Er det et spørgsmål om tålmodighed?
Fra : Gaby

Dato : 15-11-06 22:22

Kære med-katteelskere

Jeg har fået en kat der er MEGET FED - hun er vant til at spise tun - en hel
dåse om dagen - og så lidt tørkost (ikke slankemad) fra Royal Canin. Hun er
så besværet af sin vægt at hun bla. ikke kan nå og vaske sig i rumpen -
hvilket jeg jo synes er helt urimeligt. Så jeg vil rigtigt gerne sætte hende
på kur - ØJEBLIKKELIGT.
Jeg har købt det fedtfattige mad fra Royal Canin, men det nægter hun helt at
spise.

Er det et spørgsmål om at jeg er tålmodig og venter på at hun bliver sulten
nok - eller hvad søren gør jeg?

Jeg vil jo gerne at hun bliver og ikke "vælger" et andet "pensionat". Jeg
håber virkelig på hjælp. Hun skal helt af det tun - som jeg ser det.

De varmeste hilsner
Nienna

Fra : Sabina H.

Dato : 15-11-06 22:58

Gaby wrote:
> [...]
>
> Jeg vil jo gerne at hun bliver og ikke "vælger" et andet "pensionat".
> Jeg håber virkelig på hjælp. Hun skal helt af det tun - som jeg ser

for det første...
hvad er det for noget tun hun ahr fået?? i vand eller olie?
og er du klar over at tun faktisk har et MEGET højt indhold af magnesium og
er kendt for at være en stor faktor i urinvejssten, især i kastrater??
har du lavet en glidende overgang mellem de to typer tørfoder?

jeg ville.... hvis jeg havde en overvægtig kat....
først skære den dåse tun væk..... brug KUN tun som en godbid og KUN i
moderate mængder....1 dåse er rigelig guf til 5 katte i en hel uge..... du
kan evt give hende noget af vandet fra tunen indimellem.....
lad hende beholde hendes "normale" tørfoder, så forandringen ikke er for
voldsom....
når hun har vænnet sig til at dåsen er væk og hun KUN har tørfoderet at
spise, kan du GRADVIST blande lidt af slankefoderet i....
med gradvist menes at du til at starte med måske kun blander 1/10 del i
hendes normale ration..... det gør du i to dage.... derefter bliver det til
2/10 dele i to dage, så 3/10 dele i 2 dage.... og så videre og så
videre..... indtil hun kun får slankefoderet.....

gør du det på en anden måde risikerer du at hun finder maden andetsteds
(hvilket hun måske allerede gør) og du risikerer ydermere at hun får MEGET
dårlig mave.....

derudover kan du gøre mere for at aktivere hende..... leg med hende, lad
hende bruge sin krop ;)
lad hende evt arbejde for maden, ved at fordele den rundt i lejligheden i
små bunker.....
eller ved at pakke en smule tun og tørfoder ind i rispapir (det til at lave
forårsruller af, ikke det til at lave julepynt af*G*) og lade hende gå på
jagt efter dem ;)

--
Knus, Sabina

Se vores skønne persere på
http://www.dkshadowfax.dk

Fra : Bjarne

Dato : 15-11-06 23:53

Gaby skrev:
> [...]
>
> Jeg vil jo gerne at hun bliver og ikke "vælger" et andet "pensionat". Jeg
> håber virkelig på hjælp. Hun skal helt af det tun - som jeg ser det.

Jeg har ikke oplevet at kattene var specielt begejstrede for Royal Canin.
Vi har tidligere haft kattene forvænt med Whiskas m.v. på dåse, som gav
et farligt svineri, men er nu 99,8 % på tørfoder.

Op til 11 katte har været meget nemme at gøre tilfredse, siden vi for
længe siden begyndte at købe Happy Cat fra Zooplus. De har et tilbud,
hvor man køber tre forskellige sække ad gangen, og det fungerer
glimrende på den måde, at når kattene i et stykke tid har fået af den
grønne sæk, er de henrykte for skift til den røde og igen den gule og så
fremdeles.

