Teknisk dykning. Hvilken uddannelse
Fra : madskryger@gmail.com

Dato : 09-11-06 12:03

Hej

Hvad er forskellen på de forskellige organsationer der har teknisk
dykning på programmet. F.eks, TDI, IANTD.

Hvilken organisation skal man vælge hvis man vil til at starte på
tekninsk dykning ?

Mvh. Mads

Fra : kb

Dato : 09-11-06 12:31

Mener ikke der er stor forskel på de forskellige organitationer
så hvilken du vælger har ikke den store betydning
Både TDI og IANTD har fin undervisnings matriarer og en del instruktører i
DK

Held og lykke med den/de næste kurser
Der er meget at lære

kb

Fra : Morten Kjerulff

Dato : 09-11-06 15:14

Hej Mads.

Jeg mener organisationen er ligegyldig, da de stort set har samme
program. Men der er stor forskel på instruktører derimod. Det er nok
der man skal lægge fokus.

Dog har jeg aldrig prøvet et kursus hos GUE, og jeg har på
fornemmelsen at de er anderledes fra TDI, IANTD, ANDI etc.

Mvh Morten

Fra : AK

Dato : 09-11-06 17:05

Hvilken organisation man skal vælge ? det tror jeg ikke at der er
nogen der kan give dig svar på da det kommer an på mange forskellige
ting.
-   instruktører
-   tilgængelighed
-   filosofi
-   personlige præferencer
-   pris

jeg tror ikke der er den store forskel på TDI eller IANTD, selv er jeg
IANTD uddannet og er meget glad for de kurser jeg har taget inden for
denne organisation - især fordi jeg havde en hamrende dygtig
instruktør.
Meget kan siges om IANTD og så vidt jeg har forstået også TDI men
deres uddannelses materiale er fyldt med fejl, selvom det er
irriterende er det på nogle måder en god ting, da jeg brugte længere
tid på at sætte mig ordentligt ind i emnet end jeg nok ellers ville
have gjort.
Mht. uddannelsesmateriale så har DSAT lavet nogle rigtig lækre
bøger, især deres tec trimix manual kan klart anbefales.
Men jeg har ikke deltaget på nogle af deres tekniske kurser, og kan
derfor ikke udtale mig om hvordan de bliver holdt - men det er
sikkert instruktøren der er det vigtigste her også.

GUE er nok den mest omdiskuterede organisation gennem de sidste par
år, de har ganske fine uddannelsesmaterialer, og min instruktør på
DIR-F var både en dygtig dykker og en hyggelig person som jeg lærte
meget fra - hvis deres tekniske kurser holder samme niveau som DIR-F
så er der ingen tvivl om at det er et godt kursus.
GUE adskiller sig på flere måder bl.a. at man ikke kan starte på
deres tech kurser, men er nødt til at tage DIR-F først og at man ikke
får godtaget erfaring fra andre organisationer( DIR-F kan helt klart
anbefales, også selvom man ikke har planer om at fortsætte inden for
GUE )

Det kunne også være sjovt at høre noget om NAUI kurserne, efter at
de har ændret deres tekniske kurser til at "ligne" GUE modellen
mere. Er der nogen der ved om der bliver kørt nogle NAUI kurser i
Danmark?

Der er intet forkert, ens valg kan bare være baseret på noget
forskelligt.
Mit valg om IANTD var hovedsageligt begrundet i at jeg godt kunne lide
instruktørens stil og måde at lærer fra sig på, samt at det var det
kursus der var nemmest for mig at komme til.

Stil gerne specifikke spørgsmål, jeg er sikker på at der er folk her
på listen der er mere kvalificerede end jeg, som meget gerne vil give
råd og vejledning.

Best regards

Anders Knudsen

Fra : Søren Reinke

Dato : 09-11-06 22:35

madskryger@gmail.com wrote:
> [...]
> dykning på programmet. F.eks, TDI, IANTD.
>
> Hvilken organisation skal man vælge hvis man vil til at starte på

Hejsa

Jeg er selv uddannet op til entry level trimix i TDI, og har læst deres
materiale op til advanced trimix, deres materiale er okay, men heller
ikke mere.

Jeg er ikke uddannet under DSAT, men har læst en del af deres materiale
og det er af meget høj kvalitet.

Man kan havde meget imod PADI og deres søsterorganisation DSAT, men der
er ingen tvivl om deres bøger og materiale er af høj kvalitet, og
skrevet på en måde så selv dem uden en doktor grad i fysik (groft sagt)
også sagtens kan forstå det.

Men umiddelbart tror jeg stadigvæk det kommer meget an på instruktøren,
men materialet er selvfølgelig også meget vigtigt.
Så hvad der er bedst, er meget svært at sige, da det afhænger af mange ting.

p.s. Håber du finder et godt kursus, og nyder den verden der åbner sig
for dig.

--
Best regards
C.T.O. Søren Reinke

Fra : kews

Dato : 10-11-06 11:24

madskryger@gmail.com wrote:
> [...]
> dykning på programmet. F.eks, TDI, IANTD.
>
> Hvilken organisation skal man vælge hvis man vil til at starte på

Hej,

Er der nogen som vil foreslå en instruktør?

/kews

Fra : AK

Dato : 10-11-06 12:30

> Hej,
>
> Er der nogen som vil foreslå en instruktør?

