Udendørs misser
Fra : Bjarne

Dato : 09-11-06 10:55

Efter at have set, hvordan en hidsig debat kan poppe op om, hvorvidt
katte skal have lov at komme ud eller smutte gennem hullet i hækken,
kunne jeg godt være lidt nysgerrig efter, om alle her i gruppen altid
holder kattene indendørs?
Er der slet ingen af jer, som lukker kattene ud?

vh

Bjarne

- som har 3 skønne familiemedlemmer med knurhår og selvspind indendørs.

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 09-11-06 10:59

Bjarne wrote:
> [...]
> holder kattene indendørs?
> Er der slet ingen af jer, som lukker kattene ud?

Næsten det omvendte
Vi har 4 katte på vores landejendom, og de kommer aldrig ind i
stuehuset.
De spiser og sover inde i fyrrummet, hvor der aldrig kommer under 15
°C, dog oftest varmere.
De har et dejligt frit liv og er meget kælne. Vi har 2 børn som
snakker med kattene flere gange om dagen.

--
Christian
http://www.yee-haw.dk

Fra : Bjarne

Dato : 09-11-06 11:15

Christian B. Andresen skrev:

> [...]
> °C, dog oftest varmere.
> De har et dejligt frit liv og er meget kælne. Vi har 2 børn som
> snakker med kattene flere gange om dagen.

Det lyder hyggeligt. Må man spørge, hvor stort fyrrummet er?

Bjarne

Fra : Kevin Borbye Edelvan~

Dato : 09-11-06 11:15

Bjarne wrote:

> [...]
> holder kattene indendørs?
> Er der slet ingen af jer, som lukker kattene ud?

Vi bor på 3. sal, så vores katte er (naturligvis) indekatte. De har dog
været ude, når de har været på besøg hos mine svigerforældre i Glostrup,
under opsyn, det var de rigtig glade for.

Samme svigerforældre har to udekatte, der altid bliver på grunden (dog
uden hegning) på en lille lukket villavej. Der er ingen problemer med
naboer, men de har også kat flere af dem. Jeg tror at mange klarer sig
på den måde helt stille og roligt.

Hvis jeg (som svigerforældrene) var sikker på, at kattene med ganske
enkelte undtagelser holdt sig på min grund eller nabogrunden med dennes
samtykke, og der ikke var trafik i nærheden, ville jeg ikke have
betænkeligheder ved at lade kattene passe sig selv.

Havde jeg derimod naboer, som blev generet af kattene eller en stor vej
i nærheden, ville jeg ikke lade dem gå frit.

Mvh
Kevin Borbye Edelvang

Fra : Kari Eiffert

Dato : 09-11-06 11:21

"Bjarne" <netmolotow@varmpost.com> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> vh
>
> Bjarne
>
> - som har 3 skønne familiemedlemmer med knurhår og selvspind indendørs.

Mine tre er inde, men de får en løbegård lige så snart græsplænen er færdig
til foråret. Synes det er en alt for farlig verden, og så har folk det med
at blive noget forskrækket over størrelsen på vores maine coon han. Så det
er den bedste løsning her. Synes nu også at der er fritløbende katte nok her
:-/

Mvh Kari

Fra : Rex

Dato : 09-11-06 11:52

Mine er både ude og inde, de bestemmer næsten selv, dog er der ingen
kattelem, så jeg skal lukke dem ud og ind. Det hører bestemt til
sjældenhederne at de ikke kommer ind om natten, og gør de ikke det, har de
en mor der er meget bekymret. Jeg har også en stald kat, kan er ALDRIG inde,
kommer han det og jeg lukker døren, så går han i panik... Han er en
tilløber, og har sikkert boet udendørs hele sit liv. Han har en kasse i
stalden hvor i han sover... Jeg bor på landet, og håber mine misser fjerner
sig når der kører biler!!!

-Camilla

Mad mor til 3....

Fra : dpl

Dato : 09-11-06 12:00

Bjarne skrev:
> [...]
>
> vh
>
> Bjarne
>
> - som har 3 skønne familiemedlemmer med knurhår og selvspind indendørs.