Bjarne

Fra : Hanne Engermann

Dato : 16-11-06 03:20

Jeg kan se, du har fået et par gode svar, så jeg vil bare tilføje:

Du skriver, at du er bange for, hun finder et andet "pensionat". Hvis
det betyder, at hun er fritgående, er der vel sandsynlighed for, at hun
måske længe har haft et andet, måske flere spisesteder end hos dig, og
deraf vægten. Sæt en hatteelastik om halsen på hende (den knækker, hvis
hun hænger fast et sted) med en seddel eller lille skilt, hvorpå der
står "Er for tyk, så jeg må desværre ikke fodres".

Enig i, at så meget tun, du giver, er farligt, men tun i vand feder nu
ikke, så det kan ikke være årsag til hendes tykkelse. Har du for øvrigt
fået undersøgt hendes stofskifte? Det kunne måske også være forklaringen.

Til sidst: Dyrlægen har et produkt til rekonvalsenser med dårlig mave.
R/D mener jeg det hedder (spørg din dyrlæge). Det er meget fiberrigt og
faktisk et slankefoder, så hun hurtigt opnår mæthedsfornemmelse, og jeg
har endnu ikke oplevet en kat, som ikke er helt vild med det. Da jeg i
sin tid i en periode skulle fodre en af mine katte med det, måtte jeg
lukke den i enrum med det, fordi samtlige andre katte nærmest stod oven
på hinanden for at få det.

Med venlig hilsen
Hanne Engermann
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Gaby

Dato : 16-11-06 12:04

Hej og tusind tak for svar.

Jeg har bestemt noget at arbejde ud fra nu.

Jeg har blandet det nye slankefoder i hendes nuværende foder - men hun er
ekspert i at sortere - så slankemaden ligger på gulvet udenfor skålen - det
"skubber" hun ud over kanten.

Det værste er at hun tigger helt utroligt meget og mjaver helt ekstatisk,
når jeg går ud i køkkenet, hvor hendes skåle står. Jeg er ved at falde over
hende hele tiden. Men jeg giver hende absolut ikke hver gang, så på et
tidspunkt må det vel gå op for hende.

Jeg har ikke oplevelsen af at hun får mad andre steder her - måske har hun
gjort det med den tidligere ejer. Det har jeg desværre ikke mulighed for at
finde ud af. Et eller andet har i hvert fald gjort hende så tyk - stakkels
kat.
Hun gider ikke lege ret længe ad gangen, men hun skal jo også slæbe rundt på
dobbelt vægt i forhold til en "normal" kat. Hun er kun 4½ år gammel.

Hun har fået tun i vand - og dyrlægen har fortalt at det er en enorm fed
fisk til en kat (selvom det jo ikke til os mennesker er en fed fisk). Hun
har godt nok ikke fået sit stofskifte undersøgt, men det må vi vist hellere
få tjekket på hende. Hun er steriliseret.

Tusind tak for alle jeres svar - det er så rart at få hjælp, så min "lille"
kat kan få sig et sundere liv.

Mange lyse hilsner
Nienna

Fra : Hanne Engermann

Dato : 16-11-06 17:12

Prøv også at hælde tunvand over hendes tørfoder!

Fra : Siri

Dato : 17-11-06 18:59

> [...]
> spise.
> Er det et spørgsmål om at jeg er tålmodig og venter på at hun bliver sulten

