Neutraliseres eller ej???
Fra : Louise Himmelstrup

Dato : 27-11-06 19:06

Et spørgsmål til alle Jer katteejere derude,

Jeg har 2 skønne hunkillinger og til foråret er det jo så egentlig tid
til at neutralisere dem. Men nu forholder det sig sådan, at mine misser
er rene indekatte og har derfor ikke mulighed for at komme ud til
hankattene.

Er der udover det indlysende med at undgå graviditet andre fordele ved
at lade dem sterilisere? Eller kan vi spare den udgift og undgå 2 store
operationer?

Jeg har engang hørt noget om at hunkatte også godt kan begynde at
strinte, når de blir kønsmodne, samt at hunkatte kan begynde at te sig
mærkeligt og kalde på hankatte på trods af, at de ikke kommer ud. Er der
noget om snakken?

Jeg vil meget gerne høre jeres tanker om, hvorvidt vi skal lade vores
piger neutralisere....

Med venlig hilsen
Louise Himmelstrup
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 27-11-06 19:21

Louise Himmelstrup <l_himmelstrupKATTE@BAKKEmail.dk> writes:

> Er der udover det indlysende med at undgå graviditet andre fordele ved
> at lade dem sterilisere? Eller kan vi spare den udgift og undgå 2 store
> operationer?

Ved både hunde og katte mindsker man risikoen for mælkekirtelkræft
meget betydeligt ved at steriliserer dem. Hos hunde nedsætter man
risikoen fra 25% til 1% ved sterilisation inden første løbetid.

Livmoderbetændelse kan katte naturligvis ikke få, hvis den er
steriliseret.

En evt. senere operation for livmoderbetændelse eller mælkekirtelkræft
er en stor operation og specielt livmoderbetændelse kan være
livsfarlig. En sterilisation er ikke en stor operation, det er noget
alle dyrlæger gør ofte og helt rutinemæssigt.

Nu har du i hvert fald lidt flere oplysninger at vælge udfra.

Mvh Trine

--
Så har vi udvidet butikken og fyldt den med julevarer og kurve
Vi er også klar med afdækningsgran, juletræer og dekorationsmateriale

Fra : Camilla Baird

Dato : 27-11-06 19:46

> [...]
> noget om snakken?
>
> Jeg vil meget gerne høre jeres tanker om, hvorvidt vi skal lade vores

Fertile hunkatte går i løbetid, om de er i nærheden af fertile hankatte
eller ej. Jo flere løbetider de har uden parringer, jo mere desperate
bliver de - løbetiderne kommer oftere og oftere... til sidst er
hunkatten i "hysterisk løbetid" (en meget stressende tilstand konstant
på kanten af en løbetid, der aldrig rigtig bliver til noget).
ALT taler for at neutralisere hunkattene - helst *inden* de bliver
kønsmodne.

Med venlig hilsen
Camilla Baird
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Tove Krieger

Dato : 27-11-06 19:59

Camilla Baird <mailKATTE@BAKKEkorat.dk> wrote:

> [...]
> til noget).
> ALT taler for at neutralisere hunkattene - helst *inden* de bliver

Jeg kan endnu huske da min lille (nu neutraliserede) Mini kom i
løbetid. Bevar mig vel, hun teede sig som en hystade, og stakkels
kastrerede Mivser var lige ved at pakke rygsækken og flytte. Den
omgang oplevede vi heldigvis kun én gang, hun blev steriliseret lige
efter løbetiden og er nu 6 år.

Du vil sikkert give mig ret og haste til dyrlægen hvis du når at
opleve det bare én gang med dine 2 små damer.

