Har min kat det mon godt?
Fra : Tene Jørgensen

Dato : 24-11-06 22:21

Jeg har fro 14 dage siden fået mig en lille killing, og hun er bare
dejlig.. Men jeg har nogen få spørgsmål som jeg håber I kan hjælpe mig
med.

1) Hun ligger f.eks. rigtig tit og "dier" på sine poter/trædepuder.. Det
er lidt svært at forklare hvordan, men hun sutter på dem, og hun vil
simpelthen ikke holde op. En nat blev jeg ved med at "afbryde" hende, og
fjerne hendes poter, men det resulterede bare i at hun begyndte at sutte
på mit øre?? Hvorfor gør hun det?

2) Når hun er færdig med at spise forsøger hun at dække manden til,
ligesom når hun dækker sit hmhm til i kattebakken, er der en særlig
grund til dette?!

3) Mille er en indekat, og er også alene en stor del af dagen idet jeg
arbejder i butik. I starten gik det fint, men nu er hun begyndt at pive
og miave helt vildt når jeg kommer hjem, og hun stopper ikke før en halv
times tid efter.. Er det bare fordi hun er glad for at se mig eller
hvordan skal jeg forstå det..

Vil så gerne at hun får det godt, så please svar!

Tene

Med venlig hilsen
Tene Jørgensen
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Sabina H.

Dato : 24-11-06 23:48

Tene Jørgensen wrote:
> [...]
> hende, og fjerne hendes poter, men det resulterede bare i at hun
> begyndte at sutte på mit øre?? Hvorfor gør hun det?

indledende tanker er : hvor gammel er hun??
det hun gør er at søge tryghed.... killinger søger tryghed ved at die
(minder dem om mor), så jeg ville ikke stoppe hendes adførd rent fysisk, men
snarere forsøge at dække behovet på anden vis....

> 2) Når hun er færdig med at spise forsøger hun at dække manden til,
> ligesom når hun dækker sit hmhm til i kattebakken, er der en særlig
> grund til dette?!

det er vildkatteadfærd ;) hun gemmer resten af maden til senere når hun
bliver sulten ;)
hun skal bare have tid til at vænne sig til at den ikke render nogen steder
;)

> [...]
> pive og miave helt vildt når jeg kommer hjem, og hun stopper ikke før
> en halv times tid efter.. Er det bare fordi hun er glad for at se mig

jeg ville overveje en killing mere..... dels fordi hun allerede viser tegn
på en problematisk adfærd, som kan udmønte sig i endnu sværere
adfærdsforstyrrelser, og dels fordi det er sku da trist at være alene i
mange timer.... jeg kan sku godt forstå hun søger din opmærksomhed så
vildt....
har du prøvet at simpelthen give hende din ubegrænsede opmærksomhed lige så
længe hun gider den, når du kommer hjem??

--
Knus, Sabina

Se vores skønne persere på
http://www.dkshadowfax.dk

Fra : Majbritt Hågensen

Dato : 25-11-06 00:10

Hej Sabina

Jeg har 5 katte, de er ikke vildkatte og de ældste er 10 år....de "dækker"
alle deres mad, så det er vist bare et helt alm. katteinstinkt

hilsen Majbritt

Fra : Sabina H.

Dato : 25-11-06 00:23

Majbritt Hågensen wrote:
> Hej Sabina
>
> Jeg har 5 katte, de er ikke vildkatte og de ældste er 10 år....de
> "dækker" alle deres mad, så det er vist bare et helt alm.
> katteinstinkt

de behøver ikke være "vildkatte" for at have instinktet*G*
grunden til at jeg kalder det et "vildkatteinstinkt" er fordi det er et levn
fra dengang katten levede vildt, og var nødt til at gemme føden hvis de fik
fanget for stort et bytte....
hvis killingerne har oplevet deres mor gøre det, vil det bliver overleveret
på den måde.... nogle kan også finde på det hvis de har en stor søskendeflok
og der er mange om maden ;) hvorfor de gør det som tamkatte er irelevant....
pointen er bare at det er et overleveret instinkt*G*

--
Knus, Sabina

Se vores skønne persere på
http://www.dkshadowfax.dk

Fra : Tene Jørgensen

Dato : 25-11-06 00:17

> [...]

men
> snarere forsøge at dække behovet på anden vis....

