Ilt forbrug
Fra : Jørgen

Dato : 27-11-06 04:40

Jeg bruger min luft alt for hurtigt i forhold til de andre på et dyk.
Hvad kan man gøre for at "spare" på luften. ?
Jeg har selv en ide om at jeg måske bruger for mange kræfter fordi mine
finner er for korte.
Kunne det evt. hjælpe at købe nogle smarte Mares Volo, som reklamerer med
øget fremdrift
og mindre anstrængelse.
Er der nogen som har erfaring med netop disse finner. ?

/Jørgen

Fra : Henrik Manley

Dato : 27-11-06 07:02

> Kunne det evt. hjælpe at købe nogle smarte Mares Volo, som reklamerer med
> øget fremdrift
> og mindre anstrængelse.

Jeg tror ikke du kommer til at kunne se forskel i dit luft forbrug pga.
andre finner. Det handler om a slappe af og være korrekt afbalanceret.
Korrekt afbalanceret betyder at man kun lige har nok bly på. Nogle trækker
bare vejret lidt for hurtigt og dybt. Hvis det er det så øv dig i at gøre
det langsomt. Jeg plejer at sige til nye dykkere at man lige skal prøve at
tælle til 3 imens man suger ind, tællle til 3 igen inden man puster ud og
igen tælle til 3 imens man puster ud.

--
Henrik Manley
http://bends.dk

Fra : René

Dato : 27-11-06 07:11

hej

en bedre kondi hjælper jo også så evt begynd at træne
løb,svømme,ro et eller andet hvor pulsen kommer op.

mvh

René

Fra : Jan Riis Sørensen

Dato : 27-11-06 08:05

Hej Jørgen

Jeg tog mit PADI OWD i maj i år og er derfor en ret "grøn" dykker. På et
halv times dyk ligger mit forbrug på mellem 120 og 160 bar, så de der 1
times dyk som flere har nævnt kan jeg ikke klare på min 15 L flaske. Jeg må
erkende at min kondi er ret ringe, så det er en stor synder mht. det høje
luftforbrug. Jeg har heller ikke helt fundet ud af den korrekte
afbalancering endnu, så der ryger også en hel del luft til BCD'en. Der er
vist ikke tvivl om, at en god kondi og fortrolighed med grejet vil kunne
reducere luftforbruget væsentligt.

/Jan

Fra : Lars Skov-Dethlefsen

Dato : 27-11-06 08:41

Hejsa

> [...]
> vist ikke tvivl om, at en god kondi og fortrolighed med grejet vil kunne

Selv om jeg ikke må sige det til en ny OWD dykker, så er bevidst
vejrtrækning det sted hvor du kan justere dit luftforbrug meget.

Jeg fandt selv ud af det som grøn OWD da jeg fik en luftintegreret
computer på. Den kunne jo så fortælle mig at mit luftforbrug lå på
40-50 l/min (justeret til overfladetryk) efter et par dyk var jeg nede
på 18-19 l/min og nu ligger jeg på omkring 15 l/min hvilket svarer
meget godt til et standard luftforbrug på land.

Så slap af om lad være med at suge luft fra flasken, men træk vejret
i stedet for. Husk at FOR bevidst vejrtrækning kan give ondt i
hovedet. Og husk at du helst ikke må holde vejret under vand, så når
du holder vejret i 3 sek. bør du holde dine luftveje åbne, ved fx at
brumme lidt eller lave små bobler.

Mvh

Lars Skov-Dethlefsen

Fra : Jacob Mondrup

Dato : 27-11-06 11:32

Hej.

Jeg synes et væsentlig spørgsmål er overset i denne tråd: Jørgen: Ryger du?

Jeg har set mange rygere der suger tanken en del hurtige end os andre. Hold
op med at ryge - ja ja nemmere sagt end gjort, og læg lidt motion til
(det gavner jo en hel del ud over dykningen).

