specialfoder til kastreret hankat?
Fra : A. S. Nielsen

Dato : 18-11-06 11:21

Hej kattegruppe

Efter at have læst tråden om urinvejsinfektion/blæresten hos en kastrat,
kunne jeg godt tænke mig at høre, om I med kastrater bruger specialfoder for
at forebygge denne sygdom?

Før i tiden fik alle mine daværende katte Hills CD-foder, som jeg købte hos
dyrlægen, dette foder skulle være forebyggende mod blæresten, mener jeg at
kunne huske.

Nu til dags får mine nye katte Olivers Adult foder, men på Olivers
hjemmeside står, at man skal spørge dyrlægen til råds angående foder til
kastrater (citeret efter hukommelsen).

Jeg har 4 katte, hvoraf Bølle er den eneste hankastrat, og jeg vil da meget
gerne forebygge, at han udvikler blæreinfektion eller -sten - (han er 1½ år
og blev kastreret, da han var ½ år gammel).
Både kattene og jeg er glade for Olivers foder, men hvis jeg skal tilbage
til Hills CD-foder, må alle mine katte have dette, da det jo er umuligt at
være sikker på, at Bølle, som er utroligt madglad, spiser af den "rigtige"
skål.

Hvad gør I? For jeg vil meget gerne forebygge denne smertefulde sygdom.

Venlig hilsen, Anelise

Fra : C.H

Dato : 18-11-06 11:54

"A. S. Nielsen" <nilleFJERNDETTE@jubii.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> skål.
>
> Hvad gør I? For jeg vil meget gerne forebygge denne smertefulde sygdom.

Hej med dig

Jeg har også altid brugt Hills C/D til kattene, men er skiftet til Olivers.
Jeg tjekkede produktet i hoved og ende og fandt, at Olivers er lige så
forebyggende som Hills. Ud over at mængden af magnesium er OK, så indeholder
Olivers andre produkter, der forebygger....

CH

Fra : A. S. Nielsen

Dato : 18-11-06 12:17

"C.H" <vaxen7@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> forebyggende som Hills. Ud over at mængden af magnesium er OK, så
> indeholder Olivers andre produkter, der forebygger....

Hej CH

ja, men hvorfor skriver Olivers så på hjemmesiden: "Kastrerede hankatte bør
som udgangspunkt have specialfoder fra dyrlægen" ?

En af mine tidligere hunkatte, der var vokset op på Hills CD, men som var
blevet for tyk og derfor i en periode fik Hills slankefoder RD, udviklede en
blæresten. Hun fik som behandling Hills specialfoder SD, der surgør urinen
og derved opløste stenen i løbet af 4-5 uger, og symptomerne svandt helt i
løbet af 1-2 dage.
Derefter blev jeg rådet til at gå tilbage til CD-foderet, og hun udviklede
herefter aldrig mere blæresten (blev 15 år gammel).

Så det enkleste var selvfølgelig at skifte hele min nuværende kattebande
over på Hills CD-foder, men da jeg ellers er glad for Olivers foder, vil jeg
gerne høre andres mening herom.

Venlig hilsen, Anelise

Fra : C.H

Dato : 18-11-06 13:01

> [...]
>
> Så det enkleste var selvfølgelig at skifte hele min nuværende kattebande
> over på Hills CD-foder, men da jeg ellers er glad for Olivers foder, vil

Det er jo svært for mig at gætte på, men mon ikke de gør det for at få folk
til at tage aktiv stilling - som du gør nu, og som jeg gjorde.
På den måde kan de jo i princippet også sige, hvis det går galt alligevel,
at vi forbrugere var blevet vejledt korrekt.

Firmaet er Canadisk - måske det har noget med det at gøre.

Hvorom alting er - Hills C/D og Olivers skiller sig ikke meget ud fra
hinanden. Og på de værdier, som er relevante for blæresten er Olivers helt
på den rigtige side.

