Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Nyt DSLR og støv?
Fra : TS

Dato : 13-09-06 08:01

Hejsa
Jeg var i går den lykkelige modtager af et Nikon D80 -dejligt kamera.
Men humøret fald dog voldsomt da jeg opdagede at der øverst opppe til
højre i billederne så ud til at være en stor støvplet (måske man
skulle ha' købt Sony a100 isf...). Da jeg desværre, endnu, kun har et
objektiv (18-200) så kan jeg ikke tjekke om det er objektivet det er
galt med.
Jeg tror det ikke, da jeg ikke kan se noget støv i linseelementerne,
hverken for eller bag. Derudover befinder støvpletten sig på
nøjagtig samme sted, uanset om der er zoomet ind eller ud - er lige
dødirriterende. Jeg kan heller ikke se støvpletten i søgeren.

Jeg vil høre hvad I ville gøre?
1. låne/købe et andet objektiv for at afskrive dette som problemet
2. Sende kameraet tilbage til forhandleren
3. Selv rense støvpletten væk

Hvis 3. Hvordan gør man det?

mvh Tonni
/2800

Fra :    ab©

Dato : 13-09-06 08:12

> "TS" <tonni.schwartz@gmail.com> skrev i en meddelelse
>
> 3. Selv rense støvpletten væk
>
>Hvis 3. Hvordan gør man det?

Hele din forklaring tyder på, at der sidder noget på din sensor - klap
spejlet op og pust med en pustebold, så skal du se, at det sikkert
forsvinder. Hvis ikke prøv med en blød pensel - eller returner kameraet,
hvis det bliver helt umuligt - strengt taget kan der jo også være tale om en
fejl på din sensor

ab©

Fra : Kim Frederiksen

Dato : 13-09-06 08:13

Det er under alle omstændigheder noget forhandleren har ansvar for. Jeg til
tro støvpletten sidder på sensoren. Hvis du har lidt is i maven, kan du låse
spejlet i åben position (kan findes som menupunktet "mirror lockup" i min
D70 - jeg vil tro det er det samme på dit kamera). Derefter piller du
objektivet af og kigger ind på den nu blottede billedsensor. Hvis der sidder
støv på den, vil jeg tro du kan fjerne det med en mårhårspensel.

mvh.
Kim Frederiksen

Fra : K

Dato : 13-09-06 12:19

"Kim Frederiksen" <kim@the-coffeeshop.dk> skrev i en meddelelse
>. Hvis der sidder støv på den, vil jeg tro du kan fjerne det med en
>mårhårspensel.

Og hvor finder man en mår, der vil dele lidt af sin pels ud? ;0)

Fra : emj

Dato : 13-09-06 12:45

K skrev:

>Og hvor finder man en mår, der vil dele lidt af sin pels ud? ;0)

I konens kosmetiktaske.
Hilsen emj

Fra : K

Dato : 13-09-06 13:03

"emj" <lamaguf@gmail.com> skrev i en meddelelse

> I konens kosmetiktaske.

Konen?
Er det ikke snarere noget med en bæver (beaver) at gøre... ;0)

Fra : KsK

Dato : 14-09-06 13:53

"emj" <lamaguf@gmail.com> skrev i en meddelelse

> I konens kosmetiktaske.
> Hilsen emj

skid godt råd .. bare brug kones gamle pude pensle .. med hud fedt og pude

fedt råd !!!

KsK

Fra : Jan Bøgh

Dato : 13-09-06 16:53

K skrev i 4507e92f$0$14033$edfadb0f@dread15.news.tele.dk dette:

> Og hvor finder man en mår, der vil dele lidt af sin pels ud? ;0)

Jeg har jævnligt besøg af en sådan svend på mit loft. Du må MEGET gerne
komme og hive et par duske af den.

vh
Jan

http://jan.boegh.net/foto.htm

Fra : TS

Dato : 13-09-06 08:32

ab© wrote:

> [...]
> hvis det bliver helt umuligt - strengt taget kan der jo også være tale om en

Hej
Jeg må hjem og prøvet at få fjernet støvpletten væk. Jeg orker
ikke at sende kameraet tilbage for så at vente på at få et nyt
tilbage - eller vente på at få pengene tilbage - og så skulle
bestille et nyt. Jeg har efterhånden fået autistiske tendenser mht
til dslr, som jeg troede blev forløst i går...
Men tak for svarene. Jeg vender tilbage med resultatet senere i dag.

mvh Tonni

Fra : Kenneth K.

