Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Det måske smukkeste kamera?
Fra : MOA

Dato : 16-09-06 02:12

http://www.dpreview.com/articles/leicam8/

Nogen der ved om det er muligt at finde et desktop billede til computeren
med det pågældende kamera på? Ville ikke være dårligt at have det i
baggrunden!

Hvem der bare havde de 40K plus det løse til et hus og et enkelt objektiv

Morten

Fra : Pdr\(2770\)

Dato : 16-09-06 07:00

"MOA" <no@spam.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> baggrunden!
>
> Hvem der bare havde de 40K plus det løse til et hus og et enkelt objektiv

Efter min smag - er det sgu grimt.....

Fra : Frank Leegaard

Dato : 16-09-06 22:12

"Pdr(2770)" <peder.hansenFJERN@DETTEwebspeed.dk> skrev i en meddelelse

> "MOA" <no@spam.dk> skrev i en meddelelse

> Efter min smag - er det sgu grimt.....

Bestemt også min - tudegrimt ...

/FL

Fra : Thomas Schreiber

Dato : 16-09-06 08:14

"MOA" <no@spam.dk> wrote in message
> [...]
>
> Nogen der ved om det er muligt at finde et desktop billede til computeren
> med det pågældende kamera på? Ville ikke være dårligt at have det i

Hvordan adskiller det sig fra analog rangefindere i udseendet? Et M7 ser
ligesådan ud.

--
Venligst,
Thomas Schreiber

Fra : Ivar

Dato : 16-09-06 09:07

Thomas Schreiber skrev:

> rangefindere

Kald du det bare et søgerkamera, de fleste i gruppen forstår dansk.

Ivar Magnusson

--
Liste over objektiver og blitz til Canon EOS:
http://lexinfo.dk/eos/canon.html

Træt af Outlook Express? Se her: http://LexInfo.dk/MesNews/

Fra : Ivar

Dato : 16-09-06 09:05

MOA skrev:

> http://www.dpreview.com/articles/leicam8/

Skønhed sidder i øjet på betragteren!
Ville du også savle over det, hvis der ikke havde stået Leica på det?

Ivar Magnusson

Fra : waal

Dato : 16-09-06 09:47

"Ivar" <dild@[nozpam]webspeed.dk> skrev i en meddelelse

> Skønhed sidder i øjet på betragteren!
> Ville du også savle over det, hvis der ikke havde stået Leica på det?

Jeg snupper da gerne et "Canon" til den halve pris, det kunne f.eks. se
sådan ud http://www.cameraquest.com/canonp.htm
mvh/mw

Fra : Ukendt

Dato : 16-09-06 09:58

"waal" <waal@post.tele.dk> skrev i en meddelelse

> "Ivar" <dild@[nozpam]webspeed.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg snupper da gerne et "Canon" til den halve pris, det kunne f.eks. se
> sådan ud http://www.cameraquest.com/canonp.htm
> mvh/mw

Jojo men sådan et Canon er jo ikke så digitalt, så det gør noget.

Mvh. Claus Petersen

Fra : waal

Dato : 16-09-06 10:08

"Claus Petersen" <clapet AT bolignet-aarhus.dk> skrev i en meddelelse

> "waal" <waal@post.tele.dk> skrev i en meddelelse

> Jojo men sådan et Canon er jo ikke så digitalt, så det gør noget.

Det kan jo komme
mvh/mw

Fra : MOA

Dato : 16-09-06 10:42

> Skønhed sidder i øjet på betragteren!
> Ville du også savle over det, hvis der ikke havde stået Leica på det?

Ville det give nogen mening? En del af pointen er jo netop at det er den
første digitale udgave af et af historiens bedste kameraer, Leicas M
serie...

Men ja, jeg ville da nok også have savlet over det hvis det var et andet
navn der stod på (selvom man så ikke havde de historiske referencer).

