Undervandsfotografering, misbedømmer afsta~
Fra : Carsten Troelsgaard

Dato : 19-11-06 08:21

Jeg er snorkel-fotograf og har bl.a fotograferet i en norsk lakse-elv. Jeg
er forbavset over så mange gange jeg ikke rammer det motiv jeg tror jeg
fotograferer ... det ser ud til at jeg alvorligt misbedømmer afstande. Måske
er det mig og mit udstyr, men er der andre der genkender problemet?

Carsten

Fra : Johnny Christensen

Dato : 19-11-06 09:53

Du oplever 1/3 forskel på din afstandsbedømmelse via lysets brydning i vand.
Dvs at du tror at genstanden er tættere på dig end den egentlig er. Det
burde dog kun være et reelt problem hvis du bruger kamera uden viewfinder
eller sigter uden lcd display. Hvis du sigter med viewfinder eller display,
så korigerer det sig automatisk.

--
www.johnnychristensen.com
Inspiration til nordisk dykning

Fra : Carsten Troelsgaard

Dato : 19-11-06 14:46

"Johnny Christensen" <johnny_chri@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Du oplever 1/3 forskel på din afstandsbedømmelse via lysets brydning i
> vand. Dvs at du tror at genstanden er tættere på dig end den egentlig er.

Ok, det begynder at give mening. Jeg fotograferer fra vandlinjen og skråt
frem/ned, og motivet kommer som regel til at ligge i bunden af billedet.

> Det burde dog kun være et reelt problem hvis du bruger kamera uden
> viewfinder eller sigter uden lcd display. Hvis du sigter med viewfinder
> eller display, så korigerer det sig automatisk.

Jeg bruger en selvgjort 'indpakning', hvor displayet ligger fladt langs
kameraet, altså ikke umiddelbart eller særlig praktisk tilgængeligt under
fotografering.

God start at vide, at det ikke er indbildning.

Carsten

Fra : Ukendt

Dato : 20-11-06 20:07

Hvis du bruger almindelig søger, som sidder oven på kameraet får man,
særligt ved nærbilleder, det der kaldes paralakse forskydning, fordi søgeren
sidder højere oppe end objektivet. Når man så anbringer motivet midt i
søgeren, ligger det nederst i det tagne billede.

Hvis du tager billedet ovenfor vandet og ned i vandet, sker der en brydning
når lyset går fra luft til vand. Ses ved at stikke et kosteskaft skråt ned i
vandet, det vil så forekomme knækket i vandoverfladen.

Under vand forekommer alle motiver at være ca. 1/3 tættere på end i
virkeligheden. Dette er kun et problem ved manuel indstilling af fokus.

Afstandsbedømmelse kan øves vha. af en rundstok med afstandsmarkeringer.
Foretag en bedømmelse og mål efter med stokken.

Poul B-H

Fra : Henrik Manley

Dato : 22-11-06 07:22

Så vidt jeg kan læse af de andre svar så er det et digital appart og sikkert
med autofocus. Så det er ikke afstandsmålingen den er gal med. Det du ser på
skærmen er det som kommer på billedet.

Jeg tror du er ramt af et langsomt fotoappart og at du flytter appartet
efter du har trykket af og glemmer at det måske tager ½ sek. fra du har
trykket til billedet bliver taget.

--
Henrik Manley
http://bends.dk email: m@nley.dk