Dato : 13-09-06 08:43

On Wed, 13 Sep 2006 09:00:48 +0200, TS <tonni.schwartz@gmail.com> wrote:

> Jeg vil høre hvad I ville gøre?
> 1. låne/købe et andet objektiv for at afskrive dette som problemet
> 2. Sende kameraet tilbage til forhandleren
> 3. Selv rense støvpletten væk
>
> Hvis 3. Hvordan gør man det?

Det lyder meeeget som støv på din sensor. Det ganske ufarligt og desværre
helt normalt på DSLR. Der er noget du selv kan fjerne, hvis du har modet
til det. Du kan godt få din forhandler til at fjerne det, men du risikerer
at det er endnu værre når du får kameraet igen. Simpelthen fordi støven
kommer ind uanset hvad fa'en du gør, også selvom du aldrig skifter
objektiv.

Jeg vil foreslå at kigger her:
http://www.pbase.com/copperhill/ccd_cleaning og selv begynder at rense din
sensor. Du kan ligeså godt lære det nu, som senere... :)

Prøv evt. at klappe dit spejl i kameraet op og kig på sensoren under
kraftigt lys. Nogle gange kan du se støven med det blotte øje, hvis det et
stort stykke og med held blæse det væk med et forsigtigt pust. Held og
lykke med operationen :)

vh,
Kenneth

--
http://photoblog.pinx.dk

Fra : K

Dato : 13-09-06 12:18

[...]

****
Hvis det var mig, og jeg bare var en anelse i dårligt humør, så ville jeg
ringe til forhandleren og bed dem sende en pakkeseddel, så man kunne
returnere uden udgifter.
Du har jo betalt for et nyt og forhåbentlig fejlfrit produkt, så må de også
levere et sådan.

Hvor har du forresten købt det?

Mvh.

Fra : Jan Bøgh

Dato : 13-09-06 16:58

K skrev i 4507e8e4$0$14041$edfadb0f@dread15.news.tele.dk dette:

> [...]
> kunne returnere uden udgifter.
> Du har jo betalt for et nyt og forhåbentlig fejlfrit produkt, så må

Og var jeg forhandleren, så ville jeg fluks sende en faktura for besværet
med at modtage kameraet. Jeg er helt overbevist om at der ikke er skyggen af
garanti forbundet med et støvkorn på censoren - akkurat lige som det ikke er
omfattet af garantien, hvis en fugl skider på min nyanskaffede bil.
At det så kan være at en forretning af ren kulance ville hjælpe, er så en
anden sag. Men så skal man nok ikke starte på den let agressive måde, du
foreslår.
Det kan jo også være det er købt på postordre, så man kan returnere det -
men det har så ikke noget med støv på sensoren at gøre.

vh
Jan

http://jan.boegh.net/foto.htm

Fra : Esben

Dato : 13-09-06 17:13

"K" <KKKKKKKK@Kpax.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> returnere uden udgifter.
> Du har jo betalt for et nyt og forhåbentlig fejlfrit produkt, så må de

Andre skriver at det nærmest er umuligt at undgå støv på sensoren før eller
siden. Hvorfor er det forhandlerens problem/skyld?

--
Esben

Fra : K

Dato : 13-09-06 20:50

"Esben" <esben@gruf.LAND> skrev i en meddelelse
> "K" <KKKKKKKK@Kpax.com> skrev i en meddelelse
>
> Andre skriver at det nærmest er umuligt at undgå støv på sensoren før
> eller siden. Hvorfor er det forhandlerens problem/skyld?