Hejsa
Her hos os er der begge dele. Vi bor ret langt ude på landet, desværre i
nærheden af en trafikeret vej. De sibiriske katte i vores opdræt går i
huset og i løbegård. Vors to kæle-huskatte går i huset og uden døre. Den
sidste huskat, Flænseren, er og har altid været forvildet, og hun går
udelukkende udendørs.

Vores grund er 2 tdr land, så der er god plads. Den ene huskat nupper
dog med mellemrum en guldfisk hos naboen, så de får traditionen tro et
gavekort på guldfisk hvert år til jul. Dog udgør hans fangst ikke noget
synligt indhug i bestanden, og naboerne har ikke noget imod ham.
Flænseren besøger gerne kornlageret på nabogården, hvor hun fanger en
del mus. Af samme grund er hun også velkommen. Vores sidste hankat er
ret gammel efterhånden, og jeg har ikke set ham forlade vores egen grund.

Vores udeløbende katte er naturligvis neutraliserede. Pga. vejen i
nærheden er jeg aldrig helt rolig ved at de render ude, og vi skal
bestemt ikke have flere udekatte. Men at holde de tre vi har nu inde,
ville være en umulighed, da de ikke vil kunne enes, og de kvitterer
promte med urenlighed, hvis vi holder dem inde. Det er afprøvet!

Hilsen Dorthe
http://www.vildkat.dk

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 09-11-06 12:31

Bjarne wrote:

> Det lyder hyggeligt. Må man spørge, hvor stort fyrrummet er?

Jeg vil skyde på at det er 15 kvm, det er faktisk kombineret fyrrum,
værksted og rygerum

Så vi er dernede tit, så hvis de ikke er ude så får de lige lidt
kælen.

--
Christian
http://www.yee-haw.dk

Fra : Bodil

Dato : 09-11-06 12:34

> [...]
>
> vh
>
> Bjarne
>
> - som har 3 skønne familiemedlemmer med knurhår og selvspind indendørs.

Jo da vi har ca. 8 katte, alle udendørs med adgang til stald, de 5 er
neutraliserede de sidste 2-3 eller måske 4 er egentlig ikke vores de er ikke
tamme og vi ved ærlig talt ikke hvor de kommer fra, vi har jævnligt "nye"
katte som pludselig dukker op det er ofte killinger på 6 til 7 mdr. vi
afsætter dem vi kan og får af og til nogle aflivet.
Bare alle ville tage ansvar for deres katte og ikke bare læsse dem af på
landet!!

Fra : Tove Krieger

Dato : 09-11-06 13:28

Bjarne <netmolotow@varmpost.com> wrote:
> [...]
> altid holder kattene indendørs?
> Er der slet ingen af jer, som lukker kattene ud?

Vi havde indtil for ca. 2 mdr. siden 2 katte. Den ældste måtte
desværre aflives på grund af sygdom.

Nu har vi så bare en lille hunkat på 6 år tilbage. Vi har en dejlig
stor have med marker rundt om, hvor hun godt kan lide at boltre sig.
Vi har desuden en kattegård på ca. 20 kvm. som hun også er meget glad
for. Der bliver lukket til haven kl 16, så hun er inde om aftenen og
natten.

Vi har flinke naboer (som har hunde), og når hun en meget sjælden gang
kommer udenfor haven, så er hun velkommen i deres haver også, deres
små børn kan godt lide kæle med hende.

Lige for øjeblikket synes damen, at det er for koldt at være ude, så
hun hygger sig i sin kasse ved radiatoren, eller under sit tæppe i
sofaen sammen med mig.
--
Venlig hilsen Tove
Beware of people who dislike cats

Fra : Leyna

Dato : 09-11-06 13:53

Havde ikke lige set dit oprindelig indlæg, så jeg svarer lige her.

Jo da, mine 3 katte har skam egen kattelem, og kan gå og komme som det
passer dem. Jeg bor langt ude på landet, så jeg er ikke så bange for
trafikken, MEN jeg ved godt jeg overtræder loven. (Bare sådan før Sten
kommer på banen.)
--
Leyna
http://www.tungogsmuk.dk

Fra : S. Hansen

Dato : 09-11-06 15:11

On Thu, 09 Nov 2006 13:53:01 +0100, Leyna <leyna@leyna.dk> wrote:

> [...]
>passer dem. Jeg bor langt ude på landet, så jeg er ikke så bange for
>trafikken, MEN jeg ved godt jeg overtræder loven. (Bare sådan før Sten

Sikken dog en respekt folk efterhånden har fået for mig

Opfat det venligst humoristisk.

