Seneste EKPP-projekt
Fra : Peter Fjelsten

Dato : 28-10-06 12:27

Svende på dk.fritid.dykning,

Hvis nogen skulle være interesseret finder man en beskrivelse fra
seneste EKPP-projekt her:

http://www.ekpp.org/projects/source_de_vis06_08/index.html

- der er blandt andet er lækker video (150+ MB) til download

--
Peter Fjelsten (DIR-DK) Om DIR <http://www.dir-dk.org/>
MSN "fjelsten@yahoo.com" Huledykning <http://www.ekpp.org/>

Fra : Johnny Christensen

Dato : 28-10-06 13:24

Der bruges 50w HID videolys som "arbejdsheste" men har I nogen erfaring med
de kraftige lys f.eks 200w HMI'en fra Halcyon ?

Fra : Peter Fjelsten

Dato : 28-10-06 21:09

Johnny Christensen skrev i Message-ID:
<45434bf5$0$49207$14726298@news.sunsite.dk>:

> Der bruges 50w HID videolys som "arbejdsheste" men har I nogen erfaring med
> de kraftige lys f.eks 200w HMI'en fra Halcyon ?

Jeg har ikke hørt om dette.

På alle projekter har der været anvendt flere 50W HID. Det er en fordel
med flere lyskilder i en hule.

Fra : Johnny Christensen

Dato : 29-10-06 10:00

OK tak.
Både til hule eller vragfoto er jo en kæmpe fordel med flere lyskilder, men
før jeg lige farer ud og køber 2-3 stk lygter af en større formue pr stk.
ville jeg gerne høre om der var nogle der havde dyre oplevelser med dem som
de ville dele.
Sartek har et 150w HID videolys med en pris der er mindet lidt mere på
fattigrøve...måske det bliver løsningen.

--
www.johnnychristensen.com
Inspiration til nordisk dykning

Fra : Peter Fjelsten

Dato : 29-10-06 17:23

<45446d83$0$49204$14726298@news.sunsite.dk>:

> [...]
> større formue pr stk. ville jeg gerne høre om der var nogle der havde
> dyre oplevelser med dem som de ville dele.

Fordelen i hule er jo at der er noget til at give genskin, hvis altså
væggene er lyse.

> Sartek har et 150w HID videolys med en pris der er mindet lidt mere på
> fattigrøve...måske det bliver løsningen.

Flere lyskilder giver typisk mere døje under optagelsen, men jeg synes
det er flottere.

Vi du fotografere med fast lys?

Fra : Johnny Christensen

Dato : 29-10-06 18:56

> [...]
> væggene er lyse.
>
> Flere lyskilder giver typisk mere døje under optagelsen, men jeg synes

Ja en lys limestone væg giver genskin og skaber en reference til rummets
størrelse.
Der har jeg jo en del anderledes udfordringer i åbent vand. Mange lyskilder
giver mange overvejelser, de fleste jeg dykker med har ret kraftige HID
lygter og der er jeg i forvejen ude i afvejninger mht lysstyrke og
placering.
Jeg har prøvet at eksperimentere med simple slaveblitz'er, men der er store
problemer med at få dem til at udløses. Fast lys vil gøre nogle af mine
problemer mindre, men da det skal spredes omkring 80-90 grader, så skal det
være en superkraftig lyskilde hvis det skal nytte noget.

F.eks den type billede som jeg bruger som forsidebillede på hjemmesiden pt.
vil have haft rigtigt godt af at have en lyskilde der belyste skylightet så
man ser det forsvinde ud af billedet. I stedet for at der bare er fronten
som jeg har eksponering på.

Du gør jo meget i landskabsfoto, har du planer om at tage kameraet med ned i
hulerne ?

Fra : Henrik Manley

Dato : 29-10-06 20:06

> [...]
> mine problemer mindre, men da det skal spredes omkring 80-90 grader, så
> skal det være en superkraftig lyskilde hvis det skal nytte noget.

Jeg har en 150 watt HID med 110 grader spredning som du da god kan få lov
til forsøge lidt med.

