spørgsmål ang. makkerline
Fra : Pyrus

Dato : 14-11-06 01:01

Hej gruppe

Jeg er pt. PADI uddannet men planlægger at tage et CMAS kursus til
vinter.
I den forbindelse har jeg et par spørgsmål da jeg godt kan lide at
være velforberedt.

Som jeg har forstået det er hovedforskellen på CMAS og PADI at CMAS
bruger buddyline og overfladebøje, hvilket jeg synes er en alletiders
ide.
Så risikerer man jo ikke de livstruende episoder med at blive væk fra
sin makker plus at man er fri for hele tiden at skulle holde øje med
ham. Desudener er man sikker på at de store skibe ser ens bøje og
sejler uden om.

1. Jeg ved at knob og stik er en af grundpillerne i CMAS uddannelsen,
men hvilke knob SKAL man kunne for at bestå ?

2. Er det sandt at man under uddannelsen skal lære at splejse sin egen
mellemline og sy sit eget dykkerflag ?

3. Jeg har hørt at standartmålet for et dykkerflag er 1meter x
1,20meter men må man ikke lave et der er større - f.eks dobbelt så
stort ? det må da være dobbelt så godt ?

4. Hvad med dimensionen og brudstyrken på tovværket. Er der nogen
standart der ? Det skal jo helst ikke knække hvis den ene dykker ved
en ukontrolleret opstigning skal kunne trække den anden med til
overfladen (det er vel rimeligt farligt hvis den anden dykker bliver
efterladt "helt alene" på bunden og derefter skal lave en opstigning
alene ? )

venlig hilsen

pyrus

Fra : Lars Skov-Dethlefsen

Dato : 14-11-06 06:44

Hejsa

> [...]
> sin makker plus at man er fri for hele tiden at skulle holde øje med
> ham. Desudener er man sikker på at de store skibe ser ens bøje og

Det er Dansk Sportsdykker Forbund og ikke CMAS der er vilde med
makkerliner (man kan sagtens tage CMAS i Danmark uden om DSF). Det er
de så i gang med at bløde op (se anden tråd).

> 2. Er det sandt at man under uddannelsen skal lære at splejse sin egen
> mellemline og sy sit eget dykkerflag ?

Ordet splejse er nok et lidt for fint ord for de makkerliner jeg har
set (en alm. knude og en skrue for at være helt sikker).

Mvh

Lars Skov-Dethlefsen

Fra : Jan Riis Sørensen

Dato : 14-11-06 07:27

Hej

Pyrus

Jeg har også hørt at CMAS skulle være en god uddannelse, men fornuftige PADI
dykkere dykker også altid med overfladebøje (den gule Diver Below , så
det er ikke unikt for CMAS dykkere.

/Jan

Fra : Søren Arnvig

Dato : 14-11-06 08:04

> [...]

>1. Jeg ved at knob og stik er en af grundpillerne i CMAS uddannelsen,
>men hvilke knob SKAL man kunne for at bestå ?

Den uddannelse du her tænker på er CMADS
Confederation Mondiale des Activites de Dykker Spasser
For at bestå skal du kunne lave mindst 12 knob fra hver hovedgruppe.
Løkkeknop og forbandtknob er obligatoriske, resten er vagfrie

>2. Er det sandt at man under uddannelsen skal lære at splejse sin egen
>mellemline og sy sit eget dykkerflag ?
Det passer overhovedet ikke, men du forventes at gå til hånde når
instruktørerne har syaften. Din indsats vil blive evalueret.

>3. Jeg har hørt at standartmålet for et dykkerflag er 1meter x
>1,20meter men må man ikke lave et der er større - f.eks dobbelt så
>stort ? det må da være dobbelt så godt ?
Nej, det du tænker på er signalflag A. CMADS har deres eget
flag som 2.20 x 0.3 m, fordi det er næmmere at holde udspilet.
Det er helt rødt med en hvid kvast i enden

> [...]
>overfladen (det er vel rimeligt farligt hvis den anden dykker bliver
>efterladt "helt alene" på bunden og derefter skal lave en opstigning
Et meget kontroversielt emne, og der må du lige lugte lunten i
din klub. Hvis du kommer med et 12mm og 16mm er standard
i den lokale CMADS klub, så risikerer du at blive ekskluderet på
stedet. Der er mange steder hvor der er absolut 0-tolerance.

>venlig hilsen
>pyrus

Jeg kan se, at du har et rigtigt "nissenavn". Det er meget vigtigt
i CMADS med et "nisse" eller "trolle"-navn, så du skal nok klare dig godt.

