Hvem kender noget til mærker i blybarrer?
Fra : Mr. Mox

Dato : 06-11-06 16:01

Jeg er ved at rydde op i hus og garage. Der fandt jeg blandt andet en
blybarre på ca. 65 kg som jeg har hentet op fra et vrag da vi dykkede
sten til havnemoler. Jeg vadede rundt på Paludans Flak syd for Samsø og
kom ind i et bundsted fra et gammelt træskib. Der var ingen dykkersten i
det, men en god del ballast håndsten og koltringer, så vi slog
polybgarabben under og fik bl. andet denne blybarre. Der var også nogen
tønder som dog "faldt i staver" da de kom i lasten, men de havde vist
indeholdt krudt for der lå en "afstøbning" af hårdt gult materiale. Jeg
gætter på at det var svovl der havde udskilt sig og bundfældet i
tønderne i løbet af de 3-5 hundrede år de havde ligget der. Der var
nogen "jomfruer" hvor der i kalklagene sad rester af tov, men alt dette
forsvandt dog snart i lasten. Det må have været et helt pænt skib, over
25 meter langt. Men isgang havde knust næsten alt, og hvis der havde
været kanoner eller ankre fandt vi dem ikke.

Barren har jeg haft i alle disse år, da jeg solgte mit tung-grej beholdt
jeg den, men den er så satans tung for mig nu, og jeg vil godt af med den.

Men er der nogen der har en ide om hvad den kan være værd?
Er der nogen der ved hvor jeg kan finde noget om støbemærker i bly?
Den har en krone og ER og nogen andre tal og symboler. Efter
Bogstaver/skrift og krone gætter jeg på at den måske kan have noget at
gøre med Elisabeth 1. af England at gøre, den er gammel nok til det tror
jeg, men jeg vil godt høre om det passer.

Der lå et andet vrag tæt på, men det var ikke nær så gammelt da det
havde Bradspil til ankerkæde og var lastet med brosten.

Jeg har taget nogen fotos og alle mål, men dem må jeg vist ikke sende
med her??????

Hvis nogen kan give svar eller vil se billederne så send en mail

X-Stenfisker Jens Gibe

SLETjens.nyt@DETTEtaulovnet.dk

Fra : Vildmand

Dato : 06-11-06 21:16

Hej..

Hvis du bare skal af med den og vil have lidt mønt kan du sælge den
til en jernhandel, de giver en ca 3,5 kr/kg (sidst jeg var der ude)..

Men det er vel lidt trist måde at komme af med den på..

Kan ikke hjælpe med resten.

Anders

Fra : Johnny Christensen

Dato : 06-11-06 21:25

Måske Allan Jensen er manden der kan hjælpe dig med at tyde markeringerne.
www.vrag.dk

"Mr. Mox" <SLETjens.nyt@DETTEtaulovnet.dk> skrev i en meddelelse

Fra : Johanna

Dato : 07-11-06 11:38

Har du prøvet DSF's archeologi udvalg? Eller nationalmuseet?

Fra : Mr. Mox

Dato : 08-11-06 17:17

Johanna skrev:
> Har du prøvet DSF's archeologi udvalg? Eller nationalmuseet?

Tak Johanna

Har lige skrevt til National-museet, vidste ikke at DSF har et
archeologi udvalg.

Mvh Mr. Mox