Hun er ikke mere end 16 uger, så tænkte nok at det var noget i den
retning. Grunden til jeg forsøger at stoppe hende, er at de ved
dyrhandlen sagde at jeg skulle, da der ellers kunne gå betændelse i det
når hun blev ved...

> [...]
> bliver sulten ;)
> hun skal bare have tid til at vænne sig til at den ikke render nogen steder

Dejligt at hører at det er ganske normalt.. Man bliver lidt bekymret
uanset hvad hun næsten laver

> [...]
> har du prøvet at simpelthen give hende din ubegrænsede opmærksomhed lige så
> længe hun gider den, når du kommer hjem??

Har tænkt meget over det med en killing mere, men min kæreste vil
desværre ikke.. Inden vi fik Mille gjorde jeg mig mange overvejelser med
at hun skulle være alene så mange timer, men lod mig fortælle at katte
ingen tids fornemmelse har, så at hun ikke ville bemærke det var så
mange timer.. Er det helt forkert??

Jeg forsøger at lege så meget med hende som muligt, men det er ikke
altid det kan stille hende tilfreds.

Mange tak for svaret, føler mig stadig lidt "grøn", men vil hende jo det
bedste

Fra : Sabina H.

Dato : 25-11-06 00:35

Tene Jørgensen wrote:

> [...]
> retning. Grunden til jeg forsøger at stoppe hende, er at de ved
> dyrhandlen sagde at jeg skulle, da der ellers kunne gå betændelse i

det er sandt nok hvad de siger, netop derfor ville jeg forsøge at ændre
adfæren på anden vis.... feks at give hende lidt god mad inden sengetid, så
hun bliver mæt og træt og falder i søvn... eller holde en intens legesession
op til sengetid eller hvornår det nu er hun gør det....
en anden killing vil også kunne afhjælpe det, fordi det vil distrahere hende
fra det....

> jeg ville overveje en killing mere..... dels fordi hun allerede viser
> tegn
>
> Har tænkt meget over det med en killing mere, men min kæreste vil
> desværre ikke..

jeg ville overtale ham.... en kat mere er IKKE mere arbejde.... og kun
minimalt mere udgift, men mere end dobbelt så meget glæde, og væsentligt
mindre sorg end en enkelt kat.....
har han nogle valide argumenter for IKKE at få en kat mere?? altså regulere
argumenter der ikke bunder i hvordan han TROR det er ;)

her har du lidt argumenter for at overtale ham*G*

kattebakken behøver ikke skiftes ud med en større.... og ved at bruge et
godt klumpende grus, skal den heller ike skiftes oftere ;)
to katte sammen er væsentligt mindre tilbøjelige til at få adfærdsproblemer,
end en kat alene.... det kan feks være problemer som at tisse i senge og
vasketøj, besørge uden for bakken, sutte på poter, knapper, hår og lign.....
to katte sammen er mindre støjende sådan overordnet set, da de underholder
hinanden og ikke søger helt så meget til mennesker for at blive
underholdt..... og de opdrager på hinanden ;)
ved at købe lødigt godt foder, kan du endda reducere "output" i bakken, så
to katte ikke besørger mere end en ;)

her i huset har vi i øjeblikket 3 katte og der er ikke mere arbejde i det
end da der var en... snarere tværtimod ;)
den største forskel er størrelsen på de poser med foder vi køber hjem*G*

> [...]
> katte ingen tids fornemmelse har, så at hun ikke ville bemærke det
> var så mange timer.. Er det helt forkert??

jeg oplever klart at mine katte har tidsfornemmelse.... der er TYDELIG
forskel på når jeg kun har været væk i et par timer, og når jeg har været på
job i 10 timer.....
katte har måske ikke timefornemmelse, men jeg tror klart de mærker
forskellen mellem 1 og 10 timer.....

