shallow water blackout/samba
Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 22-10-06 15:14

hej,

Når vi fridykker og vi starter dykket med at hyperventilere og efterfølgende
får et shallow water blackout og får eller går i SAMBA i overfladen så
skulle det efter sigende skyldes iltmangel. Men hvis jeg på overfladen
oplever iltmangel så går jeg jo ikke i SAMBA inden jeg besvimer så hvad er
grunden til at man gør det i vandet, jeg har hørt teorier om at det skyldes
opbygningen af CO2 i kroppen?

mvh
Jonas

Fra : Henrik Manley

Dato : 22-10-06 15:29

> [...]
> så hvad er grunden til at man gør det i vandet, jeg har hørt teorier om at
> det skyldes opbygningen af CO2 i kroppen?

SAMBA kender jeg ikke noget til, men blackout får du af ilt mangel, det
kommer i overfladen pga. dit o2 partial tryk falder på vejen op.

--
Henrik Manley
http://bends.dk

Fra : Søren Arnvig

Dato : 22-10-06 16:04

"Jonas Lüttichau" <jluttichau@gmail.com> wrote in message
> [...]
> jeg besvimer så hvad er grunden til at man gør det i vandet, jeg har
> hørt teorier om at det skyldes opbygningen af CO2 i kroppen?

http://www.hfk.dk/omfridykning/sikkerhed.htm

Søren Arnvig

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 22-10-06 16:08

Hej Søren,

"Søren Arnvig" <sarnvig@FJERNget2net.dk> skrev i en meddelelse
> http://www.hfk.dk/omfridykning/sikkerhed.htm

Det er jeg som sådan med på, SWB og SAMBA mener man skyldes iltmangel i
hjernen, men hvis jeg på overfladen oplevel iltmangel og besvimer så har jeg
aldrig hørt om nogen der er gået i kramper først, så hvorfor sker det kun i
forbindelse med dykning, en teori jeg har hørt siger at det er pga. af CO2
og ikke iltmangel at man går i kramper (Samba).

mvh
Jonas

Fra : C. H. Engelbrecht

Dato : 23-10-06 04:08

"Jonas Lüttichau" <jluttichau@gmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> kun i forbindelse med dykning, en teori jeg har hørt siger at det er pga.
> af CO2 og ikke iltmangel at man går i kramper (Samba).

Det indtryk jeg selv har efterhånden om samba er at at iltmangel til hjernen
skaber abnormaliteter i den elektriske overførsel i de motoriske centre i
hjernen, med symptomer der ligner epilepsi-anfald.
Den svenske forsker Peter Lindholm har skrevet en række gode medicinske
artikler omkring fænomenet, men jeg kan ikke finde links til skidtet lige
nu. Søg evt. på "loss of motor control" og Peter Lindholm.

Og for øvrigt: Kunne I ikke prøve at droppe at hyperventilere inden I går
ned? Jeg troede det efterhånden var blevet en indgroet tradition at undgå
hyperventilation indenfor fridykning. Argumentet er at hyperventilation
risikerer at sløre kroppens signaler der ved vejrholdning fortæller en
hvornår man skal have luft. Og jo, det er selvfølgelig grunden til at
hyperventilere, men det risikerer bare at sløre signalerne så meget, at man
risikerer at knalde ud uden at få forudgående advarsel først. Derudover
giver hyperventilation faktisk kun et par procent mere ilt med ned
(hyperventilation udvasker CO2 fra blodet, langt mere end det forøger
iltmængden). Det er en lang diskussion og noget af den er pseudo-religiøs,
så jeg skal ikke gnave for meget i den, men jeg vil sgu godt anbefale jer at
undgå hyperventilation.
Jeg vil til enhver tid hellere anbefale folk at få indgroet den langsomme,
dybe vejrtrækning (gerne med inspiration fra indisk yoga-vejrtrækning og alt
det der New Age blabla), der udover at ilte blodet bedst muligt også hjælper
en til at komme ned i kropsrytme der især hjælper en under dykket.

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 23-10-06 09:50

"C. H. Engelbrecht" <chris@bitfrost.dk> skrev i en meddelelse
> Det indtryk jeg selv har efterhånden om samba er at at iltmangel til
> hjernen skaber abnormaliteter i den elektriske overførsel i de motoriske
> centre i hjernen, med symptomer der ligner epilepsi-anfald.

Det er jo meget fint men det forklarer jo ikke hvorfor det kun sker under en
fridykning?

Fra : Henrik Manley

Dato : 23-10-06 09:57

> Det er jo meget fint men det forklarer jo ikke hvorfor det kun sker under
> en fridykning?

Ikke fordi jeg ved noget, men forskellen er det hurtige fald i PO2 som
fridykkeren får under uddykning.

