Blodpletter
Fra : Ann-Sofie Anvig

Dato : 26-11-06 15:01

Hej..

Min hankat på 7 mdr er begyndt at plet bløde på gulvet. Jeg kan ikke se
hvor det kommer fra og når jeg tørrer ham med papir er der ikke noget at
se.
Hvad kan der være galt?

MVH. Ann-sofie

Med venlig hilsen
Ann-Sofie Anvig
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Hanne Engermann

Dato : 26-11-06 15:20

> [...]
>
> Min hankat på 7 mdr er begyndt at plet bløde på gulvet. Jeg kan ikke se
> hvor det kommer fra og når jeg tørrer ham med papir er der ikke noget at

Han kan måske have revet en negl løs, såret en trædepude, tabt en tand,
og så kan han have fået en urinvejsinfektion. Er det små mørkerøde
blodpletter, eller er det lidt større og lysere (væskeblandet)?

Med venlig hilsen
Hanne Engermann
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Ann-Sofie Anvig

Dato : 26-11-06 15:28

> [...]
> og så kan han have fået en urinvejsinfektion. Er det små mørkerøde
> blodpletter, eller er det lidt større og lysere (væskeblandet)?

Hej hanne.
Det kommer bagfra. Om det er fra rumpen eller urinveje kan vi ikke finde
ud af. men hans hale er en lille bitte smule rød fra blodet. Han har
blødt før men vi gjorde ikke noget ved det da det kun varede en dag men
da jeg vågnede imorges var der mange blodpletter rundt omkring i
lejligheden og jeg er meget bekymret nu. Kan ikke li det.
Det er tynder lyse blodpletter.

Fra : Majbritt Hågensen

Dato : 26-11-06 15:52

Hej Ann Sofie

Du må klart en tur til dyrlægen.....

hilsen Majbritt

Fra : Ann-Sofie Anvig

Dato : 26-11-06 15:54

> Majbritt Hågensen skrev:
> [...]

Hej Majbritt.
Det er jo ikke normalt at han bløder men han springer rundt og slås med
vores anden kat som de altid gør, han spiser og drikker som han plejer
og er kælen som altid. Så spørgsmålet er om jeg skal se det an til
imorgen eller tage afsted idag?

Fra : A. S. Nielsen

Dato : 27-11-06 17:30

"Ann-Sofie Anvig" <anvigKATTE@BAKKEofir.dk> skrev i en meddelelse

Så spørgsmålet er om jeg skal se det an til
> imorgen eller tage afsted idag?

Hej Ann Sofie
hvad sagde dyrlægen?
Mit gæt ville være en urinvejsinfektion, men jeg er ikke dyrlæge.
God bedring med katten.
Venlig hilsen, Anelise

Fra : Ann-Sofie Anvig

Dato : 28-11-06 14:48

Så har vi været til dyrlæge.
Og dyrlægen fandt ingenting. Han kunne se han var lidt irriteret bagi.
Han mente at han havde revet sig...
Jeg blev ved med at spørge hvorfor der så havde været så mange
blodpletter på gulvet men dyrlægen sagde blot at det var et meget
irriteret sted.

Stemmer det overens med jeres erfaring?

Fra : A. S. Nielsen

Dato : 28-11-06 15:06

> [...]
> Jeg blev ved med at spørge hvorfor der så havde været så mange
> blodpletter på gulvet men dyrlægen sagde blot at det var et meget

Hej Ann-Sofie

Det undrer mig, at dyrlægen ikke overvejede muligheden af en
urinvejsinfektion, når det, som du har beskrevet, er tynde lyse blodpletter,
det opfatter jeg som forårsaget af urin med blod i.
Jeg ville nok aflevere en urinprøve fra katten og få den undersøgt for blod,
hvide blodlegemer og bakterier.
Man kan få et urinprøvesæt hos dyrlægen, der består af nogle hvide perler,
der ikke suger urinen op. Dem kommer man i en nøje rengjort kattebakke, og
kan så senere hælde urinen op i et glas til undersøgelse.

Venlig hilsen, Anelise

Fra : Ann-Sofie Anvig

Dato : 28-11-06 15:15

> [...]
> der ikke suger urinen op. Dem kommer man i en nøje rengjort kattebakke, og
> kan så senere hælde urinen op i et glas til undersøgelse.

Hej Annelise.

Jeg synes også det var mærkeligt. Men som han sagde, hvis han spiste
normalt, legede og var kælen, i det hele taget var som altid, kunne han
ikke se der var noget galt.
Han har ikke blødt siden i lørdags. Og i lørdags kunne jeg ikke nå at se
hvor nøjagtigt det kom fra, så jeg ved ikke hvad der er galt og om han
er syg...
Det eneste dyrlægen egentligt sagde var at jeg skulle komme igen hvis
han blødte....

