min hittekat er gravid
Fra : Charlotte P. Korsør

Dato : 25-11-06 21:42

Hej NG

JEg har fået en tilflytter. Det er en mangefarvet lillemis, der er
højgravid. JEg har besluttet mig til at få hende stereiliseret hvis hun
beslutter sig for at blive. Ved ikke hvor hun boede før, men det er en hus
kat, brugte kattebakken, med det samme jeg fik den installeret.

Til aften mærkede jeg at killingerne sparker, hvornår kan jeg så forvente at
de dukker frem?

Hvornår skal den steriliseres?

Mange hilsner
Charlotte, der fik sin første , anden og tredje katte på samme måde. De
flytter bare ind.

Fra : Tove Krieger

Dato : 25-11-06 21:57

Charlotte P. Korsør <Taarnborgvejfjerndette@gmail.com> wrote:
> [...]
>
> Hvornår skal den steriliseres?
>
> Mange hilsner
> Charlotte, der fik sin første , anden og tredje katte på samme

Tillykke med den lille fine mormis (har selv en hunkat - også en
tortie).

Jeg sender lige et link til netdyredoktor. Der står virkelig meget som
jeg tror du kan bruge:

http://www.netdyredoktor.dk/sw15224.asp

Så kan du selv søge på siden vedrørende fødsel og pasning af
killinger.

Jeg ved så ikke hvor tidligt hun må steriliseres efter hun har født,
men jeg vil da ikke tro at det kan gøres medens de små dier. Der er
mange killingeejere her i gruppen, så det kan én af dem helt sikkert
fortælle dig

--
Venlig hilsen Tove
Beware of people who dislike cats

Fra : Camilla Baird

Dato : 26-11-06 00:08

> [...]
> men jeg vil da ikke tro at det kan gøres medens de små dier. Der er
> mange killingeejere her i gruppen, så det kan én af dem helt sikkert

Der er da hunkatte, der bliver neutraliseret i forbindelse med
kejsersnit, som passer deres killinger uden problemer - så snak med
dyrlægen om videre forløb. Hvis der mærkes bevægelser i maven, vil jeg
gætte på, at der er under 14 dgae til fødsel.

Med venlig hilsen
Camilla Baird
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Hanne Engermann

Dato : 26-11-06 00:39

> [...]
>
> Hvornår skal den steriliseres?
>
> Mange hilsner
> Charlotte, der fik sin første , anden og tredje katte på samme måde. De

Hej Charlotte med det store hjerte og åbne hus

Du skal selvfølgelig aller først undersøge, om der er nogen, der savner
hende.
Kig ind under efterlysninger på www.dyrenesbeskyttelse.dk og
www.dyrenettet.dk. Begge steder kan du også selv fremlyse hende. Hør
også naboerne i området, om de kender til hende. (Du har vel set efter,
om hun er øremærket?)

Når hun er høj-drægtig ville jeg ikke lade hende komme ud, men vente og
se, om hendes evt. ejerne melder sig. Du risikerer, hun ellers vil føde
et sted udendørs, og vinteren er altså på vej.

Og så til det mere alvorlige:
Dette her kan nok lyde barsk, men i princippet kan hun godt
neutraliseres nu, før hun får killinger, hvis du vel at mærke ikke er
indstillet på, at hun skal have lov at føde dem, og du er parat til og
har mulighed for bagefter at finde gode hjem til dem.

En kats moderfølelse er ekstremt stærk, men den opstår først i
forbindelse med selve FØDSLEN, og IKKE FØR. Det ser man f.eks., når en
førstegangsfødende hunkat under narkose har fået foretaget kejsersnit.
Så vil hun ikke kendes ved killingerne. - Det vil altså IKKE være synd
for hende.

Med hensyn til forventet tidspunkt for fødsel: Når hun ikke længere set
ovenfra ligner en skildpadde, men fylden har samlet sig under bugen, er
der ikke så forfærdelig lang tid igen. Hun vil også begynde at søge
efter et egnet fødested: i bunden af et skab, en kasse i en mørk krog,
under sengen m.m.
Du kan tilbyde hende en flyttekasse af pap. Skær et passende stort hul
yderst i den ene langside (ca. 15 cm. over gulvhøjde). Stil den, så
låget ikke kan presses ned, hvis hun springer op på den, eller læg et
fast plade ovenpå.

Hvis man vil være mere sikker på fødselstidspunktet, kan man måle
kattens daglige temperatur, og når den falder 1g, skulle fødslen ske
inden for et døgn.
Ellers læs her om drægtighedens forløb uge for uge:
http://www.netdyredoktor.dk/sw15224.asp

Held og lykke og venlig hilsen
Hanne Engermann
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Charlotte P. Korsør

Dato : 27-11-06 21:52

> Hej Charlotte med det store hjerte og åbne hus

Ja her er et konstant mylder af katte og høns, inde og ude

> [...]
> www.dyrenettet.dk. Begge steder kan du også selv fremlyse hende. Hør
> også naboerne i området, om de kender til hende. (Du har vel set efter,

Der er ingen efterlysninger, hun har været gravid tidligere, men tog et
andet sted hen og fik dem. Og hvis der er andre der kræver "ejerskab" af
katten, så gør de det ærlig talt ikke særlig godt, når hun nu er gravid
igen.

Gåseøjenene om ordet ejerskab, er fordi jeg ikke mener at man kan eje en
udekat.

> [...]
> indstillet på, at hun skal have lov at føde dem, og du er parat til og
> har mulighed for bagefter at finde gode hjem til dem.

Jeg må jo prøve mit bedste, det er synd at få aflivet nærmest levedygtigt
killinger på den måde.

> [...]
> førstegangsfødende hunkat under narkose har fået foretaget kejsersnit.
> Så vil hun ikke kendes ved killingerne. - Det vil altså IKKE være synd

Det kommer bag på mig, den har jeg aldrig hørt før, men jeg har ikke haft så
mange katte der fik killinger før, de er altid blevet neutraliseret.

> [...]
> ikke kan presses ned, hvis hun springer op på den, eller læg et fast plade

Tak for råd, det sætter jeg pris på. Tror faktisk maven er faldet lidt ned
idag, men hun søger stadig ikke desperat efter et sted, har nærmest
heletiden undersøgt egnede steder.

> [...]
> inden for et døgn.
> Ellers læs her om drægtighedens forløb uge for uge:

Jeg tror ikke at hun vil sætte pris på at få målt temperatur, så den dropper
jeg
Havde set linket tidligere, men jeg syntes ikke at den passer på denne kat.

> Held og lykke og venlig hilsen
> Hanne Engermann

Tak, skal du have.

Charlotte