Selvom det på ingen måde kan sammenlignes kan jeg også rigtig godt lide de
her:

http://www.dpreview.com/reviews/ricohgrd/

http://www.dpreview.com/news/0403/04031101epsonrd1.asp

http://www.dpreview.com/articles/panasonicdmcl1/

Morten

Fra : AS

Dato : 17-09-06 13:15

"Ivar" <dild@[nozpam]webspeed.dk> wrote in message

> Skønhed sidder i øjet på betragteren!
> Ville du også savle over det, hvis der ikke havde stået Leica på det?

Så er der ikke Leica, bare ikke digi:

http://www.cameraquest.com/nrfblsp2005.htm

Fra : Thomsen

Dato : 16-09-06 09:56

> [...]
> baggrunden!
>
> Hvem der bare havde de 40K plus det løse til et hus og et enkelt objektiv

Enig, det er et flot kamera.

mvh Ole

Hent en gratis SPAMfighter her.

Fra : mogens.amd64@gmail.c~

Dato : 16-09-06 09:59

On Sat, 16 Sep 2006 03:11:52 +0200, "MOA" <no@spam.dk> wrote:

> [...]
>baggrunden!
>
>Hvem der bare havde de 40K plus det løse til et hus og et enkelt objektiv
----------------
Ja smag ig behag kan jo ikke diskuteres, men jeg tror snobeffekten
træder i karakter her ? Havde der stået Zenith og ikke Leica ville det
vist ikke have fået den opmærksomhed - min mening er TUDEGRIMT, men
kvaliteten er jo uovertruffen !
Mogens

Fra : waal

Dato : 16-09-06 10:15

<mogens.amd64@gmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> træder i karakter her ? Havde der stået Zenith og ikke Leica ville det
> vist ikke have fået den opmærksomhed - min mening er TUDEGRIMT, men

Det er diskret og effektivt i situationer hvor digitalbazookaen tramper
rundt som en elefant i en glasbutik og i modsætning til alle de andre så
både er og ligner det et kamera
mvh/mw

Fra : MOA

Dato : 16-09-06 10:32

<> ----------------
> [...]
> træder i karakter her ? Havde der stået Zenith og ikke Leica ville det
> vist ikke have fået den opmærksomhed - min mening er TUDEGRIMT, men

Hvad gider dit ret til at påstå at jeg er snobbet fordi jeg syntes det er et
flot kamera??

Morten

Fra : mogens.amd64@gmail.c~

Dato : 16-09-06 11:46

--
Så så godt ord igen ! Det jeg mener er at her i livet er mærkevarer
pr. difinition bedre og i nogen tilfælde passer det - (som det sikkert

Fra : waal

Dato : 16-09-06 12:55

> [...]
> mennesker, der ikke vil vise sig ude i livet uden at ha´det rigtige
> tøj/udstyr. Men stadig min mening - det er utroligt grimt.

Lige præcis Leica har holdt sig på samme spor i 70 år uden skelen til
diverse modluner. Hvorfor skal det lige pludseligt være odiøst fordi det
omgivende samfund har ændret vaner. Det er da særdeles fornuftigt at
bibeholde det oprindelige kamera og kun skifte den nødvendige indmad

mvh
Michael

Fra : HKJ

Dato : 16-09-06 13:37

waal wrote:
> Lige præcis Leica har holdt sig på samme spor i 70 år uden skelen til
> diverse modluner.

Man kunne også sige at det har et ydre der er begrænset af hvad man
kunne producere for 70 år siden.

> Hvorfor skal det lige pludseligt være odiøst fordi det
> omgivende samfund har ændret vaner. Det er da særdeles fornuftigt at
> bibeholde det oprindelige kamera og kun skifte den nødvendige indmad

Ja, efterhånden som der kommer flere frihedsgrader i udformningen af
produkter er de blevet tilpasset mennesker (inklusiv diverse modeluner)
og kræver ikke så tit at mennesker tilpasser sig dem.

Jeg foretrækker helt klart et kamera, hvor de ting jeg skal bruge,
sidder så jeg let kan betjene dem. Nu har jeg ikke prøvet M8, så jeg ved
ikke om jeg let kan dreje lukkertiden, mens jeg ser i søgeren.