Gerne men ikke på et forum, hvis du har interesse i at høre min
mening, så send mig en mail Anders_Sjod"at"yahoo.dk

best

Anders Knudsen

Fra : Søren Reinke

Dato : 11-11-06 12:32

AK wrote:

> Gerne men ikke på et forum, hvis du har interesse i at høre min
> mening, så send mig en mail Anders_Sjod"at"yahoo.dk

Hmm hvorfor dog ikke ?

Det er vel ideen med et forum at folk netop kan høre andres meninger,
både de gode og de dårlige

Fra : AK

Dato : 11-11-06 13:55

> Hmm hvorfor dog ikke ?

enhver person vil have en forsllig oplevelse af den enkelte instuktør,
og jeg mener ikke at det er fair at kommenterer instruktører, hverken
gode eller dårlige, offentligt uden at de selv er klar over det -og
derfor ikke kan forsvarer deres holdninger

Fra : AK

Dato : 11-11-06 13:55

Fra : AK

Dato : 11-11-06 13:55

Fra : AK

Dato : 11-11-06 13:55

Fra : AK

Dato : 11-11-06 14:15

ikke fordi jeg har noget at sige som ikke kan tåle at skrives her, da
jeg er meget positiv over de instruktører der har udannet mig. men
fordi jeg ikke mener at det er fair at dsikuterer instruktører, gode
som dårlige in public, uden at de selv deltager og kan begrunde deres
holdninger.

Fra : Søren Reinke

Dato : 11-11-06 17:04

AK wrote:
> [...]
> fordi jeg ikke mener at det er fair at dsikuterer instruktører, gode
> som dårlige in public, uden at de selv deltager og kan begrunde deres

Hej AK

Jeg tror dit newsgroup program har et problem, den fik postet dit indlæg
ret mange gange.

Fra : TT

Dato : 13-11-06 13:17

[...]

Jeg er uddannet under DSAT - og er meget glad for deres materiale, der er
lagt meget energi i indlæringsrutinerne - det virker rigtigt godt. Vi har 2
stk. Trimix instruktører i klubben, de er begge instruktører inden for TDI
og DSAT og anbefaler DSAT programmet.

-Torben

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 13-11-06 15:39

<madskryger@gmail.com> skrev i en meddelelse
>Hvad er forskellen på de forskellige organsationer der har teknisk
>dykning på programmet. F.eks, TDI, IANTD.

Jeg kunne godt tænke mig at stille et uddybende spørgsmål, hvor mange har på
kurset lavet et eller flere dybe erfaringsdyk og hvor mange har kun
simuleret?

mvh
Jonas

Fra : TT

Dato : 13-11-06 15:42

"Jonas Lüttichau" <jluttichau@gmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Jeg kunne godt tænke mig at stille et uddybende spørgsmål, hvor mange har
> på kurset lavet et eller flere dybe erfaringsdyk og hvor mange har kun

Jeg har lavet flere dybe dyk - det er et krav i DSAT

-Torben

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 13-11-06 16:17

"TT" <trp@(fjern)hajq.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg har lavet flere dybe dyk - det er et krav i DSAT

Ja jeg kan jo så starte med at svare på mit eget spørgsmål, på mit GUE
kursus lavede vi også dybe erfaringsdyk da alle de formelle prøver osv. var
overstået.

Fra : Søren Reinke

Dato : 13-11-06 19:18

Jonas Lüttichau wrote:
> [...]
>
> Jeg kunne godt tænke mig at stille et uddybende spørgsmål, hvor mange har på
> kurset lavet et eller flere dybe erfaringsdyk og hvor mange har kun

Det har jeg.

Fra : Morten Kjerulff

Dato : 13-11-06 16:20

Hvordan defineres et dybt dyk i den sammenhæng?

Mvh Morten

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 13-11-06 16:30

"Morten Kjerulff" <kjerulff@gmail.com> skrev i en meddelelse
>Hvordan defineres et dybt dyk i den sammenhæng?

Tjah, det er selvfølgelig et godt spørgsmål men det jeg gerne vil høre er
hvorvidt der er en tendens på kurserne til at man prøver krafter med et
"rigtigt" dyk under opsyn af instruktøren eller om man mener det er nok at
simulere deko osv.

mvh
Jonas

Fra : Søren Reinke

Dato : 13-11-06 19:20

Jonas Lüttichau wrote:
> [...]
> "rigtigt" dyk under opsyn af instruktøren eller om man mener det er nok at

Hvis du tager et TDI Entry Level Trimix eller Advanced Level Trimix er
det lidt svært at simulere.

Eftersom man f.eks. på Entry Level skal havde 100 mni bundtid, og noget
af det gerne på 60 min. Jeg var selv dernede i 25 min, så der var
rigeligt med ægte dekompression bagefter.

Hvis jeg husker rigtigt er det også tvunget på DSAT's kurser.

Fra : AK

Dato : 13-11-06 17:33

vi havde en 5-6 stykker på mit IANTD kursus, hvis du definerer
erfaringsdyk som dyk hvor der ikke er nogle "øvelse" eller "uheld" og
som samtidig er reelledeco dyk

Fra : Morten Kjerulff

Dato : 13-11-06 17:58

Vi havde 4 dyk med dekompression på mit Adv. Tx kursus hos TDI.

Mvh Morten