Indicating silica gel
Fra : Sune Jorgensen

Dato : 28-11-06 12:39

Hej

Jeg har købt 250 stk. (min. antal) 2 g indicating silical gel hos RS vare #
388-8421 for ialt 580 kr. :

http://www.rsonline.dk/cgi-bin/bv/rswww/searchBrowseAction.do?D=silical%20gel&Ntk=I18NAll&Nr=avl%3adk&Nty=1&Ntt=silical%20gel&N=0&name=SiteStandard&forwardingPage=line&R=3888421&callingPage=/jsp/search/search.jsp&BV_SessionID=@@@@1404694399.1164713421@@@@&BV_EngineID=cccladdjhheddhecefeceeldgkidhgg.0&cacheID=dkie

De kan genbruges ved at opvarme dem i en ovn, så jeg har ikke brug for så
mange.
De ligger 50 stk i en pose, som jeg sælger for 120 kr. inkl. forsendelse.
Hvis du er interesseret send mig en mail på sune@dykkeriet.dk

/Sune

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 28-11-06 14:14

"Sune Jorgensen" <sune.jorgensen@mail.dk> skrev i en meddelelse
> De ligger 50 stk i en pose, som jeg sælger for 120 kr. inkl. forsendelse.
> Hvis du er interesseret send mig en mail på sune@dykkeriet.dk

du kan købe 500 gram for 12,5 engelsk pund incl. forsendelse fra
http://www.geejaychemicals.co.uk/.. jeg har gjort det og det fungerede fint.

mvh
Jonas

Fra : Sune Jorgensen

Dato : 28-11-06 15:11

Tillykke Jonas du har lige gentaget dig selv igen igen...
/Sune

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 28-11-06 15:28

> Tillykke Jonas du har lige gentaget dig selv igen igen...

Ok, jeg må jo blive ved indtil budskabet går igennem.

Fra : Clevin

Dato : 28-11-06 20:40

Hej,

Må man spørge hvad det skal bruges til?

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 28-11-06 20:54

> Må man spørge hvad det skal bruges til?

Jeg har brugt det til at tørre en pelicase jeg bruger til min dykkerlygte..
og til at holde flasker knastørre når de ikke har tryk på.

Fra : Sune Jorgensen

Dato : 29-11-06 00:03

Jeg bruger det til at forhindre fugt i uv kamera huse.
/Sune

Fra : Johnny Christensen

Dato : 30-11-06 11:17

> Jeg bruger det til at forhindre fugt i uv kamera huse.
> /Sune

Har du meget store temperatur skift på kort tid, siden du får fugt i huset ?

Jeg har kun oplevet det en gang, da det gik fra 30+ gr til 2 gr på 3-4
minutter.

mvh
Johnny

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 30-11-06 11:42

"Johnny Christensen" <johnny_chri@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Har du meget store temperatur skift på kort tid, siden du får fugt i huset
> ?

Jeg har tit fået det i rødehavet men lidt tørluft ind i huset før man dykker
plejer at forebyggge det.

Fra : Poul Olesen

Dato : 30-11-06 11:49

Jeg har altid brugt silica gel i min plastik kasse til kameraet.
Specielt i norden med varm og fugtig luft som kommer ned i koldt vand
giver dug på linsen. Jeg mener det er afhængig af materialerne der er
brugt til kamerakassen. En plastik kasse med en lille glasplade har ofte
den effekt at alt fugt sætter sig på glaspladen

MVH
Poul

Fra : Sune Jorgensen

Dato : 30-11-06 11:56

Hej Johnny

Jeg er ikke ekpert på dette men jeg tror det skyldes flere ting. Mit uvhus
(nimar) er lidt stort i fht. kameraet derfor meget luft. Jeg har ikke en
tænd/sluk knap udenpå huset, så jeg er nødt til at åbne huset lige før jeg
hopper i vandet, hvorved noget af den "silical gel tørret" luft udskiftes,
og idet kameraet er tændt hele tiden vil det varme huset noget op, og hvis
vandet er koldt give anledning til kondens på indersiden af huset.
Det var i hvert fald det jeg kunne konstatere for en måned siden i
Kristiansand, hvor luften var omkring nul og vandet 12-14 grader C, mens
sidste uge i Narvik hvor luften var omkring nul (men kameraet stod varmt) og
vandet 5-6 grader C, havde jeg ingen problemer med 10g silical gel i huset.
Men jeg mangler noget mere erfaring med dette for at kunne udtale mig mere
om den gavnlige effekt. Måske nogen her på ng ved mere om dette ?

