Hvilken fisk er det ?
Fra : Søren Arnvig

Dato : 26-10-06 15:45

Fra : Johnny Christensen

Dato : 26-10-06 15:51

Jeg er ikke den store fiske kender men det ligner en han-papegøjefisk.

Går ud fra at du har skudt den i rødehavet eller noget deromkring ? De gøjer
vi havde i caribien var lidt skarpere markeret i farvegrænserne

Fra : Søren Arnvig

Dato : 26-10-06 16:30

"Johnny Christensen" <johnny_chri@hotmail.com> wrote in message
> [...]
>
> Går ud fra at du har skudt den i rødehavet eller noget deromkring ?
> De gøjer vi havde i caribien var lidt skarpere markeret i

Jeps, Rødehavet, Natdyk ved Sharm.
Den lå bare og lå.

Søren Arnvig

Fra : Ukendt

Dato : 26-10-06 16:05

"Søren Arnvig" <sarnvig@FJERNget2net.dk> skrev i en meddelelse
> http://www.arnvig.dk/contentp.asp?source=sfisk.JPG
>
> Søren Arnvig

Jeg synes også papegøjefisk er svære, og så er der så mange(
Mit bedste bud er: Longnose Parrotfish (Hipposcarus harid)
Kilde: The Red Sea (Andrea Ghisotti)
Alle mine andre bøger har den ikke.
Henning Brodersen
www.hbrodersen.dk

Fra : Henrik Manley

Dato : 26-10-06 22:18

> Jeg synes også papegøjefisk er svære, og så er der så mange(
> Mit bedste bud er: Longnose Parrotfish (Hipposcarus harid)
> Kilde: The Red Sea (Andrea Ghisotti)
> Alle mine andre bøger har den ikke.

Det er ihvertfald den mest normalt papegøje fisk der er der. Jeg har kigget
lidt i mine logbøger og den har vi altid kaldt "papegøjefisk" og de andre
har så kaldt "etellerandet papegøjefisk".

Det kan også være en "rusty parrotfish" "scarus ferrugineus" som er meget
almindelig og meget variable i farver. Billedet er et natbillede hvor
farverne ikke er så klare.

--
Henrik Manley
http://bends.dk

Fra : Henrik Manley

Dato : 26-10-06 18:15

Papegøjefisk! Smager rigtigt godt uden der er for mange ben. Jeg ved ikke
helt præcis hvilken type papegøjefisk det er men det er den mest almindelige
af dem i rødehavet.

--
Henrik Manley
http://bends.dk

Fra : Markussen

Dato : 26-10-06 18:27

Er det ikke en Grooper mener jeg den hedder. Sådan en fætter kan blive kæmpe
kæmpe stor. De er

vist tamme. Så der er flere dykkere der stikker deres fingre i munden på
dem( har gummer). Men vores syre på fingrene giver dem desværre slemme
vabler og sår på korppen.

Fra : Henrik Manley

Dato : 26-10-06 18:27

> [...]
>
> vist tamme. Så der er flere dykkere der stikker deres fingre i munden på
> dem( har gummer). Men vores syre på fingrene giver dem desværre slemme

Nej det er en papegøjefisk og du skal ikke stikke fingeren i munden på den.
Den lever af hårde koraller som den bider af så en lille finger hapser den
uden problemer.

--
Henrik Manley
http://bends.dk

Fra : Henning

Dato : 26-10-06 18:48

On Thu, 26 Oct 2006 19:26:38 +0200, "Markussen" <Tino@city.dk> wrote:

>Er det ikke en Grooper mener jeg den hedder. Sådan en fætter kan blive kæmpe
>kæmpe stor. De er

Grooper - er det ikke bare en fællesbetegnelse for de fisk guiden ikke
kender navnet på

Fra : Henrik Manley

Dato : 26-10-06 18:55

> Grooper - er det ikke bare en fællesbetegnelse for de fisk guiden ikke

Grooper -> Grouper er vist den familie vi kalder havaborre.

Dem man putter hele hånden ind i med et æg eller sådan noget er normalt
napoleonsfisk.

--
Henrik Manley
http://bends.dk

Fra : Søren Reinke

Dato : 26-10-06 19:20

Henrik Manley wrote:

> Grooper -> Grouper er vist den familie vi kalder havaborre.
>
> Dem man putter hele hånden ind i med et æg eller sådan noget er normalt
> napoleonsfisk.

Hvilket man heller ikke skal gøre,

--
Best regards
C.T.O. Søren Reinke

Fra : Kim Nygaard

Dato : 26-10-06 23:36

Søren Reinke <soren@REMOVE.reinke.dk> skrev:

> [...]
>www.Xray-Mag.com Your free online
>dive magazine
>Download it in PDF, just like a real magazine

Der har været problemer de steder hvor de har fodret Napoleon,
før i tiden, deres kolestoroltal er eksploderet. Det er
heldigvis stoppet de fleste steder, håber jeg.

Det er nemlig rigtigt, DET SKAL MAN IKKE GØRE.
Vi er kun på besøg dernede, vi skal ikke pille, rode, eller rage
ved noget som helst. Vi skal bare tøffe rundt og nyde det og få
nogle oplevelser med op.
Det er der flere grunde til, en af dem er, som gæster et fremmed
sted går man vel heller ikke og flytter rundt på værtsfolkets
ting.
En anden er, at det kan hurtigt blive usundt for helbredet, lige
en lille historie der beskriver det:
Min knægt har ernæret sig som dykkerinstruktør i Thailand i et
års tid. En af gangene jeg var nede og besøge ham, kom han og
spurgte om vi ikke lige skulle smutte en lille tur til Borneo og
lure lidt på det der Sippadan.
Oh hvad. Der var ikke andre gode forslag den eftermiddag, så vi
smuttede til Borneo næste dag.
Sippadan blev vel overstået, så nu skulle der kigges på små
mikroskopiske ting, på nogle af de andre divesites.

