Joke eller alvor ?
Fra : Søren Arnvig

Dato : 01-11-06 23:47

Fra : David

Dato : 02-11-06 00:21

Søren Arnvig wrote:
> http://www.dyk.nu/pages/teknisk.htm

Helt klart en joke.
Men jeg tror de mener det alvorligt :-/ .

--
David

Fra : Johnny Christensen

Dato : 02-11-06 07:52

Der er kun nogle få ting som er helt forkert. Ellers taler de jo med ret
brede rammer og der findes der jo altid en gran af sandhed.
"1 ud af 20 trimixdykkere dør"... sludder og vrøvl. Både hvis udsagnet skal
ses i sikkerhedsmæssigt sammenhæng og i et lidt større sammenhæng er det
forkert.
I det lidt større sammenhæng, så er ingen mennesker udødelige, trimix eller
ej, så der er tallet 20 ud af 20.
I den sikkerhedsmæssige sammenhæng vil jeg gætte på den er 1 ud af 2-3000.
Jo dybere du dykker, jo værre bliver oddsene imod dig, så for dykning over
100m som de nævner, er det vel ikke urealistisk at forvente 1 ud af 100.

Men i det hele taget virker det som en tekst der er sat sammen af en
uvidende person.

--
www.johnnychristensen.com
Inspiration til nordisk dykning

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 02-11-06 08:04

"Søren Arnvig" <fnug@FJERNArnvig.dk> skrev i en meddelelse
> http://www.dyk.nu/pages/teknisk.htm

Det minder lidt om den artikel skindiver lavede omkring nitrox inden man
reelt vidste ret meget om hvad det var, hvor de kaldte nitrox for "the devil
gas".

mvh
Jonas

Fra : Johnny Christensen

Dato : 02-11-06 08:59

"Jonas Lüttichau" <jluttichau@gmail.com> skrev i en meddelelse
> Det minder lidt om den artikel skindiver lavede omkring nitrox inden man
> reelt vidste ret meget om hvad det var, hvor de kaldte nitrox for "the
> devil gas".

Et par af personalet ved godt hvad det drejer sig om, men artiklen skal nok
tjene til at retfærdiggøre deres firmamæssige position på undervisning i
teknisk dykning. Så derfor får den en tand ekstra af bullshit / uvidenhed
for at drive pointen hjem.
Dykkercenterets holdning er dermed videregivet, René er glad.

Kreativ misinformation er jo også en slags information

Fra : Poul Olesen

Dato : 02-11-06 09:14

Johnny Christensen skrev den 02-11-2006 08:59:
> Dykkercenterets holdning er dermed videregivet, René er glad.

Jeg så ikke lige det var dem (Dykkercenterets uddannelses afdeling eller
hvad de nu er), nu forstår jeg teksten
Det er faktisk ganske underholdende at tale med Rene om teknisk dykning,
men lidt kedeligt i længden og så har han ikke noget udstyr vi kan bruge

MVH
Poul

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 02-11-06 09:22

"Johnny Christensen" <johnny_chri@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Et par af personalet ved godt hvad det drejer sig om,

Nåh, så er det jo ikke bare uvidenhed så er det jo direkte løgn, fed måde at
køre en forretning på.

mvh
Jonas

Fra : Runefys

Dato : 02-11-06 11:31

Hmmmmm

Den virksomhed (som jeg har forstået det) sætter stor fokus på
sikkerhed. Om de har forstået det med teknisk dykning vil jeg ikke
komme ind på. Men de forsøger vel at ramme de lidt usikre med deres
afsnit. Kunden skal vel have det indtryk det er helt sikkert at dykke
med dem. Det er jo ikke alle som starter med et AINTD trimix kursus. Og
jeg kan jo ikke lade være med at sige nå ja ok, de har da taget
stilling til det.

Men jeg bliver som altid stødt når nogen gør min kæreste navøs
over hun læser et "Skræmmebillede" på nettet...

Men det er jo trods alt ikke raketvidenskab !!!!!!

Rune
rune@dykning.eu

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 02-11-06 12:05

"Runefys" <Rune@dykning.eu> skrev i en meddelelse
>jeg kan jo ikke lade være med at sige nå ja ok, de har da taget
>stilling til det.

Nej, flere af de ting de skriver er noget de har hevet ud af en hat, hvis de
ikke ved bedre er det uvidenhed, hvis de ved bedre er det løgn. Hvis det
kommunikere til kommende kunder at det er sikkert at dykke med dem så er der
nok noget jeg har misforstået?

mvh
Jonas

Fra : Claus Grell Hansen

Dato : 02-11-06 12:38

Er der belæg for påstanden: "I Sverige, Norge og England er flasker
eksploderet under fyldning."?
Sker det også i Danmark?
Hvis nej, er det så fordi Danmark kommer før i alfabetet?