/Sune

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 30-11-06 12:01

> [...]
> sidste uge i Narvik hvor luften var omkring nul (men kameraet stod varmt)
> og vandet 5-6 grader C, havde jeg ingen problemer med 10g silical gel i

Det lyder på mig som om det har mere med luftfugtigheden at gøre, i
Kristiansand ved 14 graders varme kan luften indeholde mere vand end i
Narvik ved 0 grader. Samme som i rødehavet er luften super fugtig fordi det
er så varmt og vandet er 30 grader men der kommer stadig dug indtil man
blæser lidt tør luft ind i huset så forsvinder duggen.

Fra : Johnny Christensen

Dato : 30-11-06 12:34

> [...]
> mig mere om den gavnlige effekt. Måske nogen her på ng ved mere om dette ?

Hmmnn... Jeg åbner også mit hus imellem dyk for at skifte film eller tømme
memory kort. Det burde have den samme effekt. Men har kun en enkelt gang
haft et problem med dug på frontglasset (som var en plastik dome) Mine huse
har dog altid været af alu, også dengang jeg skød med Nikonos V.
Hele kamerapakken havde jeg været så uforsigtig at lade ligge lige i solen
på en 2-3 timer lang sejltur så det var blevet brandvarmt. Vi var på vej
rundt om halvdelen af Bornholm med Havkatten, så det tog sin tid.
Da vi stoppede for at dykke på Affaire fik jeg den mest markante overgang
til kulde jeg nogensinde har prøvet. Fra 25m og nedefter var der et
springlag på 2 grader. I løbet af den næste 5-6 minutter duggede domeporten
fuldstændig til og jeg gik op i forventning op at jeg havde fucked kameraet
fuldstændigt. Ingen skade heldigvis.
Tror at Jonas er inde på noget af det rigtige mht temperaturen har
inflydelse på evnen til at indeholde fugt.
Du kunne jo gøre det til en vane at medbringe en gammel ponyflaske med tør
luft. Give huset en lille luftudskiftning før du lukker det, så burde der
være mindre sandsynlighed for problemer.
Jeg tror ikke at dit hus er fysisk større end det behøver at være, har nogen
indflydelse. Mine aluhuse passer tæt ind omkring kamerakroppen, men der er
en stor dødvolumen i domeporten, så alt i alt bliver det nok det samme.

mvh
Johnny

Fra : Sune Jorgensen

Dato : 30-11-06 12:53

Lidt info:
http://da.wikipedia.org/wiki/Luftfugtighed

Jeg har nu også vidvinkel og domeport på mit uvhus, så der er et stort
luftrum som kan indeholde meget fugt og stor overflade som har kontakt til
vandet.
Det jeg har oplevet er ikke bare dug, men direkte at der dannes små
vanddråber på indersiden af uvhuset (polycarbonat) min ikke på min
domeport...
God idé at blæse tør luft ind, men mon ikke et par purge fra reg'en kan gøre
samme trick:)

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 30-11-06 22:32

> God idé at blæse tør luft ind, men mon ikke et par purge fra reg'en kan
> gøre samme trick:)

Det er sådan jeg gør det, og det virker fint.

Fra : Johnny Christensen

Dato : 30-11-06 23:00

"Jonas Lüttichau" <jluttichau@gmail.com> skrev i en meddelelse
> Det er sådan jeg gør det, og det virker fint.
>
> mvh

Jeg ville nok ikke satse på at mit 2. trin var 100% tør. Hvor fedt er det
lige at sende en blanding af savl og saltvand fra det foregående dyk ind til
sit kamera?

Fra : David

Dato : 01-12-06 17:45

Johnny Christensen wrote:
> [...]
> lige at sende en blanding af savl og saltvand fra det foregående dyk ind til

Tja.. en god snotter forhindrer jo masken i at dugge, så mon ikke at det
også gør tricket med et kamera ;)

--
David