Jeg mener ikke man skal være alt for bevidst om at styre sin vejrtrækning.
Man har jo brug for den luft (ilt) man har brug for. Det skal kroppen nok
selv regulere. Forsøger man at spare, bliver man bare forpustet og dermed
øges forbruget.

Så: Spis sundt - løb 2 gange om ugen - minimum 30 minutter pr. gang - og
hold op med at ryge. Så får du med sikkerhed mere ud af tanken.

God fornøjelse

MVH

Jacob Mondrup
RD

Hejsa

Fra : M Jensen

Dato : 27-11-06 11:55

Hej der...

Jeg kan ikke forstå det der med rygning. Efter at jeg er holdt op med at
ryge, er mit luftforbrug steget med 10 - 15 %. Det er ikke fordi jeg har
taget på efter rygestoppet, og min kondi har ikke ændret sig synderligt...

MVH

M Jensen

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 27-11-06 14:51

> [...]
> Hold op med at ryge - ja ja nemmere sagt end gjort, og læg lidt motion
> til (det gavner jo en hel del ud over dykningen).

Hej,

Jeg forstår ikke hvad sammenhængen mellem rygning og luftforbrug skulle være
kan du forklare mig det? Ellers er jeg enig i hvad du skriver.

mvh
Jonas

Fra : Kim Nygaard

Dato : 27-11-06 18:18

Mht. kondi, overvægt, alkohol og iltforbrug, er jeg ikke uenig.
Men er der så en der kan forklare mig, et fænomen jeg ofte møder
i udlandet:
En overvægtig instruktør i dårlig form, der slukker en smøg
inden han hopper i vandet. Det første han gør når han kommer op
er, at tørre fingrene med luft fra tanken når han skifter og
skynder sig at nyde flere af røgtobakkens glæder.
Når man lurer på hans vom, kan man hurtigt se han får et par
bajere for meget og helt sikkert for lidt søvn.

Hvorfor bruger han stort set ingen luft.

Et godt råd, der mindsker luftforbruget er: prøv at nynne en af
hjemlandets vemodige sange når du ånder ud, det mindsker helt
klart luftforbruget.
På den anden side, hvorfor ikke bruge alt luften? Har du ikke
betalt for den?

Mvh.
Nygaard
<http://www.raptormc.dk>

--
Mvh.
Nygaard

Fra : Søren Reinke

Dato : 27-11-06 19:22

Kim Nygaard (slet WQTQD) wrote:
> [...]
> bajere for meget og helt sikkert for lidt søvn.
>
> Hvorfor bruger han stort set ingen luft.

Det er faktisk ret nemt at forklare.

Han har perfekt trim, perfekt afbalancering, han er 100% afslappet når
han dykker, han er meget erfaring og helt rolig.
Alle disse faktorer er med til at han næste ikke bruger luft. Havde han
så været i topform, ikke ryger, ikke bajere efter fyraften, ordentlig
tid i seng osv. Havde han bare brugt endnu mindre.

to faktorer der gør en stor forskel er afbalancering og erfaring, da
disse to ting medfører afslappethed, fuld kontrol osv.

--
Best regards
C.T.O. Søren Reinke

Fra : Henrik Manley

Dato : 27-11-06 19:37

>Alle disse faktorer er med til at han næste ikke bruger luft. Havde han så
>været i topform, ikke ryger, ikke bajere efter fyraften, ordentlig tid i
>seng osv. Havde han bare brugt endnu mindre.

Sludder!

God form giver større lunge og større muskler (større ilt forbrug i hvile),
cigaretter give bedre ilt optagelse da man er vant til dårlig luft og større
tolerance overfor CO2.

--
Henrik Manley
http://bends.dk

Fra : Johnny Christensen

Dato : 27-11-06 20:32

"Henrik Manley" <m@nley.dk> skrev i en meddelelse
> Sludder!
>
> God form giver større lunge og større muskler (større ilt forbrug i
> hvile), cigaretter give bedre ilt optagelse da man er vant til dårlig luft
> og større tolerance overfor CO2.

