Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Er mit nye A100 helt nyt...?
Fra : Jens

Dato : 18-09-06 18:51

Hej

Jeg var inde og købe mig et sprit nyt Sony A100 DSLR i dag, i Japan Foto.

Da jeg kom hjem bemærkede jeg dog nogle ting.

Kassen jeg fik det i, var lukket med tape med "Sony Sony Sony..." skrevet
over. Men der var underst eet stk. tape der var gennemskåret - altså åbent,
og ovenpå et nyt lukketape, stadig med "Sony Sony Sony...".
Det kan jo være fordi, at Sony Danmark har haft åbnet kassen for at putte en
dansk kom-godt-igang manual i, men det tror jeg nu ikke, for den lå sammen
med en anden stak af samme slags på forskellige sprog. Og selve manualen var
stukket ind under låget på kassen af ekspedienten - som han sagde, dem havde
de fået separat.

Men tapen var Sony... og en sådan taperulle har de vel ikke liggende hos
Japan-foto...?

En anden ting der undrer mig er, at jeg prøvede at sætte batteriet i,
direkte uden opladning, og den viste 2 af fire streger. Altså halvt opladet.
Er det normalt på et nyt batteri?

Det der dog bekymrer mig mest er, at kameraet har en tælle-funktion, der
vises når man viser udvidede billedeoplysninger, histogram mv.. Her skriver
min "100MSDCF-3240". Og når jeg sætter CF-kortet i min kortlæser hedder
mappen "100MSDCF" og filnavnet er: "DSC03240.JPG"

DET bekymrer mig. Starter et helt nyt kamera med at kalde første billede for
nummer 3240 ????

Det skal dog siges, at kameraet så nyt ud. Ingen fedtede fingre osv.. Der
var dog ikke beskyttelsesfilm hen over skærmen. Er der nogle A100-ejere der
kan fortælle om de havde det på deres nye?

Mvh
Jens

PS. Da det er lidt vedrørende selve kameraet men også indkøb, har jeg
tilladt mig at poste i både foto og foto.indkoeb.

Fra : Frank K. Jensen

Dato : 18-09-06 20:21

"Jens" <svar@tilnyhedsgruppe.dk> skrev i en meddelelse

> Men tapen var Sony... og en sådan taperulle har de vel ikke liggende hos
> Japan-foto...?

Tapen ved jeg ikke noget om

> En anden ting der undrer mig er, at jeg prøvede at sætte batteriet i,
> direkte uden opladning, og den viste 2 af fire streger. Altså halvt
> opladet. Er det normalt på et nyt batteri?

Det er vist meget normalt med Li-ion batterier.

> [...]
> skriver min "100MSDCF-3240". Og når jeg sætter CF-kortet i min kortlæser
> hedder mappen "100MSDCF" og filnavnet er: "DSC03240.JPG"

Var det et sprit nyt CF kort? Prøvede det samme med mit Canon 350D, hvor jeg
satte et gammelt kort med billeder fra et andet Canon kamera i, og tælleren
fortsatte så ved det aktuelle nummer, selv om jeg formatterede kortet med
det samme.

> PS. Da det er lidt vedrørende selve kameraet men også indkøb, har jeg
> tilladt mig at poste i både foto og foto.indkoeb.

Så x-port næste gang.

mvh frank

Fra : Christian Iversen

Dato : 18-09-06 21:47

Jens wrote:

> Hej
>
> Jeg var inde og købe mig et sprit nyt Sony A100 DSLR i dag, i Japan Foto.

Tillykke med det, det er et glimrende kamera så vidt jeg kan bedømme.

> [...]
> direkte uden opladning, og den viste 2 af fire streger. Altså halvt
> opladet. Er det normalt på et nyt batteri?

Helt normalt, ja.

> [...]
> hedder mappen "100MSDCF" og filnavnet er: "DSC03240.JPG"
>
> DET bekymrer mig. Starter et helt nyt kamera med at kalde første billede

Det _kan_ skyldes at dit CF-kort har været brugt før, men det lyder sært.

> Det skal dog siges, at kameraet så nyt ud. Ingen fedtede fingre osv.. Der
> var dog ikke beskyttelsesfilm hen over skærmen. Er der nogle A100-ejere
> der kan fortælle om de havde det på deres nye?

Jeg har ikke et alpha100, men jeg kan bekræfte at både Minolta 5D og 7D
kommer med blå beskyttelsestape på skærmen.

Alt i alt lyder det mærkeligt. Mon ikke du burde bede butikken om en
forklaring?

