bøger om dyre livet under vandet
Fra : René

Dato : 30-10-06 18:00

hej

jeg leder efter en god bog om livet under vandet, søanemoner, snegle
osv.
helst på dansk og omkring dansk farvand.

så godt der var en ligene eftersøgning her i NG men den er fra 2000
så mon ikke der skulle være lavet nogen nye bøger om emnet siden.

Mvh

René

Fra : Anna Sofie

Dato : 30-10-06 19:28

Hej René

Jeg har ikke læst tråden fra 2000, men af opslagsbøger på dansk kan
GADs 'Havets dyr og planter' af Marianne Køie anbefales. Er man til
fisk, er 'Havfisk og fiskeri' fra GAD også god.

Hvis du leder efter mere specifik info på dansk til fx artskendskab om
snegle eller muslinger, kan bestemte hæfter fra Natur og Museum
anvendes. Se http://www.nathistshop.dk/shop/default.asp?kat=66

Endelig findes der en god og flot illustreret norsk bog om dyrelivet i
nordeuropæiske farvande. Den hedder 'Dyreliv i havet'. Se mere om
denne på www.marinbi.com.

Mvh Anna Sofie

Fra : Søren Arnvig

Dato : 30-10-06 19:55

"René" <rba74@ka-net.dk> wrote in message
> [...]

>så godt der var en ligene eftersøgning her i NG men den er fra 2000
>så mon ikke der skulle være lavet nogen nye bøger om emnet siden.

Dennis Lisberg har skrevet en meget fin lille bog om
det kysnære dyreliv i havet omkring Danmark

http://www.biospublishing.com/dyr_planter_haefte.asp

Søren Arnvig

Fra : Allan Hansen

Dato : 30-10-06 19:58

"René" <rba74@ka-net.dk> skrev i en meddelelse
>jeg leder efter en god bog om livet under vandet, søanemoner, snegle
>osv. helst på dansk og omkring dansk farvand.

Den bedste bog jeg har set er: Dyreliv i havet.
http://www.marinbi.com
Fantastiske billeder.

Allan Hansen

Fra : Henrik Rasmussen

Dato : 31-10-06 09:25

Ud over den glimrende bog Dyreliv i havet findes der:

Stenrev - Havets oaser, af Karsten Dahl, Steffen Lundsteen og Stig Asger
Helmig. GADS forlag

som ligger på internettet:
http://www.dmu.dk/1_Viden/2_Publikationer/3_miljobib/rapporter/MB02.pdf

/Henrik

Fra : jenspolsen@hotmail.c~

Dato : 30-10-06 20:43

Allan Hansen skrev:
> "René" <rba74@ka-net.dk> skrev i en meddelelse
>
> Den bedste bog jeg har set er: Dyreliv i havet.
> http://www.marinbi.com
> Fantastiske billeder.
>
> Allan Hansen

Enig. Det er en "must have" bog, hvis man er interesseret i det marine
liv. Ønsker man kun een bog om emnet, så må det vist blive denne.

Jens Olsen

Fra : Allan Hansen

Dato : 31-10-06 08:04

"René" <rba74@ka-net.dk> skrev i en meddelelse
>jeg leder efter en god bog om livet under vandet, søanemoner, snegle osv.
>helst på dansk og omkring dansk farvand.

Jeg kom lige i tanke om hæfterne der er udgiver af Naturhistorisk Museum:
Natur og Museum.
Der er bl.a hæfterne: Tang, Danske Havmuslinger, Danske havsnegle og Havets
planktonalger som er glimrende.

Fra : René

Dato : 01-11-06 07:11

tak til alle som skrev, har bestil Dyreliv i havet

mvh

René