Hvor mange dyk om året
Fra : Brian Larsen

Dato : 21-11-06 18:11

vi sad og diskuterede om hvor mange dyk folk har om året, når man nu
holder sig inden for landets grænser. Bor selv i nordjylland og dykker
hovedsalig fra vestkysten og det er mest vragdyk, skal virkelig
stramme mig an for at komme i nærheden af de 100 dyk om året, dels
pga. af vejr og vind. Kunne godt tænke mig at vide hvor mange i andre
har rundt om i landet og sådan ca. hvor mange gennemsnittet ligger
på.

Mvh.
Brian Larsen
Løkken sportsdykkerklub.

Fra : Runefys

Dato : 21-11-06 18:32

Hejsa Brian

Jeg kan nok godt komme mere i vandet men jeg har de sidste 2 år haft
omkring 60 dyk pr år.

Så kan godt følge dig i at der er langt til 100. Men fed arbejde på
fuld tid er det svært at komme meget over

Rune
www.dykning.eu

Fra : Søren Reinke

Dato : 21-11-06 19:06

Runefys wrote:
> [...]
> omkring 60 dyk pr år.
>
> Så kan godt følge dig i at der er langt til 100. Men fed arbejde på
> fuld tid er det svært at komme meget over

Jeg har haft 88 i år, og har reelt kun dykket herhjmme seriøst siden
midt juli.
Men 2 gange rødehavet hjælper også lidt :)

Mål næste år 100-150 dyk
--
Best regards
C.T.O. Søren Reinke

Fra : durzll@yahoo.co.uk

Dato : 22-11-06 00:44

Er netop kommet hjem fra dyk nr. 30, og jeg har haft certifikatet siden
midten af juni.

To af dykkene har ganske vist været på Island, og det falder jo uden
for "inden for landets grænser"
Men så 28 dyk i danske farvande på 5 mdr.

Også her bliver der sat nogle rammebetingelser af fuldtidsjob, kone og
børn; længe leve natdyk!

mvh
Jesper

Fra : Nicholas

Dato : 22-11-06 07:11

Har ligget imellem 120-130 dyk sidet august 2000, - hvor jeg startede med at
dykke.

Antallet af dyk har i år ikke været helt så stort, - men dykkene er blevet
længere. Runtimes omkring 100 minutter er ved at vælre normalt (længe leve
min rebreather .

Vil tro at jeg ender på omkring 95-105 dyk i år, - hvoraf de 75-85 vil være
i Skandinavien (og en enkelt tur til Rødehavet).

Nick

Fra : Johnny Christensen

Dato : 22-11-06 08:08

Jeg syntes at hver gang jeg gerne har villet ud og dykke i år, er det
begyndt at blæse op. Det lægger jo en naturlig dæmper på aktiviteten at
enten bliver turen aflyst, eller også sidder man lidt småsøsyg og kan kun
vælte i vandet en enkelt gang den dag. Selve antallet af dyk i år har jeg
ikke helt styr på, men tid under vand er 109t 30min. Så jeg gætter på noget
i nærheden af 60-70 dyk.
Det stammer primært fra Danmark, Sverige og Åland. En uges tur til Ægypten
(hvor det også småblæste) i foråret, blev det også til.
Desværre ingen norsk dykning, men året er jo ikke slut endnu.

--
www.johnnychristensen.com
Inspiration til nordisk dykning

Fra : Poul Olesen

Dato : 22-11-06 09:37

Jeg kender udmærket din situation. Da jeg primært dykkede fra Hirtshals
havde jeg 50-70 dyk om året, hvilket jeg holdt de første 18 år jeg
dykkede. De sidste par år har jeg fået råd til at tage på flere ture og
det har resulteret i ca. 80-90 i skandinavien og så en snes dyk for hver
Rødehavstur eller anden "varm" tur. Sidste år havde jeg 125 dyk og i år
har jeg lidt over 100 dyk, men så har jeg også "kun" 20 dyk fra 2 ture
til middelhavet, resten er fra Danmark, Sverige, Åland og Norge.

MVH
Poul Olesen
Sportsdykkerklubben Aquarius

Fra : Allan Jensen

Dato : 22-11-06 10:46

Nu kan man jo dykke på mange niveauer og med forskellige formål og det skal
jo ikke blive en konkurrence om hvem som dykker mest. Men! - antallet af dyk
er ikke ligegyldigt.