Søren Arnvig

Fra : Kenneth Villadsen

Dato : 14-11-06 16:39

Certifikat type er en religion for nogle, men det her er god humor!!!

/Kenneth (padi)

"Søren Arnvig" <fnug@arnvig.fjern.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Jeg kan se, at du har et rigtigt "nissenavn". Det er meget vigtigt
> i CMADS med et "nisse" eller "trolle"-navn, så du skal nok klare dig godt.

----
Hent en gratis SPAMfighter her.

Fra : Sune Jorgensen

Dato : 14-11-06 08:27

Hej Pyrus

Jeg ved ikke rigtig om dit indlæg skal tages alvorligt eller du bare
driller:)
Men jeg vælger at tro på det første, så du får nogle svar og mod spørgsmål.

>Jeg er pt. PADI uddannet men planlægger at tage et CMAS kursus til
>vinter. I den forbindelse har jeg et par spørgsmål da jeg godt kan lide at
>være velforberedt.

Altid en fordel:)

>Som jeg har forstået det er hovedforskellen på CMAS og PADI at CMAS
>bruger buddyline og overfladebøje, hvilket jeg synes er en alletiders
>ide.

PADI bruger da også overfladebøje.

>Så risikerer man jo ikke de livstruende episoder med at blive væk fra
>sin makker plus at man er fri for hele tiden at skulle holde øje med
>ham.

Hvorfor er det livfarligt at blive væk fra sin makker ?
Er det livsfarligt at dykke solo ?

>Desudener er man sikker på at de store skibe ser ens bøje og
>sejler uden om.

Er du nu sikker på at et stort skib kan se din lille overfladebøje ?
Hvis de skulle de ser den, tror du så at de store skibe kan/vil/må forlade
sejlrenden eller nå at stoppe ?

>1. Jeg ved at knob og stik er en af grundpillerne i CMAS uddannelsen,
>men hvilke knob SKAL man kunne for at bestå ?

Nej det er ikke en spejderlejr, men du skal kunne nogen knob ved f.eks.
speedbådscertificat.
Men det er da altid en fordel at kunne et par stykker.

>2. Er det sandt at man under uddannelsen skal lære at splejse sin egen
>mellemline og sy sit eget dykkerflag ?

Nej, det er ikke en syskole :)

>3. Jeg har hørt at standartmålet for et dykkerflag er 1meter x
>1,20meter men må man ikke lave et der er større - f.eks dobbelt så
>stort ? det må da være dobbelt så godt ?

1m x 1.2m er rigligt stort, det er vigtigere at det holdes udspillet.

> [...]
>overfladen (det er vel rimeligt farligt hvis den anden dykker bliver
>efterladt "helt alene" på bunden og derefter skal lave en opstigning

Medmindre du bruger en sytråd, vil du ikke kunne "svømme-trække" et tov over
under vandet.
Der skal netop være en quick-release på en mellemline, så din makker ikke
også påfører dig skade under en nødopstigning. Men det er nu ikke farlig at
være alene på bunden, og fordi din makker laver en ukontrolleret
nødopstigning er du ikke tvunget til det samme. Du er ikke til megen hjælp,
hvis du også har fået en emboli eller dcs.

/Sune

Fra : Johanna

Dato : 14-11-06 10:06

> [...]
> sin makker plus at man er fri for hele tiden at skulle holde øje med
> ham. Desudener er man sikker på at de store skibe ser ens bøje og

Som nævnt er det ikke CMAS der forpligter makkerlinien. NOB, den
hollandske version af DSF fraråder brug af makkerlinie, og i Holland
vil du heller ikke finde mange overfladebøjer.

NOB's holdning er: en makkerlinie har man i lommen for evt. at kunne
afslutte et dyk sikkert når omstændighederne pludselig blive
dårlige.
Den bruges i princippet ikke i uddannelser da eleven netop skal lære
at holde øje med sin makker. Standart at bruge makkerlinie giver
udelukkende den dårlige vane at man ikke holder øje med sin makker og
derfor egentlig dykker solo mens man "lufter hunden" (= sin
makker/eleven).
Statistikkerne har udvist hernede at makkerlinien netop er skyld i en
stor del af ulykkerne - bl.a. barotrauma når den ene laver en
pludselig, ukontrolleret opstigning og den anden følger med.

Hvis en person tror at det blive væk fra sin makker er livstruende,
så er den person for nervøs til at dykke sikkert. Vil han
overhovedet kunne løse et problem for sin makker undervandet når han
er så usikker over sine egne evner?

