Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Hvilket objektiv
Fra : Frederik Sunne

Dato : 17-09-06 20:52

Hej,

Jeg har nu købt et Canon med 17-85 mm objektiv.
Super fedt kamera, men objektivet er ikke særlig lysstærkt,
hvor jeg ikke kan lave portrætter med sløret baggrund.

Hvilket objektiv ville I anbefale til en rimelig pris,
som kan gøre dette?
Kan man vinde noget ved at købte et ældre objektiv brugt?

Mvh,

Frederik

Fra : Kim Jensen

Dato : 17-09-06 21:10

Frederik Sunne wrote:
> [...]
> hvor jeg ikke kan lave portrætter med sløret baggrund.
> Hvilket objektiv ville I anbefale til en rimelig pris,

Jeg havde samme - både objektiv og problem. Jeg udskiftede 17-85'eren
med en Sigma 24-70/2.8 som kan fås til en fornuftig pris (ca. 3500,-
inkl. fragt hvis du handler i Tyskland)

Autofokus er ikke helt så hurtig og lydløs som 17-85, men de andre
fordele opvejer det så rigeligt (for mig i hvert fald).

mvh
Kim Jensen

Fra : Ivar

Dato : 17-09-06 21:38

Frederik Sunne skrev:

> Hvilket objektiv ville I anbefale til en rimelig pris,
> som kan gøre dette?

Hvis det skal være billigt ville jeg købe et EF50mm f/1.8.
Det kan fås til under 1000 kr. Det har en smule televirkning
med dit kamera, hvilket er godt til portrætfoto. Du kan også
få 50 mm originale Canon med blænde 1.4 eller 1.2 i en bedre
kvalitet men til en anden pris. 1.4'eren kan fås fra ca. 2500
og er den jeg ville købe.

Hvis du vil have zoom, er det problematisk at komme ned på f/2
eller derunder.

Ivar Magnusson

--
Liste over objektiver og blitz til Canon EOS:
http://lexinfo.dk/eos/canon.html

Træt af Outlook Express? Se her: http://LexInfo.dk/MesNews/

Fra : Frederik Sunne

Dato : 18-09-06 08:17

Ivar wrote:

> [...]
> få 50 mm originale Canon med blænde 1.4 eller 1.2 i en bedre
> kvalitet men til en anden pris. 1.4'eren kan fås fra ca. 2500

Ok, det er også det jeg har tænkt på. Jeg fandt den til bare 800 kr.
via Edbpriser. Synes måske bare det er fjollet at købe en 50 mm (80 mm)
må det blive på min) når man tele jo har den brændvidde. Men, de har jo
hvert sit formål - min tele er rigtig fed til at tage billeder af min
familie hvor det skal gå stærkt, men den omtalte 50 mm. er fed til de
stunder, hvor jeg har bedre tid.
Men tegner den godt? Jeg har hørt rigtig gode ting om den.

Mvh,

Frederik

Fra : HBJensen

Dato : 18-09-06 10:47

"Frederik Sunne" <frederiksunneFJERNMIG@gmail.com> wrote in message

> [...]
> stunder, hvor jeg har bedre tid.
> Men tegner den godt? Jeg har hørt rigtig gode ting om den.

Køb den 50mm til de små 800, det er et supergodt objektiv til de penge,
uanset at du har brændvidden i dit andet objektiv.

Hvis du skal have et lysstærkt, billigt og godt objektiv er Tamron 28-75
f/2,8 til små 3000 noget for dig.

Henrik B

Fra : Frederik Sunne

Dato : 18-09-06 11:13

HBJensen wrote:
> [...]
> uanset at du har brændvidden i dit andet objektiv.
>
> Hvis du skal have et lysstærkt, billigt og godt objektiv er Tamron 28-75

Fedt, jeg må hellere få fingere i den 50 mm. Men, jeg har stadigvæk
returret på det 17-85 mm. objektiv - det er da pengene værd eller?
Jeg synes det tegner ok, siger ingenting og er mega hurtig.
Hvad synes I?

Mvh,

Frederik

Fra : Jakob

Dato : 18-09-06 11:54

In article <450e7110$0$75030$14726298@news.sunsite.dk>,
frederiksunneFJERNMIG@gmail.com says...

> Fedt, jeg må hellere få fingere i den 50 mm. Men, jeg har stadigvæk
> returret på det 17-85 mm. objektiv - det er da pengene værd eller?
> Jeg synes det tegner ok, siger ingenting og er mega hurtig.

Hvis du er tilfreds hvad er så problemet ?

--
Venlig hilsen

Jakob

Fra : Frederik Sunne

Dato : 18-09-06 12:07

Jakob wrote:
> In article <450e7110$0$75030$14726298@news.sunsite.dk>,
> frederiksunneFJERNMIG@gmail.com says...

> Hvis du er tilfreds hvad er så problemet ?

Det kunne være jeg havde overset et oplagt alternativ, da jeg ikke
har fulgt så meget med...

Mvh,

Frederik

Fra : Hans

Dato : 18-09-06 13:39

"Frederik Sunne" <frederiksunneFJERNMIG@gmail.com> skrev i en meddelelse

> Det kunne være jeg havde overset et oplagt alternativ, da jeg ikke
> har fulgt så meget med...

Der er vel også kun returret, hvis produktet ikke er taget i brug?

Fra : Frederik Sunne

Dato : 18-09-06 13:59

Hans wrote:

> Der er vel også kun returret, hvis produktet ikke er taget i brug?