Claus
Jeg ved meget, men forstår ikke en skid.

Fra : Peter Fjelsten

Dato : 02-11-06 16:52

Søren Arnvig skrev i Message-ID:
<454922d8$0$13938$edfadb0f@dread15.news.tele.dk>:

> http://www.dyk.nu/pages/teknisk.htm

Det er også et super program, de har til beskyttelse af ophavsret:
http://www.dyk.nu/pages/weblock.htm - prøv eks. med Opera og du kan
kopiere alt det indhold du vil: ikke at jeg skal bruge deres vrøvl til
noget.

--
Peter Fjelsten (DIR-DK) Om DIR <http://www.dir-dk.org/>
MSN "fjelsten@yahoo.com" Huledykning <http://www.ekpp.org/>

Fra : Søren Arnvig

Dato : 02-11-06 17:30

"Peter Fjelsten" <fjelsten@despammed.com> wrote in message
> [...]
> http://www.dyk.nu/pages/weblock.htm - prøv eks. med Opera og du kan
> kopiere alt det indhold du vil: ikke at jeg skal bruge deres vrøvl

Ja, det slog også mig.
Det er rimeligt nemt at omgå, selv med en IE.

Søren Arnvig

Fra : Claus Grell Hansen

Dato : 02-11-06 17:56

"Marker alt" - "kopier" - Ja det var ikke så svært

Jeg tror nu heller ikke det var noget "Copyright" noget.
Nok mere: "Jeg ved ikke så meget om dykning,
men se hvad jeg kan med Microsoft FrontPage 4.0"

Claus

Fra : Søren Arnvig

Dato : 02-11-06 18:11

"Claus Grell Hansen" <nospam@divein.dk> wrote in message
> [...]
> Nok mere: "Jeg ved ikke så meget om dykning,
> men se hvad jeg kan med Microsoft FrontPage 4.0"

ROFL

Søren Arnvig

Fra : Søren Reinke

Dato : 02-11-06 18:59

Peter Fjelsten wrote:
> [...]
> http://www.dyk.nu/pages/weblock.htm - prøv eks. med Opera og du kan
> kopiere alt det indhold du vil: ikke at jeg skal bruge deres vrøvl til

HAHA

Ja oftest når folk forsøger at lave sådanne stunts er det fordi de har
noget at skjule, design/html/javascripts osv de har lånt andre steder,
eller deres HTML bare er så afskyelig naboens 10 årige søn kan lave det
bedre i notepad.

Hvornår forstår folk at kan browseren vise det kan det også kopieres,
længere er den ikke.

/Søren

Fra : Søren Arnvig

Dato : 02-11-06 17:58

"Søren Arnvig" <fnug@FJERNArnvig.dk> wrote in message
> http://www.dyk.nu/pages/teknisk.htm

Jeg har tænkt mig at lægge følgende på hjemmesiden
Nogen der har en kommentar

10 Myter omkring nitrox/trimix/teknisk dykning:

1.Hvis man har dykket med nitrox eller trimix kan man ikke behandles i
tryktank efterfølgende.
Dette er ikke korrekt.
Hvis man har behov for behandling i kammer, er det ofte for at
reducere nitrogenbobler i vævet. Dette er ikke påvirket af dykning med
blandingsgasser med forhøjet ilt.

2.Hvis man har dykket med nitrox eller trimix kan man ikke behandles
med ilt efterfølgende.
Dette er ikke korrekt.
Hvis man har behov for behandling med ilt efter dyk, er det ofte for
at hjælpe udvaskning af nitrogen fra vævet. Dette er ikke påvirket af
dykning med blandingsgasser med forhøjet ilt.

3.De dykkertabeller vi anvender til almindelig dykning på atmosfærisk
luft er baseret på gamle udregninger og gamle forsøg med toptrænede
militære dykkere. Selvfølgelig indebærer brugen af disse tabeller en
risiko, selvom tabellerne er konservative og risikoen meget lille.
Tabeller til teknisk dykning er videreberegnet ud fra lufttabellerne
og må derfor være betydeligt mere usikre.
Dette er ikke korrekt.
Moderne tabeller til både luft og blandningsgasser er beregnede ud fra
moderne anerkendte algoritmer som f.eks. Bühlmanns ZHL-16. Der bliver
hvert år dykket titusindvis af dyk efter disse algoritmer uden skader
eller uheld. Anvendelse af gamle militære tabeller må anses for
risikabelt og ude af trit med moderne viden om dekompression.