Mht overfladebøjen, i Danmark dykker man mest i åbent hav, i NL kan
man godt, men de fleste gør det ikke. Man dykker i in sø, eller i
Grevelingen eller Oosterschelde. Derfor møder man mange vindsurfere og
små sejlbåde. De kan bestyres af folk uden sejlbevis og de har det
med "lige at runde den der sjove bøje". Hvilket jo ikke er en særlig
rar tanke.

Fra : Kent Friis

Dato : 14-11-06 16:56

Den 14 Nov 2006 01:06:12 -0800 skrev Johanna:

> Derfor møder man mange vindsurfere og
> små sejlbåde. De kan bestyres af folk uden sejlbevis og de har det
> med "lige at runde den der sjove bøje". Hvilket jo ikke er en særlig
> rar tanke.

Er det ikke også et problem herhjemme?

Forslag til alternativ bøje: Et stort skilt med teksten:
"Achtung Minenfeld" eller tilsvarende symbol der ikke er til at
tage fejl af

Mvh
Kent

Fra : Søren Arnvig

Dato : 14-11-06 17:42

"Johanna" <johanna@ofir.dk> wrote in message

>Som nævnt er det ikke CMAS der forpligter makkerlinien. NOB, den
>hollandske version af DSF fraråder brug af makkerlinie, og i Holland
>vil du heller ikke finde mange overfladebøjer.

Har du en henvisning til denne fraråden ?
Hvor lang tid siden er det man begyndte at fraråde anvendelsen af
mellemline ?

> [...]
>udelukkende den dårlige vane at man ikke holder øje med sin makker og
>derfor egentlig dykker solo mens man "lufter hunden" (= sin

Det må være specielt Hollands argument: Makkerline = Solodykning.
Anvendelse af makkerline fritager ikke for makkerdisciplin.

>Statistikkerne har udvist hernede at makkerlinien netop er skyld i en
>stor del af ulykkerne - bl.a. barotrauma når den ene laver en
>pludselig, ukontrolleret opstigning og den anden følger med.

Har du en kilde til denne statistik ?
Hvilken type mellemline er der anvendt ?

> [...]
>så er den person for nervøs til at dykke sikkert. Vil han
>overhovedet kunne løse et problem for sin makker undervandet når han

Enig, jeg har dog aldrig mødt nogen der havde det sådan.

> [...]
>små sejlbåde. De kan bestyres af folk uden sejlbevis og de har det
>med "lige at runde den der sjove bøje". Hvilket jo ikke er en særlig

Et oplysningsproblem. Man kan foretage holdningsbearbejdning
med almindelige håndredskaber.

Søren Arnvig

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 14-11-06 12:03

"Pyrus" <pinnocioman@yahoo.dk> skrev i en meddelelse
>I den forbindelse har jeg et par spørgsmål da jeg godt kan lide at
>være velforberedt.

Din lille trold, men meget underholdende :)

Fra : Lars Skov-Dethlefsen

Dato : 14-11-06 12:36

Hejsa

> Nej, det du tænker på er signalflag A. CMADS har deres eget
> flag som 2.20 x 0.3 m, fordi det er næmmere at holde udspilet.
> Det er helt rødt med en hvid kvast i enden

Er det ikke kun XMAS der benytter det flag?

Mvh
Lars

Fra : Johanna

Dato : 14-11-06 18:39

Søren Arnvig wrote:

> Har du en henvisning til denne fraråden ?
> Hvor lang tid siden er det man begyndte at fraråde anvendelsen af
> mellemline ?

Jeg kan sagtens give dig en henvisning (bl.a. 1* bogen, side 107), men
den er altså på nederlandsk...
På et tidspunkt i halvfemserne har de opdateret sikkerhedsregelementet
til sikkerhedsretningslinierne, og bl.a. ændret at det ikke længere
er obligatorisk at have makkerlinie med. Inden da lærte man at
makkerlinien skulle anvendes når der var under 5 meters sigt (altså
næsten altid). 1* bogen er fra 2004(vi har lige fået nye).

> Det må være specielt Hollands argument: Makkerline = Solodykning.
> Anvendelse af makkerline fritager ikke for makkerdisciplin.