> Jeg forsøger at lege så meget med hende som muligt, men det er ikke
> altid det kan stille hende tilfreds.

har du prøvet alternative stykker legetøj??
gemme små bunker af foder
staniol kugler
piberensere
vatpinde (elsker vores katte*G*, jeg bruger plastvatpinde og knækker dem
engang*G*)
en lang snor med en lille dusk i enden

> Mange tak for svaret, føler mig stadig lidt "grøn", men vil hende jo
> det bedste

forståeligt nok ;)

--
Knus, Sabina

Se vores skønne persere på
http://www.dkshadowfax.dk

Fra : Hanne Engermann

Dato : 25-11-06 11:42

Prøv at kigge på dette link (Netdyredoktor) og også de links på siden,
der igen henvises til: http://www.netdyredoktor.dk/sw29413.asp

Med venlig hilsen
Hanne Engermann
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Majbritt Hågensen

Dato : 25-11-06 00:07

Hej Tene

Hvor gammel er din killing ? hvis hun er taget for tidligt fra sin mor kan
det godt være derfor hun stadigvæk "sutter/patter...

Det er helt almindelig adfærd at din kat prøver at "dække" sin mad til, så
andre katte ikke kan finde det..) og så har hun jo til senere ))

Ja jeg tror din kat er alt for længe alene hjemme, hun er jo kun en lille
killing og savner selskab/kontakt...Der bedste for hende vil være at du får
en killing mere ,så de har hinanden når du er så meget væk hjemmefra.
Personligt synes jeg det er meget synd at lade en kat/killing være så meget
alene..Du vil opdage at det ikke er noget problem med to, ja du mærker det
ikke...

Held og lykke med hende...)

Hilsen Majbritt

Fra : Winnie Schildknecht

Dato : 25-11-06 00:33

"Tene Jørgensen skrev

> [...]
> simpelthen ikke holde op. En nat blev jeg ved med at "afbryde" hende, og
> fjerne hendes poter, men det resulterede bare i at hun begyndte at sutte

Som andre er inde på, handler det om tryghed.
Min hunkat gjorde det de første mange måneder - helst foregik det på trøjer
og tæpper, mine øreflipper var forbudt område Hun fik lov og det aftog
stille og roligt.
Hankatten - hendes bror - havde ikke det behov, men var til gengæld mere
kælen.
Ingen af dem er taget fra for tidligt - faktisk var de 13 uger da vi fik
dem.

> 2) Når hun er færdig med at spise forsøger hun at dække manden til,
> ligesom når hun dækker sit hmhm til i kattebakken, er der en særlig
> grund til dette?!

Det gør mine stadigvæk - de er 7½ år og har aldrig manglet noget. Det er
simpelthen en rest vildkatteadfærd - ret charmerende syntes jeg, om end en
smule komisk.

> [...]
> hvordan skal jeg forstå det..
>
> Vil så gerne at hun får det godt, så please svar!

Okay - det er jo et godt sted at starte
Hun er alt for meget alene hjemme og hun savner selskab.
Ideelt bør du skaffe dig endnu en kat - jeg fik mine to fra samme kuld og
har adrig haft problemer med dem af nogen art.
Er det ikke muligt at skaffe en kat mere, eller være mere hjemme, er der
flere ting du kan prøve.
Aktivér hende! Også om morgenen inden du tager på arbejde - så forlader du
en træt og tilfreds kat. Gem hendes mad rundt om i hjemmet - så kan hun
bruge energi på at søge maden og hun får brugt sit hovede. Foderkugler og
køkkenrullerør med mad i er også et hit - foderkugler kan dog larme en del
og bor der nogen under dig, er det måske ikke et hit. Husk at træne det med
hende inden du går i gang for alvor!
Og vær så glad for, at hun er glad for at se dig og giv hende den
opmærksomhed hun har brug for og krav på.