I en tid hvor selv begyndere bruger 30- 40 eller 50.000 på udstyr og kurser,
så er det forstemmende at se hvor få seriøse dyk de fleste har. I den
forbindelse vil jeg nævne at et "useriøst" dyk er havnedyk, 10-15 minutters
dyk "for lige at se om et-eller-andet virker" og den slags.

En høj rutine er absolut lige så vigtig, som nyt udstyr og alle de kurser
som udbydes. Dykker man på vrag som jo er meget almindeligt her i landet, så
er det ikke bare rutine i at kende udstyret. Men også at forholde sig til,
hvordan ens psyke har det med at svømme rundt i total mørke, mellem forrevne
jernplader og fiskegarn.

Den slags kan ikke simuleres eller trænes i en havn eller på et kursus, men
skal trænes langsomt og sikkert på vragene. Jeg mener derfor, at rutine er
vigtigt for udbyttet af gode oplevelser på vragene, frem for bare at kunne
holde sig i live der.

At flytte sin grænse til dybere og mere komplicerede vrag, gør man sikrest
ved at have rutine og ved at have høstet erfaring på lavere liggende vrag.

mvh. Allan Jensen www.vrag.dk
(indtil videre 82 vragdyk og 4 stranddyk + 13 dyk i rødehavet)

Fra : Allan Hansen

Dato : 22-11-06 11:56

"Allan Jensen" <alj@vrag.dk> skrev i en meddelelse
> (indtil videre 82 vragdyk og 4 stranddyk + 13 dyk i rødehavet)

82+4+13 =99.
Gir du så øl efter næste dyk ?

Allan Hansen, 0-3 dyk om ugen alt efter vejret, måske 50 i år.

Fra : Allan Jensen

Dato : 22-11-06 12:32

Hvis jeg nu indrømmer, at jeg også har 8 - 10 havnedyk, så har jeg passeret
de 100 dyk og skal ikke give øl, det er hermed gjort

mvh. Allan J.

Fra : Per Siebeneicher

Dato : 23-11-06 08:23

Jeg er H....... useriøs. 1 vragdyk. > 200 havnedyk.

Per.

Fra : jenspolsen@hotmail.c~

Dato : 22-11-06 13:29

Johnny Christensen skrev:
> [...]
> begyndt at blæse op. Det lægger jo en naturlig dæmper på aktiviteten at
> enten bliver turen aflyst, eller også sidder man lidt småsøsyg og kan kun

Men nu har du så chancen for at komme ud at dykke den 2-3 december,
hvor Stromboli sejler til Else og Ikke Else.
Det kan jo være at vi får godt vejr. Nu har jeg i hvert tilfælde
reklameret lidt for turen. Men lad nu være med at sidde og pille ved
apperaturet hele natten inden

Jens Olsen

Fra : Johnny Christensen

Dato : 23-11-06 16:16

Ja, jeg har bemærket den, lige nu er der dog 5 ting som falder sammen på
netop den weekend. Måske skulle man skynde sig at blive skitzofren, så er
det vel muligt at være flere steder på en gang.

Fra : jenspolsen@hotmail.c~

Dato : 22-11-06 13:32

Nicholas skrev:
> Antallet af dyk har i år ikke været helt så stort, - men dykkene er blevet
> længere. Runtimes omkring 100 minutter er ved at vælre normalt (længe leve
> min rebreather .

Ja, ja jeg synes nu, at jeg følger meget godt med tilsvarende runtimes
og bundtider på åbent kredsløb, så deeeeeettt...

Jens Olsen

Fra : Lars Skov-Dethlefsen

Dato : 22-11-06 13:55

Hejsa

> [...]
> forbindelse vil jeg nævne at et "useriøst" dyk er havnedyk, 10-15 minutters
> dyk "for lige at se om et-eller-andet virker" og den slags.

Jeg er da ked af hvis det eneste rigtige er at dykke så dybt som
muligt og på så store og utilgængelige vrag som muligt.

Hvad er der galt med at dykke let tilgængeligt på 3 meter vand og
kigge på liderlige hankrabber med 2 peniser?

> [...]
> hvordan ens psyke har det med at svømme rundt i total mørke, mellem forrevne

Dyrt udstyr er jo for det meste/for de fleste bare 'bling bling' og
derfor er al rutine jo vigtigt. Kan man ikke få rutine af et havnedyk
med nul sigt eller et stranddyk med nødvendigt brug af navigation?