LOL
Hvis den argumentation holdte i den virkelige verden, burde rygning være at
betragte som doping for seriøse fridykkere.

Fra : Kim Nygaard

Dato : 27-11-06 21:05

Johnny Christensen <johnny_chri@hotmail.com> skrev:
>"Henrik Manley" <m@nley.dk> skrev i en meddelelse

>LOL
>Hvis den argumentation holdte i den
>virkelige verden, burde rygning være at
>betragte som doping for seriøse fridykkere.

Ja og hvis man nu ikke er så god til det der med tobak, så kunne
et seriøst bud være at være passiv ryger. Selvom det er lidt
småfarligt, tænk på alle den der dør af det
--
Mvh.
Nygaard

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 27-11-06 21:42

"Henrik Manley" <m@nley.dk> skrev i en meddelelse
> Sludder!

Ja det er det godt nok.

> God form giver større lunge og større muskler (større ilt forbrug i
> hvile), cigaretter give bedre ilt optagelse da man er vant til dårlig luft
> og større tolerance overfor CO2.

Det er en meget morsomt teori du har dig der.. desværre er der lidt for lidt
greb i virkeligheden.

Fra : Jacob Mondrup

Dato : 28-11-06 09:50

Hej.

Jae, nu er vi jo ude i noget medicinsk, som andre har mere fortsnd på. Min
påstand bygger udelukkende på erfaring og hvad jeg har oplevet derude på
vandet.

Men et bud kunne være, at en rygers lunge ikke er lige så god til at optage
ilt som en ikke rygers. Altså udvinder en ikke ryger mere ilt af den samme
mængde luft, end en ryger gør. Rygeren er altså nødt til at fylde lungerne
flere gange for at få den samme mængde ilf ud til blodet.

mvh

Jacob

Fra : Henrik Manley

Dato : 28-11-06 10:08

> [...]
> den samme mængde luft, end en ryger gør. Rygeren er altså nødt til at
> fylde lungerne flere gange for at få den samme mængde ilf ud til blodet.

Forkert! En rygers lunger er vant til luft med lavt O2 og højt CO2 indhold
og det tilpasser kroppen sig til det. Noget andet er så at rygerens maximale
yde evne er lavere end en ikke ryger. Lidt ligesom at en overvægtig person
har krafitigere ben muskeler men ikke af den grund kan løbe
hurtigere/længere.

Henrik Manley

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 28-11-06 14:23

> [...]
> maximale yde evne er lavere end en ikke ryger. Lidt ligesom at en
> overvægtig person har krafitigere ben muskeler men ikke af den grund kan

For lige at få det med rygning og dykning helt på det rene, så vil jeg her
citere fra bogen, det videnskabelige grundlag for nedenstående kan du finde
i bogen www.divefitness.com og det er ikke baseret på røverhistorier og
eller dykkermyter.

Rygning og dykning
Det burde være åbenlyst for enhver at rygning er usundt og hvis du vil leve
sundere og længere bør du stoppe med at ryge. Udover at rygning generelt er
usundt så er det specielt skidt i forbindelse med dykning.

Røgen fra tobakken indeholder forhøjede mængder af CO som vi ved binder sig
til hæmoglobinet i blodet og forhindrer mængden af O2 der bliver
transporteret rundt til vævet i kroppen, i forhold til dekompression er
dette ikke optimalt.

Rygning irriterer slimhinderne i bihulerne og i næsen hvilket vil kunne gøre
det mere besværligt for dig at trykudligne og derved øges risikoen for at
sprænge en trommehinde fordi du ikke kan trykudligne samt risikoen for
bihule squeeze.

