Huledykning/-kursus i Frankrig
Fra : Ruth Kjær

Dato : 19-11-06 20:58

Håber, at nogle er jer kan hjælpe.

Jeg skal have huledykkerkursus næste år og havde tænkt mig at gøre det i
Frankrig.

Er der nogle af jer, der har prøvet huledykning der, hvilket center tog du
kurset hos/dykkede med osv. osv.?

De bedste hilsner

Ruth

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 19-11-06 21:25

"Ruth Kjær" <ruth@dacor.dk> skrev i en meddelelse
> Er der nogle af jer, der har prøvet huledykning der, hvilket center tog du
> kurset hos/dykkede med osv. osv.?

Jeg har dykket der et par uger henover de sidste par år, der er ikke noget
traditionelt dykkercenter der hvor jeg dykkede (lot og dordogne). Der er få
fyldefaciliteter i området, og ingen af dem tilbyder så vidt jeg kunne se
kursus eller guidede ture. Hvis man skal på kursus skal man finde en
instruktør og tage derned sammen med, der er til gengæld også mange at vælge
imellem.
Hulerne i det område jeg dykkede i er relativt lette at navigere i, de er
ikke specielt komplekse og relativt lave så man kan komme langt ind uden at
skulle bruge trimix. Om sommeren har jeg ikke oplevet specielt meget flow
men forår og efterår skulle der godt kunne være smæk på, men det afhænger
selvfølgeligt af hvor meget det regner osv. sigten i hulerne ligger rimeligt
stabilt på min. 5m i nogle huler og min. 8m i andre, det er i hvert fald min
erfaring det kan jo ændre sig bl.a. afhængig af hvor mange dykkere der
kommer igennem og hvor gode de er til ikke at mudre op.

Det man skal overveje er om man ikke gerne vil tage kurset et sted hvor man
får lov at prøve kræfter med en hule der er mere kompleks og måske har et
noget større flow som f.eks. i mexico eller florida, hvis man f.eks. skal på
et advanceret kursus hvor man skal lave jumps, gaps, traverses og circuits
så er det svært at gennemføre i det område men et grundlæggende huledyknings
kursus skulle være muligt.

Jeg har selv taget mit kursus i Florida med en instruktør der hedder David
Rhea som er en meget erfaren herre og har en god pakkeløsning hvad angår
grej, overnatning osv. men det er selvfølgelig betydeligt dyrere at tage til
florida end til frankrig.

http://www.gue.com/Training/Instructors/drhea.html

Hvis du vælger en GUE instruktør skal du huske at du skal have bestået et
fundamentals kursus på forhånd for at have de helt basale færdigheder på
plads. Jeg kender muligvis et par stykker som påtænker at tage et hulekursus
i mexico engang i foråret, jeg kan formidle kontakten hvis det er noget der
har interesse.

mvh
Jonas

Fra : Ole Michaelsen

Dato : 19-11-06 23:02

Jonas Lüttichau wrote:

> [...]
> så er det svært at gennemføre i det område men et grundlæggende huledyknings

jeg er i Mexico pt, og har ikke anden hule-erfaring end to guidede dyk
i Chac-Mool i går (og det var btw ret godt...). Men bl.a. Protec

http://www.protecplaya.com/spip1.82d/rubrique.php3?id_rubrique=19

skulle være ret udmærkede at tage huleuddannelse hos.

Vh

Ole M.

Fra : Søren Reinke

Dato : 19-11-06 23:41

> [...]
>
> http://www.protecplaya.com/spip1.82d/rubrique.php3?id_rubrique=19
>
> skulle være ret udmærkede at tage huleuddannelse hos.

http://www.deephorizon.info/index.php

Skulle også være ret god.

--
Best regards
C.T.O. Søren Reinke

Fra : Ruth Kjær

Dato : 20-11-06 18:31

Hej Jonas

Tusind tak for dit uddybende svar.

Ud fra din beskrivelse synes jeg, at Frankrig lyder helt ideelt i forhold
til, at jeg i første omgang skal i gang med huledykning - det mere
avancerede må komme hen af vejen.

Har fået anbefalet en dygtig instruktør fra Holland, som jeg dog ikke har
bedt om nærmere information om endnu - det gør jeg på torsdag.

Er ikke Trimex dykker, men det kan jo komme. Så det er helt ok, hvis jeg kan
nøjes med Nitrox.
Jeg overvejer også Frankrig pga. den kortere afstand, og at jeg slipper for
et hav af vaksinationer :).

Umiddelbart regner jeg med, at det først bliver foråret 2008 (foråret 2007
bliver det ikke).

Hvis jeg ikke skal afsted alene, er der dog nok størst sandsynlighed at
finde buddies, hvis det bliver Mexico/Florida (som helt sikkert lyder som
det bedste sted at huledykke).

Jeg vil naturligvis høre mig for, blandt dem jeg kender - det er dog nok
begrænset, hvor mange der kunne være interesseret i huledykning - så jeg
tager nok fat i dig, når jeg har fået lagt mere præcise planer, for at høre
om du eller nogen, du kender skal afsted.

Ruth

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 20-11-06 22:14

> [...]
> tager nok fat i dig, når jeg har fået lagt mere præcise planer, for at
> høre om du eller nogen, du kender skal afsted.

Vi er i hvert fald en flok der prøver at komme derned mindst én gang om
året, så der kan man jo hægte sig på det er altid hyggeligt at være flere,
så plejer der også at være mulighed for at nasse på scootere og stageflasker
etc. :)

Fra : Ruth Kjær

Dato : 20-11-06 23:02

Herligt :)

Når I tager afsted, hvor meget af udstyret har I så med?

