Har nogen oplevet noget som dette ?
Fra : Blue-jay

Dato : 19-11-06 10:35

Hej

Vi har været nødt til at lægge vores 3 år gamle kat til sove formodentlig pga FIP !! (får endelig svar på prøver i løbet af næste uge )
Vi forstå ikke ritgig hvordan med den sygdom !
Sygdomforløbet var slet ikke typisk for denne sygdom !

Mandag overgiver han hængekøjen til den gamle kat (første tegn på ?)

Tirsdag spiser og drikker han ,bruger kattebakken men "hænger" lidt

Onsdag spiser han og drikker,bruger kattebakken,vi tager han til dyrlægen (en vi ikke plejer at bruge vores egen er ikke på klinikken) han kan ikke finde noget unomalt,men tager en blodprøve,temperaturen er 38 Gr.

Torsdag ligger han bare sammenkrøbet og vi kører til vores egen dyrlæge,han undersøger ham og mener at der er en forstoppelse og giver lavment og parafinolie,en indsprøjtning, Temperaturen er faldet til 37,4.
Senere på aftenen tager vi på dyrehospital med ham fordi der ikke er tegn på bedring,han er lidt slap (hjerte er fint,ikke noget at bemærke på ham,han bliver indlagt,får drop,bliver røngtenfotograferet der ser man lidt sammentrækninger på lungerne,nu et temperaturen er faldet til 36,4,fra Fredag morgen går det meget hurtigt ,vand i lungerne,han ligger hen og der er ikke noget lyspunkt forude !! og så sluttede vi det !!
Han blev så opduceret og der var der vand i bughulen !

Vi har læst en del !
Smitten kan de have i sig i flere år evt fra fødslen

Smitte fra andre katte feks fra kolonihaven selvom der er hegn så tæt kontakt ikke er mulig (en mulighed derfra ?)

Kan vores 20år gamle kat have noget smitte ? han savler noget men har også fået trukket de foreste tænder ud 3 stk(han havde fået betændelse i munden),så vi mener at det er derfor han ikke kan holde på mundvandet ! ,han er jo en gammel kat (er da blevet noget tynd) men opfører sig som han har gjort i de sidste mange år

Vi tænkte på om nogen kunne forklare det på en måde så vi kan finde ud af hvordan det hele kan være gået til !

Der har slet ikke været tegn på at der skulle være noget galt før Mandag aften !
Vi håber meget at få svar på dette

Blue-Jay

--------------= Posted using GrabIt =----------------
------= Binary Usenet downloading made easy =---------
-= Get GrabIt for free from http://www.shemes.com/ =-

Fra : Camilla Baird

Dato : 19-11-06 12:18

Blue-jay wrote:
> [...]
>
> Der har slet ikke været tegn på at der skulle være noget galt før Mandag aften !

Det gør mig meget ondt, at I har mistet jeres unge kat.

Obduktionen vil give jer endeligt svar på, hvad katten døde af. Det
lyder ikke typisk for FIP. Hvis I har mod på at læse mere om FIP (på
engelsk), kan jeg anbefale www.dr-addie.com - en side, der udelukkende
handler om FIP og coronavirus.
Du skriver, han havde vand i lungerne og i bughulen. Var det klar væske
eller den typisk strågule FIP væske? Forløbet, du beskriver, er ikke
typisk for FIP.
3 år er ikke den typiske alder for FIP - som oftest rammer FIP unge
katte (under 1 år) med dårligt udviklet immunforsvar. Rigtig mange katte
er smittet med coronavirus - dem findes der et utal af mutationer af,
som regel er de ufarlige. I katte med dårligt immunforsvar *kan* en
ellers ufarlig coronavius så mutere til FIP. FIP rammer i flæng. FIP
kan ikke forebygges eller behandles. FIP smitter ikke!

mvh Camilla

Fra : Blue-Jay

Dato : 19-11-06 12:59

> [...]
> ellers ufarlig coronavius så mutere til FIP. FIP rammer i flæng. FIP
> kan ikke forebygges eller behandles. FIP smitter ikke!

1000 tak for svar
Tak for linket
Om dyrlægen sagde væske eller vand kan jeg ikke huske !
men jeg taler med hende i morgen og får klar besked om dette
Jeg har læst at man ikke bør anskaffe sig ny kat (smitten kan være der i op
til 6 uger )
du skriver at det ikke smitter ?
Han havde alle vaccinationer !

Mvh Blue-Jay

Fra : Camilla Baird

Dato : 19-11-06 14:32

Blue-Jay wrote:

> [...]
> men jeg taler med hende i morgen og får klar besked om dette
> Jeg har læst at man ikke bør anskaffe sig ny kat (smitten kan være der i op

FIP smitter ikke! Coronavirus - som kan føre til FIP hos katte med svagt
immunforsvar - smitter.
Være venlig at holde os opdateret med obduktionssvaret, for dette lyder
ikke som en typisk FIP.
mvh Camilla

Fra : Blue-Jay

Dato : 19-11-06 17:03

> [...]
> immunforsvar - smitter.
> Være venlig at holde os opdateret med obduktionssvaret, for dette lyder

Tak for svar
Vi vil orientere jer om hvad vi kan finde ud af
Mvh Blue-Jay

Fra : Hanne Engermann

Dato : 19-11-06 12:20

> [...]
hvordan det hele kan være gået til !

> Der har slet ikke været tegn på at der skulle være noget galt før Mandag

Hvor gør det mig ondt for jer!
Du skriver et par steder, at han bruger kattebakken. Havde han afføring,
eller tissede han kun? Havde han også opkastninger?

Jeg forstår ikke, du skal vente så længe med svar på blodprøven, for
hvis det var FIP, kan dyrlægen se det med det samme på den væske, der
var i bughulen. Den meget karakteristisk ved FIP, nemlig strågul og
fyldt med et bestemt protein (husker ikke hvilket).

Jeg mener, ud fra det beskrevne, at der i stedet for FIP kan have været
tale om en tarminvagination (tarmindkrængning med stop til følge). Og
her *falder* temperaturen i modsætning til FIP, hvor den *stiger*.

Under alle omstændigheder skal du ikke være bange for smitte, hvis det
var FIP. FIP skyldes en simpel Corona-virus (som langt de fleste katte
har og også viser titertal for ved en blodprøve), men som af en eller
årsag muterer inde i den *enkelte* kat, og den smitter ikke. Det troede
man før i tiden, og derfor kaldes FIP desværre stadig 'smitsom
bughulebetændelse'.

Du kan læse nærmere her:
http://www.fip-support.org/

Så du behøver altså ikke være bekymret for dine andre katte!

Med venlig hilsen
Hanne Engermann
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Blue-Jay

Dato : 19-11-06 13:15

> [...]
>
> Du kan læse nærmere her:
> http://www.fip-support.org/
>
> Så du behøver altså ikke være bekymret for dine andre katte!

Han havde afføring og tissede i bakken til og med Onsdag,han fik lidt rejer
Onsdag eftermiddag som han spiste
Han havde ikke opkastning af nogen art
Han havde ikke nogen som helst indikationaf nogen art på at han skulle
fejle noget før Tirsdag (kun at han Mandag overlod køjen til den gamle kat)
Han blev røngtenfotograferet Torsdag da han blev indlagt,tarmene var tømte
og så ok ud,dog var der lidt luft i dem !
Tak for link
Mvh
Blue-Jay