Hvis jeg køber en bil med et stenslag i forruden, så vil jeg bede
forhandleren reparere ruden, inden han får så meget som en krone.
Man må formode, at en forhandler kan levere et produkt, der er tiptip i
orden.
Hvad man selv påfører af støvkorn til censor, står naturligvis for egen
regning.
Man må da i øvrigt formode, at kameraet bliver samlet, dersom det leveres
med monteret objektiv, i støvfrit miljø.
Og så må der ikke være støv med i prisen.

Fra : ms

Dato : 14-09-06 06:20

> Man må da i øvrigt formode, at kameraet bliver samlet, dersom det leveres
> med monteret objektiv, i støvfrit miljø.

Kommer et D80 med objektivet monteret?

> Og så må der ikke være støv med i prisen.

/Max

Fra : K

Dato : 14-09-06 08:36

"ms" <maxses_Snot_@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Kommer et D80 med objektivet monteret?

Nej, det gør det vel ikke.
Men så er der vel dæksel på, så der ikke trænger støv ind.

Fra : Christopher Stein

Dato : 14-09-06 08:47

K skrev:

> Nej, det gør det vel ikke.
> Men så er der vel dæksel på, så der ikke trænger støv ind.

jojo, men støvet kan være trængt ind da han satte objektivet på..

Fra : waal

Dato : 16-09-06 16:35

"Christopher Stein" <cstein@softhome.net> skrev i en meddelelse

> jojo, men støvet kan være trængt ind da han satte objektivet på..

Du milde kineser, det er et kamera med udskifteligt objektiv, det er
meningen at man skal skifte objektiv når motivet fordrer en anden
brændvidde, det er ganske problemløst

mvh/mw

Fra : Jan Bøgh

Dato : 14-09-06 15:56

K skrev i 450860ec$0$14031$edfadb0f@dread15.news.tele.dk dette:

> Hvis jeg køber en bil med et stenslag i forruden, så vil jeg bede
> forhandleren reparere ruden, inden han får så meget som en krone.

Men du forventer vel ikke, at han vasker din pga. af en fugleklat, du har
fået på vejen hjem fra forhandleren?

> Man må formode, at en forhandler kan levere et produkt, der er tiptip
> i orden.

Et systemkamere er IKKE defekt fordi der er et støvkorn på chippen.

> Hvad man selv påfører af støvkorn til censor, står naturligvis for
> egen regning.
> Man må da i øvrigt formode, at kameraet bliver samlet, dersom det
> leveres med monteret objektiv, i støvfrit miljø.

Det er da løgn. Tror du selv på fornuften i at man kun kan skifte objektiv i
et støvfrit miljø. Støv på en chip er imo en del af konsekvensen af at bruge
et systemkamera, og er man ikke i stand til at pleje app. burde man have
afholdt sig fra at købe noget, man ikke kan overskue.
Det er da uhyrligt at gøre det til et problem for forhandleren at man ikke
kan finde ud af alm. brug af et systemkamera - hvortil rengøring for støv
hører.

mvh
jan

http://jan.boegh.net/foto.htm

Fra : K

Dato : 14-09-06 20:30

> [...]
> kan finde ud af alm. brug af et systemkamera - hvortil rengøring for støv

Er du selv forhandler?

Fra : Bo Bjerre

Dato : 14-09-06 20:49

K wrote:

> Er du selv forhandler?

Støv er en naturlig ting i omgivelserne. Man kører heller ikke bilen på
autoriseret værksted for at få pudset vinduer eller efterfyldt med diesel.

Hvad vil du gøre når flash kortet er fyldt op ?

Bo //
-- har bestilt tid hos Synoptik til at få pudset briller...

Fra : Jan Bøgh

Dato : 15-09-06 07:36

K skrev i 4509adc3$0$14012$edfadb0f@dread15.news.tele.dk dette:

> Er du selv forhandler?