--
| Christian Iversen | I never dug a ditch. I never did much |
| chrivers@iversen-net.dk | ditch-digging. |

Fra : Jesper Brunholm

Dato : 19-09-06 00:29

Jens skrev:
> [...]
> mappen "100MSDCF" og filnavnet er: "DSC03240.JPG"
>
> DET bekymrer mig. Starter et helt nyt kamera med at kalde første billede for

Det synes jeg du skal spørge butikken om. De siger sikkert det samme som
en anden poster fik som svar vedrørende hans digitale spejlrefleks som
jf tælleren havde taget mange tusinde billeder, noget i stil med: "Vi
har haft kameraet pakket ud og sat hukommelseskort i, taget et billede,
og sikret os at alt er som det skal være".

Der er dog ingen grund til ikke at spørge.

mvh

Jesper Brunholm

Fra : Hans L. Jørgensen

Dato : 19-09-06 09:09

"Jesper Brunholm" <nospam@brunholm-scharff.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> sikret os at alt er som det skal være".
>
> Der er dog ingen grund til ikke at spørge.

Kender ikke specikt Canon. På mit Olympus E-300 sidder tælleren i kameraet,
så uanset om jeg skifter kort fortsætter tælleren fra det sktuelle nummer.

--
MVH Hans

Fra : mj

Dato : 19-09-06 13:06

> [...]

> og sikret os at alt er som det skal være".
>
> Der er dog ingen grund til ikke at spørge.

Med en anden poster går jeg ud fra du mener mig

den holdt nu vand. ham jeg havde til at hente kameret havde overværet
udpakning og test , og havde faktisk også fortalt mig det , men det er jo
bare ikke alle der er lige kvikke til at lægge 2 og 2 sammen doooh. og jeg
nåede egentlig aldrig at kontakte cav. jeg fandt min matematik bog fra
første klasse inden

mj

Fra : Jesper Brunholm

Dato : 19-09-06 13:18

mj skrev:
> Med en anden poster går jeg ud fra du mener mig

Det skal nok passe, dit navn er dog ikke så unikt så jeg føler mig
sikker, hvis jeg må være så fri

> den holdt nu vand. ham jeg havde til at hente kameret havde overværet
> udpakning og test , og havde faktisk også fortalt mig det.

Jeg regnede ganske afgjort med at den holdt vand, det lyder faktisk
nærmest som god kundeservice at enten den sælgende butik, eller den
regionale afdeling (fx Canon DK) har sørget for at tjekke grundlæggende
funktionalitet inden udlevering. Det er ydermere intelligent i forhold
til at sikre mærkets gode renommé, så begge parter har interesse i
fremgangsmåden.

Jeg mente det hele jeg skrev yderst seriøst, spørg dog butikken, jeg
tror der er en glimrende forklaring, men tro hellere på dem (og vis dem
at de har vågne kunder) end på mig

mvh

Jesper Brunholm

Fra : Per Nielsen

Dato : 19-09-06 22:14

> [...]
> over. Men der var underst eet stk. tape der var gennemskåret - altså
> åbent, og ovenpå et nyt lukketape, stadig med "Sony Sony Sony...".

Jeg er også den lykkelige ejer af et A100. Mit blev købt på postordre her i
Danmark - jeg tror dog det er parallelimporteret fra England. Min kasse
havde ikke været åbnet. Der var kun et stk lukketape på min kasse.

> [...]
> sammen med en anden stak af samme slags på forskellige sprog. Og selve
> manualen var stukket ind under låget på kassen af ekspedienten - som han

Der var ingen dansk manual i min kasse (tror jeg nok, jeg skal erkende at
jeg ikke har ledt efter den).

> En anden ting der undrer mig er, at jeg prøvede at sætte batteriet i,
> direkte uden opladning, og den viste 2 af fire streger. Altså halvt
> opladet. Er det normalt på et nyt batteri?

Det er normalt. Jeg har oplevet at modtage batterier der var på 100%.

> [...]
> hedder mappen "100MSDCF" og filnavnet er: "DSC03240.JPG"
>
> DET bekymrer mig. Starter et helt nyt kamera med at kalde første billede

Det er underligt. Jeg har kun brugt gamle CF kort fra mit Minolta 7i. Jeg
har ikke reformateret kortene. Hos mig startede tælleren på DSC00001.JPG.

> Det skal dog siges, at kameraet så nyt ud. Ingen fedtede fingre osv.. Der
> var dog ikke beskyttelsesfilm hen over skærmen. Er der nogle A100-ejere
> der kan fortælle om de havde det på deres nye?

Tror ikke der var beskyttelses film på skærmen.

Ring til Sony og spørg dem.

- Per

PS: Vær opmærksom på at lukkeren i et moderne kamera i den klasse har en
levetid på ca. 50000-150000. 3000 billeder er derfor en signifikant del af
lukkerens levetid. Ydermere så kommer der også støv fra lukker mekanismen
(mekanisk slid, luftvivler der suger luft ind udefra, etc.) - jo flere
billeder - jo mere støv på sensoren.