--
Henrik Manley
http://bends.dk

Fra : Johnny Christensen

Dato : 29-10-06 21:01

Cool !!! Tak
Jeg går ud fra at det er et dedikeret video lys?
Hvad er det for et, har du evt et link

Fra : Henrik Manley

Dato : 29-10-06 21:58

> Jeg går ud fra at det er et dedikeret video lys?
> Hvad er det for et, har du evt et link

Jeg har ikke en link det er en FaMi 33 watts HID, svare til 150 watt
halogen. Den har en fin farve til foto men jeg synes ikke den give lys nok i
forhold til en blitz. Der er en 110 graders parabol plus matglas så den
giver et fint jævt lys.

Kunne du ikke på dine vrag foto af mørkevrag bare lade lukkeren stå åben og
svømme omkring og male vraget med lygt/blitz?

--
Henrik Manley
http://bends.dk

Fra : Johnny Christensen

Dato : 29-10-06 22:55

Nåe..ok. 33w HID er en hel del under den lysstyrke som jeg har behov for.
Det som jeg er ude efter er 150-200w HID / HMI svarende til omkring de
800-1000w halogen output.
Jeg og en del af de jeg dykker med, bruger 50w HID (lysoutput som ca 200w
halogen) som alm dykkerlygte og de virker da fint. Men hvis lysmængden
spredes jævnt over 90 grader så rykker det ikke rigtigt i den funktion som
jeg skal bruge dem
Det er derfor at jeg overvejer Sartek til 21k eller Halcyon til lige under
40k. Og desværre får man jo nok brug for mere end een...

Male vraget med lys er en interessant ide, men jeg bruger samtidig modeller
på mange af mine billeder. Så de vil uanset opdriftskontrol ende med kraftig
sløring.

Men tak for tilbudet alligevel.

Fra : Henrik Manley

Dato : 30-10-06 10:05

> Male vraget med lys er en interessant ide, men jeg bruger samtidig
> modeller på mange af mine billeder. Så de vil uanset opdriftskontrol ende
> med kraftig sløring.

Du maler bare også modellen med en blitz så står han stille. Når man
alligevel har stativ med kan du jo også lave mange dobbelte eksponeringer
enten on location eller i "mørkekammeret" bagefter. Gør du det i
mørkekammeret slipper du for en del støj der ofte kommer på de meget lange
eksponeringer. Det er gammelkendt teknik.

OK! 1000 watt ville være fint til fotolys.

--
Henrik Manley
http://bends.dk email: m@nley.dk

Fra : Johnny Christensen

Dato : 31-10-06 10:24

> [...]
> eksponeringer. Det er gammelkendt teknik.
>
> OK! 1000 watt ville være fint til fotolys.

Jeg kunne faktisk godt finde på at eksperimentere lidt med det på et natdyk,
for at få en fornemmelse af hvordan det virker. Men jeg er bange for at det
kommer til at tage rigtigt lang tid for bare at lave et enkelt billede der
dur. Men en interessant udfordring, absolut.

I effektivitetsmæssig sammenhæng tror jeg at 150-200w HID lyset kunne være
hurtigere at arbejde med i dybt vand. Desuden kan man stille sagerne
ultraforsigtigt op så man ikke forstyrrer siltlaget og samtidigt få en god
fornemmelse for resultatet inden at billedet bliver taget.
Jeg skal til Åland igen (om vejrguderne vil) om 10 dage. Dybden bliver 65
til 72m, så der planlægger jeg max 50-60 minutters bundtid. Hvis der er godt
vejr, så kan vi gøre det alle 3 dage i træk. Så i virkeligheden, hvis vi har
usædvanlig stort held, har jeg samlet set 150-180 minutter på vraget at gøre
godt med. Det er stort set ingen tid til at lave undersøgelse af dykkested
og producere gode billeder.
Så arbejdshastighed er også vigtigt for mig

mvh
Johnny

Fra : Peter Fjelsten

Dato : 30-10-06 21:45

<4544eb3f$0$49195$14726298@news.sunsite.dk>:

> Jeg har prøvet at eksperimentere med simple slaveblitz'er, men der er
> store problemer med at få dem til at udløses.

Pga. de ikke fanger impulsen fra hovedblitzen pga. grums?

> [...]
> belyste skylightet så man ser det forsvinde ud af billedet. I stedet
> for at der bare er fronten som jeg har eksponering på.