Steen

Fra : Leyna

Dato : 09-11-06 21:56

Jeg skal prøve.
--
Leyna
http://www.tungogsmuk.dk

Fra : Rex

Dato : 09-11-06 18:40

Klip:

"MEN jeg ved godt jeg overtræder loven. (Bare sådan før Sten
kommer på banen.) "

Hvad menes der her?

-Camilla

Fra : Tove Krieger

Dato : 09-11-06 19:10

Rex <janS.L.E.T@rexcom.dk> wrote:
> Klip:
>
> "MEN jeg ved godt jeg overtræder loven. (Bare sådan før Sten
> kommer på banen.) "
>
> Hvad menes der her?

LOL Åh nej (undskyld) følger du slet ikke med ?

Fra : Leyna

Dato : 09-11-06 21:57

On Thu, 9 Nov 2006 18:39:33 +0100, "Rex" <janS.L.E.T@rexcom.dk> wrote:

>Klip:
>
>"MEN jeg ved godt jeg overtræder loven. (Bare sådan før Sten
>kommer på banen.) "
>
>Hvad menes der her?

At Sten er god til at fortælle os allesammen (igen og igen) at når vi
ikke holder vores katte på egen matrikel, så overtræder vi loven.
--
Leyna
http://www.tungogsmuk.dk

Fra : Eliasen

Dato : 09-11-06 22:01

"Leyna" <leyna@leyna.dk> wrote in message

> At Sten er god til at fortælle os allesammen (igen og igen) at når vi
> ikke holder vores katte på egen matrikel, så overtræder vi loven.

Er det forkert, hvad han fortæller?

--
Eliasen

Fra : Leyna

Dato : 09-11-06 23:16

On Thu, 9 Nov 2006 22:01:10 +0100, "Eliasen" <kyskoen@stofanet.dk>
wrote:

>"Leyna" <leyna@leyna.dk> wrote in message

>Er det forkert, hvad han fortæller?

Nej da, men jeg _har_ i hvert fald fattet at jeg overtræder loven.
--
Leyna
http://www.tungogsmuk.dk

Fra : Eliasen

Dato : 10-11-06 01:02

> Nej da, men jeg _har_ i hvert fald fattet at jeg overtræder loven.

Et eller andet sted forsøger Steen vist ikke at banke ind i hovedet på
folk, at de overtræder loven, hvis de lader katten løbe frit omkring,
men at hans indlæg har den virkning er da kun positivt.

--
Eliasen

Fra : Iben Holst

Dato : 10-11-06 06:59

> Et eller andet sted forsøger Steen vist ikke at banke ind i hovedet på
> folk, at de overtræder loven, hvis de lader katten løbe frit omkring,

Så har du ikke læst hans indlæg - de består ikke af andet *S*

Iben

Fra : S. Hansen

Dato : 10-11-06 09:25

On Fri, 10 Nov 2006 06:59:01 +0100, "Iben Holst" <Iben@holst.mail.dk>
wrote:

>Så har du ikke læst hans indlæg - de består ikke af andet *S*
>
>Iben

Og desværre fatter mange katteejer ikke budskabet.

Om det så skyldes at en del katteejerer er dumme eller vaneforbryder
skal jeg lade være usagt.

Steen

Fra : Iben Holst

Dato : 10-11-06 17:22

> Og desværre fatter mange katteejer ikke budskabet.

Ifølge Eliasen er det jo netop fattet...

> Om det så skyldes at en del katteejerer er dumme eller vaneforbryder
> skal jeg lade være usagt.

Du behøver ikke sige det mindste - vi kender din mening ganske
udmærket.

Iben

Fra : Leyna

Dato : 10-11-06 09:44

On Fri, 10 Nov 2006 01:01:54 +0100, "Eliasen" <kyskoen@stofanet.dk>
wrote:

>Et eller andet sted forsøger Steen vist ikke at banke ind i hovedet på
>folk, at de overtræder loven, hvis de lader katten løbe frit omkring,
>men at hans indlæg har den virkning er da kun positivt.