Lungerne er vigtige for at du kan optage og afgive gasser. Hvis du ryger
dannes der et slimlag på lungerne der begrænser vitalkapaciteten og
forhindre udvekslingen af gasser hvorved du udsætter dig for større risiko
for dykkersyge. Udover dykkersyge gør rygning også at du har en øget risiko
for at få en lungesprængning fordi der dannes rum i lungerne der fanger
gassen som vil udvide sig under opstigningen og potentielt forårsage en
lungesprængning.

mvh

Jonas

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 28-11-06 15:07

> For lige at få det med rygning og dykning helt på det rene, så

Her er det fra hestens mund som man siger på svensk..

http://www.divermag.com/archives/mar99/divedoctor_mar99.html

mvh
Jonas

Fra : Henrik Manley

Dato : 28-11-06 15:13

>"Jonas Lüttichau" <jluttichau@gmail.com> skrev i en meddelelse
>
>Skrev bla bla bla

Ingen tvivl om at rygning er en hæslig vane og ikke alene forkorter livet
men også ødelægger livskvaliteten de sidste år man lever. Det koster også
samfundet mange penge at have sådan nogle fjolser gående rundt.

Men det var ikke det der var spørgsmålet/svaret, det var om man brugte mere
eller mindre luft ved at afslappet rekreativt dyk. Der siger jeg at det
ingen betydning har og hvis det har er det en positiv virkning. At manden så
selvfølgelig er ham der bliver spist af hajen fordi hans maks. kapacitet er
nedsat pga. rygning er sagen ligegyldigt.

--
Henrik Manley
http://bends.dk

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 28-11-06 15:25

> Men det var ikke det der var spørgsmålet/svaret, det var om man brugte
> mere eller mindre luft ved at afslappet rekreativt dyk. Der siger jeg at
> det ingen betydning har og hvis det har er det en positiv virkning.

Og det er der du tager fejl..

"Chronic smoking also damages the lungs so that the surface area where gas
exchange takes place is reduced. Unfortu nately, the average non-active
person only uses 25% of their lungs and they can smoke until over 75% of
their lungs are destroyed before they notice shortness of breath in their
day to day activities. This damage is permanent, even if they stop smoking."

Din krop laver co2 som styrer åndedrættet, du kan ikke afgive så meget co2,
du bliver stakåndet og trækker vejret hurtigere. Der er ingen positive
virkninger ved rygning.

Jeg er enig i at det måske er en marginal forskel når vi tæller antal bar
der er forbrugt, men der er en virkning og bestemt ingen positiv.

mvh
Jonas

Fra : Allan Hansen

Dato : 28-11-06 17:52

> Der er ingen positive virkninger ved rygning.

Det er nu ikke helt rigtigt. Rygning virker faktisk bl.a. antidepressivt.
Indholdsstoffer ( desværre ikke nikotinen ) virker på samme måde som visse
lægemidler og man forklare det med at op til 90 % af patienterne med
bestemte diagnoser ryger ( selvmedicinering ). I USA ryger 23 % af
befolkningen og man regner med af over halvdelen af al tobat købes af
psykisk syge. Rygere får i øvrigt de samme skader ( dog mildere ) i hjernens
limbiske system som narkomaner og alkoholikere.
Så tør du dykke med en ryger

Allan Hansen

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 28-11-06 18:14

"Allan Hansen" <enghansFjern@Fjernpost.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
> Det er nu ikke helt rigtigt. Rygning virker faktisk bl.a. antidepressivt.

Jeg citerer:

"Smokers tell me that a cigarette is a quick and easy short term treatment
for anxiety. Unfortunately, research has shown this to be an illusion. When
a smoker has a cigarette, the physiological signs and symptoms of anxiety
actually increase! There are probably two reasons smokers think they are
less anxious. First, smoking reduces the amount of oxygen delivered to the
brain and this relative hypoxia might cause the smoker to feel less anxious.
Second, smoking is an addiction, just like alcohol and drugs. When smokers
feel the need for a cigarette, they generate anxiety about denying
themselves their addiction, and/or they become anxious because they might
actually have to admit that they are an addict. Having a cigarette reduces
this self-induced anxiety. There are no beneficial effects of smoking."