Selv om katte har ry for at være deres egen herre, betyder det ikke at de
kan passe sig selv. Der skal bruges masser af tid og energi på en indekat -
specielt hvis den bor alene. Så på med arbejdstøjet og god fornøjelse

- Winnie, der godt snart gad have killinger igen

Fra : Tene Jørgensen

Dato : 25-11-06 00:53

> [...]
> specielt hvis den bor alene. Så på med arbejdstøjet og god fornøjelse
>
> - Winnie, der godt snart gad have killinger igen

Sidder og får lidt røde kinder... Får sgu helt ondt af det lille myr!

Inden jeg fik Mille, havde jeg tænkt på det med at hun skulle være meget
alene hjemme, men lod mig fortælle at katte ingen tisfornemmelse har, så
at hun derfor ikke ville bemærke hvor længe jeg var væk. Altså at hun
ikke vidste om jeg var væk 5 min eller 10 timer, så det troede jeg så
på.. Hvilket jeg så kan forstå nu var helt naivt. - Eller hvad? Er der
hold i dette?!

Er nærmest helt ude af den nu, for ved at jeg ikke får lov at anskaffe
mig en mere, men nej hvor vil det dog gøre med ked at det, at vide at
hun går og har det skidt, det var jo ikke det der var min mening da jeg
fik hende..

Mange triste hilsner herfra ;-(

Fra : Anette

Dato : 25-11-06 01:30

Tene Jørgensen wrote:
> Altså at hun ikke vidste om jeg var væk 5 min eller 10
> timer, så det troede jeg så på.. Hvilket jeg så kan forstå nu var
> helt naivt. - Eller hvad? Er der hold i dette?!

Ja, det er lidt naivt at tro at dyr ikke kender forskel på 10 minutter og 10
timer. Det gør de.
En killing er ikke vant til at være alene. Den er vant til at have søskende
og mor lige i nærheden hele tiden. Din lille tøs er vant til at have nogen
at lege med, nogen der gør noget hun kan kigge på eller være med til alle
døgnets 24 timer.
Nu hvor hun er alene længe (?) er det kedeligt for hende - medmindre du
sørger for at hun er træt, både i krop og hovede, så hun sover det meste at
tiden du er væk. Som Winnie og andre skrev: Sørg for at aktivere hende. Leg
med hende så hun får rørt sig og giv hende noget at tænke over, som f.esk at
skulle lede efter sin mad.

> [...]
> mig en mere, men nej hvor vil det dog gøre med ked at det, at vide at
> hun går og har det skidt, det var jo ikke det der var min mening da

Jeg kan godt forstå at du er ked af det. Man anskaffer jo ikke en killing
for at den skal kede sig. Jeg ville - som andre skriver - kæmpe en brav kamp
for at få en killing mere.
Det er rigtig træls at skulle ud i skænderier med sin samlever over husdyr -
men for hendes skyld og for jeres skyld er det langt det bedste at hun får
en legekammerat. Det behøver jo ikke at koste en bondegård at få en killing
mere.
Det er IKKE dobbelt arbejde at have to - tværtimod. I vil få dobbelt glæde
af to killingerne nu hvor de er små og parate til at vælte hele huset og
give Jer mange gode grin. Når de er voksne og der kommer mere ro på, har I
fornøjelse af at opleve to katte med hver deres, sikkert meget forskellige,
personlighed, hvilket er dobbelt dejligt.
Som andre har skrevet - I undgår en masse bøvl med lillemissen hvis i griber
ind NU og gør hendes liv sjovere.

Krydser fingre for jer

/ Anette
der er gift med en tidligere "hundehader", men vi har 3 hunde og 4 katte -
og elsker det

Fra : Winnie Schildknecht

Dato : 25-11-06 01:34

"Tene Jørgensen" skrev

> [...]
> ikke vidste om jeg var væk 5 min eller 10 timer, så det troede jeg så
> på.. Hvilket jeg så kan forstå nu var helt naivt. - Eller hvad? Er der

Det er en smule naivt ja Eksakt tidsfornemmelse har nu den ikke - men om
den har været alene hjemme meget længe eller meget kort tid, kan den godt
registrerer.

