Makkerline ikke længere nødvendig i DSF
Fra : Lars Skov-Dethlefsen

Dato : 14-11-06 06:13

Hejsa NG

Hovsa... Nu erkender DSF åbenbart at makkerline ikke er en
positiv/nødvendig ting længere.

http://www.sportsdykker.dk/sites?/udvalg/Teknisk%20Udvalg/&pid=107

Makkerline er nu ikke længere nødvendigt udstyr, men skal dog stadig
bruges under uddannelse af en eller anden grund.

Det bliver spændende at finde ud af begrundelsen til dette skift.

Gad vide om klubberne så tør følge de nye retningslinier

Mvh

Lars Skov-Dethlefsen - dykker med makkerline i lommen til dårlige tider

Fra : Henrik Manley

Dato : 14-11-06 07:19

>Hovsa... Nu erkender DSF åbenbart at makkerline ikke er en
>positiv/nødvendig ting længere.

>http://www.sportsdykker.dk/sites?/udvalg/Teknisk%20Udvalg/&pid=107

Du er en af de hurtige. Det er vist omkring 5 år siden det blev vedtaget.

--
Henrik Manley
http://bends.dk email: m@nley.dk

Fra : Søren Arnvig

Dato : 14-11-06 07:41

> [...]

>Det bliver spændende at finde ud af begrundelsen til dette skift.

>Gad vide om klubberne så tør følge de nye retningslinier

Anvendelse af makerline er kun en anbefaling og det har altid
været op til klubberne at administrere det selv.

Der er ikke sket nogen ændring, blot en præcisering af de facto forhold.

Søren Arnvig

Fra : Lars Skov-Dethlefsen

Dato : 14-11-06 11:31

Hejsa

> Du er en af de hurtige. Det er vist omkring 5 år siden det blev vedtaget.

Det er altid dejligt at være hurtig. Så er det jo bare trist at det
først er lykkedes DSF at skrive det ned nu

Mvh

Lars Skov-Dethlefsen

Fra : Henrik Manley

Dato : 14-11-06 12:51

>Det er altid dejligt at være hurtig. Så er det jo bare trist at det
>først er lykkedes DSF at skrive det ned nu

Det har været tilgængeligt i hvert fald i 4 år på hjemme siden sammen med
forbundets vedtægter. De er også blevet rundsendt til alle klubber. I dette
forum er der ofte blevet linket til dem hver gang en eller anden har brokket
sig at DSF kræver mellemlinie, trækstang og halsvest.....

--
Henrik Manley
http://bends.dkts

Fra : Lars Skov-Dethlefsen

Dato : 14-11-06 12:30

Hejsa

> Der er ikke sket nogen ændring, blot en præcisering af de facto forhold.

Når makkerlinen bliver strøget fra 'nødvendigt udstyr' har det vel
den betyning at det ikke er nødvendigt som sikker dykning længere?!

Hvis det har været DSF's holdning igennem mange år, syntes jeg at det
er på tide at efterleve det.

Mvh
Lars Skov-Dethlefsen

Fra : Henrik Manley

Dato : 14-11-06 13:12

>Hvis det har været DSF's holdning igennem mange år, syntes jeg at det
>er på tide at efterleve det.

Det er vel som det altid har været den enkle dykker der medstemmer hvordan
han/hun vil dykke. DSFs sikkerhedsregler har altid været vejledende.

--
Henrik Manley
http://bends.dk

Fra : Lars Skov-Dethlefsen

Dato : 14-11-06 15:56

Hejsa

> [...]
> forum er der ofte blevet linket til dem hver gang en eller anden har brokket
> sig at DSF kræver mellemlinie, trækstang og halsvest.....

Ja ja, men da ikke den nye reviderede udgave fra november 2006 hvor
makkerlinen er skrvet mere eller mindre ud

Mvh

Lars Skov-Dethlefsen

Fra : Henrik Manley

Dato : 14-11-06 16:09

>Ja ja, men da ikke den nye reviderede udgave fra november 2006 hvor
>makkerlinen er skrvet mere eller mindre ud

Det er ikke sikkerhedsreglerne men TUs vejledning til sikkerheds reglerne
som TU kan rette i som de har lyst til.

--
Henrik Manley
http://bends.dk

Fra : Lars Skov-Dethlefsen

Dato : 14-11-06 15:56

Hejsa

> [...]
> sig at DSF kræver mellemlinie, trækstang og halsvest.....

Ja ja, men da ikke den nye reviderede udgave fra november 2006 hvor
makkerlinen er skrevet mere eller mindre ud

Mvh

Lars Skov-Dethlefsen

Fra : Lars Skov-Dethlefsen

Dato : 14-11-06 16:09

Hejsa

> Det er vel som det altid har været den enkle dykker der medstemmer hvordan
> han/hun vil dykke. DSFs sikkerhedsregler har altid været vejledende.