Undskyld mig, men hvad er det så han forsøger?
Han har aldrig skrevet et indlæg om andet end fritløbende ulovlige
katte.
--
Leyna
http://www.tungogsmuk.dk

Fra : Ukendt

Dato : 09-11-06 13:56

> [...]
>
> vh
>
> Bjarne
>
> - som har 3 skønne familiemedlemmer med knurhår og selvspind indendørs.

Mine 2 katte har kattelem til min indhegnede baghave.
Så de bestemmer selv om de vil være ude eller inde.
Katelemmen er altid åben, for jeg stoler på at de bliver i haven.

Jeg havde dog en del problemer med den ene af kattene her for et par måneder
siden.
Der ville han gerne stikke af, Men det fik jeg løst.

Hvis en kat har fået den ide at den vil ud på den anden side af en
indhegning,
Så skal den nok finde en måde at komme ud på.

Mvh Allan

Fra : Gainsbourg

Dato : 09-11-06 19:41

Vores er indekatte. Altid. (Vi overvejer dog en løbegård på et tidspunkt).

Defor er vi også dybt taknemmelige for, at naboernes katte og en del vilde
katte har lyst til at aflægge vores matrikel besøg dagligt og hjælpe os med
at spise vores mus.

Med venlig hilsen
Gainsbourg

Fra : Iben Holst

Dato : 09-11-06 20:35

> Er der slet ingen af jer, som lukker kattene ud?

Så absolut! Vores 3 katte på hhv. 11, 10 og 2 år er inde
eller ude som det nu passer dem. Og dog - vi har ikke
kattelem, så det indebærer altså at vi skal være der til at
åbne døren for dem, men det gør vi nu også gladeligt flere
gange dagligt.

Om sommeren er de meget ude både i dagtimerne og om
natten, men den ældste er efterhånden mere og mere inde,
selvom hun dog ikke kan klare en hel dag indendøre. Om
vinteren holder de meget til i hestestalden og på halmloftet,
men i den årstid foretrækker de nu at være inde hos os fra
midt på aftenen og natten ud....

De 2 ældste startede som indekatte i en lejlighed, men
grunden til at jeg valgte at give dem et indendørsliv de første
2 år, var at jeg havde muligheden for at tage dem med hjem
til mine forældre i weekenderne hvor de var meget ude.
Samtidig ledte jeg efter en bolig på landet og da vi først var
installeret der, fik de lov at komme ud hver dag.

De har flyttet sammen med mig 3 gange inden vi slog os ned
hvor vi bor nu. Og her har vi heldigvis kun naboer der er glade
for vores katte, trods kattene (ifølge naboerne selv) sjældent
besøger dem.

Iben

Fra : Ukendt

Dato : 10-11-06 06:41

> Er der slet ingen af jer, som lukker kattene ud?

Jo...

Buster er ude hver dag, i sommerhalvåret er han ude fra det øjeblik jeg
svinger benene ud af sengen og til jeg går i seng igen om aftenen, om
vinteren er han ude 1-2 timer ad gangen, et par gange om dagen..
Buster har ingen kattelem, så han er afhængig af at jeg lukke ham ud... Han
er altid inde om natten, det har jeg besluttet.. Han synes vist det er meget
godt, for så kan han jo ligge inde i sengen sammen med mig...

Og ja, Buster forlader min matrikel, selvom han egentlig ikke må.. Og han
går ind til naboen, helt ind i stuen og hilser på... Jeg er bare så heldig
at have en nabo som selv har kat, og gerne vil have besøg af Buster..

Jeg har det ikke helt godt når Buster forlader matriklen, men omvendt ved
jeg at han har det super, for så kan han komme ud og skælde alle de
mennesker ud som bare går forbi uden at tale med ham
Det er vist Busters største hobby.. For efter hans mening er mennesker skabt
til at snakke med ham.. Pånær mig altså, jeg er bare skabt til at sørge for
at madskålen er fyldt og kattebakken ren..

Hvilket minder mig om, Buster besørger en stor del af sit toilette ind i
egen have, hvor der er indrettet et udendøre toilet til ham i form af en
sandbunke, som så renses for klumper med jævne mellemrum..

Og ja, jeg kan sagtens forstå de naboer som bliver trætte af besøg af
fremmede katte..
Og nej, jeg kan slet ikke forstå de kattejere som mener at naboen er
afstumpet mm når naboen ikke bryder sig om besøg af fremmede katte...