Nej, men jeg er ikke hjælpeløs!

mvh
Jan

http://jan.boegh.net/foto.htm

Fra : Frank Leegaard

Dato : 17-09-06 01:05

> Er du selv forhandler?

Nu er det jo ligegyldigt eftersom logikken og fornuften går lukt imod din
argumentation. Du har en dårlig sag makker.

At så fremturer på en aggressiv måde vil kun forringe din sag.

/FL

Fra : K

Dato : 17-09-06 12:18

"Frank Leegaard" <Frank@FJERNESsuperbruger.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> argumentation. Du har en dårlig sag makker.
>
> At så fremturer på en aggressiv måde vil kun forringe din sag.

Jeg er skam ikke agressiv.
Hvis jeg var i dårligt humør, skrev jeg, ville jeg brokke mig til
forhandleren.
Men det ændrer ikke på min holdning om, at et produkt helst skal være i
tiptop-stand.
Et enkelt støvkorn eller 2 ville jeg nok acceptere, men derudover vil jeg
tro, at man ikke har været seriøs i håndteringen af kameraet under
samlingen.
Men jeg er vel bare pernyttengrin, når det komer til kvalitet af de
produkter, jeg betaler mange tusinde kroner for.

Nye Canon 400D-ejere kan jo glæde sig over det nye støvfjernersystem, så de
bliver nok ikke så plaget af støv.

Nu er jeg så snart igang med at investere i det nye D80, som altså ikke har
den teknologi til at ryste støvet af sig.
I forvejen har jeg et analog kamera, som også kommer med i tasken, når jeg
skal på tur.
Og så sørger jeg for at have hver sit objektiv på kameraerne.
Så undgår jeg forhåbentlig at skulle stå og skifte objektiv i "marken".

Men Frank, du tager fuldstændig fejl af min person.
Jeg er ikke en agressiv person, når det drejer sig om køb af produkter, bare
kvalitetsbevidst.

EOD fra mig.

Og da i øvrigt med venlig hilsen.. :0)

Fra : Ole Larsen

Dato : 21-09-06 11:46

Jan Bøgh skrev:

> [...]
> kan finde ud af alm. brug af et systemkamera - hvortil rengøring for støv

Fandens til støv:

Mens jeg kun benyttede blæsebold og trykluft, havde jeg ingen
(støv)problemer med min dslr.
Så købte jeg efter anbefaling her på gruppen Pec Pad og Eclipse, og
siden er fanden løs: Uanset hvordan jeg gør, og jeg har udviklet en ikke
ridense pincet til formålet, er der meget støv på sensor når jeg tester.

Løsningen er:

Lad være at teste.

Og hvis nogen undrer sig over at jeg så længe ikke har bidraget til den
almindelige kævl her, kan der findes en forklaring på dk.e.i.udbyderer.

Resume: Opsiger du din fastnet tlf. hos TDC, forsvinder din
internetadgang via Tele2 måske, selvom de lover noget andet.

--
Med venlig hilsen, Ole Larsen.
New Images And Design, aug. 2006

Fra : Hans Kruse

Dato : 21-09-06 11:48

> [...]
> er fanden løs: Uanset hvordan jeg gør, og jeg har udviklet en ikke ridense
> pincet til formålet, er der meget støv på sensor når jeg tester.

Jeg blæser med øresprøjte og hvis det ikke er nok, så renser jeg med
pecpads. Har ikke set nogen problemer med den kombination, hvorfor skulle
der?

> Løsningen er:
>
> Lad være at teste.

Det kan du have ret i, der er nemlig altid støv! Men ikke nødvendigvis
noget, der kan ses på billeder.
Mvh,
Hans

Fra : Ole Larsen

Dato : 21-09-06 16:28

Hans Kruse skrev:

> Det kan du have ret i, der er nemlig altid støv! Men ikke nødvendigvis
> noget, der kan ses på billeder.
> Mvh,
> Hans

Jeps - det var den overordnede pointe

Fra : Hans J. Jensen

Dato : 13-09-06 13:55

TS skrev:
> [...]
>
> Jeg vil høre hvad I ville gøre?
> 1. låne/købe et andet objektiv for at afskrive dette som problemet
> 2. Sende kameraet tilbage til forhandleren

Jeg var ude for det samme da jeg købte min D70s. Men en ørepustebold fra
apoteket løste faktisk problemet med et enkelt pust (jeg købte den
største de havde). Som de andre har skrevet bruger man "mirror lockup"
så man har direkte "adgang" til sensoren.

