Et tosset tanke
Fra : Henrik

Dato : 11-11-06 16:22

Ville det mon fysisk være muligt at foretage en svømmende
nødopstigning fra 80-100 meters dybde ?
Jeg har engang gjort det fra 12-13 meter ved at blæse bobler hele
vejen - for som bekendt udvider luften sig når det omgivende tryk
falder - dvs det ville måske også være muligt fra større dybder....

(Se nu bort fra DCS)

Nogen der har nogle gode bud på dette - eller måske selv har gjort
det fra en større (40-50+) dybde ?

Ikke at jeg på nogen måde vil prøve det - men er generelt nysgerrig

mvh
Henrik

Fra : René

Dato : 11-11-06 16:49
Fra : Henrik

Dato : 11-11-06 16:58

Hej Rene

Tak for linket - det gjorde mig desværre ikke klogere...

Som jeg skrev så se bort fra DCS som de bla. nævner som et problem.

app. DCS så siger de kloge, at man kan "tåle" en omgående halvering
af det omgivende tryk - ikke at det så hjælper resten af vejen op :/

Mvh
Henrik

Fra : Vildmand

Dato : 11-11-06 17:07

Jeg har engang hørt at det skulle være muligt at lave en fri
opstigning fra 100m og overleve, der blev ikke nævnt noget om DCS..
Det var vist en millitær dykker der var tale om..
Men kunne forestille mig at ens lunger ikke var så glade for det..

Trorede faktis ikke at DCS var en problem fra en ubåd, ved ikke hvad
trykket er inden i den men vil tror det er ca 1 bar da de op popper op
til overflade og åbner med det ca samme.
Så hvis der var et højt tryk der inde ville de jo alle sammen få
dykkersyge når det gør det..

Er det mig der er helt ude i hampen eller ??

En ting der kunne gå galt er vel med øerne hvis de forladen en ubåd
med et laver tryk end vandet, så skal de da tryk udline rimlig
hurtigt..

Anders

Fra : Henrik

Dato : 11-11-06 17:12

Trykket inde i ubåden er 1 atomosfære som ved overfladen - ellers
ville man ikke kunne stryge til overfladen og åbne lugerne - det ville
heller ikke være smart hvis man skulle dekomprimere hver gang man gik
i overfladen....
Trykket bliver udlignet i ubåden/slusen når man forlader den ved en
opstigning...

Mvh
Henrik

Fra : Vildmand

Dato : 11-11-06 17:18

Ja det var osse det jeg tænkte..

He he ja trist at skulle dekomprimere hver gang..

Anders

Fra : Kenneth Villadsen

Dato : 12-11-06 19:34

Hvis ubåden så ligger på fx. 150 meter vil det ambiente tryk så ikke være 16
ATM ? og det skal man så omvende sig til når man forlader båden,(svarende
til nedstigning og mange trykudligninger) det tager vel også tid og giver
vel det samme som et logget dyk på dybden. Det tror jeg ikke man ville kunne
overleve!

Kenneth

Henrik skrev:
> [...]
> i overfladen....
> Trykket bliver udlignet i ubåden/slusen når man forlader den ved en

----
Hent en gratis SPAMfighter her.

Fra : Allan Hansen

Dato : 11-11-06 17:37

"Henrik" <henrik@scubasserne.dk> skrev i en meddelelse
>Ville det mon fysisk være muligt at foretage en svømmende
>nødopstigning fra 80-100 meters dybde ?

Tidligere har det været rutine at træne fri opstigning via en ubåds-sluse
fra 30 m. Du kan læse et nyhedsbrev fra Forsvaret at 180 m skulle være
grænsen:
http://www.fov.dk/arkiv/nyhedsbrev/2002/12/SORBET%20ROYAL.html

Allan Hansen

Fra : Bjarne Rosenkrands

Dato : 11-11-06 23:50

Et lille "Off topic". Siden jeg så de billeder af norske dykkere som åbnede
lugen, har jeg undret mig. Mens lugen bliver åbnet, bliver der fortalt at
noget a la: "Det vidste sig at ubåden var fuld af vand." Samtidig fosser der
noget som jeg vil betegne som luft, ud af lugen. Hvis det ikke er luft, hvad
er det så?

Hilsen Bjarne

Fra : Johnny Christensen

Dato : 12-11-06 00:11

[...]