Louise
- som netop har talt med den nye nabo om Busters og øvrige kattes
tilstedeværelse her, og om hvordan naboen ser på begrebet "fritløbende kat"

Fra : Lotte

Dato : 10-11-06 09:39

Nej, jeg holder af mine katte og vil ikke udsaette dem for unoedige
farer, derfor er de indendoers og med adgang til loebegaard

Fra : giboz3@yahoo.dk

Dato : 10-11-06 16:26

Hej
Jo - vi har 3 katte, som alle kommer ud. De bestemmer selv, om de vil
være ude/inde. Vores 2 killinger skal også have den mulighed, når
den tid kommer. De besøger naboerne, men holder primært til i haven,
som er temmelig stor. Dog er vi i fuld gang med at forberede en total
indhegning - ikke på grund af naboerne, for vi bor et sted, hvor det
ikke er et problem. Men fordi vi bor ud til en vej, som har 'taget' 2
af vores katte tidligere. Jeg orker ikke at miste flere, derfor tager
vi nu konsekvensen og hegner det hele ind. Vi overvejede først 'bare'
at have indekatte, men kunne hurtigt regne ud, at vi ville få 'kamp
til stregen' + at det er hamrende urealistisk at omdanne ude/inde-katte
til 100% indekatte. Børn og andre render ind og ud, vinduerne skal
kunne åbnes - og jeg gider ærlig talt ikke hele tiden og rende rundt
og se, om nogen er rendt ud...så det bliver indhegning.
Selvom vi har 5 katte, mærkes det ikke sådan. De store er ude det
meste af tiden - de er dog begyndt at være mere inde nu, hvor det er
blevet koldere. Men vi kan altid finde dem et eller andet sted i
haven...De har det vældig dejligt med det. Vi har ingen kattelem - så
vi skal lukke døren efter dem. De åbner den selv....Mus, muldvarper
mv. har vi ingen af. Jeg har svært ved at forestille mig det
anderledes, når vi bor, som vi gør - på landet med stor have og
meget plads.

Mange hilsner
Gitte Bormann

Fra : Bjarne

Dato : 10-11-06 19:02

giboz3@yahoo.dk skrev:
> [...]
> mv. har vi ingen af. Jeg har svært ved at forestille mig det
> anderledes, når vi bor, som vi gør - på landet med stor have og

Det lyder rart, men er det ikke svært - og ret kostbart - at indhegne en
stor have og kan det gøres sikkert? Hvad med postbudet?

Bjarne

Fra : Søren LH

Dato : 10-11-06 22:39

Jeg har to katte, og de må komme og gå som de vil. Der er kattelem både til
haven og til gaden. I praksis ligger de det meste af dagtimerne indendøre og
laver ingenting medens de om natten er ude og gøre kvarteret usikkert.

Deres territorie ser ud til at være haverne på den anden side af vejen. I
haverne på denne side regerer naboens misser, og i min have regerer hunden,
så de må jo tage hvad der er tilbage.

Jeg har et problem, og det er at kattene har det med at gøre kvarteret
usikkert specielt for fuglene, i perioder kan de næsten dagligt komme hjem
med en fugl Den ene kan finde på at lege rundt med sådan en halvlevende fugl
inde i stuen, den anden gør heldigvis kort proces og spiser fuglen. Jeg tror
nogle af naboerne er ret utilfredse med at få reduceret fuglebestanden, men
hvad kan man gøre?

Jeg har anskaffet kattene for at de kan holde musene af vejen, og det er de
gode til, og så giver de jo mange andre glæder ved siden af .

Mvh
Søren

Fra : Ukendt

Dato : 10-11-06 23:25

"Søren LH" <slh@DELETEcity.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Jeg har anskaffet kattene for at de kan holde musene af vejen, og det er
> de gode til, og så giver de jo mange andre glæder ved siden af .

