Nogen der er teknisk ekspert på Mondeo?
Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 29-09-06 22:50

Hej i hytterne

Hvordan får jeg kardanleddet løst fra differentialet?
Jeg har fået 'indmaden' / tripoden ud af kardanleddet,
men så stopper festen :-/
Har prøvet at gøre som der står i Haynes:
Bruge 'et-eller-andet' som brækjern for at vriste skallen ud af diffen.
Kort sagt: Hvad gør jeg forkert og hvordan gør jeg det rigtige?
Har btw Haynes ved hånden.

og nej, jeg kommer nok ikke uden om at få hele leddet skiftet.
Har undersøgt der hvor tripoden skal glide i skallen,
der er mærkbar slitage

--
mvh Uffe
Nu med 'deo

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 29-09-06 22:56

Uffe Bærentsen skrev:

> Bruge 'et-eller-andet' som brækjern for at vriste skallen ud af
> diffen.

Et koben - eller en mejsel?

Sidst jeg rodede i noget sådant rykkede jeg bare til og dét skal man ikke!
- leddet gik i 2 dele.

Det var så en Opel, så om du ka bruge det til noget?
Hans
http://kortlink.dk/2hsd

Fra : Fam. Olsen

Dato : 30-09-06 11:30

> Sidst jeg rodede i noget sådant rykkede jeg bare til og dét skal man ikke!
> - leddet gik i 2 dele.
>
> Det var så en Opel, så om du ka bruge det til noget?

Det har jeg også prøvet på en Kadet. Det kostede et led da det ikke kan
samles igen. Jeg fik så en hel aksel til 150 kr hos en hugger.

Det originale værktøj er en kileformet gaffel der bankes op mellem diffen og
akslen hvorved de skubbes fra hinanden. I Haynes manualen viser de et
hjemmelavet værktøj som bare er et stykke fladjern der er slebet skrå ude i
enden.

Ud fra Per Beers beskrivelse lyder det til at være det samme med Forden så
mon ikke samme fremgansmåde kan bruges.

MVH Niels

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 30-09-06 23:08

Fam. Olsen skrev:

> Det har jeg også prøvet på en Kadet.

Samme hér.

> Det kostede et led da det ikke
> kan samles igen.

Ja, dét fandt jeg ud af da jeg havde prøvet længe nok

> Jeg fik så en hel aksel til 150 kr hos en hugger.

Jeg nøjedes med et homokinesisk led.

> [...]
>
> Ud fra Per Beers beskrivelse lyder det til at være det samme med
> Forden så mon ikke samme fremgansmåde kan bruges.

Jo - men dét er for(d)tid hos mig nu - kører på værksted med Yodaen.
Hans
http://kortlink.dk/2hsd

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 30-09-06 08:39

Uffe Bærentsen wrote:
> Hej i hytterne
>
> Hvordan får jeg kardanleddet løst fra differentialet?

Du skal lirke det løs med et brækjern/dækjern/stor skruetrækker eller
lignende.
Det sidder skubbet indi sådan en lille fjeder låseclips, så det er som regel
ikke meget kraft der skal til, det er bare lige det rigtige "tag".

--
Mvh Per
www.perbeer.dk - Motorsport

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 30-09-06 23:06

> Du skal lirke det løs med et brækjern/dækjern/stor skruetrækker eller
> lignende.

Det blev et koben der fik leddet løst.

> Det sidder skubbet indi sådan en lille fjeder låseclips, så det er som
> regel ikke meget kraft der skal til, det er bare lige det rigtige "tag".

Jo tak, hvis det er 'det-rigtige-tag' så har jeg ikke noget tag på 'deo.
(det ville nu være sjovt med en 'deo Cabrio

Nå-men, løs kom den da.

Nogen der kender prisskiltet på sådan en dims?
Jeg har btw fået at vide at den ikke kan skaffes uoriginal,
så det sænker jo nok ikke prisen

Kort sagt, hvor forkert skal jeg se ud på mandag da jeg hører prisen?

--
mvh Uffe
Nu med 'deo