erfaringer med døve katte søges!
Fra : Camilla Baird

Dato : 25-11-06 00:10

På et andet katteforum er denne opfordring blevet postet (jeg sætter det
ind her med tilladelse):

[quote]Hej allesammen
Da jeg købte Lille Fis, som jo er døv, søgte jeg ivrigt efter
informationer om døve katte, deres adfærd, erfaringer, gode råd etc.
Jeg fandt ikke meget, - faktisk kun en enkelt hjemmeside, som tilgengæld
er god (http://home1.stofanet.dk/mariasverden/).
Men som ophavskvinden anfører, er den kun bygge på hendes erfaringer med
denne ene døve kat.
Jeg har tænkt på at forsøge at samle erfaringer sammen fra forskellige
ejere af døve katte, - jeg bliver selv spurgt om, hvordan døve katte er,
og jeg synes, at det er ærgeligt, at der findes så lidt information, og
at informationen er baseret på et menneskes erfaring med en enkelt kat.
Når man hele tiden tager udgangspunkt i en enkelt kat, er det jo umuligt
at afgøre, om det er en adfærd, som er knyttet til døve katte generalt -
eller om det er en adfærd, som er knyttet til den enkelte kat uanset
dens status som hørende eller døv.
- Derfor......er der nogen af jer, som har døve katte og som kunne være
med til at samle erfaringerne omkring døve katte?

Sarah[/quote]

I kan læse mere om projektet her:
[QUOTE]Fx har jeg fået af vide (af et menneske, som ikke selv havde en
døv kat!), at en døv kat var fuldstændig afhængig af at bo sammen med en
hørende kat, som kunne fungere som "guide" for den døve kat. Er det
noget ejere af døve katte har erfaret? - og jeg synes, at det er
vigtigt, at vi prøver at adskille vores erfaringer fra vores ideologier.
.............Jeg synes fx selv, at det er godt for mange katte at bo
sammen med artsfæller, og det er helt klart en stor glæde for min Lille
Fis, - men det virker absolut ikke som om den anden killing fungerer som
"guide" eller "førerhund" for hende. Så min erfaring er, at det ikke er
pga. døvheden, at det er godt for killingen at leve sammen med en
artsfælle.
Er døve katte generelt mere sky end andre katte?
Virker døve katte anderledes end andre katte?
Er de mindre bange end andre katte?
Er de mere bange end andre katte?
Er døve katte race-karakteristiske? Eller har de fællestræk pga.
døvheden som "overskygger" race-karakteristika?
Bliver alle døve katte forskrækkede over at blive vækket? Eller er det
en myte?
...........det var, hvad jeg lige kunne komme på.
Men jeg forestiller mig også, at andre med døve katte kan finde på
relevante spørgsmål og svare på dem.
-
Praktisk forestiller jeg mig at fungere som tovholder på
"erfarings-indsamlingen" - således at ejere af døve katte kan skrive til
mig, og så vil jeg sammenholde de forskellige erfaringer og formentlig
på den baggrund formulere nogle spørgsmål, som jeg så sender tilbage til
dem, der har kontaktet mig. ..........Og på den måde ender det vel med
at være en samling af erfaringer, hvoraf nogle er enkeltstående og nogle
er gennemgående (måske opdager vi, at der ikke er nogle gennemgående
erfaringer - det kan man jo aldrig vide )

Nå, jeg håber, at det var lidt inspiration.
der må jo også være nogle opdrættere af hvide katte, som regelmæssigt
får døve killinger og som har nogle erfaringer.
- Og gad vide om der sidder nogen rundt omkring, som har døve katte, der
ikke er hvide?!
- Og gad vide om der er nogle døve katte som bor hos døve ejere...

Sarah [/QUOTE]

I opfordres til at sende evt erfaringer med døve katte direkte til Sarah
på sarahholm@hotmail.com & dele dem med os her på ng, så vi alle kan
lære af det.

mvh Camilla *som håber projektet bliver godt*

Med venlig hilsen
Camilla Baird
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Erik Hegelund

Dato : 05-12-06 02:43

Jeg havde en rødstribet kat i 4 år, som desværre måtte aflives i 2006, da
den blev angrebet af fugle og en af de andre hankatte og fik en dødelig
infektion, som efter et ½ års anstrengelser fra flere dyrlæger og 18.000 kr.
i udgifter til operationer tilsidst blev aflivet. "Simba" var totalt døv,
selvom min dyrlæge nægtede at acceptere, at den var fuldstændig døv, hun
blev ved med at sige at den havde en "selektiv" hørelse. Jeg kunne spille
høj heavyrockmusik lige ved siden af ham, uden at ørerne bevægede sig det
mindste. Når man vækkede ham vågnede han altid med et sæt, som om han var
blevet forstyrret eller ikke vidste hvor han var. Hvis der kom en høj
metallisk lyd med vibrationer i gulv ol. - som tabet af et nøglebundt på
gulvet eller bordet, så vågnede han som regel, men anede ikke hvor lyden var
kommet fra og kiggede betuttet rundt i rummet. Jeg har altid haft flere
katte samtidig og min anden kat "Pil" fandt selvfølgelig ud af at han havde
en defekt, uden dog helt at forstå de muligheder, som det kunne give. Dog
ingen tvivl hos mig om at hun på en eller anden måde følte at han skulle
hjælpes, selv om hun selvfølgelig ikke kunne hjælpe ham, når fuglene
(husskader) pirkede ham i halen, samtidig med at han prøvede at fange dem,
hvilket kun lykkedes med husskadeunger, som var faldet ud af deres reder.
Simba var indtil sin død hersker i vores store gård inde i byen og vejede i
sine velmagtsdage 8½ kg.

Jeg har også haft en almindelig blågrå kat med kun en lille hvid blis på
brystet, hun hed "Smølfen" og blev næsten 18 år og havde fuld hørelse, men
hendes søster og mor var begge totalt døve. Søsteren og moderen var begge
100% hvide katte, men ikke albinoer.

Med venlig hilsen
Erik

Katteejer gennem 46 år.

Fra : Camilla Baird

Dato : 05-12-06 09:54

Erik Hegelund wrote:
> [...]
> hendes søster og mor var begge totalt døve. Søsteren og moderen var begge

Hej Erik,
Mange tak for din meget spændende beretning om din døve kat. Jeg har
tilladt migh at cc'e det indlæg til Sarah.
mvh Camilla