Vel også dykkeren? Jeg synes faktisk han er den der mangler mest lys.

En lyssætning med lys indefra og knapt så kraftigt på dykkeren nedefra
til højre ville sparke røv.

> Du gør jo meget i landskabsfoto, har du planer om at tage kameraet med
> ned i hulerne ?

Næ. For meget døj' - og det vil ændre dykkeroplevelsen for meget.

Fra : Johnny Christensen

Dato : 31-10-06 10:46

> Pga. de ikke fanger impulsen fra hovedblitzen pga. grums?

Mjae... det har jeg også haft problemer med. Men primært fordi at de fleste
slavesensorer sidder i blitzens front. Og det betyder at den skal i for høj
grad vende lysretningen henimod kameraet hvis jeg skal have det til at
udløses på længere afstand. Det giver mig et særdeles uønsket hotspot i
billedet, frem for at forsigtigt belyse den aktuelle genstand (klokke,
skylight, dæk eller whatever)
For at få den opsætning til at spille max, savner jeg en remote slavesensor
for enden af et langt blitzkabel. Så kunne jeg placere sensoren så den
virkede og blitzretningen så den nøjedes med at skabe forsigtigt baggrunds
effekt. Ikke noget TTL, det bruger jeg aldrigt, bare en forudsigelig
blitzudladning på manuel.

> Vel også dykkeren? Jeg synes faktisk han er den der mangler mest lys.
>
> En lyssætning med lys indefra og knapt så kraftigt på dykkeren nedefra
> til højre ville sparke røv.

Ganske god ide. Han er desværre en af de typiske "sort udstyr / tørdragt" på
sort baggrund. Et helvede at lyssætte den slags personer.
På originalfilen er han faktisk lysere, men jeg har nedtonet ham en lille
smule da det egentlig skulle være vragstemningen der var hovedetemaet på
billedet.
Jeg har lavet nogle 90x60 billeder af det, hvor han er mere fremhævet,
resultatet ser ganske udemærket ud.

> Næ. For meget døj' - og det vil ændre dykkeroplevelsen for meget.

Det er et HELT andet niveau af besvær, latterligt dyrt og man dykker for
kameraet - ikke med kameraet. Det har du fuldstændigt ret i

mvh
Johnny

Fra : Peter Fjelsten

Dato : 31-10-06 16:53

<45471b4c$0$49200$14726298@news.sunsite.dk>:

> [...]
> skal i for høj grad vende lysretningen henimod kameraet hvis jeg skal
> have det til at udløses på længere afstand.

Også ved dum slave, hvor det udløses af lyset? Jeg har ikke så meget
erfaring med dette, men min blitz kan sagtens drives af den indbyggede
på min 20D.

> [...]
> slavesensor for enden af et langt blitzkabel. Så kunne jeg placere
> sensoren så den virkede og blitzretningen så den nøjedes med at skabe

Det tror jeg bliver for besværligt at styre under vand - så er vi ovre
i, det tager _rigtig_ lang tid pr. billede?

> Ganske god ide. Han er desværre en af de typiske "sort udstyr / tørdragt" på
> sort baggrund. Et helvede at lyssætte den slags personer.

Ja, det kan jeg forestille mig - ikke mindst hvis området omkring ikke
skal overbelyses.

> På originalfilen er han faktisk lysere, men jeg har nedtonet ham en
> lille smule da det egentlig skulle være vragstemningen der var
> hovedetemaet på billedet.

Ja, men nå billedet er så lille, som det er, der på webbet, tror jeg,
det er vigtigt, at man rent faktisk kan se, at det er en dykker og ikke
kun et par gule klatter?

> Det er et HELT andet niveau af besvær, latterligt dyrt og man dykker for
> kameraet - ikke med kameraet. Det har du fuldstændigt ret i

Nemlig. Og det gider jeg ikke.

Fra : Johnny Christensen

Dato : 01-11-06 09:37

> Også ved dum slave, hvor det udløses af lyset? Jeg har ikke så meget
> erfaring med dette, men min blitz kan sagtens drives af den indbyggede
> på min 20D.