Hej Gaby/Nienna
Helt enig med Sabina - hendes tips har jeg også haft gavn af. Plus de
andres
Du skriver, at mislingen nægter at spise RCs fedtfattige - mon det er
Indoor 27?
Min egen erfaring med det er, at det netop er et spørgsmål om tilvænning
på den rigtige måde, plus afveksling.
Da min kat, ups, dvs den kat, jeg er slave for , flyttede ind, havde
hun altid kun fået Hill's foder, og aldrig interesseret sig for øvrige
klassiske kattelækkerier. Hun spiste sit tørfoder, men jeg fornemmede,
at det ikke var fordi hun nød det. Og jeg ville jo gerne forkæle den
lille snøvs lidt, plus lære hende et par ting, og dertil kræves som
bekendt godbidder - al god og effektiv pædagogik bygger på en eller
anden form for belønning.
Så jeg skaffede prøver på forskelligt andet kattefoder - købte forgæves
diverse katteslik og vådfoder, men det viste sig at være RCs foder, der
var et totalt hit. Det var blot de andre slags, hun var vild med, ikke
'RC light'.
Dvs især i første omgang var det RCs specialfoder til racen, som hun
var helt ekset over, og de andre slags interesserede hende ikke særligt.
Jeg havde fået prøver ved at maile RC på deres hjemmeside, da min
lokale shop ikke gav prøver (! - jeg fandt en anden butik...) RC-manden,
der svarede, mente, at bl. a. slankefoderet generelt ville være godt til
en indekat.... Selvom hun ikke er for fed nu.
Det korte af det lange er, at nu, hvor hun har fået specialfoderet til
racen i et par måneder, har jeg også sideløbende givet lidt
anti-tandsten foder på den måde som Sabina beskriver det:
Man lægger foderet i små bunker f eks på hylder og huler i kattens
klatretræ og andre gemmesteder, og så finder den det selv ved at 'gå på
jagt'. I den første tid forsvandt det racespecifikke foder først, men så
også det andet - og en tredie slags RC - og en fjerde - og nu spiser hun
sørme 'slankefoderet' også.
Det er ikke sådan, at hun først spiser det, når der ikke er andet, hun
har hele tiden adgang til rigeligt af flere slags. P t er det
anti-hairball, der er et hit. Så prøv nogle forskellige slags?
Moralen er jo, at man får lyst til rugbrød og grøntsager, hvis man får
sin lyst styret mht lækkerier. Det forudsætter så, at de øvrige
livsvilkår er i orden...
Så vidt jeg ved, er de fleste slags RC ikke sååå kalorietunge, medmindre
racen kræver det. Så måske er typer som 'Fit 32' eller 'Oral Sensitive'
gode at supplere light-foderet med, så hun lærer at spise det som en
variation, og ikke som et pludseligt skift til noget helt andet end det,
hun er vant til.
Nyere forskning dokumenterer jo (nyeste adfærdsbøger af f eks C.
Bessant, og M. Thornberg), at katte om noget er vanedyr, og at ændringer
i dens liv bør ske gradvist, hvis man vil have en harmonisk kat, der
trives og er nem at omgåes.
OK, laaang snak om, at de andre har ret, tun
(i vand, kun - tun i olie, hvad tænker folk på...) er slik, og kan fint
bruges til at lære hende at spise forskellige slags ny mad. Min
anbefaling er så at variere tørkosten for at lære hende, at
'light'-foder godt kan spises.
Held og lykke med den 'lille' skat, og med god fodring af hende.
Med venlig hilsen
Siri
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Siri

Dato : 17-11-06 19:00

Fra : lonekjaer@hotmail.co~

Dato : 17-11-06 22:33

Jeg har for ganske nyligt købt et slanketørfoder hos zooplus: "Almo
Nature, Adult Cats, Diet -20% Energy" med kylling. Selv min gamle
forvænte Basse E. som virkelig hader tørkost af et godt hjerte spiser
denne med velbehag. Måske var det også noget for din kat?

Har du prøvet at give hende noget "besværligt" mad når hun
tigger? Det kan meget vel være at hun er for doven til at prøve (det
er mine) men en rå kyllingehals, et råt kyllingelår eller lignende
giver både mad, udfordring (og dermed forbrænding) og en bedre søvn
efterfølgende Husk blot at det skal være råt. Og at det ikke er
alle katte der bryder sig om råt kød.

Og nej, det er ikke et spørgsmål om tålmodighed, om så katten er
aldrig så smælderfed må den ikke sulte i flere dage. Det kan
forårsage organsvigt. Som andre har nævnt så prøv forskellige
produkter, hvis kræet er fuldstændig på tværs, så giv den en smule
af det den godt kan lide, men lad den ikke gå i dage i træk uden mad.

Fra : Marianne Hellemose

Dato : 17-11-06 22:57

Lone Kjaer skrev
<Og nej, det er ikke et spørgsmål om tålmodighed, om så katten er aldrig så
smælderfed må den ikke sulte i flere dage. Det kanforårsage organsvigt. >

Ja og så vidt jeg lige husker, er det endnu vigtigere for overvægtige katte,
ikke at sulte i dage, de danner hurtigere fedtlever, end normal-vægtige
katte ville gøre.

--
Marianne Hellemose
***Ailurophil***

Mahatma Ghandi

Fra : Gaby

Dato : 26-11-06 00:26

Kære alle

Endnu engang tusind tak for jeres svar. Jeg har lært en hel masse nyt og det
kan jeg virkeligt bruge til noget.
I har alle været en kæmpe hjælp.

Varme hilsner
Nienna Gabrielle