Det er jo som regel op til mindst 2 personer, nemlig din buddy og dig
selv (ofte også en klub/instruktør). Så længe han/hun er uenig med
dig i brug af makkerline kommer man jo ikke i vandet...

Derfor er det jo et eller andet sted vigtigt at gøre opmærksom på,
at DSF ikke længere opfatter makkerlinen som nødvendig (undtagen til
uddannelsesformål). Så bliver vi dykkere måske med tiden mere enige
om brugen af makkerline.

Mvh
Lars

Fra : Søren Arnvig

Dato : 14-11-06 17:31

> [...]

>at DSF ikke længere opfatter makkerlinen som nødvendig (undtagen til
>uddannelsesformål). Så bliver vi dykkere måske med tiden mere enige

De fleste af os har været enige ret længe...

Søren Arnvig

Fra : KC

Dato : 14-11-06 20:46

Lars, du kæmper da for din sag.
Der er intet nyt under solen.
Det er ikke DSF men klubberne der er "problemet" hvis du mener det er
dårligt formidlet.

KC
www.kcdk.com

Fra : Ukendt

Dato : 14-11-06 22:57

KC wrote:
> Lars, du kæmper da for din sag.
> Der er intet nyt under solen.
> Det er ikke DSF men klubberne der er "problemet" hvis du mener det er
> dårligt formidlet.

jeg vil på ingen måde give dig, Søren eller Henrik ret.

Henrik har helt ret når han skriver
/*
Det er ikke sikkerhedsreglerne men TUs vejledning til sikkerheds reglerne
som TU kan rette i som de har lyst til.
*/

problemet er bare at mange klubben inklusiv min egen vælger at følge TUs
vejledning til sikkerheds reglerne, fordi, som de gamle siger, der er jo nok
en god grund til TU vejledninger, de bygger jo på surt købte erfaringer og
statistikker.

om de så gør det ved jeg ikke, men det mener de gamle, og når de så
argumenter for makker line og jeg imod, så kan man jo sige at der står 1-1
men når TUs vejledninger så stødter dem så står jeg jo over for en MEGET
svær kamp, nu bliver kampen måske lidt lettere.

så selv om jeg godt ved at alt fra DSF og TU kun er vejledende og at det er
i klubberne problemer ligger OSV OSV, så blev jeg aligevel meget glad da jeg
modtog mailen fra DSF med de nye vejledninger.

OG jeg tror at de nye vejledninger vil være med til at ændre nogle "gamle"
klubber.

mvh Morten

Fra : Henrik Manley

Dato : 14-11-06 23:05

> Det er ikke DSF men klubberne der er "problemet" hvis du mener det er
> dårligt formidlet.

Det er ikke "klubberne" det er nogle ganske få klubber der på ingen måde er
repræsentive.

--
Henrik Manley
http://bends.dk

Fra : Henrik Manley

Dato : 14-11-06 23:02

>Det er jo som regel op til mindst 2 personer, nemlig din buddy og dig
>selv (ofte også en klub/instruktør). Så længe han/hun er uenig med
>dig i brug af makkerline kommer man jo ikke i vandet...

Kan det være anderledes? Hvis din makker ikke er tryk ved at komme i vandet
med dig skal du jo ikke tvinge ham. Find en anden makker.

> [...]
>at DSF ikke længere opfatter makkerlinen som nødvendig (undtagen til
>uddannelsesformål). Så bliver vi dykkere måske med tiden mere enige

Jeg tror ikke det er mange klubber der blander sig i om man dykker med
makkerlinie eller ej. Jeg ved da godt der er nogle (ikke mange) klubber der
er stokkonservative men dem skal man bare undgå hvis man ikke selv er til
det.

--
Henrik Manley
http://bends.dk

Fra : Lars Skov-Dethlefsen

Dato : 14-11-06 21:41

Hejsa

> De fleste af os har været enige ret længe...

Min datter vil også helst kun lege med piger nede i børnehaven. Mark
er dog en undtagelse, for han er jo sød :-?

Mvh
Lars Skov-Dethlefsen

Fra : Lars Skov-Dethlefsen

Dato : 14-11-06 21:45

Hejsa

> Det er ikke DSF men klubberne der er "problemet" hvis du mener det er
> dårligt formidlet.

Ja, og det var vist også der mit oplæg startede. Når nu DSF ligefrem
sletter makkerlinen som nødvendigt udstyr - ja så kunne man jo håbe
at klubberne vågner op, så makkerlinen kunne blive i lommen og kun
komme frem når der faktisk er noget fornuftigt at bruge den til.

Mvh
Lars Skov-Dethlefsen