Makkerline
Fra : Søren Arnvig

Dato : 17-11-06 23:03

Mit sidste indspark i makkerline debatten

http://www.arnvig.dk/index.asp?source=19

Søren Arnvig

Fra : Lars Skov-Dethlefsen

Dato : 18-11-06 13:43

Hejsa

Søren Arnvig skrev:
> Mit sidste indspark i makkerline debatten

Sidste eller seneste

>Pointen er klar:
>1. En makkerline kan lige så godt være en hjælp som en ulempe.
>2. At undlade makkerline er ingen garanti for at din makker ikke bringer dig i fare

Sagt på en negeret/anden måde:

1. En makkerline kan lige så godt være til ulempe som til hjælp
2. At bruge makkerline er ingen garanti for at din makker ikke briger
dig i fare

>Hvis man dykker uden mellemline er man nødt til at have makkerkontakt uafbrudt,
>hvis man skal nå at reagere på en situation. Med mellemlinen har man styr på
>makkeren, også i de minutter, hvor man prøver at få et godt billede af en hummer
>eller sidder i en sky af mudder og forsøge at frigrave et koøje (som er faldet uden
>for vragets omrids).

Uafbrudt eller konstant makkerkontakt er for mig en selvfølge. Jeg vil
nødig være makker til dig (selv med 5 meter makkerline), hvis jeg
får nitrogennarkose eller passiv panik i de 2 minutter du er om at
fotografere en nøgensnegl!

>For mig er mellemlinen blevet et stående tilbud, som jeg giver min makker, og hvis
>han/hun helst er fri er det ok med mig. Men hvis jeg har ansvaret, f.eks. i en
>undevisningssituation, så er der ingen vej udenom mellemlinen.

Al ære og respekt for den holdning.

>Hvis man håner folk, som anvender makkerline, så er det i mine øjne en
>eksponering af ens manglende evne og/eller vilje, til at give sin makker en
>hjælpende hånd.

At håne er nu også så kraftigt et ord, men ukritisk brug af
makkerline ligger op til manglende forståelse fra min side.

Mvh

Lars Skov-Dethlefsen

Fra : Peter T. Barakonyi

Dato : 18-11-06 16:52

Alting med måde, makkerlinen er ok og en god sikkerhed. DFS nye
reglsæt beskriver udemærket hvornår man bør anvende makker line,

--
Mvh Diver_Peter