> [...]
> mig en mere, men nej hvor vil det dog gøre med ked at det, at vide at
> hun går og har det skidt, det var jo ikke det der var min mening da jeg

Dine gode intentioner betvivler jeg såmænd ikke - og jeg syntes heller ikke
du skal fortvivle, eller tynges af dårlig samvittighed. Du bekymrer dig og
søger hjælp - det er yderst positivt i min bog
Prøv for eksempel nogle af de forslag der er stillet dig og giv tingene tid.
Hun er endnu en lille killing og har meget at lære.
Det kan jo også være, at du har fået dig en kat med ekstra meget krudt i
rumpetten, og det kræver så det mere af dig som ejer.

Kender du i øvrigt det der hedder Baldriandråber? Mange katte er helt vilde
med dem og de kan virke beroligende. Ikke at hun skal dopes til ro, men det
kan måske tage noget af krudtet ind i mellem. Her i huset bruger vi dråberne
som en slags godbidder - lidt dråber på legetøjet eller kradsetræet, er den
rene fryd for misserne - og så feder det ikke De er helt salige og
spinder højlydt.
Baldrian fås også som piller - jeg tager dem nogle gange hvis jeg er for
stresset og ikke kan sove. Specielt Ib er ved at kravle ind i munden på mig
for at få fat på lækkerierne

- Winnie, hvis tykke misser er på skrump og truer med at pakke kradsetræet
og skride

Fra : Hanne Engermann

Dato : 25-11-06 03:35

Hej Tene

Du spørger, om din kat mon har det godt! Og det tror jeg desværre ikke
;-( I hvert ikke det meste af tiden.

Prøv at forestille dig hendes situation: Kommet væk fra sin mor, væk fra
sine søskende og vante omgivelser, og alt for mange timer mutters alene
i fremmed sted.

Du skriver, hun sutter på sine poter eller andre steder. Det er, fordi
hun søger tryghed, og hun gør det helt sikkert også, når hun er alene
hjemme. En sådan handling kan også udarte sig til det, der kaldes
hypersoignering, som ofte opstår som følge af enten kedsomhed eller
stress (kedsomhed er også en stressfaktor).

De seneste års adfærdsforskning har vist, at katten er lige så social
som hunden, bare på en anden måde, og både internater, dyrepsykologer og
dyrlæger anbefaler, at man anskaffer to killinger i stedet for kun en,
og især hvis det drejer sig om katte i lejlighed. Dyrlægerne udtaler
også, at langt de fleste katte, de får i behandling med
adfærdsforstyrrelser, er ene-katte i lejlighed.

Tro mig, I deler ikke jeres kats opmærksomhed og kærlighed med en anden
kat, tværtimod. I får dobbelt så meget, mange flere sjove oplevelser ved
at iagttage dem, og I kan gå hjemmefra med god samvittighed.

Jeg har ikke - og vil aldrig - sende en kat ud, der skal være alene-kat,
og de meldinger jeg gennem mange år har fået fra killingekøbere af to
stks, er da også "Aldrig mere kun én kat".

PS: Jeg synes, du skal tvangsindlægge din kæreste til at læse svarene
her på listen, og se så, om han ikke forandrer mening. Jeg håber det,
både for jeres egen, men først og fremmest for killingens skyld.

Med venlig hilsen
Hanne Engermann
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Gainsbourg

Dato : 25-11-06 06:17

> [...]
> her på listen, og se så, om han ikke forandrer mening. Jeg håber det,
> både for jeres egen, men først og fremmest for killingens skyld.

Som sædvanligt et godt og fagligt svar fra H.E. - som talt ud af mit hjerte.