Fra : Nicolai

Dato : 16-09-06 14:04

"HKJ" <henrik.k.jensen@miscel.dk> skrev i en meddelelse

> Ja, efterhånden som der kommer flere frihedsgrader i udformningen af
> produkter er de blevet tilpasset mennesker (inklusiv diverse modeluner) og
> kræver ikke så tit at mennesker tilpasser sig dem.

Nemlig, og derfor styrer mennesket mod den sikre undergrund. Denne
indstilling er nemlig både miljø- og naturfjendsk og er årsagen til mange
problemer.

Nicolai

Fra : Jan Bøgh

Dato : 16-09-06 14:52

Nicolai skrev i 450bf64c$0$146$157c6196@dreader1.cybercity.dk dette:
> "HKJ" <henrik.k.jensen@miscel.dk> skrev i en meddelelse

> Nemlig, og derfor styrer mennesket mod den sikre undergrund.

Puha, det var da rart!
Jeg frygtede lige at vi styrede mod et eller andet slemt - men den sikre
undergrund, det lyder tiltalende er sgu lige mig!

vh
jan

http://jan.boegh.net/foto.htm

Fra : waal

Dato : 16-09-06 14:59

> [...]

> så jeg let kan betjene dem. Nu har jeg ikke prøvet M8, så jeg ved ikke om
> jeg let kan dreje lukkertiden, mens jeg ser i søgeren.

Det er nok ikke anderledes end det hele tiden har været og leicabrugerne er
med garanti glade for at de vigtigste knapper og drejehjul befinder sig hvor
de plejer.
Vi andre dødelige må jo finde os i fabrikanternes besynderlige luner

mvh/mw

Fra : HKJ

Dato : 16-09-06 15:30

waal wrote:

> Det er nok ikke anderledes end det hele tiden har været og leicabrugerne er
> med garanti glade for at de vigtigste knapper og drejehjul befinder sig hvor
> de plejer.

Der vil altid være nogle der er imod forandringer.

> Vi andre dødelige må jo finde os i fabrikanternes besynderlige luner

Heldigvis har det givet nogle bedre kamera (og selvfølgelig også nogle
dårligere).
Men det sjove er at der ikke er fuldkommen enighed om hvad der er bedre
og hvad der er dårligere.

Fra : waal

Dato : 16-09-06 16:20

> Der vil altid være nogle der er imod forandringer.

Især når de ændrer noget der dur til noget der ikke dur

> Heldigvis har det givet nogle bedre kamera (og selvfølgelig også nogle
> dårligere).

Og en hel del ergonomiske misforståelser.

mvh/mw

Fra : HKJ

Dato : 16-09-06 16:37

waal wrote:

> Især når de ændrer noget der dur til noget der ikke dur

Den undskyldning bliver brugt af alle, men mange gange er det bare fordi
nogle ikke gider sætte sig ind i det nye, det er meget lettere at sige
at det ikke duer.
Selvfølgelig passer udsagnet også nogle gange.

> Og en hel del ergonomiske misforståelser.

Dem vil der altid være.

Jeg må hellere sige EOD, vi er vist ved at være off topic.

Fra : waal

Dato : 16-09-06 16:58

> [...]
> det ikke duer.
> Selvfølgelig passer udsagnet også nogle gange.

Tænk gør det ?

> Dem vil der altid være.
>
> Jeg må hellere sige EOD, vi er vist ved at være off topic.

Hvad falder uden for emnet ?

mvh/mw

Fra : Frank Leegaard

Dato : 16-09-06 22:18

> [...]
> omgivende samfund har ændret vaner. Det er da særdeles fornuftigt at
> bibeholde det oprindelige kamera og kun skifte den nødvendige indmad

Jamen - Det er skam i orden - men dertil og kalde det smukt er en anden sag.
Funktionel - nuvel ja .. ingen tvivl om det. Men det er da metervaredesign
du kan se i tusinder af andre søgerkameraer gennem tiden.

