Hvor dybt på luft
Fra : Brian Larsen

Dato : 29-11-06 20:57

Hvor dybt dykker i på alm. luft, talte med nogle erfarne gytter som
var ved at flippe helt ud, da jeg fortalte om jeg var på 57 m på luft,
dog følte ikke selv at jeg var ved at kradse af og skulle jo også være
ok efter tabellerne og partialtryk, derfor kunne jeg godt tænke mig at
vide hvor dybt i dykker på luft.

Fra : Henrik Manley

Dato : 29-11-06 21:25

> [...]
> dog følte ikke selv at jeg var ved at kradse af og skulle jo også være
> ok efter tabellerne og partialtryk, derfor kunne jeg godt tænke mig at

Det er nok der lidt tabu at snakke om. Der kan nemt gå konkurrence i det og
man kan være helt sikker på at en eller anden kommer til at dykke lidt
dybere end han burde og så kan det gå rigtigt galt. Hvor dybt du synes er OK
at dykke med luft er helt op til dig selv, bare du er klar over risikoen.

Nu burde du måske lige sætte dig lidt bedre ind i det, for det er rigtigt
nok at dit O2 partialtryk er OK men der jo andet i luften end lige O2. Nogle
mener jo f.eks. at N2 partial tryk over 3,2 bar er dødeligt.

God dykning.

--
Henrik Manley
http://bends.dk

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 29-11-06 21:39

Fra : Jesper Munk

Dato : 29-11-06 22:14

Hej Brian. tja... du kan jo gøre som du vil for min skyld men der er noget
der hedder dybderus og det kan godt
være at du ikke lige selv har tænkt eller mærket det på 57 meter men det er
det samme med fulde folk. spørger man dem selv, er de pinlig ædrue.
Jeg har dykket til 45 meter på luft og senere på trimix på samme vrag og
først da fandt jeg ud af hvad dybderus er.
det er iøvrigt individuelt på hvilken dybde rusen opstår. Jeg har set
dykkere der var bims i låget ved 35 meter
mvh Jesper

Fra : Brian Larsen

Dato : 29-11-06 22:32

Hej Jesper, selvfølgelig var man påvirket af dybden og nok lidt
bims i styrehuset, men stadig klar over hvad der foregik. Kender
udmærket dybderus og da jeg dengang startede med dykning indtræf
det tit ved omkring de 40-45m, kunne mærke det ligeså tydeligt
at nu opførte man sig sgu underligt, men efter utallige dyk er
det ligesom grænsen er blevet flyttet dybere og dybere, men kan
stadig mærke rusen komme snigende, især hvis der er gået længere
tid siden sidste dyk. Er det indbilding eller er hvad ?

Fra : Jesper Munk

Dato : 03-12-06 01:24

Tja det ved du sikkert bedst selv. jeg tror nu det er lige som at drikke, jo
mere man er vant til desto bedre kan man styre branderten men derfor er man
jo stadig fuld.......

Fra : Ukendt

Dato : 30-11-06 06:56

"Jesper Munk" <jesper.munk@privat.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> det er iøvrigt individuelt på hvilken dybde rusen opstår. Jeg har set
> dykkere der var bims i låget ved 35 meter

ha.. det er da ingenting. Jeg har set dykkere der var bims i låget allerede
inden de hoppede i baljen

mvh

JN

Fra : Jan Riis Sørensen

Dato : 30-11-06 07:47

Størstedelen af alle dykkere er vel bims i låget. Tænk at man har lyst til
at forlade en særdeles godt flydende ribbåd for at dykke ned i det kolde
mørke dyb :)

/Jan

Fra : Vildmand

Dato : 29-11-06 22:28

Der er jo en grund til at sportsdykker (i følge padi ssi osv ) har en
max dybde på 40m.. ;)
Det er jo ikke PO2'en der er problemet på den dybte..

Anders S.

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 29-11-06 23:03

Fra : Allan Jensen

Dato : 29-11-06 23:09

57 meter på luft er vel ikke noget at "flippe ud" over, det har næppe været
luftdykning de har været erfarne i.