Som du selv allerede er inde på, så er simpelthen synd for din kat og ja, du
har fået forkert information hvis du har fået at vide, at det er en god ide
at anskaffe en alenekat til lejlighed hvor den skal være alene 6-8 timer
dagligt eller mere. Det er som udgangspunkt en uoptimal situation hvor
oddsene for en normalt fungerende kat er små, men hvor man kan være heldig
at have fået en kat der tåler den tilværelse bedre end andre. Det kan ikke
siges ofte nok - indekatte bør man have i par. Alenekat i en lejlighed med
en ejer der ikke er pensionist og hjemme hele dagen, er lidt ligesom at
holde ged på 5.sal eller høns i hanskerummet i bilen - ikke nogen god ide.

Selvom du, som du selv siger, er begynder, så har du jo allerede lært dig
selv en masse om katteadfærd siden du allerede nu poster et indlæg med
titlen: "Har min kat det mon godt?". De fleste nybagte katteejere med
alenekatte plejer først at poste i gruppen når de har haft katten i et halvt
til et helt år og problemerne er eskaleret så meget, at de ikke er til at
overse. Det er, efter min mening, positivt at du kommer allerede nu, hvor
det vil være så forholdsvis let at løse problemet.

Din killing viser allerede nu tegn på ikke at trives og på begyndende
problemadfærd som følge af understimulering, en adfærd der formentlig vil
blive værre med tiden, typisk med forværring fra omkring 26 ugers alderen og
frem, med mindre du gør ekstremt meget ud af den daglige aktivering og
sørger for kun at være væk fra hjemmet i ganske få timer af gangen
fremover. - Og selv med en omlægning i hverdagen, vil den aldrig have så
gode chancer for et velfungerende liv, som hvis den havde haft en
jævnaldrende legekammerat.

Adfærdsproblemerne vil formenligt eskalere og kan i sidste ende udvikle sig
til nervøsitet, agressivitet, hypersoignering, tvangsadfærd som konstant
pivning, kradsning og problemer med urinering og somme tider også afføring
udenfor kattebakken. En adfærd der, ud over at være forfærdelig synd for
katten, også kan være meget svær at leve med for jer i de mellem 10 og 20 år
en kat kan blive. Jeg ved af erfaring at det kræver en meget stor
tålmodighed, en masse overskud og en omlægning af hverdagen når man skal
behandle problemadfærd og at det er hundrede gange lettere at forebygge den.
De fleste henvender sig først når de er et halvt eller et helt år "længere
fremme" end du er nu og hvor problemerne ikke er så lette at løse, som de
stadig er for dig.

Desværre bliver det sværere at sammenføre katte med alderen, så det der let
kan gøres mens katten er killing, kan vise sig meget vanskeligt, eller helt
umuligt, når den er blevet voksen. Derfor er det rigtige tidspunkt at
anskaffe en killing til nu og ikke om et halvt år, når I ikke kan holde
piveriet og problemerne ud.

Jeg er desværre nødt til at være kontant og sige at det måske havde været en
god ide at læse noget litteratur omkring katteadfærd før I anskaffede kat,
men nu hvor katten er anskaffet, bør du enten give den chancen for et godt
og velgungerende katteliv ved hurtigst muligt at anskaffe en killing til og
i øvrigt være opmærksom på, at det er en god ide at aktivere lejlighedskatte
dagligt. Med 2 katte har I alle forudsætninger for 2 velfungerende individer
som kan være til glæde for jer og som samtidig vil give jer mere frihed idet
de uden problemer vil kunne være alene hjemme 8-10 timer hver dag.

Hvis I ikke er parate til det, bør I nok erkende at I ikke har en tilværelse
der er kombatibel med at holde kat og finde et nyt hjem til katten hurtigst
muligt - både for jeres og ikke mindst for kattens skyld. Men jeg vil da
gætte på, at din kæreste radiakalt ændrer sin holdning til spørgsmålet, når
han får lejlighed til at sætte sig ind i de nye oplysninger som I har fået i
tråden og får en mere faglig tilgang til problematikken - alt andet ville da
være ret tåbeligt...