/FL

Fra : waal

Dato : 17-09-06 08:37

"Frank Leegaard" <Frank@FJERNESsuperbruger.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> sag. Funktionel - nuvel ja .. ingen tvivl om det. Men det er da
> metervaredesign du kan se i tusinder af andre søgerkameraer gennem tiden.

Bevares, det er det mest kopierede kamera i historien, ged vide hvorfor ?
mvh/mw

Fra : Frank Leegaard

Dato : 16-09-06 22:16

> <> ----------------
>
> Hvad gider dit ret til at påstå at jeg er snobbet fordi jeg syntes det er
> et flot kamera??

Fordi mistanken jo er snublende nær for at det kun kan være navnet. Designet
er ligegyldigt og metervareagtigt ..

/FL

Fra : MOA

Dato : 16-09-06 23:59

> Fordi mistanken jo er snublende nær for at det kun kan være navnet.
> Designet
> er ligegyldigt og metervareagtigt ..

Nå javel, så det er altså en objektiv sandhed at designet er ligegyldigt og
metervareagtigt....?

Gad vide hvorfor folk bliver så aggressive over at man udtaler sig positivt
om Leica??

Morten

Fra : Frank Leegaard

Dato : 17-09-06 00:50

> Nå javel, så det er altså en objektiv sandhed at designet er ligegyldigt
> og metervareagtigt....?
>
> Gad vide hvorfor folk bliver så aggressive over at man udtaler sig
> positivt om Leica??

Jamen ... Jeg betvivler ikke at kvaliteten er i top i kameraet. Det ville
være det samme som at sige en IBM Thinkpad bærbar var smuk. (Jeg er meget
stor fan af IBMs T serie bærbare) Ikke at den dedideret er grim, men den har
da et intetsigende design, men at mene den er smuk ville jeg nu aldrig. Den
er skide funktionel - og det kan udtrykke en skønhed i sig selv. Men at mene
at det er smukt i sig selv - rammer absolut ikke min æstetik.

Hverken med en Thinkpad eller benævntte kamera ...

/FL

Fra : MOA

Dato : 17-09-06 10:21

> [...]
> æstetik.
>
> Hverken med en Thinkpad eller benævntte kamera ...

Sjovt nok, jeg er stor fan af netop thinkpads (had både en X serien og en T
serien) og jeg mener faktisk også at de er flotte i designet, ikke mindst
hvis man sammenligner med say Mac's.

Så jeg tror vi har to vidt forskellige opfattelser af hvad der er pænt

Morten

Fra : Frank Leegaard

Dato : 17-09-06 14:22

> [...]
> mindst hvis man sammenligner med say Mac's.
>
> Så jeg tror vi har to vidt forskellige opfattelser af hvad der er pænt

Jamen .. kan glædes over det funktionelle i en TP .. men vil ikke kalde det
smukt .. Et er rent æstetik .. et andet når det blandes med funktion .. Så
kan det blive attråværdigt - ikke smukt .. (lissom med kvinder .. )

/FL

Fra : Frank Leegaard

Dato : 16-09-06 22:15

> [...]
> træder i karakter her ? Havde der stået Zenith og ikke Leica ville det
> vist ikke have fået den opmærksomhed - min mening er TUDEGRIMT, men

Enig - men nogen designpriser kan det da aldrig tage. Det har et totalt
ligegyldigt design og der kunne lige så vel stå Petri eller Zenith med det
design. Her taler vi så endda om 70er design

/FL

Fra : waal

Dato : 17-09-06 08:40

> [...]
> ligegyldigt design og der kunne lige så vel stå Petri eller Zenith med det
> design. Her taler vi så endda om 70er design

Uha da da, så må vi heller inddrage samtlige priser fra perioden

mvh/mw

Fra : s.v.nielsen

Dato : 16-09-06 10:23

MOA wrote:
> Nogen der ved om det er muligt at finde et desktop billede til computeren
> med det pågældende kamera på? Ville ikke være dårligt at have det i
> baggrunden!