Fra : Allan Hansen

Dato : 28-11-06 19:14

> Jeg citerer:

Jeg har blot mine oplysninger fra Nora Volkov, chef for American Institute
og Drug Abbuse. Hun blegner jo i forhold til din bog skrevet af fitness
instruktøren

Allan Hansen, holdt op med at ryge for: 16 år, 7 måneder,12 dage 11 timer 32
minutter siden og savner det slet ikke.

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 28-11-06 19:30

> Jeg har blot mine oplysninger fra Nora Volkov, chef for American Institute
> og Drug Abbuse. Hun blegner jo i forhold til din bog skrevet af fitness
> instruktøren

Dejligt sagligt.. det er herligt. Det ville være fint hvis du kunne henvise
til det citat eller undersøgelse som ligger til grund for din påstand.

Citatet er for øvrigt herfra:

Fra : Henrik Manley

Dato : 28-11-06 18:59

> [...]
> their lungs are destroyed before they notice shortness of breath in their
> day to day activities. This damage is permanent, even if they stop

Jeg kan lige lige se hvor det er du udleder det. Der står jo netop at man
ikke mærker noget til før man har ødelagt 3/4 a sine lunger.

> Din krop laver co2 som styrer åndedrættet, du kan ikke afgive så meget
> co2, du bliver stakåndet og trækker vejret hurtigere. Der er ingen
> positive virkninger ved rygning.

Du ryger jo ikke imens du dykker. Derimod vænner du kroppen til et højere
CO2 nivuau imens du ryger.

--
Henrik Manley
http://bends.dk

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 28-11-06 19:15

> Jeg kan lige lige se hvor det er du udleder det. Der står jo netop at man
> ikke mærker noget til før man har ødelagt 3/4 a sine lunger.

Nej, der står at du ikke mærker noget ved "day to day activities" det er
dykning ikke. Det betyder ikke at du ikke øger dit forbrug af gas, det
betyder bare at du ikke bemærker det i dagligdagen.

> Du ryger jo ikke imens du dykker. Derimod vænner du kroppen til et højere
> CO2 nivuau imens du ryger.

Tror du at dine lunger kommer tilbage til normalt niveau så snart du skodder
smøgen? Jeg vil være meget interesseret i at se hvad du bygger dine påstande
på når du siger at kroppen vender sig til et højere CO2 niveau?

1) du skader dit lungevæv
2) du ophober mere slim på lungerne
3) du tilfører kroppen et øget niveau af CO og CO2 som kan måles op til en
uge efter du har røget.

Dvs. du optager mindre ilt og du afgiver mindre co2, hvis du afgiver mindre
co2 må du alt andet lige trække vejret oftere end en person med "normale"
lunger ergo du bruger mere gas.

Men noget helt andet er at du på ingen måde har underbygget dine påstande om
en positiv effekt eller et øget gasforbrug ved personer i god kondition,
kunne du ikke fremvise et eller andet?

Fra : Henrik Manley

Dato : 29-11-06 21:39

> 1) du skader dit lungevæv

Ingen tvivl om det, men jeg mener jo så at resten af dit system tilpasser
sig til det.

> 2) du ophober mere slim på lungerne

Muligvis men det har ingen betydning når du bare ligger og hyggedykker.

> 3) du tilfører kroppen et øget niveau af CO og CO2 som kan måles op til en
> uge efter du har røget.

Igen din krop vænner sig til det og da du ikke ryger under vandet vil du jo
gasse af (ifølge alle dekoteorier) og dit CO2 indehold vil falde til mindre
end hvad man er vant til imens man ryger. Det vil give en lavere
åndefrekvens.

Det svare lidt til at sende sportsmænd op og træne hvor der ikke er så meget
ilt da de så bliver bedre til at optage ilt når de kommer ned igen hvor ilt
trykket er normalt.

> Men noget helt andet er at du på ingen måde har underbygget dine påstande
> om en positiv effekt eller et øget gasforbrug ved personer i god
> kondition, kunne du ikke fremvise et eller andet?

Det er vist ganske alm. viden at øget muskelmasse giver et øget iltforbrug
også ved hvile.