Rolig nu, nu kommer det.
Efter en håndfuld dage, skulle vi have vores sidste dyk inden
turen tilbage til Thailand.
I starten af det andet dyk - det vildeste - kom en gut, der var
med, hen til min knægt og spurgte hvad det var han havde fået
øje på.
Vi vendte rundt, kunne ikke få øje på noget. Så var det knægten
gjorde det, der kunne have udviklet sig til noget værre noget.
Han stak fingrene ind, der hvor bæstet var forsvundet hen,
løftede lidt småsten, for at undersøge sagen nærmere og hvad kom
ud?
En Blue Ringed Octopus, den er pænt giftig og det kunne godt
have gået galt, hvis den havde været i dårligt humør - det var
den jo heldigvis ikke.
Nu er vi jo tilbage ved det der hele startede med, hold fingrene
for dig selv, vi er kun gæster og i yderste konsekvens kan det
gå helt galt, hvis vi ikke gør det.
Sabah provinsen på Borneo styrer for vildt, der er alt at kigge
på, lige fra hammerhajer, til pygmæsøheste.

Lur evt. på denne side, hvor jeg har smidt et par billeder op
på, www.RaptorMC.dk Forum Indeks -> Album -> Personligt galleri
tilhørende: Nygaard.
Ved ikke hvordan man laver stien, håber i kan finde det. Er der
nogle der har spørgsmål til Sippadan så smid en mail.

--
Mvh.
Nygaard

Fra : Søren Reinke

Dato : 27-10-06 16:42

Kim Nygaard (slet RUCUG) wrote:
> En Blue Ringed Octopus, den er pænt giftig og det kunne godt
> have gået galt, hvis den havde været i dårligt humør - det var
> den jo heldigvis ikke.

Seriøst, sagt lige ud ville jeg ikke engang havde haft ondt af ham.

> Nu er vi jo tilbage ved det der hele startede med, hold fingrene
> for dig selv, vi er kun gæster og i yderste konsekvens kan det
> gå helt galt, hvis vi ikke gør det.

Hørt hørt hørt, gid alle besøgende i vandet havde den holdning.

Fra : Kim Nygaard

Dato : 27-10-06 19:21

Søren Reinke <soren@REMOVE.reinke.dk> skrev:

>Seriøst, sagt lige ud ville jeg ikke engang havde haft ondt af
ham.
Det ville jeg, ihvertilfælle af mig selv - det var dog trods alt
min søn.

Fra : Søren Reinke

Dato : 27-10-06 19:57

Kim Nygaard (slet OBMN2) wrote:
> var
> ham.
> Det ville jeg, ihvertilfælle af mig selv - det var dog trods alt
> min søn.

Fair nok.

Ikke at jeg ønsker din søn skulle komme i nærkontakt med den sprutte.

Men lidt kynisk sagt synes jeg folk selv er uden om det når dyr angriber
dem under vandet. For kun sjældent skyldes det aggresivitet, altså ud
over en titan trigger fish i yngletiden, så skal man bare holde sig fra dem.

Fra : Kim Nygaard

Dato : 29-10-06 18:44

Søren Reinke <soren@REMOVE.reinke.dk> skrev:

>Fair nok.
>
>Ikke at jeg ønsker din søn skulle
>komme i nærkontakt med den sprutte.

Nej, ved godt hvad du mener.
> [...]
>skyldes det aggresivitet, altså ud
>over en titan trigger fish i
>yngletiden, så skal man bare holde sig fra dem.

På Koh Tao er det ikke kun i yngletiden de angriber, tror de er
blevet lidt premenstruelle, af alle de dykkere der suser rundt
om ørerne på dem.
Sidst jeg var der, blev vi angrebet et par gange. Sidste gang
var det min søn der havde fornøjelsen af dem, endda 2 på en gang
og så med et par elever, så er der nok at se til
De blev bare ved og ved, til sidst måtte han lægge strategien om
og angribe dem. Den havde de ikke prøvet før, så efter et par
skinangreb trak de sig, sådan en gal mand havde de ikke været
udsat for før. Det kostede i øvrigt ca. 50 bar.
Det fænomen kender de ikke, på hverken Similan eller Sippadan.
Jeg tror det skyldes, at trykket er ved at være for stort på Koh
Tao.
Mvh.
Nygaard
<http://www.raptormc.dk>

Fra : Allan Hansen

Dato : 26-10-06 19:24

"Søren Arnvig" <sarnvig@FJERNget2net.dk> skrev i en meddelelse
> http://www.arnvig.dk/contentp.asp?source=sfisk.JPG

Der er en magen til på denne side. men det er vist ikke en høgefisk som
teksten siger:
http://www.dykmag.net/dk/docs/d_natur/dyk_natur_Verden.php?nat_id=3

Allan Hansen

Fra : Søren Reinke

Dato : 26-10-06 19:42

Allan Hansen wrote:
> "Søren Arnvig" <sarnvig@FJERNget2net.dk> skrev i en meddelelse
>
> Der er en magen til på denne side. men det er vist ikke en høgefisk som
> [...]

Hehe

Jeg er ikke sikker på hvor god den beskrivelse er, den står under
samtlige billeder

/Søren

Fra : Søren Arnvig

Dato : 26-10-06 23:40

"Søren Arnvig" <sarnvig@FJERNget2net.dk> wrote in message
> http://www.arnvig.dk/contentp.asp?source=sfisk.JPG

Jeg tror, jeg vil kalde den en papegøjefisk fremover

Søren Arnvig