil og holder på
forskellige steder, og som ofte er det total mørkt. Dog vil jeg sige
at hvis det er et billede hvor der er andre lyskilder med på billedet,
så skal man bruge et stativ.

Ellers indstiller jeg til ISO 200 - 400 blænde 7 - 8 og uendelig i
fokus.

Jeg har ind i mellem tænkt på om man kan tage lyn i dagslys, er der
nogen som har prøvet det og fået det til at fungere.

--
....::Hilsen Erik

Fra : Bo Hellum

Dato : 06-10-06 07:58

"Peter DK" <popeye(snabel)mail.tele.dk> wrote in message
> [...]
> i når i tager billeder af lyn?
>
> Jeg har et Nikon D50 med 18-55 objektiv.

Har ikke selv prøvet, men vil forsøge næste gang der kommer gang i den.

Men vil tro en tripod, lav iso (100-200), manual fokus, og lang lukkertid,
skyd og håb. Har set en lynudløser på nettet, som efter sigende skulle kunne
holde øje med lynet, når det kommer aktivere den udløseren. Den vil jeg nu
se før jeg tror det. Men man skal selvfølgelig aldrig sige aldrig.

Hygge

Bo

Fra : Leif Langgaard

Dato : 06-10-06 09:38

"Bo Hellum" <sofus@post1.tele.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> jeg nu se før jeg tror det. Men man skal selvfølgelig aldrig sige aldrig.

Kunne man ikke forestille sig at det bare er en "slaveblitzudløser" med
forbedret følsomhed. Jeg syntes ikke det er så utænkeligt!

--
Leif Langgaard
GRATIS BILLEDER OG STOCKFOTOS:

Fra : Thomas Pedersen

Dato : 06-10-06 12:08

"Leif Langgaard" <langgaard@klarupnet.dx> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Kunne man ikke forestille sig at det bare er en "slaveblitzudløser" med
> forbedret følsomhed. Jeg syntes ikke det er så utænkeligt!

Der er faktisk lavet en lyn-udløser til at sætte i flash-skoen, tror nok den
hedder lightning-tricker. Det er meget smart.Den udløser kameraet når lyset
er der.

MVH
Thomas

Fra : Christopher Stein

Dato : 06-10-06 11:26

værsågod at se: http://lightningtrigger.com/

Fra : Jan Bøgh

Dato : 06-10-06 09:22

Peter DK skrev i 45257954$0$2086$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk dette:
> [...]
> bedst. Hvad gør i når i tager billeder af lyn?
>
> Jeg har et Nikon D50 med 18-55 objektiv.

Er det noget du rigtigt gider dyrke, så er der masser af stof på nettet:
http://www.google.dk/search?hl=da&sa=X&oi=spell&resnum=0&ct=result&cd=1&q=photographing+lightning&spell=1

vh

http://jan.boegh.net/foto.htm

Fra : F.Larsen

Dato : 06-10-06 21:10

> [...]
> tænke mig at tage billeder af dem, men hvordan gør jeg det bedst. Hvad gør

Staiv, lang lukke tid f.eks. 30 sekunder ... - burde kunne gøre ...

--
Flemming