Ja desværre
Undervands blitz er, i de tilfælde at de er til at betale med menneskepenge,
kun udstyret med en slavesensor der giver en trigger impuls. Og den sidder
ret ulogisk på fronten af blitzen.
Jeg har også en god ovenvands blitz som, efter at have læst manualen, gør et
fantastisk stykke arbejde med at synkronisere trådløst med min D200 så længe
at jeg kar kameraet indstillet på den rette kanal.

> Det tror jeg bliver for besværligt at styre under vand - så er vi ovre
> i, det tager _rigtig_ lang tid pr. billede?

Ja, tiden kommer til at gå med at rigge op, men hvis jeg bare kunne få
blitzen til at udløses når fronten pegede væk fra mig, ville det _muligvis_
være det værd.

> Ja, men nå billedet er så lille, som det er, der på webbet, tror jeg,
> det er vigtigt, at man rent faktisk kan se, at det er en dykker og ikke
> kun et par gule klatter?

God pointe, jeg prøver lige at lege med et par forskellige versioner.

PS. jeres huledykkervideo er ganske god, man får et indtryk af hvor meget
arbejde der går i at få det hele til at klappe.
Er baggrundsmusikken valgt af en tysker?

Fra : Henrik Manley

Dato : 01-11-06 10:08

> Ja, tiden kommer til at gå med at rigge op, men hvis jeg bare kunne få
> blitzen til at udløses når fronten pegede væk fra mig, ville det
> _muligvis_ være det værd.

Jeg har da en fin blitz med løs slavesensor som du da gerne må prøve. Jeg
har dog ikke prøvet den over længere afstande under vand. Ikelite DS-125 med
TTL Slave sensor.

http://ikelite.com/web_pages/ss_dig125.html

Til gengæld vil jeg da gerne en dag låne dit D200 hus da jeg har et
mellemværende med nogle Nøgensnegle på Otto.

--
Henrik Manley
http://bends.dk email: m@nley.dk

Fra : Johnny Christensen

Dato : 01-11-06 11:26

> Jeg har da en fin blitz med løs slavesensor som du da gerne må prøve. Jeg
> har dog ikke prøvet den over længere afstande under vand. Ikelite DS-125
> med TTL Slave sensor.

Se det var jo en interessant dims. Det tror jeg at der skal eksperimenteres
lidt med før jeg sender en større formue over atlanten til noget kraftigt
HID lys.
Hvor lang er ledningen som slavesensoren sidder på? Er det sådan at man kan
gemme selve blitzen en lille smule og så have sensor arrangementet til at
stikke op så den kan fange den primære blitz's lys?

> http://ikelite.com/web_pages/ss_dig125.html
>
> Til gengæld vil jeg da gerne en dag låne dit D200 hus da jeg har et
> mellemværende med nogle Nøgensnegle på Otto.

Fair nok, du har en D200?
Jeg har kun den flatport der passer til den gamle Nikkor 105 f2,8 uden VR
Det er ren autofokus, har ikke købt manuel gear til den.
Vi kunne jo lige starte med et dyk i Trykkerdammen, jeg bruger Sealux hus.
Det skal man lige vænne sig til, men det har en rigtig god viewfinder.

Nu er det jo længe siden at jeg har været på Otto og mit gamle kamera kunne
måske godt trænge til at blive luftet med et vidvinkels setup...

Fra : Henrik Manley

Dato : 01-11-06 11:53

> Hvor lang er ledningen som slavesensoren sidder på? Er det sådan at man
> kan gemme selve blitzen en lille smule og så have sensor arrangementet til
> at stikke op så den kan fange den primære blitz's lys?

½-1 meter spiral ledning.

> Vi kunne jo lige starte med et dyk i Trykkerdammen, jeg bruger Sealux hus.
> Det skal man lige vænne sig til, men det har en rigtig god viewfinder.

OK! vi dykker der normalt tirsdag aften når vejret er til det. Det går godt
nok mest op i fiskeri for tiden.

> Jeg har kun den flatport der passer til den gamle Nikkor 105 f2,8 uden VR

Mon man kunne presse den nye med VR derind, den er ikke meget længere.
Ellers er den gamle også en rigtigt god linse.

--
Henrik Manley
http://bends.dk email: m@nley.dk

Fra : Henrik M. Jensen

Dato : 01-11-06 13:15

Henrik Manley wrote:

> [...]
>
> Mon man kunne presse den nye med VR derind, den er ikke meget længere.
> Ellers er den gamle også en rigtigt god linse.

