Hvorfor "fire-takter" en knallert ?
Fra : Familien Aastrup Mor~

Dato : 24-06-01 15:08

Hejsa

Jeg er ved at lave en Honda Wallaroo for min søn, som snart bliver 16 år.
Jeg har arbejdet meget med motorcykler - alle firetaktere og kender noget
til det.
Men så har jeg et iriterende problem med den her to-takter !
Den fire-takter hele tiden og har derfor kun svag power.
Hvad skal justeres anderledes, udskiftes eller lign. på en to-takter når den
gør det?

hilsen

Kenneth

Fra : DWM

Dato : 24-06-01 15:46

"Familien Aastrup Mortensen" <skak@nospam-email.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Den fire-takter hele tiden og har derfor kun svag power.
> Hvad skal justeres anderledes, udskiftes eller lign. på en to-takter når den

Du kan prøve:
1: Justering af kaburator eller tænding.
2: Kigge efter om der er for meget olie i
3: Kigge efter om den er tæt ved pakninger.
4: Undersøge om chokeren virker som den skal.
5: Skift tændrør
6: Skift hoveddyse
(Da jeg ikke kender knallerten kan jeg ikke sige hvilken hoveddyse eller
tændrør du skal bruge.)
7: Skift svømmer
8 : Rens udstødningskanal, udstødningsrør og lyddæmper.

Og så kan en totakter forøvrigt ikke firetakte
--
Med Venlig Hilsen / Best Regards
Kenneth Iversen

PS: No it´s not a valid emailaddress

Fra : mikkels ms-super\(or~

Dato : 24-06-01 18:46

MERE LUFT!,sikkert beskidt luftfilterelement,stoppet udstødning/udstødningskanal i cylinder(den orig. udstødning tilstoppes hurtigt),rens evt. karburator.,chek eller skift tændrør,så kører den nok fint.
Wallaroo er en herlig knallert,min ex-kæreste har haft een(årg.90-kører stadig),held og lykke m.knillerten.

mikkel@

Fra : Christian Jørgensen

Dato : 25-06-01 17:09

Fra : John Hewalo

Dato : 26-06-01 16:08

On Mon, 25 Jun 2001 18:09:12 +0200, "Christian Jørgensen"
<gubbar@fnuck.dk> wrote:

>Den får for meget benz..

Tag dig dog for helvede sammen, og lær hvordan man opfører sig
her i gruppen.

John

Fra : Morten Olsson

Dato : 26-06-01 16:52

Og hvad er der så galt denne gang John ?
Manden prøver tilsyneladende at hjælpe - jeg er ikke
i stand til at se hvorfor man skal bandes af fordi man
er hjælpsom ?

Smil dog - det er sommer, og solen er sund !

hygge

Morten

Fra : John Hewalo

Dato : 26-06-01 17:47

On Tue, 26 Jun 2001 17:52:11 +0200, "Morten Olsson"
<dsl23906@vip.cybercity.dk> wrote:

>Manden prøver tilsyneladende at hjælpe - jeg er ikke
>i stand til at se hvorfor man skal bandes af fordi man
>er hjælpsom ?

Jeg finder det ikke hjælpsomt at qoute som et svin, især når man
samtidig klart gør opmærksom på, at det agter man skam at blive
ved med.

Men jeg kan da godt se på din qouteteknik, at det er vi nok ikke
enige om.

John

Fra : Jon Larsen

Dato : 29-06-01 08:35

> "Familien Aastrup Mortensen" <skak@nospam-email.dk> skrev i en meddelelse

xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

Når en motor 4-takter så er det et tegn på for fed blanding....
En 2-takts motor må gerne 4-takte når den er kold, men lige så snart den
nærmer sig en nogenlunde drifts-temperatur skal den holde op med det.. så er
blandingen perfekt... Det kan i øvrigt tydeligt ses på tændrøret om den for
for fed blanding... Hvis det er helt sort og fugtigt når den har kørt... så
er den for fed... Er det der i mod hvidt/gråt.. er det tegn på for mager
blanding....Køre man med for mager blanding er der risiko for at brænde hul
i stemplet, og motoren kan sætte sig.

Ved for fed blanding kan man gøre 3 ting.

1: Tjek dyse størrelse, og skift til et nummer mindre og tjek så tændrør
igen.. hvis den stadig 4-takter så prøver man et nummer mindre.. osv osv...

2: Indstil luftskrue ( hvis der er en på karburatoren) På nogen kan man
fin-indstille med sådan en luftskrue..

3: Tjek luftfilter... det kan være det skal renses..

Ved for fed blanding sker der jo netop det at den for mere benzin end luft..
og det kan meget vel skyldes at luftfilteret er snavset... eller som sagt..
at dysen er for stor...

xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

> Og så kan en totakter forøvrigt ikke firetakte
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

Jo den kan !!

--
MVH.
Jon larsen.

Fra : DWM

Dato : 29-06-01 09:29

"Jon Larsen" <Jon.Larsen@image.dk> skrev i en meddelelse
> Jo den kan !!

Bestemt ikke
Folk som kender til arbejdsprocessen på en fire-takter vil også vide
at det ikke kan lade sig gøre.

Fra : Jon Larsen

Dato : 29-06-01 11:44

> Bestemt ikke
> Folk som kender til arbejdsprocessen på en fire-takter vil også vide
> at det ikke kan lade sig gøre.
> --
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

Nej.. den 4-takter ikke fysisk.. det har du ret i... Men det lyder sådan...

--
MVH.
Jon larsen.

Fra : DWM

Dato : 29-06-01 12:36

> Nej.. den 4-takter ikke fysisk.. det har du ret i... Men det lyder sådan...

Ja det kan man vel godt sige

Fra : RpR

Dato : 29-06-01 09:39

> 2: Indstil luftskrue ( hvis der er en på karburatoren) På nogen kan man
> fin-indstille med sådan en luftskrue..

Luftskruen har _normalt_ ingen indflydelse på blandingen når du kører med
bundgas, og det gør en knallert 99% af tiden, men det kan da aldrig skade at
se den efter.

--

- RpR
http://www.mopedgallery.com