--
Venlig hilsen Tove
Beware of people who dislike cats

Fra : Marianne Hellemose

Dato : 27-11-06 19:54

Hej Louise

Som tilføjelse til det Trine allerede har skrevet, kan jeg fortælle, at ja
fertile hunkatte strinter osse, og en hunkat der går i den ene løbetid
efter den anden kan blive så frustreret at den bliver sindsyg, normalt er
der en løbetid hver 3-4 uge, men hos en uparret hunkat sker det ofte at
løbetiden eskalerer, så den til sidst er i en lang løbetid. Katten er et af
de dyr med den stærkeste kønsdrift, og det aller-bedste man kan gøre for dem
er at neutralisere dem )

--
Marianne Hellemose
***Ailurophil***

Mahatma Ghandi

Fra : Hanne Engermann

Dato : 27-11-06 20:16

Jeg er næsten 100% sikker på, du aldrig har oplevet en hunkat i løbetid

At de tilmed er indekatte, gør bestemt ikke generne mindre, tværtimod!.
Jo, de både strinter og kalder på hankatte, MEGET højt og MEGET længe,
især hvis der ikke er nogle i nærheden. Du kan også risikere, deres
mulighed for godt venskab går fløjten.

Bortset fra det, er det både fysisk og mentalt risikofyldt at lade dem
få gentagne løbetider uden at blive parret. Ved hver løbetid sidder æg
parat til at blive løsnet (sker kun ved parring). Nogle æg går til
grunde, men andre kan sidde og udvikle sig til cyster, og så er det af
sted til doktor dyr.

Det ses også tit, at hunkatten kommer tiere og tiere i løbetid for til
sidst at være i en tilstand af kronisk løbetid. Det kan påvirke hende så
meget, at hun nærmest bliver sindssyg. Det er smadder synd for hende, og
mange dyrlæger anser det også for at være på grænsen til dyrplageri.

Så er der p-pillerne!
Mon ikke de fleste katteejere i dag ved, hvor farligt det kan være at
give dem, især i længere tid?

Altså et godt råd: Få dem neutraliseret hurtigt, og gerne INDEN de når
at komme i løbetid. Det er en engangsudgift, der hurtigt tjener sig selv
ind, hvis du regner op mod p-piller og evt. operationer. De fleste
dyrlæger er nu også flinke til at give "mængderabat", og det er nemmere
(og billigere) at operere i rask væv frem for i sygt.

Du får til gengæld et par kærlige, harmoniske piger og ingen vrøvl med
naboerne pga. støjplage.

PS: Der findes mange steder på Nettet, hvor du kan læse om tidlig
neutralisering, bl.a. på min hjemmeside under 'Artikler'.
www.mega-mco.dk

Med venlig hilsen
Hanne Engermann
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Sebastian el. Nina

Dato : 27-11-06 20:23

Jeg kender kun dine overvejelser alt for godt, da jeg selv har to hunkatte -
begge indekatte

Stemningen i gruppen virker ret klar, men jeg kan da lige samtykke, da du
seriøst bliver sindssyg, når kattene kommer i løbetid - og så hellere komme
det i forkøbet. Efter 3 dage uden søvn vil operationen føles som et
røverkøb, og operationen er ganske harmløs - jeg er selv ret pylret omkring
mine misser, så kan godt forstå idéen med at skåne dem.

- Nina

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 27-11-06 21:32

Louise Himmelstrup <l_himmelstrupKATTE@BAKKEmail.dk> wrote:

> Et spørgsmål til alle Jer katteejere derude,
>
> Jeg har 2 skønne hunkillinger og til foråret er det jo så egentlig tid
> til at neutralisere dem.

Det hedder kastrere på Dansk, og ikke neutralisere.

1. Gyldendals Engelsk - Dansk Ordbog, B Kjærulff Nielsen, 1. udgave 4.
oplag 1977:

neuter: 2 (castrated animal) kastreret dyr [især kat]

2. Gyldendals Dansk - Engelsk Ordbog, Hermann Vinterberg og C A
Bodelsen, bind 2, 2. rev udgave, 1976:

neutralisere: (uskadeliggøre etc) neutralize.

3. ODS:

<http://ordnet.dk/ods/opslag?opslag=neutralisere&submit=S%F8g>

Fra : Tove Krieger

Dato : 27-11-06 21:43

> [...]
> Bodelsen, bind 2, 2. rev udgave, 1976:
>
> neutralisere: (uskadeliggøre etc) neutralize.

Vi befinder os jo for øjeblikket i Danmark, men du mener måske
at dine engelsk/dansk ordbøger ved mere om emnet end dyrlægen.
Kastration er en neutraliseringsform, deraf ordet neutralisere.