Nå skidt, budskabet er 20 standdyk og 5 vragdyk de sidste 5 mdr i DK.

Mvh
Lars Skov-Dethlefsen

Fra : Jan Riis Sørensen

Dato : 22-11-06 15:01

Enig med Lars

Jeg er nyuddannet OWD og er da lidt ked af at høre at mine havne- og
stranddyk ikke er seriøse..sjove var de da i hvert fald.

/Jan

Hejsa

Fra : Allan Jensen

Dato : 22-11-06 15:55

....altså helt ærligt, til de der lige er begyndt at dykke; det var måske
ikke lige jer, spørgsmålet var rettet imod.

Hvis ens svar skal have nogen værdi i en sådan "undersøgelse", om hvor mange
dyk man har om året, skal man vel have dykket omkring 2 hele år, eller hvad?

Altså dykkere, som er nået ud på den anden side af ydermolen og det er
_disse dykkere_ mit indlæg var rettet imod, med råd om at bruge tid og
penge - ikke kun på udstyr og kurser - men også sikre sig så meget rutine,
ved vedvarende "rigtige" dyk, at man ikke risikerer en ulykke, den dag
ønsker at skubbe sin grænse lidt.

Hvis man bliver i gadekæret, kan man jo bare rejse sig op når man løber tør
for luft og dette kan man nok huske udenad, selvom man kun dykker 4 gange om
året

Jeg har gennem årene set mange eksempler på ulykker, hvor dykkeren havde
dykket i mange år, havde været på dyre kurser og var "iklædt" nyeste teknik.
Men efter nøjere granskning, viser det sig typisk at være dykkere med meget
få "rigtige" dyk.

mvh. Allan Jensen

Fra : Brian Larsen

Dato : 22-11-06 15:33

Alle dyk er vel mere eller mindre gode, selvfølgeligt er der
forskel på erfaring og kvalifikationer og hvor meget
man "brænder" for sporten. Personligt er jeg mest til vragdyk,
kan både lide spændingen og samtidig godt lide at plaffe en fisk
i ny og næ, og de gemmer sig jo tit i de gamle jerndynger som vi
kalder vrag på vestkysten ( de fleste er meget nedbrudt øv ).
Jeg befinder mig også godt på 4-5 m vand f.eks Ertebølle i
Limfjorden, der er man bare udstyret med fotogrej og indstillet
på at få en god oplevelse af småfisk og krabber og ikke har
forventninger om at komme hjem med en torsk på 10-15kg .
Budskabet her var med at bare man får et godt dyk, så er det vel
ligemeget om man er på 5 eller 50m vand og hvor det foregår,
bare man får en god en på opleveren .

Mvh.
Brian Larsen

Fra : Allan Jensen

Dato : 22-11-06 16:01

ligemeget om man er på 5 eller 50m vand og hvor det foregår,
bare man får en god en på opleveren .<<

Det er jeg 100% enige i, jeg benyttede bare lejligheden til at slå et slag
for rutinen (altså så mange dyk som muligt) som vigtig faktor.

mvh. Allan Jensen

Fra : durzll@yahoo.co.uk

Dato : 22-11-06 17:12

Allan Jensen skrev:
> ...altså helt ærligt, til de der lige er begyndt at dykke; det var måske
> ikke lige jer, spørgsmålet var rettet imod.

Ville de ikke være rimeligt, at det var Brian Larsen selv, der foretog
den vurdering?
Al den stund, at det var ham, der stillede spørgsmålet.

Så kan du som erfaren komme med dit input, og vi nybegyndere kan komme
med vores.

Med (i øvrigt) venlig hilsen
Jesper

Fra : Allan Jensen

Dato : 22-11-06 17:30

....Brian Larsen spurgte om hvor mange dyk man havde OM ÅRET. Med al respekt
for Brian, så er det ikke ham der bestemmer om et år har 3 - 5 eller 12
måneder.

Er det svært ?

Fra : Henrik Manley

Dato : 22-11-06 17:25

100-130 gode dyk bliver det til. De sidste par kun lidt over 100 pga.
arbejde. Minimum de sidste 15 år 88 dyk, maximum 207 dyk.

Og jeg kan da godt give øl efter næste dyk.