Det er i og sig selv heller ikke argumentet, men det er en observation,
en dårlig vane som nemt slibes ind. Man fritages jo aldrig for
makkerdisciplin, men der er folk der bare ikke har det. Jeg ved det med
det samme når jeg har en makker der er uddannet med makkerlinie, og
det er nu heller ikke sjældent at et makkerpar tager en anden dykker
på slæb (linien sætter sig fast omkring flasken) og ikke engang
lægger mærke til det! Og det er nu ikke specielt nederlandsk - vi
får også ret mange belgiere og tyskere hernede
Sjovt nok er "så behøver man ikke hele tiden at holde øje med sin
makker" faktisk et argument man ofte hører af makkerlinie-brugere
(ofte fotografer, biologer - samme gruppe som ofte dykker solo når de
bliver lidt mere 'professionelle'...!)

Den nye uddannelse lægger dog utrolig meget vægt på makkerdisciplin
og jeg mener at det sker på en god måde, så det skal nok blive
bedre.

> Har du en kilde til denne statistik ?
> Hvilken type mellemline er der anvendt ?

Vores statistikker bliver indsamlet af DOSA (=Dykker Ulykker Statistik
og Analyse). De er lidt længere om at blive offentligt tilgængelige
end BSAC's statistikker, da efterforskningen her ofte tager lidt
længere.
Mange bruger en forkert makkerlinie (for eksempel for lang, eller
forkert knude) og på en forkert måde (jeg har f.eks. set en PADI (!)
skole gå i vandet med 2 DM og 3 kursister på 1 (!) makkerlinie). Det
hjælper selvfølgelig heller ikke.

> Enig, jeg har dog aldrig mødt nogen der havde det sådan.

Jeg har dykket med en her i ferien. Det vil sige, han var en okay
makker indtil han den 5. dyk fik et panikanfald på 30m (pga narkose),
ville op, og så de efterfølgende 13 dyk hele tiden var bange for at
blive bange igen. Hvert efterfølgende dyk gav han tidligere og
tidligere signalet at nu ville han ikke videre, til sidst ville han
ikke dybere end 8m! Han gik så meget op i sigselv, at jeg egentlig
dykkede solo - samt at jeg var barnepige, så 'rigtigt solo' havde nok
været bedre.

> Et oplysningsproblem. Man kan foretage holdningsbearbejdning
> med almindelige håndredskaber.

Nej, det er faktisk lige så meget et indstillingsproblem. I Vinkeveen
er der et område som er lukket for både og surfere. Der står store
skilte i vandet. Alligevel bliver der sejlet. Kort sagt kan man sige at
der er 15årige der ikke ved og 15årige der synes de er seje. Og alle
dem der ikke er 15 men opfører sig som om de var det.

Fra : Johanna

Dato : 14-11-06 18:40

Fra : Søren Arnvig

Dato : 14-11-06 19:25

"Johanna" <johanna@ofir.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>makkerlinien skulle anvendes når der var under 5 meters sigt (altså
>næsten altid). 1* bogen er fra 2004(vi har lige fået nye).

Der er jo stor forskel på at noget ikke er obligatorisk
til det ligefrem frarfådes ?

Der findes ikke en web-version ?
Sproget er underordnet

> [...]
>lægger mærke til det! Og det er nu ikke specielt nederlandsk - vi
>får også ret mange belgiere og tyskere hernede

Det lyder mere som folk der dykker med makkerline uden at have lært det.

> [...]
>og Analyse). De er lidt længere om at blive offentligt tilgængelige
>end BSAC's statistikker, da efterforskningen her ofte tager lidt

Hvis man har ændret retningslinier i midten af halvfemserne,
må der ligge noget statistik eller nogen casestories fra dengang ?

> [...]
>forkert knude) og på en forkert måde (jeg har f.eks. set en PADI (!)
>skole gå i vandet med 2 DM og 3 kursister på 1 (!) makkerlinie). Det

Igen: Det lyder som om der dykkes med makkerline uden
at man ved hvorfor eller hvordan.

> [...]
>ikke dybere end 8m! Han gik så meget op i sigselv, at jeg egentlig
>dykkede solo - samt at jeg var barnepige, så 'rigtigt solo' havde nok

Det lyder kke som om makkerlinen gjorde nogen forskel ?

> [...]
>der er 15årige der ikke ved og 15årige der synes de er seje. Og alle
>dem der ikke er 15 men opfører sig som om de var det.

Du misforstår: Jeg mener at man foretager holdningsbearbejdning
vha. håndredskaber, f.eks. en skrutrækker igennem skroget på deres
fartøj. Så lærer de at holde afstand.

Søren Arnvig

Fra : Johanna

Dato : 14-11-06 20:26

> Der er jo stor forskel på at noget ikke er obligatorisk
> til det ligefrem frarfådes ?