Fra : Tove Krieger

Dato : 27-11-06 21:48

Tove Krieger <minimiv_nospam_@privat.dk> wrote:

> Vi befinder os jo for øjeblikket i Danmark, men du mener
> måske at dine engelsk/dansk ordbøger ved mere om emnet end dyrlægen.
> Kastration er en neutraliseringsform, deraf ordet neutralisere.

Du kan se her hvad dyrlægen skriver om
kastration/sterilisation/neutralisering:

http://www.netdyredoktor.dk/sw27719.asp

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 27-11-06 22:24

> [...]

> at dine engelsk/dansk ordbøger ved mere om emnet end dyrlægen.
> Kastration er en neutraliseringsform, deraf ordet neutralisere.

Skud forbi.

OP mener tydeligvis det samme som det engelske ord "neuter" (punkt 1)
men skriver "neutralisere" - som betyder noget helt andet (punkt 2) -
både på Engelsk og Dansk.

Punkt 3 er et link til Ordbog over det danske Sprog på nettet. Det kan
næsten ikke blive mere Dansk.

Dyrlæger taler vel Latin.

Fra : C.H

Dato : 27-11-06 21:48

"Axel Hammerschmidt" <hlexa@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> Bodelsen, bind 2, 2. rev udgave, 1976:
>
> neutralisere: (uskadeliggøre etc) neutralize.

Nu drejer det sig jo om hunkatte og så er hedder det sterilisere, ikke
kastrere.
Taler man generelt om at en dyr skal af med sin fertilitet - om det så er en
han eller en hun, så siger man, at den bliver neutraliseret....

Fra : Tove Krieger

Dato : 27-11-06 22:01

C.H <vaxen7@hotmail.com> wrote:

> [...]
> Taler man generelt om at en dyr skal af med sin fertilitet - om det
> så er en han eller en hun, så siger man, at den bliver

Det er nemlig rigtigt CH, men det hedder faktisk kastration når en
hunkat får fjernet både æggestokke og livmoder. Det er sterilisation
når det kun er æggestokkene der bliver fjernet. Det var der én af de
meget kattekyndige her i gruppen der fortalte mig for noget siden. Men
neutralisering holder jeg altså fast ved, det ord bliver brugt selv
hos min dyrlæge.

Fra : Hanne Engermann

Dato : 27-11-06 23:56

> [...]

> meget kattekyndige her i gruppen der fortalte mig for noget siden. Men
> neutralisering holder jeg altså fast ved, det ord bliver brugt selv

Tove, Det er kastration, når æggestokkene FJERNES (eller ødelægges ved
strålebehandling) og altså ikke længere producerer kønshormoner, som
skaber kønsdriften. Kvinder vil efter sådanne indgreb få tilført
kønshormoner.

Sterilisation er, når æggelederne (eller sædstrengene) f.eks. bliver
skåret over. Så produceres der stadig kønshormoner, hvorved kønsdriften
bevares. Men da der ikke længere er passage for æg (sæd) til livmoderen,
er evnen til forplantning væk.

PS: Og så er det ikke katten, der neutraliseres, heldigvis men dens
kønsdrift.
Men for ikke at skabe begrebsforvirring kastration/sterilisation bruges
ordet.

Med venlig hilsen
Hanne Engermann
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Hanne Engermann

Dato : 28-11-06 00:47

>Hanne Engermann skriver et PS (som sædvanlig):

Jeg er sikker på, du ville have skrevet:
"Det er sterilisation, når det kun er *livmoderen*, der bliver fjernet."

Og det er der som sagt intet formål med, med mindre man stadig ønsker
katterjammer og løbetider.

Men helt ærlig: Det vigtigste er vel, at man ved, hvad meningen er med
det, der skrives .... selvom det kan være farligt ikke at udtale sig
korrekt.
Husker beretningen om den ældre mand, der kom til dyrlægen med sin gamle
kat og sagde: "Nu er det tid til, den skal have en sprøjte".
Katten blev aflivet, men skulle kun have haft sin årlige vaccination

Med venlig hilsen
Hanne Engermann
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : David T. Metz

Dato : 28-11-06 09:44

Tove Krieger skrev:

> Det er nemlig rigtigt CH, men det hedder faktisk kastration når en
> hunkat får fjernet både æggestokke og livmoder. Det er sterilisation når
> det kun er æggestokkene der bliver fjernet.