For omkring 9 år siden var jeg med til at sende Pipin på 150m i et
modificeret no-limits dyk. Det var Cayman two breath record. Han tog et
ekstra åndedrag på vejen ned ved 75m. Blev sendt videre til 150m hvor han
udløste en løfteballon på slæden der trak ham til overfladen. Da han havde
indåndet trykluft, skulle han i praksis foretage udånding hele vejen op
igen.
I den situation ligger der ikke noget fysisk aktivitets pres på ham, men
hvis man skulle foretage en nødopstigning fra 100m ville det nok alligevel
kun kunne lade sig gøre ved hjælp af positiv opdrift.

Det kan lade sig gøre, men er ikke specielt sundt.

mvh
Johnny

Fra : Claus Grell Hansen

Dato : 12-11-06 12:03

Jeg forestiller mig at man sidder i en sluse og bliver trykket fra 0 meter
til 100 meter så hurtigt det nu kan gå. Man ender med et kvælstofpartialtryk
på 8,7 bar. Er du vimmer en bøhmand man kan få på. For ikke at tale om
iltpartialtrykket på 2,3 bar.

Claus

Fra : Lars Skov-Dethlefsen

Dato : 12-11-06 09:49

Hejsa

> Nogen der har nogle gode bud på dette - eller måske selv har gjort
> det fra en større (40-50+) dybde ?

Min græske instruktør har, som en del af sin
erhvervsdykkeruddannelse, foretaget en CESA fra 30 meter. Han troede
egenligt ikke at det kunne lade sig gøre, men det viste sig ikke at
være noget problem.

Mvh
Lars Skov-Dethlefsen

Fra : Henrik Manley

Dato : 12-11-06 10:56

>Ville det mon fysisk være muligt at foretage en svømmende
>nødopstigning fra 80-100 meters dybde ?

Som et velplanlagt stunt med den rette træning vil det overhovedet ikke give
nogle problemer. Men som en nødløsning tror jeg ikke man har mange chancer
for at overleve.

--
Henrik Manley
http://bends.dk

Fra : Henrik

Dato : 12-11-06 20:57

Kenneth Villadsen skrev:
> [...]
> vel det samme som et logget dyk på dybden. Det tror jeg ikke man ville kunne

Hej Kenneth

Nu gik mit spørgsmål heller ikke ud på noget mht en ubåd - jeg
svarede blot til et spørgsmål - mit egentlige spørgsmål var faktisk
mht et "alm." dyk

mvh
Henrik

Fra : Kenneth Villadsen

Dato : 13-11-06 22:06

Oki undskyld, min fejl!

Fra : Henrik

Dato : 12-11-06 21:02

Allan Hansen skrev:
> [...]
>
> Tidligere har det været rutine at træne fri opstigning via en ubåds-sluse
> fra 30 m. Du kan læse et nyhedsbrev fra Forsvaret at 180 m skulle være

Hej Allan

Hvorfor skulle 180 meter lige nøjagtig være grænsen ? For år
tilbage troede man osse at 100 meter var grænsen for et dyk - ellers
ville man helt sikkert ikke overleve... Men det har vist sig meget
anderledes....

Så 180 m. (nødopstigning ) er jo ikke sikkert er "grænsen"... Før
det er bevist !

Mvh
Henrik

Fra : Allan Hansen

Dato : 12-11-06 22:50

> [...]
>ville man helt sikkert ikke overleve... Men det har vist sig meget
>anderledes....Så 180 m. (nødopstigning ) er jo ikke sikkert er

Jeg ved ikke hvorfor de sætter grænsen til 180 m. Et resonnement kunne være
at at selv med et overfladeberedskab som er parat og har resourcer er dette
grænsen for at der er en realistisk overlevelseschance.
En anden ting jeg har læst er at en evakuering af en ubåd på dybt vand ikke
foregår via en sluse med få personer af gangen, men ved at hele ubåden
bliver tryksat med vand så besætningen står i en række med hovedet over
vandet ( med evt overlevelsesudstyr ). Tårnområdet skulle fungere som en
slags vandlås. Overlevelseschancerne skulle formindskes jo længere man stå
nede i rækken ( hvilket nok hænger sammen med tiden som man er tryksat til
med 19 bar ). Umiddelbart virker det urealistisk, for hvorfor skulle ubåden
ligge helt horisontalt på bunden, er der overfladeberedskab parat, er der
andre skader osv.

Allan Hansen