4.Specielt for dykning med blandingsgasser som f.eks. trimix beregnet
til dykning på dybder over 100 meter er der meget stor risiko. 1 ud af
20 trimixdykkere dør.
Dette er ikke korrekt.
Der er ikke dokumenteret nogen overdødelighed blandt dykkere som
dykker korrekt med blandingsgasser. Det er en selvfølge at jo større
dybde, desto større risiko. Hvis dødeligheden for trimixdykkere er
1:20 (uden angivelse af tidshorisont eller antal af dyk!), så burde
der være rapporteret mindst 10 dødsfald relateret til trimix alene i
Danmark og det er svært at forestille sig at nogen
uddannelsesorganisation ville acceptere den statistik.

5.Langt de fleste foregangsmænd indenfor denne gren af dykning er døde
under dykning.
Dette er ikke korrekt.
Der er ikke dokumenteret nogen overdødelighed blandt "foregangsmænd"
(definitionen af foregangsmænd er stærkt usikker)

6.Fyldning af nitrox og trimix er meget komplekst og dyrt
Dette er ikke korrekt
Moderne fyldestationer er fuldautomatiserede til fyldning af meget
nøjagtige blandinger. Fyldeprocessen tager ikke længere tid end at
fylde luft. Kostprisen for ilt til en standard nitroxfyldning er under
20 kr.

7.I Sverige, Norge og England er flasker eksploderet under fyldning.
Dette er ikke korrekt.
Der findes ikke nogen sammenhæng mellem flaskeeksplosioner og teknisk
dykning. Der er en større risiko for uheld med udstyr der anvendes til
iltberigede gasser med højt iltindhold (over 40-50 %) og derfor tages
der forholdsregler, som eliminerer denne forhøjede risiko

8.Der er meget lille teoretisk viden på området, ingen læger kan
garantere noget som helst. Tabellerne (computerprogrammer) varierer
over 50% for samme dyk. Små bitte ændringer, selv ting som mindre
dybde eller kortere dykketid kan medføre døden. Der er bevisligt en
alvorlig fejl i mindst et af computer dekompressions programmerne.
Fejlen kan medføre døden.
Dette er korrekt for AL dykning, ikke specielt relateret til teknisk
dykning.
Fejlagtig anvendelse af dykkerudstyr herunder dykkercomputere og
software kan medføre skade og død.
Små bitte ændringer til lavere dybde og kortere dykketid vil meget
sjældent (aldrig) forøge risikoen.

9.De fleste opnår mange fysiske skavanker efter få dyk, for eksempel
gigt, ledsmerter og hukommelsessvigt.
Dette er ikke korrekt.
Der dykkes tusindvis af dyk med blandingsgasser uden skader.
Skadesfrekvensen er under 1 ud af 10.000.
Teknisk dykning giver ikke gigt.
Ledsmerter kan forekomme efter dyk som følge af DCS. Sandsynligheden
er større ved dykning med luft end med nitrox.
Hukommelsessvigt kan forekomme efter dybe dykninger med luft.
Det er dokumenteret at anvendelse af heliumgasser f.eks. i trimix
afhjælper dette problem.
Medicinsk anvender man nitrox og ren ilt under forhøjet tryk til at
behandle skader.
Mange dykkere føler sig friskere og mere veltilpasse efter dykning med
iltberiget gas

10.Det teoretiske grundlag er så komplekst at det ikke beherskes af
den enkelte dykker.
Dette er korrekt, men den enkelte dykker skal kun beherske anvendelsen
af en given implementering af en sikker algoritme f.eks. i form af en
dykker tabel eller computer. Ellers vil det svare til, at man skal
have en

Fra : Søren Arnvig

Dato : 02-11-06 18:16

> [...]
> anvendelsen af en given implementering af en sikker algoritme f.eks.
> i form af en dykker tabel eller computer. Ellers vil det svare til,

Det sidste faldt ud, her den igen

[...]
have en medicinsk uddannelse for at bruge hovedpinetabletter

Søren Arnvig

Fra : Peter Fjelsten

Dato : 02-11-06 18:54

<454a2264$0$12593$edfadb0f@dread14.news.tele.dk>:

> [...]
> nøjagtige blandinger. Fyldeprocessen tager ikke længere tid end at
> fylde luft. Kostprisen for ilt til en standard nitroxfyldning er under

Jow, men helium er nu pænt dyrt.

Fra : Mark Denninger

Dato : 02-11-06 21:46

Tja når nu dyk.nu alias dykkercenteret mener at dykning er så
grænseoverskridende sport som de åbenbart mener, så kunne det være
de helt skulle lade være med at dykke? Bare et forslag...

Mark