Frygteligt inkonsekvent, da begge dele formelt set er kastration i og
med at kønskirtlerne fjernes.

> Det var der én af de meget
> kattekyndige her i gruppen

Vi befinder os pt. i to grupper, fordi xposten ikke blev FUT'et.

David

Fra : Tove Krieger

Dato : 28-11-06 11:10

David T. Metz <dtm@tdcadsl.invalid> wrote:

> Vi befinder os pt. i to grupper, fordi xposten ikke blev FUT'et.
>
> David

Jeg ved ikke hvad du plejer at gøre, men hvis der ikke står noget
nederst om "x-futning" til en anden gruppe, så plejer jeg ikke at læse
emnelinien. Jeg ved ikke hvad hr. Hammerschmidt plejer, men jeg
betragtede kun hans indlæg som ordkløveri, og noterede mig derfor ikke
indholdet af emnelinien.

Fra : David T. Metz

Dato : 28-11-06 16:50

Tove Krieger skrev:

> Jeg ved ikke hvad du plejer at gøre,

Jeg overser det selv tit. Derfor oplyste jeg dig om det.

David

Fra : Tove Krieger

Dato : 28-11-06 17:14

David T. Metz <dtm@tdcadsl.invalid> wrote:

> Jeg overser det selv tit. Derfor oplyste jeg dig om det.
>
> David

Ok tak David. Er "skrevet bag øret".

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 28-11-06 17:41

> [...]

> emnelinien. Jeg ved ikke hvad hr. Hammerschmidt plejer, men jeg
> betragtede kun hans indlæg som ordkløveri, og noterede mig derfor ikke

Ordkløveri; så er det osse on-topic. Nyhedsgruppen handler ikke om
andet...

Fra : David T. Metz

Dato : 29-11-06 08:47

Axel Hammerschmidt skrev:

> Ordkløveri; så er det osse on-topic. Nyhedsgruppen handler ikke om
> andet...

Hvilken af dem?

David

Fra : Hanne Engermann

Dato : 27-11-06 22:16

> [...]
en
> han eller en hun, så siger man, at den bliver neutraliseret....

Det sidste har du ret i, men ikke det første.
Også hunkatte bliver kastreret. En kastration er ensbetydende med at
fjerne æggestokkene (og ofte også livmoder), hvorved kønsDRIFTEN
fjernes, og det er det, der er formålet ved at kastrere katte (hanner
som hunner). Hvis man kun steriliserede dem, havde de driften i behold.

Mennesker derimod steriliserer man kun, hvorved EVNEN, og kun evnen, til
at formere sig fjernes. Kønsdriften beholdes, ellers ville der nok ikke
være så mange, der valgte at lade sig sterilisere

Mange dyrlæger siger stadig 'sterilisere' om hunkatte, men det er ikke
den korrekte betegnelse for indgrebet. At 'neutralisere' er mere et
fælles udtryk, men heller ikke det er helt korrekt.

Med venlig hilsen
Hanne Engermann
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Ukendt

Dato : 27-11-06 23:11

"Hanne Engermann" <mega-mcoKATTE@BAKKEmail.dk> skrev i en meddelelse

> At 'neutralisere' er mere et
> fælles udtryk, men heller ikke det er helt korrekt.

Det er dog nemmere, at stave til og derfor bruger jeg altid ordet
neutralisere. Meningen forstås nok alligel, uanset hvilket af de 3 ord, der
bruges.

--
Mvh. www.tjekmig.dk
http://tjekmig.dk/forum/

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 28-11-06 17:41

"Buffy" <Buffy( snabel a )tjekmig.dk> wrote:

> Det er dog nemmere, at stave til og derfor bruger jeg altid ordet
> neutralisere. Meningen forstås nok alligel, uanset hvilket af de 3 ord,
> der bruges.

Det er snarere fordi det ikke lyder så rart med "kastrere".