--
Henrik Manley
http://bends.dk

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 30-11-06 11:41

> Ingen tvivl om det, men jeg mener jo så at resten af dit system tilpasser
> sig til det.

Nej det gør ikke.'

> Muligvis men det har ingen betydning når du bare ligger og hyggedykker.

Joh det har.

> [...]
> jo gasse af (ifølge alle dekoteorier) og dit CO2 indehold vil falde til
> mindre end hvad man er vant til imens man ryger. Det vil give en lavere

Nej det vil ikke.

> Det svare lidt til at sende sportsmænd op og træne hvor der ikke er så
> meget ilt da de så bliver bedre til at optage ilt når de kommer ned igen
> hvor ilt trykket er normalt.

Det er noget sludder.

> Det er vist ganske alm. viden at øget muskelmasse giver et øget iltforbrug
> også ved hvile.

Så kan du finde dokumentation for alle dine ovenstående påstande jeg venter
spændt.

Fra : Henrik Manley

Dato : 30-11-06 12:36

> Så kan du finde dokumentation for alle dine ovenstående påstande jeg
> venter spændt.

Der er faktisk kun en påstand: At rygerens grundkondi er bedre end ikke
rygerens pga. det dårligere miljø rygeren lever til dagligt.

Desværre er dette område ramt af politisk korrekthed og man ville ikke kunne
finde noget om det da alle undersøgelser fokuser på de skader man får af
rygning. Jeg tror dog heller ikke man kan finde undersøgelser er påviser det
modsatte. Det er dog en kanske alm. effekt der ligger bag min påstand.
Aktion giver modaktion.

--
Henrik Manley
http://bends.dk

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 30-11-06 12:44

> Desværre er dette område ramt af politisk korrekthed og man ville ikke
> kunne finde noget om det da alle undersøgelser fokuser på de skader man
> får af rygning.

Ah, et komplot.. i see..

> Aktion giver modaktion.

Jep man kan bare ikke selv vælge hvilken modaktion der giver, det bliver man
nødt til at lave videnskabelige undersøgelser for finde ud af.

Fra : Henrik Manley

Dato : 30-11-06 13:14

> Ah, et komplot.. i see..

Det tror jeg ikke, men det ville da være fuldstændigt idiotisk at spilde sin
tid med at forske i den slags.

> Jep man kan bare ikke selv vælge hvilken modaktion der giver, det bliver
> man nødt til at lave videnskabelige undersøgelser for finde ud af.

Det er ganske alm. kendt at rygere har en forhøjet blodprocent (ligesom
lungesyge, EPO dopet og den slags) Mon ikke vi kan få Allan H til at finde
noget om det....

--
Henrik Manley
http://bends.dk

Fra : Kenneth Villadsen

Dato : 28-11-06 22:35

Kondi kondi kondi!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

/kenneth

----
Hent en gratis SPAMfighter her.

Fra : Jørgen

Dato : 29-11-06 01:39

Hej

Jeg skylder måske at sige, at jeg er gl. ryger. har røget i 22 år men har nu
ikke
røget i 6 ½ år. Jeg holdt simpelthen op fordi jeg fik astma. Jeg kan ikke
tåle støvmider
og græs. Så med mindre mine lunger opfanger pollen fra søgræs, så burde
intet kunne
fremkalde et anfald på 20 meter. ;)

Jeg lytter meget til rådene om kondi, afbalancering og afslappethed. Tak.

Hilsen
Jørgen

Fra : Lars Skov-Dethlefsen

Dato : 27-11-06 14:41

Hejsa

Jacob Mondrup skrev:
> [...]
> selv regulere. Forsøger man at spare, bliver man bare forpustet og dermed

Jeg kan også kun tale for mig selv, men min krop kunne ikke finde ud
af kun at bruge den luft der skulle til... Jeg havde jo lært at man
skulle trække vejret dybt og ikke holdet vejret. Det eneste mig krop
fik ud af det var et enormt luftforbrug.