Fra : Ruth Kjær

Dato : 20-11-06 23:07

> Når I tager afsted, hvor meget af udstyret har I så med?
>
> Ruth

.... når I skal flyve til destinationen?

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 21-11-06 00:28

> ... når I skal flyve til destinationen?

I florida havde jeg alt med, undtagen flasker og bly, men der har du også
2x32 kg du må have med så det passer meget godt. Alt grej og et par
underbukser :)

mvh
Jonas

Fra : Henrik Leegaard Hans~

Dato : 20-11-06 13:08

Se denne link http://www.cdclot.com/

Fra : Johnny Christensen

Dato : 20-11-06 14:09

"Henrik Leegaard Hansen" <leegaard@galnet.dk> skrev i en meddelelse

> Se denne link http://www.cdclot.com/

Fede billeder i galleriet. Det giver helt lyst til at prøve.

Fra : Henrik Leegaard Hans~

Dato : 20-11-06 19:27

"Johnny Christensen" <johnny_chri@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> "Henrik Leegaard Hansen" <leegaard@galnet.dk> skrev i en meddelelse

> Fede billeder i galleriet. Det giver helt lyst til at prøve.

Huledykning er nummer _1_. Hulerne i Frankrig er absolut et besøg værd, har
været der ca. 7 gange. Har dykket i huler i flere lande og kan varmt
anbefale dem i Frankrig.
De fotos fra cdclot er taget af Jiri og Radek. Har mødt dem nogle gange
dernede.

For nogle "halv gamle" turberetninger se på www.dir-dk.org

Henrik

Fra : Allan Jensen

Dato : 21-11-06 16:03

Det må da vist være på tide, at invitere dig på noget seriøst
jomfruvragdykning Henrik

mvh. Allan Jensen

Fra : Ruth Kjær

Dato : 20-11-06 18:33

Hej Henrik

Ja, det ser godt ud.

Fra : Johanna

Dato : 21-11-06 11:44

Ruth Kjær schreef:

> Har fået anbefalet en dygtig instruktør fra Holland, som jeg dog ikke har
> bedt om nærmere information om endnu - det gør jeg på torsdag.

Hvem er det? Måske kan jeg forhøre mig lidt om hans/hendes rygte?

Fra : Ruth Kjær

Dato : 21-11-06 17:37

Hej Johanna

Det må du meget gerne. Jeg får fat i navnet på torsdag.

Ruth

Fra : Ruth Kjær

Dato : 23-11-06 18:22

Så fik jeg navnet på instruktøren fra Chris - Tom Jaspers fra Holland. Han
er vist mest kendt mht. rebreathers.

Fra : Ruth Kjær

Dato : 23-11-06 19:46

Så fik jeg navnet på instruktøren fra Chris - Tom Jaspers fra Holland. Han
er vist mest kendt mht. rebreathers.

Jeg stoler på, at han er en dygtig instruktør :)

Ruth

Fra : Peter Fjelsten

Dato : 23-11-06 20:13

Ruth Kjær skrev i Message-ID:
<4565d89f$0$876$edfadb0f@dread12.news.tele.dk>:

> Så fik jeg navnet på instruktøren fra Chris - Tom Jaspers fra Holland.
> Han er vist mest kendt mht. rebreathers.

Ja, for jeg har i alt fald aldrig hørt om ham.

--
Peter Fjelsten (DIR-DK) Om DIR <http://www.dir-dk.org/>
MSN "fjelsten@yahoo.com" Huledykning <http://www.ekpp.org/>

Fra : Johanna

Dato : 24-11-06 22:43

Så har jeg fået lidt feedback: den tilbagemelding jeg får er at han
er en dygtig instruktør. Der er en del der har taget tech kurser hos
ham, men ingen af dem har taget huledykningskurset. Tom er TDI
instruktør og der er heller ingen der har erfaring eller kendskab af
TDI's huledyknings kursus. Det siges at han dykker en del i Italienske
huler, så det skulle han i det mindste gøre regelmæssigt.
Hjemmesiden er: http://www.trimix.net/ eller email: tom@trimix.net

Jeg kender også en anden instruktør der er ret seriøs huledykker,
han hedder Maarten van Baal og ejer De Tuimelaar i Groningen,
butiksemail: groningen@tuimelaar.nl Hjemmeside www.tuimelaar.nl er
desværre kun på nederlandsk. Han er instruktør hos flere
organisationer (PADI Course Director, DSAT Trimix Instructor Trainer,
IANTD Technical Cave Instructor) og har shoppet hos CMAS og GUE - så
han er temmelig allround. Han dykker meget i Mexico.

Fra : Ruth Kjær

Dato : 26-11-06 06:21

Tusind tak, Johanna.

Kan forstå cirka halvdelen af det hollandske :)

Fra : AK

Dato : 24-11-06 23:14

Hej,

SR> http://www.deephorizon.info/index.php

hvis du ikke har besluttet dig og Mexico stadig er en mulighed - så
ville jeg dykke med Steve Gerrard, han er en rigtig dyktig instruktør
som indfører dig i grottedykningens verden så man ikke kan andet end
at elske den.

grotterne i mexico er perfekte - ikke særlig dybe hvilket medfører at
der er meget bundtid
der er god sigt 40m+ og stort set intet flow.
men hulerne er meget forgrenede så det bliver hurtigt lidt vanskeligt
at finde derhen hvor man gerne vil - og det er derfor man er glad for
at man har en instruktør med som Steve.

best regards

Anders Knudsen

gad hvide hvor mange vi har herhjemme som dykker grotter ? det virker
som om dere er væsentligt flere end jeg først regnede med.