Det er ikke så rart at bruge betegnelsen "kastrere" - for folk der
ellers gerne taler om at respektere katterettigheder; som plæderer for
at behandler katte på en katte-fair måde, hvor følsomme katte og at give
katte omsorg; når det der faktisk sker er, at de sender deres kat til
dyrlægen og beder denne om at klippe nosserne af dyret. Så hellere
tilsløre det der sker bag en (forkert og latterlig) betegnelse som
"neutralisere".

Men det hedder nu engang at "kastrere" katten.

Fra : Tove Krieger

Dato : 28-11-06 17:50

> [...]
> latterlig) betegnelse som "neutralisere".
>
> Men det hedder nu engang at "kastrere" katten.

Kastrere/neutralisere/sterilisere, det kan jo være bedøvende
ligegyldigt hvad det hedder. Vi skulle måske omdøbe det til
"af-fertilisere". Katten er færdig med at formere sig uanset hvad man
så kalder det.

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 29-11-06 19:55

Tove Krieger <minimiv_nospam_@privat.dk> wrote:

> Kastrere/neutralisere/sterilisere, det kan jo være bedøvende
> ligegyldigt hvad det hedder. Vi skulle måske omdøbe det til
> "af-fertilisere".

Men det er tydeligvis ikke ligegyldigt. Og når du så foreslår
"af-fertilisere" - så er det bare endnu et tilfælde, der viser at det
ikke er ligegyldigt.

Fra : Ukendt

Dato : 28-11-06 19:20

"Axel Hammerschmidt" <hlexa@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Det er snarere fordi det ikke lyder så rart med "kastrere".

Nej, for mit vedkommende er det fordi, det er nemmere, at skrive og sige
neutralisere- også når det drejer sig om katte af begge køn. Jeg synes også
stadig, at det lyder mærkeligt, at bruge ordet kastrere, når det drejer sig
om hunkatte- uanset at det måske er den korrekte betegnelse.

> [...]
> dyrlægen og beder denne om at klippe nosserne af dyret. Så hellere
> tilsløre det der sker bag en (forkert og latterlig) betegnelse som

Så du synes det er synd for kattene, at blive neutraliseret / kastreret ?

Her i huset har vi 2 hankatte og 3 hunkatte. Jeg tør da slet ikke tænke på,
hvor mange killinger, der havde været, hvis de bare havde fået lov til, at
gå og hygge sig, igennem de 2½ år, som de ca. er nu. De killinger havde så
sikkert også fået killinger osv.

--
Mvh. www.tjekmig.dk
http://tjekmig.dk/forum/

Fra : Tove Krieger

Dato : 28-11-06 20:00

Buffy <Buffy( snabel a )tjekmig.dk> wrote:

> Så du synes det er synd for kattene, at blive neutraliseret /
> kastreret ?

Det kan egentlig få mig til at trække lidt på smilebåndet. Jeg har
oplevet flere gange når der har været mænd til stede, at når talen er
faldet på kastration så har de (måske lidt ubevidst) taget sig til
skridtet og set meget lidende ud. Det er åbenbart et stort traume for
nogle mænd at katte bliver kastreret, man skulle tro at det var dem
selv det gik ud over.

Fra : Ukendt

Dato : 28-11-06 20:34

"Tove Krieger" skrev i en meddelelse
> [...]
> meget lidende ud. Det er åbenbart et stort traume for nogle mænd at katte
> bliver kastreret, man skulle tro at det var dem selv det gik ud over.

Du kan tro det gør ondt at sende sin hankat til dyrlæge for at blive
neutraliseret.
HeHe, Sådan er det bare.
Mvh Allan

Fra : Tove Krieger

Dato : 28-11-06 22:07

Allan <allan_roskilde.fjern.hotmail.com> wrote:

> Du kan tro det gør ondt at sende sin hankat til dyrlæge for at blive
> neutraliseret.
> HeHe, Sådan er det bare.
> Mvh Allan

Hehe Allan. Det undrer mig da ikke, og ved du hvad ? Katten er totalt
ligeglad, sådan er det bare

Fra : Ukendt

Dato : 28-11-06 22:17

> Hehe Allan. Det undrer mig da ikke, og ved du hvad ? Katten er totalt
> [...]