Hm ! Trykkerdammen og fiskeri...... er der ikke noget med at
Trykkerdammen ligger lidt syd for Helsingør og at der er UV-jagt forbud
fra Helsingør og til midten af Køge bugt? Eller er det blevet ophævet?

Henrik M. Jensen

Fra : TT

Dato : 01-11-06 13:25

"Henrik M. Jensen" <henrik.m.jensen@risoe.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> ligger lidt syd for Helsingør og at der er UV-jagt forbud fra Helsingør og
> til midten af Køge bugt? Eller er det blevet ophævet?

Der står jo ikke noget om Uv-jagt....

-Torben

Fra : Henrik Manley

Dato : 01-11-06 13:47

> Der står jo ikke noget om Uv-jagt....

Nemlig! Tyv tror alle........

Mon ikke det er på tide at skifte tråd og Johnny du kan bare maile direkte
til mig.

--
Henrik Manley
http://bends.dk email: m@nley.dk

Fra : AAroevej

Dato : 01-11-06 14:38

Hej,

Hvilket fabrikat af UV-hus er det du har? til dit D 200?

mvh Lars

Fra : Johnny Christensen

Dato : 01-11-06 15:38

Det er et Sealux. Rimeligt godt tilfreds, men jeg tror at næste gang (når
modellen sandsynligvis hedder D300 eller D400) så vil jeg smide de ekstra 8k
og vente 3 mdr ekstra for at få et Subal.
Når du alligevel er ved at spendere betyder det ikke det helt store.

www.sealux.de

Fra : Henrik Manley

Dato : 01-11-06 16:10

> [...]
> 8k og vente 3 mdr ekstra for at få et Subal.
> Når du alligevel er ved at spendere betyder det ikke det helt store.

Jeg har kig på dette: www.hugyfot.com koster omkring ?3600 inkl. 3 porte og
45 graders søger.

Det er de samme som laver greenforce lygter.

--
Henrik Manley
http://bends.dk

Fra : Johnny Christensen

Dato : 01-11-06 16:56

Hugyfot er god kvalitet, ingen tvivl om det. Leys der fremstiller det har
altid givet suveræn service på Greenforce produkterne, de bakker 100% op om
kvaliteten på deres sager.
Viewfinderen ser ud til at give en stor forstørrelse og det bliver man meget
hooked på
Men ud fra et praktisk dyknings synspunkt så tror jeg at man skal være
usædvanlig hysterisk med hvordan man håndterer det. Et forkert stød på den
veiwfinder når man sejler, så er der store udgifter. Lidt bølger, en
små-søsyg og frysende hjælper som man rækker det efter dykning og
pludselig... knæk...

Til noget makro arbejde kunne den sikkert gøre hele forskellen mellem et
pletskud og en tom eksponering.

Det er vist en personlig afvejnings sag på hvor mange features man vil have
tilgængelig, kontra hvor robust det skal være.

Fra : AAroevej

Dato : 04-11-06 23:16

Subal huset ser umiddelbart ikke ud til at være mere robust end Hugyfot.

Hvor sealux nok ser mest solidt ud.. ?

I alle tilfælde er det jo en del penge der bæres rundt på,

Hugyfot ligger umiddelbart på omkring de 15 - 26 K og Subal i samme
leje. Sealux har jeg ikke undersøgt priser på endnu..

mvh Lars

Fra : Johnny Christensen

Dato : 05-11-06 00:03

> Subal huset ser umiddelbart ikke ud til at være mere robust end Hugyfot.

Det er et par af de mekaniske løsninger som f.eks. gør at jeg vil vælge
Subal næste gang i forhold til mit Sealux. Tænk failure points... Et kønt
reklamefoto fortæller ikke altid hvordan produktet er bygget op.

> I alle tilfælde er det jo en del penge der bæres rundt på, Hugyfot ligger
> umiddelbart på omkring de 15 - 26 K og Subal i samme leje.