Mange lader sig i dag "skræmme" over på mere moderigtige gasser, efter kort
tids dykning og de kan vel næppe have gjort sig de store erfaringer, selvom
det altid er dem som ofte fraråder luftdykning til mere end 20-30 meter.

Nu vil jeg ikke påstå at alting var bedre "i gamle dage", men meget var i
hvert fald nemmere at forholde sig til. Da jeg startede med at dykke, var
jeg heldig at dykke med nogen som havde erfaring i dybe dyk, altså 40-50 og
60 meter. Dengang fandtes kun luft til dykning og havde man modet og ville
udnytte muligheden, for at komme på urørte og dermed lidt mere spændende
vrag, ja så var det på disse dybder det foregik (og foregår).

Dengang var det ikke for at trodse "fremskridtet", der var nemlig kun luft.
Det var heller ikke for at vise at man turde, der stod i min teoribog at man
kunne dykke til 90 meter, men af hensyn til sikkerheden blev grænsensart til
80 meter.
Derfor virkede 50-60 meter på ingen måde skræmmende og nu kommer jeg til
det, som jeg ved kan få nogen til at "flippe ud" : jeg har aldrig følt nogen
form for ubehag, eller manglende kontrol, i forbindelse med et dybt vragdyk
på luft.

Jeg har kun i ét tifælde oplevet en episode (med lykkelig udgang) som vi
måtte tilskrive dybden og dette ud af adskillige tusinde dyk, som jeg har
deltaget i eller overværet, gennem årene.

Oversete faktore som næsten aldrig nævnes i debatten, er nervøsitet eller
bare alm. spændingen, som jo kan gøre os "høje" og af og til skødesløse -
også oppe på land.

Der er også mørket, som jo frarøver vi menneskers evne til at orientere os,
som vi er vandt til. Derfor bliver vi automatisk påvirket af det, selv på
land bliver mange mennesker stresset af at bevæge sig rundt i mørke.

Disse faktorer giver et langt mindre overskud, til ens færden i dybet og
dette opfattes måske af nogen, som en rus. Jeg anerkender selvfølgelig at
også kvælstof indvirker, men er overbevist om at denne virkning er stærkt
overdrevet.

mvh.Allan Jensen

Fra : KC

Dato : 03-12-06 20:13

Hej Allan!

Der findes utallige eksempler på folk, som har overlevet at køre 220 km/t på
motorvej.
De vil sikkert gerne fortælle, at det ikke er farligt for de kom jo ikke til
skade.
Nogle af dem vil måske også sige, at det der med fartgrænser er stærkt
overdrev.
Der findes helt sikkert også nogle tilbage som kan huske "de gode gamle
dage" hvor der ikke var fartgrænser.

Hvis jeg skulle møde en person, der forsvarede ovenstående ville jeg også
ryste på hovedet og tænke "bare fjolset ville holde sine tåbelige tanker for
sig selv, så ingen andre måtte blive friset over evne".

KC
www.kcdk.com

Fra : Allan Jensen

Dato : 04-12-06 09:15

De vil sikkert gerne fortælle, at det ikke er farligt for de kom jo ikke til
skade.<<

Netop, jeg er selv en af dem og det har jeg heller aldrig haft problemer
med, man skal bare køre ordentligt

mvh. Allan Jensen

Fra : Nicholas

Dato : 30-11-06 06:58

> [...]
> dog følte ikke selv at jeg var ved at kradse af og skulle jo også være
> ok efter tabellerne og partialtryk, derfor kunne jeg godt tænke mig at

Hej Du

Rekorden på luft ligger svjh på omkring 168 meter på luft. Det var godt nok
ved at tage livet af ham der gjorde det....

Personligt vil jeg gerne have helium i når jeg dykker dybere end 30 meter. -
Dette alene for at være sikker på at jeg ikke får dybderus.

På en tur til Italien skulle vi dykke på vraget Haven. Den italienske guide
dykkede på luft, vi andre på trimix. Da vi lå på 60 meter kiggede jeg
påguiden. Han skulle "kun" se på sit manometer 3 gange for at være sikker på
hvad der stod. Det afholdt ham alligevel ikke for at stort set at løbe tør
for luft. Dette konstaterede han på 30 meter, - hvor vi skulle lave første
dekostop. Han skippede derfor alle sine dybe stop, - og gik direkte på 6
meter, hvor han gik over på oxygen.