Med et godt mellemtryk kan jeg altså fylde mine lunger på 1 sek og
tømme dem næsten lige så hurtig - og så går det jo stærkt.

Første gang jeg tænkte lidt over min vejrtrækning halverede jeg mit
luftforbrug. Så stille og rolig vejrtrækning, men lyt selvfølgelig
til din krop og træk vejret efter det.

Mvh

Lars Skov-Dethlefsen

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 27-11-06 14:49

"Jørgen" <jbas_nye@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Jeg bruger min luft alt for hurtigt i forhold til de andre på et dyk.
> Hvad kan man gøre for at "spare" på luften. ?

Du skal være i god form, være mentalt afslappet, og så skal du have styr på
afbalancering og trim. Et par nye wonder-finner kommer ikke til at gøre
nævneværdig forskel på dit luftforbrug, ikke i forhold til at få styr på de
andre ting.

Jeg bruger ca. 15 - 16 l/min på et svømmedyk (med tørdragt, dobbeltsæt osv),
omkring 13 - 14 l/min på deko og ca. det samme på scooteren måske endda
mindre. dvs. jo større anstrengelse desto mere luft bruger du, men det kan
jo også have noget at gøre med din størrelse. En lille person vil jo bruge
færre bar på det samme dyk fordi lungerne er mindre og der bliver hevet
mindre gas igennem.

Hvilke finner har du nu? Det kan være dine finner er for bløde, jeg ser
nogle gange elever med meget bløde finner og de skal bruge ret meget energi
fordi de ikke kan flytte særligt meget vand. Scubapro jetfins er
selvfølgelig min favorit men en eller anden mares finner er et godt
udgangspunkt for at bedømme den rette stivhed i finnen.

mvh
Jonas

Fra : Marten Ølgaard

Dato : 27-11-06 15:59

For at gentage hvad andre har nævnt er flere ting der styrer dit luft
forbrug. Kondi, ro, svømmeteknik og vejrtrækningsteknik. Derudover vil der
sikkert også være nogle individuelle fysologiske forskelle.

Mht. kondi er de jo ret lige ud af landevejen - ja det er faktisk bare med
at komme ud af landevejen med et par løbesko på eller på anden vis dyrke
motion der øger din kondition.

Mht. svømmeteknik er det min erfaring at frogkicks giver bedre fremdrift i
forhold til det arbejde der lægges i det, end traditionelle crawlben.

Mht. lufttrækningsteknik gør jeg det at jeg trækker vejret ind, puster lidt
ud, holder pause, puster ud, holder pause, puster ud osv. indtil jeg igen
trækker vejret ind. Det giver dels et mindre luftforbrug, og dels giver de
små pauser en mulighed for at høre lydene omkring en.

/Marten

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 27-11-06 16:13

"Marten Ølgaard" <oelgaard@comonto[slet her].dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> igen trækker vejret ind. Det giver dels et mindre luftforbrug, og dels
> giver de små pauser en mulighed for at høre lydene omkring en.

Skipbreathing?.. rigtig dårlig idé.. det eneste man opnår er ophobning af
CO2 og i bedste tilfælde en kæmpe "CO2" hovedpine.. man bør for såvidt
muligt trække vejret normalt!

Fra : Ruth Kjær

Dato : 27-11-06 19:47

Du har fået en del svar mht. luftforbrug, så jeg svarer på dit spørgsmål
omkring Volo finner :).

Havde først et par Volo finner, som jeg var meget glad for, da de er utrolig
gode til ikke at virvle op, og er meget behagelige ved stille og rolige dyk.
Men de er ikke gode, hvis der er strøm eller ved hurtig stimedykning - jeg
brugte i hvert fald flere kræfter end andre dykkere på samme tur.

Jeg har nu Volo Power, som er meget bedre end de andre ved strøm/fart. De er
stivere end de oprindelige Volo finner.

Jeg foretrækker helt klart Volo Power.