CH

Fra : Tove Krieger

Dato : 18-11-06 13:45

C.H <vaxen7@hotmail.com> wrote:

> [...]
>
> Hvorom alting er - Hills C/D og Olivers skiller sig ikke meget ud
> fra hinanden. Og på de værdier, som er relevante for blæresten er

Det er faktisk også min faste overbevisning. Olivers har så
"helgarderet" sig, hvis en kundes kat skulle få urinvejssten. Ovre på
de kanter bliver der jo lagt sag an mod producenter til den store
guldmedalje.

Jeg kan kun sige, at hvis Mivser ikke var blevet syg af diabetes, som
jo kræver specialfoder, så havde jeg da fortsat med Olivers, også af
den grund som du siger, at værdierne stort set er de samme.

Det er svært at råde andre, men hvis du Anelise ikke er helt tryg ved
Olivers, så synes jeg at du skal prøve med alternativer der hører til
specialfoder. Det er jo frygteligt at skulle gå og være nervøs for at
ens kære katte skal blive syge.

--
Venlig hilsen Tove
Beware of people who dislike cats

Fra : tidemann

Dato : 18-11-06 15:33

Tove Krieger wrote:

> Det er faktisk også min faste overbevisning.

Også min!
Jeg har brugt Olivers i tre år nu, til min kastrat som var alvorlig
medtaget.
Der har ikke været noget siden..................... :)

--
Mvh Marianne
design af: www.dhejne.dk - www.ragdollys-cat-link.dk

Fra : Iben Holst

Dato : 19-11-06 16:48

> Hvorom alting er - Hills C/D og Olivers skiller sig ikke meget ud fra
> hinanden. Og på de værdier, som er relevante for blæresten er Olivers helt
> på den rigtige side.

Måske er det et rigtig dumt spørgsmål, men kan man ikke sammenligne
blæresten og nyreproblemer?

Jeg synes aldrig dyrlægen har nævnt blæresten, men for et års tid siden
fik min hankat konstateret nyreproblemer. Og han har siden da fået
Specifik. Vi startede på vådkosten (FKW) for at komme godt i gang
med foderskiftet og gik efter 2 måneders tid over på tørkosten (FKD).
Efter nogle måneder igen og med et godt resultat på foderskiftet, købte
jeg vådkosten igen som han bare skulle have et par gange om ugen
som en lækkerbisken ved siden af tørkosten.
Det gik fint og da jeg for 4-5 måneder siden fandt ud af at jeg kunne
få rabat ved at handle større ind af tørkosten valgte jeg at gøre det.
Men siden jeg åbnede een af de nye poser har han NÆGTET at æde
det!

Jeg har flere gange og med mellemrum presset han i 3 dage ved at
nægte at give ham andet, men han vil hellere sulte. Og da han lige
siden sygdommen brød ud har tabt sig meget nemt, holder jeg ikke
presset længere end max 3 dage for at det ikke skal gå i den forkerte
retning igen. Men han vil ikke!!!
- kan lige få 3-4 piller ned hvis det er pakket godt ind i vådkosten,
men så slår han også bak hvis det er mere. Og nu har jeg altså opgivet,
så han får vådkost hver dag.

Men det giver ham jo ikke noget at bruge tænderne til og det er en
del dyrere end tørkosten. Jeg har et par gange kontaktet dyrlægen
for at få ham til at finde ud af om der var blevet lavet en ændring i
foderet, siden han fra den ene pose til den anden overhovedet ikke
ville have det mere. - men begge gange de ringede til producenten
fik de svaret at der ikke var lavet noget om.

Men jeg vil frygtelig gerne have tørkost ind i fodringen igen. Vil jeg
kunne forvente at dette Olivers kan gøre det lige så godt som
Specifik?