Jeg dykker rebreather, - så udgiften til helium er til at overse. Da jeg
dykkede på åbent system havde jeg min grænse omkring 45 meter, - alene pga.
økonomien i det.

Nick

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 30-11-06 11:51

> [...]
> dog følte ikke selv at jeg var ved at kradse af og skulle jo også være
> ok efter tabellerne og partialtryk, derfor kunne jeg godt tænke mig at

Du kan sammenligne det med at køre bil i en brandert, de fleste mennesker
ville ikke have noget problem med at køre ligeud men lige så snart der
opstår en situation hvor man har behov for at tænke klart og handle
fornuftigt så kan man komme i vanskeligheder, og narkosen er lige som
alkohol promillen det er ikke noget man kan vende sig til, der er folk der
kan styre sin brandert men det betyder ikke at de er i stand til at handle
og tænke fornuftigt lige så snart det ikke længere går ligeud.

Et andet problem ved dykning med en høj narkose er at hvis du bliver
stresset og begynder at generere mere CO2 vil det forstærke narkosen og så
har du en rigtig ubehagelig situation.

Fra : Poul Olesen

Dato : 30-11-06 12:03

Ja, der er nogen der ikke vil dykke så dybt på luft og mange der
fraråder det. Jeg har også været på tilsvarende dybde på luft flere
gange og jeg havde ikke nogen problemer selv om jeg selvfølgelig havde
dybderus. Det lyder ikke som om dem du talte med var særligt erfarne,
selv om de sikkert selv synes at de er.

Det skulle være bevist at man ikke kan vende sig til højt N2 partialtryk
og derfor ikke kan vende sig til dybderus. Det er sikkert også rigtigt,
men man kan sagtens vende sig til at dykke dybt på luft. Når jeg tager
på ferie i Italien er jeg på første dyk over 40 meter altid lidt mere
påvirket end senere dyk. Det har nok ligeså meget at gøre med erfaring
og psykisk tilstand og hvor godt man har det med dybe dyk.

Jeg har nu taget trimix kurser på både åbent system og på rebreather og
har derfor dykket på tilsvarende dybde med trimix og et par gange dybere
end mit dybeste luftdyk. Jeg kan tydelig mærke forskel på dyk fra
omkring de 40 meter. Rebreather gør også at prisen på trimix er
ubetydelig. Hvis jeg har muligheden bruger jeg nu altid trimix på dyk
over 35 meter, men hvis muligheden ikke er der dykker jeg på luft til
max 60 meter - det er mine personlige grænser.

MVH
Poul

Fra : Lars Skov-Dethlefsen

Dato : 03-12-06 21:21

Hejsa

> Hvis jeg skulle møde en person, der forsvarede ovenstående ville jeg også
> ryste på hovedet og tænke "bare fjolset ville holde sine tåbelige tanker for
> sig selv, så ingen andre måtte blive friset over evne".

Løsningen er at købe en Volvo og den SKAL være totalt sort. Herefter
udstyres den redundante styre- og bremsesystem. For at den kan køre
rigtigt stærkt og langt på literen udstyres den med 2
brændstofssystemer samt lattergas til ekstremt krævende situationer.

Husk at udskifte den originale sikkerhedssele med 3 meter 19mm webbing
og 2 rustfri karabinhager.

Nu er det meget mere sikkert at køre stærkt på motorvejen og nu kan
man tilmed køre 510 km/t uden problemer.

Mvh

Lars Skov-Dethlefsen

Fra : Henrik Manley

Dato : 03-12-06 21:55

>Nu er det meget mere sikkert at køre stærkt på motorvejen og nu kan
>man tilmed køre 510 km/t uden problemer.

Men på trods af det køre man selvfølgelig kun 70 km/t i yderbanen, så er man
da helt sikker på at der ikke kan ske noget.

--
Henrik Manley
http://bends.dk