Er 1600x992 pixels nok?
Det er størrelsen på det billede du kan få ved at klikke på billedet som
er på Dpreview

Søren Videbæk Nielsen

Fra : MOA

Dato : 16-09-06 10:36

> Er 1600x992 pixels nok?
> Det er størrelsen på det billede du kan få ved at klikke på billedet som
> er på Dpreview

He he, det er ok, men ville gerne have et mere "gennemført"
baggrundsbillede. Jeg har prøvet at kigge på Leica's hjemmeside men kunne
ikke lige finde noget?

Morten

Fra : Nicolai

Dato : 16-09-06 12:07

> He he, det er ok, men ville gerne have et mere "gennemført"
> baggrundsbillede. Jeg har prøvet at kigge på Leica's hjemmeside men kunne
> ikke lige finde noget?

Æh, du gemmer billedet som er i en ganske fin opløsning, alt taget i
betragtning. Så skærer du det ud og laver et mere gennemført selv, med
kameraet i focus. Og fuck det er grimt. Det der retro stil ting har jeg
aldrig forstået.

> Morten

Nicolai

Fra : Ivar

Dato : 16-09-06 15:40

Nicolai skrev:

> Det der retro stil ting har jeg aldrig forstået.

Leica er ikke i retro-stil!

Reto-stil er når man laver noget der skal se gammeldags ud. Det
gælder ikke med Leica, det er blot videreudvikling af ældre Leica
typer.
Da de fleste producenter af småbilledekameraer i 60'erne begyndte
at lave kvalitets apparater som enøjet spejlrefleks, forsatte
Leica med at lave kvalitets søgerkameraer.

http://en.wikipedia.org/wiki/Leica

Ivar Magnusson

--
\/\/\/\/\/\/\/\/\/\/\/\/\/\/\/\/\/\/\/\/\/\/\/\/\/\/\/\/\/\/\/\/

Fra : Jens Bruun

Dato : 18-09-06 08:40

> Leica er ikke i retro-stil!

Jo, i allerhøjeste grad. Det er faktisk indbegrebet af retro-stil.

> Reto-stil er når man laver noget der skal se gammeldags ud.

Netop.

> Det
> gælder ikke med Leica, det er blot videreudvikling af ældre Leica
> typer.

Pjat. Leica har garanteret hærskarer af eksperter, der har brugt oceaner af
tid på at få deres nyeste kamera til at ligne den oprindelige M-model. Det
har givet været dyrere at proppe ny teknologi ind i dét design end at lave
et helt nyt design.

Dagens Leica henvender sig til snobber, der har økonomien i orden.
Retro-stilen er med til at sikre fuld opmærksomhed til den lykkelige ejer.
Noget, der er meget vigtigt i denne sammenhæng og noget, mange er villige
til at betale urimeligt mange penge for.

Og jeg har forresten intet problem med snobber, der har økonomien i orden.
Havde jeg kassen, kunne jeg godt finde på at købe det nye Leica for at have
noget sublim teknik med et udseende, der får alle med lidt kendskab til at
vende sig om.

> Da de fleste producenter af småbilledekameraer i 60'erne begyndte
> at lave kvalitets apparater som enøjet spejlrefleks, forsatte
> Leica med at lave kvalitets søgerkameraer.

Og? Hvad har det med retro-stilen at gøre?

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : waal

Dato : 18-09-06 09:22

> [...]
> Det har givet været dyrere at proppe ny teknologi ind i dét design end at

Havde det været en kopi af det gamle Leica III så ja, men det er stort set
magen til det nuværende M7. Det er ikke mere retro end Canons der er magen
til deres 20 år gamle filmkameraer, eller Nikons for den sags skyld.

mvh/mw

Fra : ;o\)-max-

Dato : 21-09-06 07:51

"Jens Bruun"
> [...]
> Noget, der er meget vigtigt i denne sammenhæng og noget, mange er villige
> til at betale urimeligt mange penge for.