--
Henrik Manley
http://bends.dk

Fra : Nicolai Hanssing

Dato : 24-11-06 19:37

Du giver øl hele tiden - og vi (jeg) gider alligevel ikke drikke
weissbeer sålænge det er koldt!

Nicolai

Fra : Jan Birk

Dato : 22-11-06 17:59

> pga. af vejr og vind. Kunne godt tænke mig at vide hvor mange i andre
> har rundt om i landet og sådan ca. hvor mange gennemsnittet ligger

Pt. ca. 60 om året i Danmark og 30-40 stykker udenlands!

/Jan

Fra : Sune Jorgensen

Dato : 27-11-06 14:55

Ditto:)

Er lige kommet hjem fra Narvik vrag dykning derfor det sene svar.

Har pt. 81 dyk i år mest i DK, men også 2xSverige, 2xNorge, Tyskland, Malta
og Cypern turer er det blevet til.
Desværre kun 30+ vragdyk i år, men når mange af dem er med trimix bliver det
ikke til så mange.

/Sune

Fra : Lars Skov-Dethlefsen

Dato : 22-11-06 18:59

Hejsa

Allan Jensen skrev:
> [...]
> dyk man har om året, skal man vel have dykket omkring 2 hele år, eller hvad?

På vejne af alle nybegyndere der endnu ikke har dykket et fuldt år,
siger jeg hermed undskyld

>...Brian Larsen spurgte om hvor mange dyk man havde OM ÅRET. Med al
>respekt for Brian, så er det ikke ham der bestemmer om et år har 3 - 5 eller
>12 måneder.
>Er det svært ?

Ok, jeg omformulerer mig.

20 stranddyk og 5 vragdyk det sidste år (jeg har dog kun dykket siden
i sommer).

Med venlig hilsen

Lars Skov-Dethlefsen

Fra : durzll@yahoo.co.uk

Dato : 22-11-06 22:40

Lars Skov-Dethlefsen skrev:
> [...]
> siger jeg hermed undskyld

> Ok, jeg omformulerer mig.
>
> 20 stranddyk og 5 vragdyk det sidste år (jeg har dog kun dykket siden

LOL !!!

Fra : Vildmand

Dato : 22-11-06 23:12

Jeg er godt på vej mod de 90 i år.. Tror det er en 86 lige pt, men
skal ud i morgen hvis alt går som det skal..

De fleste af mine dyk er i udlandet (australien) da jeg brugte 4
månder som divemarster..

Men hvornår er et dyk et dyk ?? skal man bare have været under vandet
eller er der en dybte/tid ??
Det center hvor jeg var, var det et dyk hvis det var under 5 m og/eller
længer end 15 min(eller til der ikke var mere luft)

Hvad mener I er et dyk(som tæller med) ??

Mvh
Anders S.

Fra : Jesper Munk

Dato : 23-11-06 09:08

Hej.
Ja det kunne jeg også godt tænke mig at vide. jeg havde besøg af en
instruktør så sagde at han havde haft 27 dyk på en weekend.
Det havde/har jeg svært ved at tage seriøst.................
mvh Jesper

Fra : Allan Jensen

Dato : 23-11-06 09:34

....for et par år siden, var der her på NG en som kendte en, der havde over
10.000 dyk. Han var i starten af trediverne så vidt jeg husker og for at nå
10.000 dyk på de år han kan have dykket, må man da i vandet 27 gange hver
weekend.

Måske er det den samme mand, der kan ikke være mange som kan få sig selv til
at påstå den slags

Træning og uddannelse er - træning og uddannelse, et rigtigt dyk er det man
træner og uddanner sig til - DET er forskellen!
I den forbindelse er det selvfølgelig ligegyldigt, om man skal se på krabber
på 3 meter vand, fotografere på et vrag på 50 meter, eller noget helt andet.

mvh. Allan Jensen

Fra : Lars Grønlykke

Dato : 23-11-06 11:59

> [...]
>ligegyldigt, om man skal se på krabber
>på 3 meter vand, fotografere på et
>vrag på 50 meter, eller noget helt andet.

Det må tage pænt lang tid at skrive logbog søndag
aften
--
LG

Fra : Sten Nordstrøm

Dato : 23-11-06 16:13

Jeg har indtil nu 111 dyk i år, af dem er 75-80 vragdyk og 87 stk. af
dykkene ligger fra 26 til 61 meter.

Sten (efterlønmodtageren)