--
Henrik Manley
http://bends.dk email: m@nley.dk

Fra : Ukendt

Dato : 23-10-06 15:57

Hej Jonas.
Det er et kendt fænomen at kramper kan udløses af cerebral hypoxi (iltmangel
i hjernen men også af øget intercranielt tryk (forhøjet tryk i kraniet
. Når du ophober store mængder CO2 dilateres blodkarrene som
efterfølgende skaber et højt intercranielt tryk.
Jeg ved ikke så meget om lige netop fridykkerfænomenet, da jeg normalt tager
flasker eller støvsuger på ryggen når jeg bevæger mit corpus under bølgen
den blå. Min viden kommer fra mit arbejde i den prehospitale sektor, hvor af
og til står med patienter der skal vurderes på deres cerebrale funktioner
efter et traume. Nogle går i krampe og det løses med Stesolid m.mindre der
er hul i hovedet.

Så hvis du skal hyperventilere og fridykke, så husk Stesoliden

MVH
Søren Lund

Hent en gratis SPAMfighter her.

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 23-10-06 16:25

"Vibs & Søren" <meylundSNABELAtdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> Når du ophober store mængder CO2 dilateres blodkarrene som efterfølgende
> skaber et højt intercranielt tryk.

Hvor store mængder er store? f.eks. så bruger man i ambulancer en blanding
med 5% Co2, men det får vel ikke folk til at gå i kramper?

> efter et traume. Nogle går i krampe og det løses med Stesolid m.mindre der
> er hul i hovedet.

Og kramperne er efter din vurdering pga. iltmangel i hjernen? Men det er vel
ikke kun iltmangel der gør det, her tænker jeg på at det ikke er alle der
besvimer af iltmangel der først går i kramper?

mvh
Jonas

Fra : Ukendt

Dato : 25-10-06 11:28

> Hvor store mængder er store?

Det er meget forskelligt da trykket i kraniet også er afhængigt af
blodtrykket samt væsketrykket i spinalrummet.

>f.eks. så bruger man i ambulancer en blanding med 5% Co2, men det får vel
>ikke folk til at gå i kramper?

Du har ikke ret i at man bruger blandinger med 5% CO2 i ambulancer.

> Og kramperne er efter din vurdering pga. iltmangel i hjernen? Men det er
> vel ikke kun iltmangel der gør det, her tænker jeg på at det ikke er alle
> der besvimer af iltmangel der først går i kramper?

Ikke kun iltmangel, jeg citerer lige mig selv
"Det er et kendt fænomen at kramper kan udløses af cerebral hypoxi
(iltmangel
i hjernen men også af øget intercranielt tryk (forhøjet tryk i kraniet
."

Generelt er du nødt til at sammenholde alle de udløsende faktorer, og
erkende at der er nogle ukendte. Når du ændrer på syre/base balancen i
kroppen og herved også på cellernes evne til at kommunikere med hinanden, og
du kan ikke forudsige hvilken specifik mekanisme der netop udløser et
krampeanfald. Husk på at et førhøjet PO2 også kan udløse kramper.

Skal du have en forklaring på cellulært plan, foreslår jeg at du tager
kontakt til RH´s trykkammerenhed. De svarer gerne på dykkerrelaterede
spørgsmål?

mvh
Søren

Hent en gratis SPAMfighter her.

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 25-10-06 16:57

"Vibs & Søren" <meylundSNABELAtdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> Du har ikke ret i at man bruger blandinger med 5% CO2 i ambulancer.

ok, så vidt jeg havde forstået bruger man en eller anden blanding med
forhøjet CO2 for at få folk til at trække vejret. Men det er måske en
vildfarelse.

> Skal du have en forklaring på cellulært plan, foreslår jeg at du tager
> kontakt til RH´s trykkammerenhed. De svarer gerne på dykkerrelaterede
> spørgsmål?

Nej tak, SÅ interesseret er jeg heller ikke, jeg har dog forstået at det er
en meget kompleks mekanisme hvorfor man ikke kan isolere en enkelt faktor og
tilskrive den skylden for kramperne. Jeg blev lidt klogere, tak for det :)

mvh
Jonas

Fra : Ukendt

Dato : 25-10-06 20:37

> ok, så vidt jeg havde forstået bruger man en eller anden blanding med
> forhøjet CO2 for at få folk til at trække vejret. Men det er måske en
> vildfarelse.
Ja, hvis man skal hæve CO2 niveauet, evt. hos patienter med spontan
hyperventilation, bruges stadig "Papirsposetrikket".
Hvis folk ikke trækker vejret stiger CO2 niveauet jo af sig selv.

> [...]
> er en meget kompleks mekanisme hvorfor man ikke kan isolere en enkelt
> faktor og tilskrive den skylden for kramperne. Jeg blev lidt klogere, tak

OK

mvh
Søren

Hent en gratis SPAMfighter her.