Ham jeg fik neutraliseret sidst, han var kryptokid, Æv de måtte trækkes
baglæns ud.
Det lignede mest en hunkat de havde opereret på da jeg fik ham hjem. 3 fine
snit i maveskindet. AvAv.

Nå men nok om det

Mvh Allan

Fra : Tove Krieger

Dato : 29-11-06 00:08

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 29-11-06 19:55

> [...]
> stadig, at det lyder mærkeligt, at bruge ordet kastrere, når det drejer sig
> om hunkatte- uanset at det måske er den korrekte betegnelse.

Har du overvejet hvad det betyder for hvordan det du skriver kan
opfattes?

> Så du synes det er synd for kattene, at blive neutraliseret / kastreret ?

Det er ikke til at svare på, når man ikke kan vide hvad du mener med de
ord du bruger.

> [...]
> til, at gå og hygge sig, igennem de 2 1/2 år, som de ca. er nu. De
> killinger havde så sikkert også fået killinger osv.

Det jeg viser er, at det er en fortrængning (en neurose hos nogle
hysteriske kællinger) når de reagerer som de gør i tråden "Kattene er
nogle svin.." på mit forslag i

-- om at tvære kattens næse i dens urin/afføring for at vænne dyret af
med at tisse/skide uønskede steder.

Fra : Tove Krieger

Dato : 29-11-06 20:20

> Det jeg viser er, at det er en fortrængning (en neurose hos nogle
> hysteriske kællinger) når de reagerer som de gør i tråden "Kattene
> er nogle svin.."

Du kunne da i hvert fald trænge til et kursus i almindelig dannelse og
høvisk sprogbrug

Fra : Ukendt

Dato : 29-11-06 22:38

"Axel Hammerschmidt" <hlexa@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Det er ikke til at svare på, når man ikke kan vide hvad du mener med de
> ord du bruger.

Det er nu ret forståeligt, det jeg skriver, så du gider åbenbart ikke svare
på mit spørgsmål ?

> -- om at tvære kattens næse i dens urin/afføring for at vænne dyret af
> med at tisse/skide uønskede steder.

Har tidligere skimmet den tråd ( kan ikke lige få din message id til, at
virke ) og må tilstå, at jeg høre til gruppen af de hysteriske kællinger,
der mener, at det er en ret gammeldags metode, som er synd for dyret og ikke
en skid andet og hvad har det egentligt med denne tråd, at gøre ?

Måske stodderen her kunne lære noget, af de hysteriske kællinger om, hvordan
man behandler dyr ? Nå ikke....

--
Mvh. www.tjekmig.dk
http://tjekmig.dk/forum/

Fra : Tove Krieger

Dato : 28-11-06 00:22

Hanne Engermann <mega-mcoKATTE@BAKKEmail.dk> wrote:

> [...]
> ikke den korrekte betegnelse for indgrebet. At 'neutralisere' er
> mere et fælles udtryk, men heller ikke det er helt korrekt.

Tak for en helt tydelig og klar forklaring Hanne. Så blev jeg da det
klogere, så er jeg altså blevet en smule vildledt sidste gang jeg fik
det forklaret her i gruppen. Men som der står på "netdyrlægen" så er
kastration altså en neutraliseringsform, og det er så derfor
dyrlægerne også bruger udtrykket kan jeg forstå.

Fra : Gainsbourg

Dato : 28-11-06 09:14

Der er alle grunde for at neutralisere og kun een for at lade være - nemlig
hvis kattene decideret er købt til avl.

Men det finder du ud af til foråret når begge dine katte går i løb hvor de
formentlig vil kævles hele tiden, opføre sig som sindssyge og, ikke mindst
miave/hyle/skrige HØJT og KONSTANT i døgndrift 1-2 uger af gangen,
tilbagevendende med kortere og kortere mellemrum.

Efter ganske få dage vil du være mør og villig til at betale stort set hvad
som helst, for at få en ende på din egen, naboernes og kattenes pine. Så er
det så bare ikke sikkert at kattene vil kunne enes på samme måde som før -
så det kan faktisk kun anbefales, at du lader det gøre så hurtigt som muligt
før den første løbetid. Gerne i 16-18 ugers alderen.

Med venlig hilsen
Gainsbourg