Iben

Fra : Denise

Dato : 19-11-06 18:09

Iben Holst wrote:

> [...]
>
> Men jeg vil frygtelig gerne have tørkost ind i fodringen igen. Vil jeg
> kunne forvente at dette Olivers kan gøre det lige så godt som

Blæresten og nyreproblemer er 2 forskellige ting.
Hvis missen har nyreproblemer skal den på nyrediet og Hills har et godt
produkt til det, nemlig K/D som katte plejer at kunne lide. Det findes både
som tørmad og som vådmad. For mange år siden brugte vi også specific, men
pludselig en dag ville kattene ikke have det mere. Det blev sendt til
undersøgelse og jeg fik svaret, at der ikke var noget galt med det. Dyrlægen
sagde, jeg ikke var den første der brokkede mig over kattene pludselig ikke
ville have foderet og de selv havde været udefor det lugtede "forkert".

Spørg dyrlægen om I ikke kan gå over til Hills, eller andre mærker. Dyrlægen
plejer at have Hills også, ellers har andre dyrlæger det. Det er meget
vigtigt katten får sin mad hver dag, især når der er nyreproblemer hvor de
taber sig meget. Og det er især vigtigt de får godt med væske, så vådmad er
måske det der skal gives mest af - men altså det fås i begge dele, så man
kan jo give vådmad om morgenen og så have tørmaden stående.

--
Hilsen Denise

Fra : Iben Holst

Dato : 19-11-06 18:27

> [...]
> måske det der skal gives mest af - men altså det fås i begge dele, så man
> kan jo give vådmad om morgenen og så have tørmaden stående.

Tak for svaret!

- de sidste 3 prøver der er blevet taget på ham for at holde øje med
situationen, har været ret gode selvom han ikke er blevet rask. Så
dyrlægen mener det er helt fint med tørkosten som det primære,
også med henblik på tænderne.

Men dyrlægen har aldrig nævnt at Hills også har et produkt lignende
Specifik.

Mine andre katte får Hills Oralcare, så jeg er vant til at købe det i
en foderforretning. Måske har de også den Hills der svarer til Specifik.
Hvad hedder den i Hills?

Iben

Fra : Denise

Dato : 19-11-06 19:09

Iben Holst wrote:

> [...]
>
> Mine andre katte får Hills Oralcare, så jeg er vant til at købe det i
> en foderforretning. Måske har de også den Hills der svarer til

Jo Hills har meget stort produkt udvalg. De almindelige produkter hedder
Hills Science Plan og fås hos dyrehandlere, men Hills til specielle formål
hedder Hills Prescription Diet og fås KUN hos dyrlæger. Hvis missen har
dårlige nyrer er det K/D fra dyrlægen der skal bruges.

Du kan læse mere her om produktudvalget hos Hills
http://www.hillspet.com/zSkin_2/index.jsp?FOLDER%3C%3Efolder_id=140847439518
2133&bmUID=1163959535818&bmLocale=da

Og det samme kan læses her fra Kruuse, hvor dyrlægerne køber deres mad
http://www.kruuse.com/asp/index.asp?act=setSite&site_id=1

--
Hilsen Denise

Fra : Iben Holst

Dato : 19-11-06 19:40

> [...]
> 2133&bmUID=1163959535818&bmLocale=da
>
> Og det samme kan læses her fra Kruuse, hvor dyrlægerne køber deres mad

Mange tak!

Iben

Fra : Denise

Dato : 18-11-06 13:58

A. S. Nielsen wrote:
> Hej kattegruppe
>
> Efter at have læst tråden om urinvejsinfektion/blæresten hos en
> kastrat, kunne jeg godt tænke mig at høre, om I med kastrater bruger
> specialfoder for at forebygge denne sygdom?

Hej
Jeg har aldrig brugt specialfoder til mine kastrater, for jeg har aldrig
været ude for problemer. Hvis jeg havde var jeg nok blevet så forskrækket,
at jeg ville gøre det fremover, og så ville jeg vælge CD - helt sikkert.
Min bror havde for mange år siden 2 katte der begge fik problemer på tørmad
fra Breckies kan jeg huske.