Det med at de kommer hjem med levende fodder, det kender jeg kun alt for
godt.
Mine fanger hvad der er at fange på matriklen, lige fra mus til fugle.
Mågerne kan de nu ikke se
Her under det sidste blæseværd, der fik den ene kat fanget en gren på 1/2 M
Med blade på
Det var lidt af en kamp at få den ind gennem kattelemmen. HeHe
Det har nu også været en kamp i blæsevejret at få den op til kattellemmen.
Men han måtte tilsidst bakke ind, og slæbe sit bytte ind og viderere.
Nu ville han jo helst holde grenen i den tykke side, så han var 1/2 M
bredere i den ene side.
Det skabte en del problemer på vejen ud til vandskålen, gennem stuen, hvor
byttet skulle vaskes

Nok om det
Have katte har et godt liv men kan også skære ned på fuglebestanden.
Og flytte grene
Mvh Allan

Fra : Ukendt

Dato : 11-11-06 08:44

> Det med at de kommer hjem med levende fodder, det kender jeg kun alt for
> godt.
> Mine fanger hvad der er at fange på matriklen, lige fra mus til fugle.
> Mågerne kan de nu ikke se

Tjae måger har jeg heller ikke set forsøg på at fange. Men en stor fasankok
blev da godt forskrækket da der var en halvstor killing på lur efter den.
Sikke et ego

Vores 2 kasterede hankatte er både ude og inde. Vi bor på landet med marker
på begge sider af vejen. Så der er nok af mus af fange. Men jeg undrer mig
over at den ene kat fanger mus hver dag hvorimod den anden ikke har været
forbi med en eneste. Gad vide om den slet ikke fanger nogle? Men den er nu
også mere inde end den anden. Hvis den skal ud så skal døren helst åbnes
igen inden for få minutter....

Desværre så tror de at man kun kan besørge indendørs. Den der er mest
udendørs var udenfor et par timer. Døren blev åbnet og katten styrter ind.
Men da der ikke lige med det samme blev åbnet ind til kattekassen, så blev
der tisset i hundekurven Kan den dumme kat da ikke finde ud af at
tisse udendørs? Og hvorfor lige i hundekurven hvor den ellers nyder at
opholde sig sammen med hundene?

I øvrigt så er kattene meget glade for vores hunde. Der er både varme
kroppe, materiale at lege tagfat med (hundehaler)og steder at gnide næse
imod Det er meget hyggeligt her om efteråret, hvor der er ild i
brændeovnen. Så ligger begge hunde og begge katte i en bunke omkring ovnen.
Er det sådan man lever som hund og kat i vore dage???

Lisbeth

Fra : Iben Holst

Dato : 11-11-06 11:53

> [...]
ovnen.
> Er det sådan man lever som hund og kat i vore dage???

Det tror jeg *S*

Det var nok en lidt anden situation for os, men da de 2 ældste misser
ikke ville byde den yngste velkommen da vi tog den til os for 2 år siden,
blev den i stedet modtaget rigtig godt af vores hund. Rent farvemæssigt
ligner de 2 hinanden rigtig meget, men om det har nogen betydning vides
ikke *S*, men i hvert fald sov han meget sammen med hunden de første
3-4 måneder. Gør det stadig af og til men er dog blevet velkommen hos
de 2 andre misser også.

Iben

Fra : Søren LH

Dato : 11-11-06 13:38

"Lisbeth" <Lisbeth.Hemmelig> skrev i en meddelelse

> [...]
> brændeovnen. Så ligger begge hunde og begge katte i en bunke omkring
> ovnen. Er det sådan man lever som hund og kat i vore dage???

Ikke her. Så snart en kat kan fornemme at hunden er i farvandet, er den oppe
på et højt sted.

Mvh
Søren

Fra : Ukendt

Dato : 16-11-06 12:25

"Bjarne" <netmolotow@varmpost.com> skrev i en meddelelse news:4552faf3$0

> Er der slet ingen af jer, som lukker kattene ud?

Jo da. Vores 5 katte går ud og ind, som det passer dem. Dvs. fra nu af og
frem til marts måned, er de godt nok svære, at få ud.

Vi bor helt ude, hvor kragerne vender og med 1½ km. til nærmeste asfalteret
vej, så derfor tør vi godt lukke dem ud. Da vi har ca. 2 hektar jord, så
kommer de da heller ikke så ofte, uden for matriklen.
Hvis vi boede i byen ville de dog blive indekatte evt. med løbegård. Vi vil
jo ikke have, at de bliver kørt over....

--
Mvh. www.tjekmig.dk
http://tjekmig.dk/forum/