Undervognsbehandling. Hvor ofte?
Fra : Glavind

Dato : 01-10-06 19:28

Hej gruppe.
Jeg er i tvivl om hvor ofte mine biler skal undervognsbehandles. Det drejer
sig om en Fiat Cinquecento 1996 og en Toyota Sportsvan 1998.
Begge biler har tidligere fået behandling adskillige gange. Jeg har hørt at
hver 5. år er nok, men syntes selv at det lyder som lang tid. Kan
selvfølgelig bare få dem behandlet hvert år, men hvis det ikke er nødvendigt
vil jeg da hellere bruge pengene til noget andet.
Bilerne kører hver max. 10000km/år.
Mvh
Glavind

Fra : Henrik

Dato : 01-10-06 20:47

"Glavind" <bs@j-glavind.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> selvfølgelig bare få dem behandlet hvert år, men hvis det ikke er
> nødvendigt vil jeg da hellere bruge pengene til noget andet.

Ca 2 år

Henrik

Fra : Kåre

Dato : 01-10-06 22:21

> [...]
> selvfølgelig bare få dem behandlet hvert år, men hvis det ikke er
> nødvendigt vil jeg da hellere bruge pengene til noget andet.

Det kommer jo an på, om du vil opretholde en rustgaranti, eller bare undgå
at bilen ruster

Jeg havde en Corolla indtil for nylig. Havde den i 9 år, da var den 14. Fik
den undervognsbehandlet et år efter jeg købte den, som 5 årig. Den havde
vistnok fået en gang af den tidligere ejer.
Jeg fik to forskellige mekanikere/smede til at kigge den efter i sømmene, i
forbindelse med andre reparationer. De mente ikke det var nødvendigt at give
den en ny behandling.
I synshallen, her sidste december, altså 8 år efter behandlingen, spurgte
jeg også ind til det. Han kiggede efter rundt omkring, og mente bare den
lige skulle have et pift ude ved siderne, hvor sten og send fra hjulene
havde slidt det meste af. Men ingen rust, og han syntes også en ny
behandling ville være spildt.

Min far købte i sin tid en helt ny Toledo. Den sku' da passes og plejes, og
have undervognsbehandling hvert 2. år, så han kunne opretholde sin 12 års
rustgaranti.
Efter nogle år, fik han følgende kommentar i synshallen:
"Den skal du da snart have omregistreret. Med al den Textyl er bilen rykket
en vægtklasse op".

Jeg ville kravle ind under bilen og se hvordan det ser ud. Evt når den
engang imellem er på værksted hvor man rigtig kan komme til at kigge. Og så
slev give den mindre efterbehandlinger de steder hvor der er mest slid.

Kåre

Fra : Ukendt

Dato : 02-10-06 18:54

> [...]
> selvfølgelig bare få dem behandlet hvert år, men hvis det ikke er
> nødvendigt vil jeg da hellere bruge pengene til noget andet.

Som een skriver, så er det lidt forskelligt.
Bunden kan for så vidst se fint ud i mere end 2 år, men
alle slidpunkterne skal ha' en supplering. For mit eget
vedkommende og ca. 18000 km om året, skal selve skærmkanten
og 'syningen' hele vejen langs nederste panel ha en supplering, - selvgjort.
Ikke fordi det er livsnødvendigt, men man aner dog det kan være en fordel.

Køres ofte på grus med høj fart slider det også mere.