Jeg har haft 4 kastrater tidligere, ingen af dem havde problemer
urinvejsproblemer/blæresten og de 2 jeg har nu som snart bliver 12 år har
heller aldrig haft problemer. De har fået overvejende Iams og Hills, de
første par år også en del whiskas. Så de sidste mange år har deres foder
bestået af IAMS og Hills, og nu også noget der hedder Trainer som godbidder.

Om problemer med blæresten er vildt overdrevet, eller det er fordi meget af
supermarkedsprodukter er for dårlige, eller folk giver for mange forkerte
ting, som rejer og tun ved jeg ikke. Og om alle de katte der har haft
problemerne udelukkende har fået "skod" mad ved jeg heller ikke. Men 7-9-13
har vi aldrig haft sådanne problemer.

--
Hilsen Denise

Fra : Ragna

Dato : 18-11-06 15:31

Hej Anelise!

Hvis man vil være så sikker som muligt, tror jeg personligt, at det bedste
foder vil være C/D.
Det bygger jeg på min erfaring med to kastrerede hankatte.
Vores første hankat fik krystaller i blæren allerede som 1½ -årig efter af
være blevet fodret med det gængse supermarkedsfoder, som var tilgængeligt
for over 22 år siden.
Heldigvis for ham - og os - kom C/D frem kort efter, og det trivedes han
fint på, indtil han døde som 14-årig.
Vores nuværende kat Fufu startede på C/D, men da han var lidt for tyk,
skiftede jeg til Science Plan Light.
Om det var årsagen, ved jeg ikke, men han udviklede også krystaller i
blæren.
Siden den tid har han igen fået C/D, afvekslende med en 2-ugers "kur" med
S/D hver 6. uge, og har ikke siden haft problemer.
De to hankatte har overbevist mig om, at C/D er foderet for mine katte, også
for lille Piv, som allerede foretrækker det frem for killingefoderet.

--
Venlig hilsen, Ragna

Fra : A. S. Nielsen

Dato : 18-11-06 18:39

"A. S. Nielsen" <nilleFJERNDETTE@jubii.dk> skrev i en meddelelse
> Hej kattegruppe

Hvad gør I? For jeg vil meget gerne forebygge denne smertefulde sygdom.

> Venlig hilsen, Anelise

Tak for alle svarene.
Bølle har ingen som helst symptomer på urinvejssygdom p.t., så jeg
fortsætter med Olivers Adult. Men hvis han får symptomer, vil jeg skifte til
Hills C/D.

Venlig hilsen, Anelise

Fra : Morten Siem

Dato : 23-11-06 16:54

> [...]
> være sikker på, at Bølle, som er utroligt madglad, spiser af den
>
> Hvad gør I? For jeg vil meget gerne forebygge denne smertefulde sygdom.

Jeg har lige fået min Hellig Birma kastreret og fik på Hjørring
Dyrehospital udleveret en prøve på noget nyt Royal Canin-foder,
specialfremstillet til neutraliserede katte. Produktet hedder NEUTERED
CAT, YOUNG MALE; fås kun hos dyrlægen og er ikke overvældende 'pebret'
(omkring 450 kr. for 10 kg.) De kan være på dette foder til 7-års
alderen og det indeholder minimalt magnesium. Balthazar elsker det, men
kan heldigvis styre sin appetit.

Med venlig hilsen
Morten Siem

Fra : A. S. Nielsen

Dato : 23-11-06 17:20

"Morten Siem" <mortensiemKATTE@BAKKEstofanet.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> (omkring 450 kr. for 10 kg.) De kan være på dette foder til 7-års
> alderen og det indeholder minimalt magnesium. Balthazar elsker det, men

Hej Morten
tak skal du have, det navn vil jeg da notere mig til evt. senere brug.

Venlig hilsen, Anelise