Siden dengang har det kun været nødvendigt at bruge boldet en gang.

Mvh. Hans

Fra : TS

Dato : 13-09-06 16:15

TS wrote:
> [...]
> til dslr, som jeg troede blev forløst i går...
> Men tak for svarene. Jeg vender tilbage med resultatet senere i dag.

Jeg takker for alle rådene - på vej hjem fra arbejde stoppede jeg i
en matas og købte en blæsebold til 35 kroner - kom hjem og satte
kameraet til en lang eksponering, af med objektivet, trykkede 2-3 gange
i bolden og på med objektivet igen. Kameraet var ikke så vild med at
objektivet kom af under eksponering - men off/on - næste billeder -
støvpletten er væk. Det hgele tog vel lige et par minutter.
Tusind tak for hjælpen alle.
Så hvis ikke det var fordi jeg skal i Parken i aften, så skulle der
fyldes nogle hukommelseskort....

mvh Tonni

Fra : Jan Bøgh

Dato : 13-09-06 16:52

TS skrev i 1158160515.736542.314290@i3g2000cwc.googlegroups.com dette:

> [...]
> gange i bolden og på med objektivet igen. Kameraet var ikke så vild
> med at objektivet kom af under eksponering - men off/on - næste

Det er vist ikke den autoriserede metode til at åbne ind til chippen. Hvis
din d80 ligner d70 eller d200 (og det må den næsten gøre) er der en funktion
i menuerne der hedder 'mirror lock up', som gør at spejlet vippes op, når du
trykker på udløseren og bliver åben indtil du slukker kameraet.

vh
jan

http://jan.boegh.net/foto.htm

Fra : Lars Hjortø

Dato : 13-09-06 18:53

Hej Tonni

Så hvis ikke det var fordi jeg skal i Parken i aften, så skulle der
fyldes nogle hukommelseskort....

Lad os da lige høre lidt om dine første indtryk af kameraet når du har fået
skudt lidt billeder.

--
Venlig hilsen Lars Hjortø
Husk at fjerne nospam fra min adresse hvis du vil skrive til mig.

Fra : TS

Dato : 13-09-06 22:32

Jan Bøgh wrote:

> [...]
> i menuerne der hedder 'mirror lock up', som gør at spejlet vippes op, når du
> trykker på udløseren og bliver åben indtil du slukker kameraet.

Hejsa
Det har du faktisk helt ret i
Det står faktisk også i manualen hvad man skal gøre - og der er
også billeder af det....
Jeg ville bare ikke rigtig bladre så meget i manualen, hvis jeg nu
ville udnytte min 14 dages returret. Og det er faktisk ikke chippen man
rengører, men et low-pass filter (står der). Man skal fjerne
objektivet, gå ind i menuen og vælge mirror-lock-up, presse lukkerene
helt ned, rengør filteret med en blæsebold i stærkt lys - og til
sidst slukkes kameraet. Det er den officielle version.

Til andre: jeg satte selv objektiv på, så det kan være der der er
kommet støv ind. Og jeg skal nok skrive noget om kameraet senere - det
bliver dog ikke foreløbig - der er også lige et håndboldstævne i
weekeenden der skal overstås.

/Tonni

Fra : TS

Dato : 14-09-06 07:14

ms wrote:

> Kommer et D80 med objektivet monteret?
>
> /Max

Hej
Ikke den kombination jeg har. Jeg har købt objektivet ved siden af.
Jeg ved ikke mht. de to kitkombinationer. Spørg andre om deres
erfaringer mht D70/50 - men det er nu ikke svært at sætte på.