Jeg vil slutte af med at sige, at jeg har prøvet at have kun een kat og jeg
kan trøste med at forskellen i arbejdsmængde mellem 1 og 2 katte er meget
lille. Om man hælder mad og vand op i en skål som een eller to katte spiser
af, gør ingen forskel - og kattebakken skal alligevel helst renses dagligt
hvad enten man har een eller 2 katte.

Ulempen ved mere end een kat er, at det koster lidt mere i foder (men så
stor en udgift er foderet heller ikke) og at det er tungere at bære 2 katte,
end een kat, ned til dyrlægen hvert år når de skal vaccineres og det koster
også lidt mere når der er to (selvom de fleste dyrlæger giver rabat på
nummer 2).

Fordelene er at kattene bliver mere kælne og velfungerende og at de stort
set aldrig piver eller plager fordi de kan lege med hinanden når deres
mennesker ikke lige har tid til dem. De bliver også mere rolige og ikke så
overspændte som alenekatte kan blive og så kan de være alene hjemme uden
problemer når de er 2. Kort sagt de trives MEGET bedre og er slet ikke
udsatte for problemadfærd i det omfang som alenekatte er det. Efter at have
set hvordan katte har det når der er flere sammen, så skal jeg aldrig have
mindre end 2 katte og jeg kunne heller ikke drømme om at afhænde en killing
til et hjem, hvor den skulle være alenekat.

Der er desværre mange der tror, at det at have kat, er ligesom at have
akvariefisk. At hvor hunde skal aktiveres og gåes tur med hver dag, så kan
en kat bare ligge på sofaen hele dagen og være dekorativ. Det er desværre
ikke tilfældet, katten er et jagende og legende dyr med naturlige behov og
bliver disse behov ikke dækket, stresser det katten og udsætter den for at
udvikle problemadfærd som et symptom på sin mistrivsel. Dette resulterer
hvert år i mængder af sunde og unge katte, der bliver aflivet fordi folk
ikke satte sig ind dyrets behov før de anskaffede det.

Med venlig hilsen
Gainsbourg

P.S. Hvis du ikke allerede har fået din killing neutraliseret, er det også
en god ide at se at få gjort det indenfor de næste 2-3 uger.

Fra : A. S. Nielsen

Dato : 25-11-06 10:40

"Tene Jørgensen" <teneplougKATTE@BAKKEhotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> med.
Vil så gerne at hun får det godt, så please svar!

hej Tene

som alle de andre, der har svaret, vil jeg også varmt anbefale en killing
mere.

Sidste år ved denne tid fik jeg af min dyrlæge en killing, som ellers skulle
have været aflivet og var så heldig, at jeg 10 dage efter selv fandt en
jævnaldrende killing, der formentlig var sat af fra en bil. De to har haft
en herlig killingetid sammen og har nu, hvor de er ca. 1½ år gamle, stadig
stor glæde af hinanden.

For en måned siden var jeg nødt til at lade min 15 år gamle kat aflive, og
så mig straks om efter en ny killing. På den gård, hvor jeg fandt min nye
killing, var der to hunkillinger tilbage af ialt 5 killinger, og både
sælgeren og jeg var enige om, at det ville være synd at skille dem, da de
har megen glæde af hinanden, så de kom begge hjem til mig.
De pisker nu rundt her sammen, slås, leger fangelege, falder i søvn hos
hinanden og slikker hinanden bag ørerne. Og af og til bliver mine to andre
katte inspireret til at deltage i deres leg.

Der går lidt mere kattegrus til, og de to små æder som tærskere, men
udgifterne hertil bliver tilfulde opvejet af alle de glæder, som de giver
mig.