Der er godt gang i dig i disse dage hva - det er bare en anderledes
måde at tage billeder på, der er sku ikk så meget snobberi i det,
når der nu ikke findes alternativer i den katagori..
Umiddelbart ser specs ikke imponerende ud, men leverer den kvaliteten
skal det nok finde vej til mange reportage fotografers tasker og levere
prisvidende billeder - det er der ikke meget snobberi over.. -max-

Fra : Jens Bruun

Dato : 22-09-06 10:42

"-max-" <max@bamarzone.dk> wrote in message

> Der er godt gang i dig i disse dage hva

Jada. Har jeg glemt at spørge om lov?

> - det er bare en anderledes
> måde at tage billeder på, der er sku ikk så meget snobberi i det,
> når der nu ikke findes alternativer i den katagori..

Nej, det er så _din_ holdning. Er det et problem for dig, at jeg har en
anden holdning?

> Umiddelbart ser specs ikke imponerende ud, men leverer den kvaliteten
> skal det nok finde vej til mange reportage fotografers tasker og
> levere prisvidende billeder - det er der ikke meget snobberi over..

Nej, det siger du jo, og så må det jo være rigtigt.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Frank Leegaard

Dato : 22-09-06 23:46

"-max-" <max@bamarzone.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> skal det nok finde vej til mange reportage fotografers tasker og levere
> prisvidende billeder - det er der ikke meget snobberi over..

Nej - der er bestemt intet snobberi over at ville vinde priser ...

men mon ikke adskillige billigere kameraer også kunne vinde selvsamme priser
med selvsamme fotografer bag linsen?

/FL

Fra : ;o\)-max-

Dato : 25-09-06 10:48

"Frank Leegaard"
> Nej - der er bestemt intet snobberi over at ville vinde priser ...
>
> men mon ikke adskillige billigere kameraer også kunne vinde selvsamme priser
> med selvsamme fotografer bag linsen?
>
> /FL

Uhm - virker som om du vender tingene lidt på hovedet -
Så vidt jeg ved findes der ikke alternative målsøger kameraer
til den omtalte Leica - og teknikken med målsøgerkameraer
er anderledes.

Men at kalde folk for snopper fordi de bruger det ene
eller andet mærke - nå piss med det, det er en gammel
snak, som ikke bliver mere kostruktiv af at blive gentaget.

Faldt bare over Jens' imponerende udfalg mod fotografer
der gennem hele deres liv har udviklet deres teknik med
målesøger kameraer. At manden så tror det har noget med
holdninger at gøre - en sjov mand. )-max-

Fra : Jens Bruun

Dato : 25-09-06 12:50

> Faldt bare over Jens' imponerende udfalg mod fotografer
> der gennem hele deres liv har udviklet deres teknik med
> målesøger kameraer. At manden så tror det har noget med
> holdninger at gøre - en sjov mand. )-max-

Hvorfor svarer du mig ikke direkte?

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : ;o\)-max-

Dato : 27-09-06 09:48

"Jens Bruun"
> "-max-"

> Hvorfor svarer du mig ikke direkte?
>
> --
> -Jens B.

Undskyld mand men min internet adgang er svingende
så jeg økonomiserede (et ord?) med min post -

Vi er så bare ikke enige og det er vel egentligt også mere
interessant på den måde - Jeg køber ikke den Leica selv,
har ikke pengene, men det sku ikke undre mig om den
ville være mere egnet til den slags gade knips jeg går og
tager ind imellem end mit store 1dmk2 - så hvis jeg købte
et sådan så ville det være af praktiske grunde, og jeg kender
folk der med fordel kunne bruge kameraet i deres arbejde.
Snip snob snude.. )-max-

Fra : Jesper HVL

Dato : 25-09-06 15:11

-max- wrote:
> [...]
> Så vidt jeg ved findes der ikke alternative målsøger kameraer
> til den omtalte Leica - og teknikken med målsøgerkameraer

Hvad med Epson R-D1?
http://www.luminous-landscape.com/reviews/cameras/epson-rd1.shtml

....men det er nok gået i glemmebøgerne for længst.

Derudover er diskussionen mig ligegyldig

/j.