De bedste hilsner

Ruth

Fra : Johnny Christensen

Dato : 27-11-06 20:53

> [...]
> øget fremdrift
> og mindre anstrængelse.
> Er der nogen som har erfaring med netop disse finner. ?

Det der gør forskellen, er hvor meget du slapper af under vand. Ro og
afslappethed finder du via erfaring, jo mere du dykker, jo mere føler du dig
hjemme under vand. Dårligt udstyr _kan_ selfølgeligt have noget indflydelse
på hvordan dit luftforbrug er, men lad være med at kaste penge efter en
gizmo der lover et hurtigt fix af et problem der bunder i noget andet.
Jeg har set eksempler på folk (en kvinde) der gjorde stik imod alle de
konventionelle sundhedsråd og alligevel havde et luftforbrug som var det
mindste jeg har mødt. Hun drak en sixpack øl hver eftermiddag under
kontorarbejdet. Røg så vidt jeg kunne bedømme 2-3 joints pr dag plus en
pakke alm smøger. Motion var kun i forbindelse med dykning, men til gengæld
dykkede hun meget. Under almindlig arbejdsbelastning brugte hun 0,26 cf/
min. Det er lige under 7,4 L/min.
Med den livsførsel burde hun have suget dobbelt så meget luft, men via
hendes erfaring og afslappethed under vand blev det til et yderst beskedent
luftforbrug.

Man skal have ordentligt udstyr naturligvis, men lad være med at kyle penge
efter noget som lover guld og grønne skove.

Fra : per@jumpingjack.dk

Dato : 28-11-06 10:33

Johnny Christensen skrev:

> [...]
> pakke alm smøger. Motion var kun i forbindelse med dykning, men til gengæld

Lever hun endnu ???

Fra : Johnny Christensen

Dato : 28-11-06 10:45

<per@jumpingjack.dk> skrev i en meddelelse
>Lever hun endnu ???

SVJV i bedste velgående, hun må være tæt på de 50 år nu, men jeg har ikke
hørt at hun har ændret livsstil eller dykker mindre.

Fra : jenspolsen@hotmail.c~

Dato : 28-11-06 23:40

Henrik Manley wrote:

> At manden så
> selvfølgelig er ham der bliver spist af hajen fordi hans maks. kapacitet er
> nedsat pga. rygning er sagen ligegyldigt.

Ikke for hajen!

Fra : Lars Skov-Dethlefsen

Dato : 29-11-06 09:26

Hejsa

> Jeg holdt simpelthen op fordi jeg fik astma. Jeg kan ikke
> tåle støvmider og græs. Så med mindre mine lunger opfanger pollen
> fra søgræs, så burde intet kunne fremkalde et anfald på 20 meter. ;)

Ok, det er dine lunger og dit liv.

Astmalunger er hyper reaktive lunger og der er ikke kun pollen og
søgræs som dine lunger reagere på. Får du fx vand i den gale hals
vil dine lunger givet vis reagere kraftigere end 'almindelige' lunger.
Det vil betyde sværere vejrtrækning og risiko for air-trapping og det
er ikke sjovt/sundt på 20 meter vand.

Få foretaget en bronchial histamin/metacholin provokation. Du kan få
din egen læge til at henvise dig. Så vil du finde ud af om du har
hyper reaktive lunger (det har du når du har astma) og om du evt. er
dækket ordenligt ind med forebyggende medicin (den brune).

Mvh

Lars Skov-Dethlefsen

Fra : durzll@yahoo.co.uk

Dato : 29-11-06 10:42

> Jeg bruger min luft alt for hurtigt i forhold til de andre på et dyk.
> Hvad kan man gøre for at "spare" på luften. ?

Måske kan du bruge noget fra denne artikel:

http://www.scubadiving.com/article2996

Fra : Sune Jorgensen

Dato : 29-12-06 14:22

Der er kommet en fin lille artikel omkring dette, ikke noget nyt men
alligevel:
http://www.direxplorers.com/fitness-forum/3105-how-reduce-your-gas-consumption.html
/Sune