15-26k rækker ikke særlig langt hvis du vil have Subal, du skal jo bruge
lidt mere end selve huset for at få det med under vand.
Mere i retningen af 43.800 for et hus udstyret med domeport og en god
viewfinder i Subal regi til en D200. Det er inklusiv dansk moms. Det kan
naturligvis findes 8% billigere i udlandet via momsforskellen og muligvis
kan yderligere et par procent hentes ved at handle med nogle som sælger
"mange" Subal huse pr år. Såsom Ocean Optics. Men hvordan man end ser på
prisen, skal man altid spørge sig selv om hvad man egentlig har brug for.
Vil man fra A til B i en Kia eller en Mercedes, begge tilbyder deres
kundegruppe god værdi.

>Sealux har jeg ikke undersøgt priser på endnu..

Det er bare at gå ind på deres hjemmeside, de har onlinebestilling, med og
uden tysk moms

Uanset hvad, undervandsfoto med pro eller semi-pro kapasitet er skidedyrt.
Og den digitale udvikling har gjort at modellerne har kun 1/10 levetid i
forhold til filmbaserede kameraer, endnu en faktor der driver omkostningerne
opad.

Fra : Søren Reinke

Dato : 05-11-06 01:36

Johnny Christensen wrote:

> [...]
> forhold til filmbaserede kameraer, endnu en faktor der driver omkostningerne

Er det noget du har dokumentation for ?

Måske holder de ikke helt så længe, men 1/10 af tiden, synes jeg lyder
lidt vildt.

/Søren

Fra : Søren Arnvig

Dato : 05-11-06 09:01

"Søren Reinke" <soren@REMOVE.reinke.dk> wrote in message
Johnny Christensen wrote:

>Er det noget du har dokumentation for ?
>
>Måske holder de ikke helt så længe, men 1/10 af tiden, synes jeg
>lyder lidt vildt.

Et digikamera er nok mere holdbart end et mekanisk,
men problemet er den hurtige udvikling i teknologien.
Det kamera du køber i dag til 10.000, er der ingen
der gider købe for 1.000 om 2 år.

Før digi-tiden kunne et kvalitetskamera
snildt holde prisen i 10 år.

Søren Arnvig

Fra : Johnny Christensen

Dato : 05-11-06 09:01

Johnny Christensen wrote:

>Er det noget du har dokumentation for ?

>Måske holder de ikke helt så længe, men 1/10 af tiden, synes jeg lyder lidt
>vildt.

En digitalt kamera model der er 2 år gammelt er oldgammel. Tag D200 f.eks.
det blev introduceret i november 2005. Lige da det blev introduceret var det
umuligt for almindelige dødelige fotografer at købe, jeg havde det i
bestilling 4 forskellige steder i Europa uden held. Det var ved et tilfælde
at jeg spurgte om det i en fotobutik i kbh og fik at vide at de havde fået 3
hjem, mens resten af det danske marked sultede efter leverancer. Det var i
februar og den blev øjeblikkelig købt til fuld udsalgspris...
Omkring juni-juli blev leverings situationen bragt i orden og du kan bare gå
ind fra gaden og købe et.
Omkring juli blev D80 lanceret som har specifikationer der ligger meget tæt
op ad storebror. Det er kun forskelle i håndteringen og små ydelsesforskelle
der gør at D80 ikke slår D200 ud allerede.
De andre producenter har for længst svaret igen og lanceret alternativer.
Hvis D200 som model gør det godt, går der vel endnu et år før der kommer en
ny udgave.

Når det sker så rasler priserne ned på D200 i den nuværende udgave da det er
en model som er ude af produktion.

UW hus fabrikanterne prøver desperat at følge med, men de må også pænt vente
på at der kommer et af de nye kamerahuse til dem, før de kan begynde at
designe en ny løsning.
Deres produkter kan kun sælges over meget kortere tid i forhold til før. Dvs
at enten skal der bygges et hurtigere produkt med billigere løsninger. Eller
så skal fortjenesten pr solgt enhed sættes op.

Nikonos V blev introduceret i 1984 og fortsatte med produktionen af
kamerakroppen indtil 1999. Tilbehøret i form af linser og reservedele blev
produceret til omkring 2003.
Mit "gamle" F100 blev introduceret i 1998 SVJH, det gik ud af produktion
sammen med de andre filmkameraer i 2006.