Nope, det er købt via nettet. Så længe butikken kan videresælge
objektivet kan jeg fint returnere det. Sådan er netsælg / postordresalg.

Mvh,

Frederik

Fra : Hans

Dato : 19-09-06 01:16

> Nope, det er købt via nettet. Så længe butikken kan videresælge
> objektivet kan jeg fint returnere det. Sådan er netsælg / postordresalg.

Mon dog.

Fra : jesper outzen

Dato : 19-09-06 09:05

Hans wrote:

> "Frederik Sunne" <frederiksunneFJERNMIG@gmail.com> skrev i en meddelelse

> Mon dog.

Netsalg giver 14 dages returret ifølge loven, sådan er det bare. Det kan
godt være at useriøse firmaer ikke skriver det på deres hjemmeside, men
der er ikke noget at gøre der er 14 dages returret. Derfor kan man jo
også risikere at får noget grej der har været ude hos andre når man
køber på nettet.
jesper

Fra : Hans L. Jørgensen

Dato : 19-09-06 09:17

"jesper outzen" <jesper@spamhulfoto.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> risikere at får noget grej der har været ude hos andre når man køber på

Ganske rigtigt, men - forretningen må så ikke efterfølgende sælge uden at
gøre opmærksom på at opbjektet er brugt.

--
MVH Hans

Fra : Hans

Dato : 19-09-06 09:34

> [...]
> der er ikke noget at gøre der er 14 dages returret. Derfor kan man jo
> også risikere at får noget grej der har været ude hos andre når man

Mon dog.
Mig bekendt er der forskel på at 'afprøve og 'tage i brug'. Men jeg erkender
naturligvis også, at jeg med min ringhed ikke ved så meget som hr. jesper.

Fra : HBJensen

Dato : 18-09-06 13:52

> [...]
> returret på det 17-85 mm. objektiv - det er da pengene værd eller?
> Jeg synes det tegner ok, siger ingenting og er mega hurtig.

www.kamerashop.dk har 50mm til lige under 800 kr. SVJH.

Returretten gælder nok kun for dig hvis objektivet er defekt eller andet.
Hvis det blot er fordi du ikke er tilfreds tvivler jeg på butikken tager det
igen. En kollega har et obj. mage til og han er meget glad for det. Eneste
anke er at det ikke er så super lysstærkt, men jeg tror da du er dækket godt
ind ved at beholde det til allround foto, og så bruge 50mm til portrætter og
de mere lyskrævende opgaver.

Good luck

Henrik B

Fra : Frederik Sunne

Dato : 18-09-06 14:04

HBJensen wrote:
> [...]
> ind ved at beholde det til allround foto, og så bruge 50mm til portrætter og

Jeg tror det er vejen frem, så er jeg rigtig godt kørende.
Mange tak for inputsne - sætter meget pris på denne gruppe,
hvor jeg har fået så mange og fine svar.

Tak for hjælpen,

Frederik

Fra : s.v.nielsen

Dato : 18-09-06 14:20

Frederik Sunne wrote:
> Mange tak for inputsne - sætter meget pris på denne gruppe,
> hvor jeg har fået så mange og fine svar.
>
> Tak for hjælpen,
Og der er slet ingen der har henvist dig til indkøbs gruppen, hvilket
virkelig er usædvanlig venligt

Søren Videbæk Nielsen

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 18-09-06 14:31

s.v.nielsen wrote:

> Og der er slet ingen der har henvist dig til indkøbs gruppen, hvilket
> virkelig er usædvanlig venligt

Man kan også se sådan på det, at det er ualmindligt dumt og flabet, når
folk her i gruppen fører en indkøbssnak, og det til trods for, at flere
af deltagerne udmærket er bekendt med, at de er of-topic...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Peter Loumann

Dato : 18-09-06 19:41

On Mon, 18 Sep 2006 15:30:41 +0200, Niels Riis Ebbesen wrote:

> Man kan også se sådan på det, at det er ualmindligt dumt og flabet, når
> folk her i gruppen fører en indkøbssnak

Jeg ved ikke hvorfor det ofte sker med dslr-ting, men næsten aldrig
kompaktkameraer.

http://huse-i-naestved.dk

Fra : Ivar

Dato : 18-09-06 17:29

Frederik Sunne skrev:

> Fedt, jeg må hellere få fingere i den 50 mm. Men, jeg har stadigvæk returret
> på det 17-85 mm. objektiv - det er da pengene værd eller?
> Jeg synes det tegner ok, siger ingenting og er mega hurtig.

Det er to helt forskellige objektiver, det ene udelukker ikke det
andet.
17-85 mm f4 er et allround objektiv, 50 mm f1.8 er til specielle
opgaver.

Ivar Magnusson

Fra : K

Dato : 18-09-06 00:46

> [...]
> som kan gøre dette?
> Kan man vinde noget ved at købte et ældre objektiv brugt?

Canons 85 mm 1,8 må være det, du leder efter.
Og har du pengene, så 1,2...
http://www.photozone.de/8Reviews/lenses/canon_85_18/index.htm

Enjoy...

Fra : KsK

Dato : 18-09-06 17:46

"K" <KKKKKKKK@Kpax.com> skrev i en meddelelse
> "Frederik Sunne" <frederiksunneFJERNMIG@gmail.com> skrev i en meddelelse

> Canons 85 mm 1,8 må være det, du leder efter.
> [...]

kan se der er en 50mm 1.4 tilsalg på fotokritik lige nu hvis det er
http://www.fotokritik.dk/?x=/salg.html_vid=20306&ll=1

KsK