Venlig hilsen, Anelise

Fra : Majbritt Hågensen

Dato : 25-11-06 14:26

Hej igen Tene

Du skriver : får ikke lov til at få en killing mere... hvor gammel er du
?-og er det din far du bor sammen med ?
Nej undskyld det var måske lidt strengt, men helt ærlig, hvis din kæreste
ikke kan forstå at jeres lille ny killing mistrives, så mener jeg helt
ærligt at du skal finde den et nyt hjem.Dine intentioner er gode nok, men
det hjælper jo ikke på kattens trivsel når du er så meget væk hver dag...du
skriver du arbejder i forretning, så er det vel også lørdag.
Det er synd, synd, synd.....

hilsen Majbritt

Fra : A. S. Nielsen

Dato : 25-11-06 16:37

"A. S. Nielsen" <nilleFJERNDETTE@jubii.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> hinanden og slikker hinanden bag ørerne. Og af og til bliver mine to
> andre katte inspireret til at deltage i deres leg.

prøv at se her, hvor de to små hygger sig med hinanden:

http://www.dk-fritid-dyr-kat.dk/nyhedsgruppen/album_show.php?album=1482&folder=1386&limit_start=0&limit_user=15

PS: og meget OT - jeg har læst din profil og set billederne af din dejlige
killing, som du beskriver som british shorthair - det tror jeg ikke, at hun
er, for hun mangler den "braktud", som en britte har, de ligner jo nærmest
korthårede persere.

Derimod tror jeg, at hun kunne være en Russian blue, som også har en herlig
tyk bamset pels.

Held og lykke med hende.

Venlig hilsen, Anelise

Fra : Tove Krieger

Dato : 25-11-06 17:19

A. S. Nielsen <nilleFJERNDETTE@jubii.dk> wrote:

> [...]
> har, de ligner jo nærmest korthårede persere.
>
> Derimod tror jeg, at hun kunne være en Russian blue, som også har

Hvor er hun da bare dejlig den lille Mille, og meget smuk.

Jeg er tilbøjelig til at mene som Anelise. En british shorthair er
fladere i ansigtet og et mere fyldigt hovede. Hvis det skulle vise sig
at det er en russian blue, så er underpelsen lige så tyk som
overpelsen, og så har den grønne øjne. Pelsen virker på en russer som
silke og velour på én gang. Sender lige et link til "killingelisten"
hvor russeren er beskrevet:

http://www.killingelisten.dk/info/rus.php

Jeg synes den ligner Mille meget .

Prøv at spørge din forlovede, hvor meget ked af det han ville blive
hvis han ikke havde dig. For så var han jo også meget alene ind
imellem.
--
Venlig hilsen Tove
Beware of people who dislike cats

Fra : Hanne Engermann

Dato : 25-11-06 19:01

> [...]
> er, for hun mangler den
>
> Derimod tror jeg, at hun kunne være en Russian blue, som også har en herlig

På det punkt er vi ikke enige!
Jeg har været rundt på opdrætterlisten og set på killinger, og jeg synes
ikke, der er tvivl om, hun er Britisk Shorthair.
Se f.eks. her: http://www.killingelisten.dk/viskuld/tael.php?id=647
(under killingegalleri).

Med venlig hilsen
Hanne Engermann
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : A. S. Nielsen

Dato : 25-11-06 20:02

"Hanne Engermann" <mega-mcoKATTE@BAKKEmail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Jeg har været rundt på opdrætterlisten og set på killinger, og jeg synes
> ikke, der er tvivl om, hun er Britisk Shorthair.

hej Hanne

det skal vi ikke være uenige om, jeg bøjer mig for din store katteerfaring.

Venlig hilsen, Anelise

Fra : Hanne Engermann

Dato : 26-11-06 02:10

> A. S. Nielsen skrev:

> hej Hanne
>
> det skal vi ikke være uenige om, jeg bøjer mig for din store katteerfaring.
>
> Venlig hilsen, Anelise

Jamen, det skal du slet ikke gøre Nok mener jeg at have et godt
kendskab til og erfaring med mange ting omkring katte generelt, men de
specielle racer og deres karakteristica kender jeg ikke så meget til
(bortset fra Maine Coon). Jeg sammenlignede bare de forskellige
killingebilleder af Britisk Shorthair med billederne af Mille, og der
kunne jeg ikke se forskel.

Med venlig hilsen
Hanne Engermann
- Tøm kattebakken ved privat svar