Enig, det gik fra brug den "ved mindre end 5m sigt", til "ikke
obligatorisk", til "tænk dig godt om inden du bruger en".

> Der findes ikke en web-version ?
> Sproget er underordnet

Der er ingen webversion, men jeg oversætter lige hurtigt:

En makkerlinie kan give dig meget frihed tilbage, men hvis man ikke
anvender den rigtigt, bliver det bestemt ikke mere sikker! En god
makkerlinie er ikke længere end 1m, inkl. stropper. Stropperne må
aldrig være justerbare. De er i hvert fald så store at man kan stikke
hånden igennem mens man har håndsker på.
NB: Man bruger en makkerlinie for at kunne afslutte et dyk på en
sikker måde. Hvis du allerede har brug for den når du begynder på
dykket, er det bedre at stoppe med det samme.
Advarsel: Man dykker altid med 1 makker og aldrig i tretal. Det er for
uoverskueligt og forvirrende. At bruge makkerlinie når man er 3 er om
muligt endnu dummere. Så fratager man hinanden bevægelsesfrihed og
det kan føre til farlige situationer.

> Det lyder mere som folk der dykker med makkerline uden at have lært det.

Det lyder snarere som folk der ikke tænker over det de laver. De gør
bare det de har lært og tænker aldrig nærmere om det. Og med tiden
får man nogle dårlige vaner (også instruktører) og snart er man en
omvandrende nomination til en Darwin Award.

Folk der har lært at dykke ordentligt, kan sagtens dykke uden linie.
Hvad jeg mente med at jeg genkender liniedykkere, det er at de er
utrolig nemme at miste: de er alle vegne og er dårlige til at holde
øje med dig. God makkerdisciplin gør en makkerlinie unødvendig.

> Hvis man har ændret retningslinier i midten af halvfemserne,
> må der ligge noget statistik eller nogen casestories fra dengang ?

De er der også, jeg har set dem (i hvert fald i hardcopy), men jeg kan
ikke finde dem her på nettet. Stort set var der to ting som var
iøjnefaldende: dykning med makkerlinie og dykning i tretal. Det er
taget med i revisionen af NOB's uddannelser.

> Det lyder kke som om makkerlinen gjorde nogen forskel ?

Jeg dykker selv sjældent med makkerlinie. Jeg bruger min lampe til
kommunikation og checker ca. hvert minut hvor min makker er (bare et
enkelt blik). Det har jeg bevidst øvet mig i i de første 3 dyk jeg
lavede, og nu kaster jeg automatisk et blik over. Lidt lige som at
køre bil. Det er også grunden til at makkeren fra her i sommers ikke
lavede en ukontroleret opstigning, jeg havde _set_ der var noget galt
(aldrig i mit liv har jeg set så store pupiller), og greb ind ved at
tage ham op. Han indrømmede selv han havde glemt alt om mig og at han
kun kunne tænke på "OP! NU!".
Ved dårlig sigt foretrækker jeg at holde i min makkers albue - så
kan jeg knibe i den når der er noget han skal blive opmærksom på.
Jeg er ikke særlig tryg ved en makkerlinie: jeg er for spinkel til at
kunne holde gennemsnitsdykkeren nede ved en pludselig ukontrolleret
opstigning og ønsker ikke at jeg selv skulle hive nogen med. Jeg
tillader den kun når min makker er erfaren og når han tager den med i
lommen først "just in case omstændighederne bliver slemme".

Fra : Lars Skov-Dethlefsen

Dato : 14-11-06 21:57

Hejsa

> [...]
> utrolig nemme at miste: de er alle vegne og er dårlige til at holde
> øje med dig. God makkerdisciplin gør en makkerlinie unødvendig.

Jeg har ikke det store imod at dykke med makkerline hvis jeg kender min
makker og hans niveau. Men jeg kan heller ikke se hvorfor en god
makkerkontakt ikke skulle kunne gøre det lige så godt/bedre.

Jeg har dykket med DSF'ere der brokker sig over at jeg dykker for tæt
på dem og bumper ind i dem fra tid til anden (strøm m.v.). Citater
som "Jeg plejer at sige til min makker at jeg helst vil svømme med
udstrækt line - så kludrerer den heller ikke så meget", gør mig nu
ikke rolig når jeg dykker Så er man da i hvertfald sikker på ikke
at kunne se hinanden, og først opdage at der er noget galt, når man
trækker makkeren efter sig hen over sandbunden eller som en ballon fra
Tivoli.

Mvh
Lars Skov-Dethlefsen