Rivende udvikling er godt for visse ting, men det har nogle høje
driftsomkostninger som sideeffekt

Fra : Peter Fjelsten

Dato : 05-11-06 12:31

<454d9a57$0$49209$14726298@news.sunsite.dk>:

> En digitalt kamera model der er 2 år gammelt er oldgammel.

Jeg vil argumentere, at udviklingen er bremset en smule. Når vi er
kommet op på 10+ MPix, er vi ved at have nået en opløsning, der er
tilstrækkeligt for de fleste. Nogle gange er opløsningen større end
objektivernes.

Der sker udvikling på andre områder og støj må vel især være vigtig for
UV fotografer (større dynamikområde er vel ikke helt så vigtigt for dig
personligt - men kan vel sagtens være det for koralrevsfotografer), men
grundlæggende er digikameraer vel nået dertil, hvor der er opløsning nok
til de fleste medier.

Der er ingen, der siger, man behøver skifte kamera hvert andet år.
Selvfølgelig har man lyst til det, men det har jo en vis økonomisk
ulempe.

Fra : Johnny Christensen

Dato : 05-11-06 16:38

> [...]
> kommet op på 10+ MPix, er vi ved at have nået en opløsning, der er
> tilstrækkeligt for de fleste. Nogle gange er opløsningen større end

Ja, allerede ved 6+ Mpxl er der god stor opløsning til at det kan bruges i
stort set alle sammenhæng.
Kameraproducenterne bliver dog ved med at skubbe tallet opad. Nok primært
fordi den generelle forbruger er blevet dresseret til at tænke "større
tal=bedre kamera"

> [...]
> personligt - men kan vel sagtens være det for koralrevsfotografer), men
> grundlæggende er digikameraer vel nået dertil, hvor der er opløsning nok

Stort dynamikområde har også stor prioritet for mig, evnen til at kunne
inkludere et highlight, lygtestråle, og mørke vragdetaljer er det som jeg
hele tiden jagter. Helst uden at ofre den ene i forhold til den anden.

Fra : Peter Fjelsten

Dato : 05-11-06 17:51

<454e0556$0$49206$14726298@news.sunsite.dk>:

> Kameraproducenterne bliver dog ved med at skubbe tallet opad. Nok
> primært fordi den generelle forbruger er blevet dresseret til at tænke
> "større tal=bedre kamera"

Der _er_ selvfølgelig en del mere opløsning i 22 MPix, men for de fleste
er det ligegyldigt.

> Stort dynamikområde har også stor prioritet for mig, evnen til at kunne
> inkludere et highlight, lygtestråle, og mørke vragdetaljer er det som jeg
> hele tiden jagter. Helst uden at ofre den ene i forhold til den anden.

Jeg troede belysningen var en del mere uniform på dine billeder? Jeg
ville tro solen gennem vandspejlet på et lægtvandsdyk og tegning i
bunden/andet ville være en langt større udfordring for dynamikområdet?

Bruger du ikke primært kunstigt lys? Eller i alt fald naturlig belysning
langt fra overfladne (hvor jeg skulle mene at lav støj var langt
vigtigere end dynamikområde)?

Fra : Søren Reinke

Dato : 05-11-06 12:57

Johnny Christensen wrote:
> "Søren Reinke" <soren@REMOVE.reinke.dk> skrev i en meddelelse

> En digitalt kamera model der er 2 år gammelt er oldgammel. Tag D200 f.eks.

Det er så dit helt eget valg, og bunder vel i du vil havde det nyeste
nye hele tiden.

Det er jo ikke fordi kameraet er gået i stykker eller lignende, men bare
fordi du ønsker noget der er bedre.

Normalt når man taler om levetid er det jo om det virker eller ej, ikke
om en nyere model er bedre eller ej.

> [...]
> at enten skal der bygges et hurtigere produkt med billigere løsninger. Eller
> så skal fortjenesten pr solgt enhed sættes op.

Der var det jo så at kamera producenterne måske skulle tænke sig lidt
om, nemlig at lave kameraerne ens rent fysisk så man god kan bruge en
nyere model i et ældre hus

> [...]
> sammen med de andre filmkameraer i 2006.
>
> Rivende udvikling er godt for visse ting, men det har nogle høje

Tja sådanne er det mange steder. Men det første digitale kamera med
undervandshus du har virker jo sikkert fint endnu, ligesom dit Nikonos
måske pgså går det.
At der er kommet noget bedre, som du vil havde er jo som sagt dit eget
ønske, og ikke noget med levetiden.

p.s. Jeg foretrækker også at havde de nyeste ting på mange områder, men
det er ikke fordi de ædre ting ikke virker.