Fra : Hanne Engermann

Dato : 28-11-06 15:47

> [...]
> Jeg blev ved med at spørge hvorfor der så havde været så mange
> blodpletter på gulvet men dyrlægen sagde blot at det var et meget

Nej, helt bestemt ikke, og jeg synes også, det lyder til at have været
en mildest talt *meget* overfladisk konsultation. Alene hans udtalelse
om, at det var et meget irriteret sted, er da helt uacceptabel. Han
burde have undersøgt nærmere, hvorfor.

Havde det drejet sig om små, klare bloddråber, kunne det have tydet på
måske en rift ved endetarmen som følge af hård afføring, men som du selv
er inde på, tyder meget på en urinvejsinfektion. Heller ikke det
undersøgte han for.

Mit forslag: Skift dyrlæge!

Med venlig hilsen
Hanne Engermann
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Ann-Sofie Anvig

Dato : 28-11-06 15:58

> [...]
> måske en rift ved endetarmen som følge af hård afføring, men som du selv
> er inde på, tyder meget på en urinvejsinfektion. Heller ikke det

Ja jeg må prøve at skifte dyrlæge. Har været dernede da de var små og få
dem tjekket osv. og der synes jeg han var god men har som sagt kun været
der den ene gang før, så jeg vidste ikke at han ikke var god.
Kan i anbefale en god dyrlæge i køge omegn?

Tusind tak alle sammen

Fra : Winnie Schildknecht

Dato : 28-11-06 17:11

> Kan i anbefale en god dyrlæge i køge omegn?

Nu ved jeg jo ikke hvilken dyrlæge du har været hos.

Selv bruger jeg Herfølge Dyreklinik til både hunde og katte - det gør hele
min famililie også. Vi har alle kun haft positive oplevelser med alle
dyrlægerne derude gennem mange år. Så dem vil jeg da gerne anbefale dig

Herfølge Dyrlægeklinik 56283010

- Winnie

Fra : Hanne Engermann

Dato : 28-11-06 22:12

> [...]
> der den ene gang før, så jeg vidste ikke at han ikke var god.
> Kan i anbefale en god dyrlæge i køge omegn?

Jeg kan varmt anbefale Køge Dyrehospital. Deres dyrlæge Lene Taulow
bruger jeg selv meget, når hun også er på Fakse Dyrehospital. Hun er
grundig og især meget dygtig til katte (og så banker hendes hjerte for
dem).

Med venlig hilsen
Hanne Engermann
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Majbritt Hågensen

Dato : 29-11-06 10:56

Hej Ann Sofie

Jeg kan virkelig godt anbefale dig Køge Dyreklinik, Kåre
Mortensen....Brogade 7 B Tlf 56634096

Hilsen Majbritt

Fra : Hanne Engermann

Dato : 26-11-06 15:52

> [...]

> da jeg vågnede imorges var der mange blodpletter rundt omkring i
> lejligheden og jeg er meget bekymret nu. Kan ikke li det.

Så ville jeg meget hurtigt se at komme af sted med ham til dyrlægen.
En ubehandlet blærebetændelse kan brede sig til nyrerne, og så er den
først rigtig gal.

Held og lykke med ham!

PS: Giver du en tilbagemelding om, hvad dyrlægen siger?

Med venlig hilsen
Hanne Engermann
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : dpl

Dato : 29-11-06 11:47

Ann-Sofie Anvig skrev:
> [...]
>
> Min hankat på 7 mdr er begyndt at plet bløde på gulvet. Jeg kan ikke se
> hvor det kommer fra og når jeg tørrer ham med papir er der ikke noget at

Hejsa
Jeg vil lige nævne en anden mulighed, nemlig mavekatar. Vi har en huskat
der jævnligt har problemet, og det går altid i sig selv igen efter nogle
dage. I starten var vi til dyrlæge med hende gentagne gange, altid uden
resultat. Blev til sidst enige med dyrlægen om, at der ikke var så meget
at gøre, ud over at faste hende en dags tid, sørge for hun drikker godt,
og så eller se, at det ikke bliver værre.

Det er 4 år siden det startede, og hun har det stadig fint. Der er intet
at mærke på hende, og åbentbart er hun bare mere sart end andre katte.
Hun løber ude, og fanger mus osv. Der kan hun spise ting der så
irriterer slimhinderne, hvilket medfører blodet i afføringen, og små
blodpletter.

Bare en mulighed du måske kan overveje sammen med dyrlægen næste gang...
Hilsen Dorthe
http://www.sevastopol.dk/