kan vilde katte spinde
Fra : GK

Dato : 24-11-06 20:02

hej jeg har hørt at vilde katte ikke spinder og det kun er noget de gør når
de bliver kælet og nusset og kløet bag øret
Med VILDE katte mener jeg så vilde at man ikke kan komme til dem og de
flygter når de ser mennesker er der noget om snakken .

Hvorfor spinder katte ..og hvad er formålet med det spineri ,,,

mvh gk

Fra : Janner

Dato : 24-11-06 20:05

Hvorfor spinder katte?

Af dyrlæge Christina Brock.

Hvorfor spinder katte?
Katte har et meget veludviklet kommunikationssystem, hvor det at spinde
indgår som en meget væsentlig del.

Nogle mener, at kattene oprindeligt spinder for at hunkatten og killingerne
kan kommunikere med hinanden meget tidligt i killingernes liv. Således kan
killingen - ved at spinde - tilkendegive tryghed og ro til sin mor allerede
fra den er 2 dage gammel. Katte spinder med lukket mund, og killingen er
derfor i stand til at spinde og die på samme tid.

Ofte vil katte, som spinder, lave æltende bevægelser med forbenene, hvor
kløerne skiftevis præsenteres fremme og trækkes ind. De fleste store
kattedyr, som ikke brøler, kan spinde. Den største og hurtigste af dem alle
er geparden, som spinder så højlydt, at det kan høres flere meter væk.

Hunkatten beroliger sine killinger ved at spinde

Hvordan opstår den spindende lyd?
De fleste ejere oplever kattens spinden, som en slags vibration i
strubeområdet, men ingen kender den fulde sandhed om, hvordan lyden opstår.
Nogle mener, at det opstår på grund af en øget blodgennemstrømning i den
bløde gane, som derved kommer til at vibrere. Andre mener, at det er en
nervepåvirkning ved selve stemmelæben, mens andre igen mener, at det er en
frivillig handling styret fra centralnerve systemet. Det sidste betyder, at
katten udelukkende spinder, når den selv vil.

Hvad betyder det, når katte spinder?
Alle katteelskere kender følelsen af en varm og tillidsfuld kat, som lægger
sig på ens skød og spinder. Det virker afstressende og beroligende på de
fleste mennesker.

Men kattens spinderi betragtes af nogle adfærdsforskere, som en måde katten
er i stand til at berolige sig selv og andre på i stressede omgivelser. Som
mennesker/katteejere skal vi derfor ikke forledes til at tro, at katten
altid spinder af velvære.

Voksne katte spinder som regel for at vise tilfredshed og tryghed.
Meget opskræmte katte kan spinde. Her afslører pupillerne, at katten er
bange.
Katte med meget alvorlige fysiske skader, som f.eks. benbrud, vil ofte
spinde.
Ældre syge gamle katte spinder ofte.
Hunkatte spinder ofte i forbindelse med fødsler.
Det er også rapporteret, at katte spinder i tidsrummet lige før de dør,
hvilket nogle forskere tillægger en euforisk tilstand, sammenligneligt med
den sindstilstand, nogle mennesker oplever lige før døden.
Katte spinder også i kommunikation med andre katte, sandsynligvis for at
videregive information om, at de er venligtsindede og ikke ønsker slagsmål.
http://www.netdyredoktor.dk/sw15391.asp

Fra : Majbritt Hågensen

Dato : 24-11-06 23:58

Hej GK

Jo vilde katte spinder, det kan jeg sige med 100% sikkerhed...jeg er
fodervært og kan høre når de spinder, ofte når de begynder at spise..)

Hilsen Majbritt

Fra : Nina, Tender Tribes

Dato : 25-11-06 09:31

> Hej GK
>
> Jo vilde katte spinder, det kan jeg sige med 100% sikkerhed...jeg er
> fodervært og kan høre når de spinder, ofte når de begynder at spise..)
>
> Hilsen Majbritt

Og det er så vidt jeg ved den rigtige grund til at katte spinner. Jeg kan
ikke huske hvor jeg har det fra, men de skulle spinne for at sætte
fordøjelsen igang.

Hilsen Nina
www.tendertribes.dk

Hent en gratis SPAMfighter her.

Fra : Ukendt

Dato : 25-11-06 10:27

"Nina, Tender Tribes" <mail@NOSPAMtendertribes.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Hilsen Nina
> www.tendertribes.dk

> Den har indtil videre sparet mig for at få 70 spam-mails

Hej nina

Prøv den her den virker
http://www.spamihilator.com/
Og er gratis uden reklamer.

Og hvis kattene spinder, som du siger,så har mine en rigtig god fordøjlse.
HeHe de spinder hele tiden når der er folk omkring dem.

Mvh Allan

Fra : Coppi

Dato : 25-11-06 18:38

Hej.

JO,jo vilde misser spinder.

coppi

Fra : GK

Dato : 26-11-06 12:25

hvor kommer lyden så fra ,,,

gk

Fra : Coppi

Dato : 27-11-06 18:56

"GK" <GK@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse
> hvor kommer lyden så fra ,,,
>
> gk

Ja, jo det aner jeg ikke

coppi

Fra : Kari Eiffert

Dato : 01-12-06 15:22

"GK" <GK@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse
> hvor kommer lyden så fra ,,,
>
> gk

Prøv at kigge på det her link: http://www.netdyredoktor.dk/sw15391.asp

Der står lidt af hvert om katte og deres spinden

Mvh Kari