/Søren

Fra : Johnny Christensen

Dato : 05-11-06 16:23

>Det er så dit helt eget valg, og bunder vel i du vil havde det nyeste nye
>hele tiden.

Der tror jeg så du tager fejl. Jeg må efterhånden være den sidste på jorden
der gik over til digital kamera, da jeg købte mit D200 i foråret.
Grunden til at jeg ventede så længe, er at før det blev introduceret var der
ikke noget andet kamera (i mit foretrukne mærke) der passede til mine krav
omkring størrelse, håndtering, pro-kvalitet, pris, dynamisk spændvidde og
til en mindre grad opløsning.
Som jeg ser det, er der ikke nogen grund til at spendere penge på et produkt
før det som minimum kan hamle op med hvad man har i forvejen.
Så jeg skifter formodentlig kamera igen når modelnavnet er oppe på D3-400.

>Normalt når man taler om levetid er det jo om det virker eller ej, ikke om
>en nyere model er bedre eller ej.

Læs hvad jeg skrev igen. Modellernes levetid er i høj grad formindsket i
forhold til film. Markedsudviklingen gør at omkostningerne på digitalt
undervands foto skal inddrives over kortere tid.
Når modellen går ud af produktion ophører supporten i form af reperation og
kameraspecifikt ekstraudstyr kort tid derefter.

Fra : Peter Fjelsten

Dato : 01-11-06 17:15

<45485ca9$0$49196$14726298@news.sunsite.dk>:

> God pointe, jeg prøver lige at lege med et par forskellige versioner.

Du siger til, hvis du skal have kritik...

> Er baggrundsmusikken valgt af en tysker?

Nej. Hollænder - det er en af hans venner der har lavet musikken
(=lovlig).

Fra : Johnny Christensen

Dato : 01-11-06 17:25

> Du siger til, hvis du skal have kritik...

Det er sq så lidt feedback der kommer af folk som har øje for foto, så du
skyder bare løs

Fra : Peter Fjelsten

Dato : 01-11-06 17:55

<4548ca52$0$49209$14726298@news.sunsite.dk>:

> Det er sq så lidt feedback der kommer af folk som har øje for foto, så
> du skyder bare løs

Sig til når du har opdateret billedet...

Fra : anders

Dato : 29-10-06 02:32

Hej Johnny,

Johnny Christensen wrote:

> Der bruges 50w HID videolys som "arbejdsheste" men har I nogen erfaring med
> de kraftige lys f.eks 200w HMI'en fra Halcyon ?

Så vidt jeg kan forstå har Ocean Discovery leget med 200w'eren.
prøv evt. på www.ocean-discovery.org/forum

mvh
Anders

Fra : Johnny Christensen

Dato : 29-10-06 09:51

Det har du jo fuldstændig ret i, tak for det

--
www.johnnychristensen.com
Inspiration til nordisk dykning

"anders" <anders.bomholdt@gmail.com> skrev i en meddelelse
Hej Johnny,

Fra : Ole Michaelsen

Dato : 01-11-06 01:02

Peter Fjelsten wrote:
> [...]
>
> http://www.ekpp.org/projects/source_de_vis06_08/index.html
>
> - der er blandt andet er lækker video (150+ MB) til download

Fandt den også på google video:

http://video.google.com/videoplay?docid=2365159271646800251&q=EKPP

nice...

-Ole

Fra : AK

Dato : 01-11-06 16:52

> Det tror jeg bliver for besværligt at styre under vand - så er vi ovre
> i, det tager _rigtig_ lang tid pr. billede?

Den teknik brugte vi i Mexico, med en slave strope monteret på
dobbeltsættet, og så sensoren i højre bryst d-ring.
Vi brugte det for at give dybde i fotoet, men med en dykker der styrer
den, kan det sikkert også bruges på andre måder. F.eks til at
highlighte noget sjovt - og det tog ikke længere tid pr. billede (
tror jeg - har ikke så meget forstand på det )